HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Micromega MyDAC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Zombie Posted - 2012/10/22 : 08:15:55
Någon som har hört denna: http://www.theabsolutesound.com/articles/product-preview-micromega-mydac-the-399-miracle/
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zombie Posted - 2012/11/16 : 16:30:02
Opethic: DAC:en sitter i Squeezebox Touch, ett Wolfson-chip som tydligen är rätt bra.
Min avsikt var inte att racka ner på MyDAC. Jag bara redovisar mina högst personliga och ovetenskapliga intryck.
Det finns faktiskt fler personer som blir förvånade när de kopplar in en extern DAC till sin Touch inte hör ett skvatt skillnad, men jag trodde MyDAC var något alldeles extra.
Du kan ju alltid låna hem en MyDAC på provlyssning först...här är lite kommentarer till den första artikeln i TAS: http://www.theabsolutesound.com/articles/product-preview-micromega-mydac-the-399-miracle/
opethic Posted - 2012/11/16 : 13:37:19
Så du kör alltså med en Dator & Squeezebox lösning?
Okej, sånt fattar jag inget av - men ditt test kanske visar att du redan har en väl presterande DAC i datorn (eller var den nu sitter )
MyDAC har verkligen hypats i pressen, undrar hur bra den är egentligen?
Jag trodde ju att det var ett givet köp för mig, men nu blev jag tveksam...


Zombie Posted - 2012/11/16 : 12:32:50
Kilgore: jag gör inte anspråk på att detta är ett "seriöst" test, jag skriver bara vad jag upplever. Första gången jag köper en "hypad" grej som grisen i säcken, men den var ju inte särskilt dyr.
Med USB-utgången placebo-inbillar jag mig att det låter lite öppnare och luftigare, men svårt att jämföra A/B pga. tvingad omstart.
Kilgore Posted - 2012/11/16 : 08:47:32
Hmm, nej det var ju inget bra betyg för MyDAC...
Zombie Posted - 2012/11/15 : 15:42:43
Kopplade in en phonokabel till s/PDIF också. Växlar med ratten mellan lägena. Ingen uppenbar skillnad.
Jag har Quad 99/909 och ESL-988, om det funnes en skillnad borde den vara hörbar...
SBT är Squeezebox Touch med aktiverad 24/192 på USB-kontakten, omvandling till WAV från FLAC sker i servern, en Netgear ReadyNAS Ultra 2 med 1,7 MHz processor och 1 GB minne. CAT5-kabel från routern till SBT.
Testade SBT analoga utgång mot DAC:en i min Quad 99CDP för ett antal veckor sedan och hörde ingen skillnad där heller, vilket ledde till att 99:an åkte ut ur hyllan.
bearwik Posted - 2012/11/15 : 15:22:08
quote:
Vad är "SBT"?


Gissar att det är Squeezebox Touch som avses.
Kilgore Posted - 2012/11/15 : 12:46:26
Kan ju vara den optiska utgången i SBT som försämrar signalen till MyDAC.
Har du provat med s/PDIF ut till MyDAC istället?

Så jag vet inte om man kan döma ut den av den testen
opethic Posted - 2012/11/15 : 12:25:12
Vad är "SBT"?

Vad använder du för CD och försteg?

Zombie Posted - 2012/11/15 : 12:01:54
Har nu likadana kablar och jämförde som hastigast optisk utgång från SBT till MyDAC och analog utgång från SBT till två likadana ingångar i förförstärkaren. Resultat: ingen skillnad, så spara era pengar.
Det är svårare att A/B:a USB och analog utgång på SBT eftersom man måste starta om SBT varje gång.

Orsaken till "utebliven" skillnad kan vara flera:
1) Jag själv hör ingen skillnad.
2) Min stereo förmår inte återge skillnaden.
3) Det finns ingen skillnad.

Sitter här och småfnissar, faktiskt.
Zombie Posted - 2012/11/13 : 18:04:38
Hittade den på Oxford Audio på eBay, men eftersom jag tog den på företaget köpte jag den på faktura direkt.
Lite krångligt att göra A/B mellan USB och "vanliga" digitala utgångar. Jag får två par likadana signalkablar på torsdag så jag kan jämföra Touch interna DAC och MyDAC rakt av.
Den lät lite hård i början men det har släppt nu, tycker jag. Fylligare ton och mer rymd i ljudet, så där subjektivt.
opethic Posted - 2012/11/13 : 17:44:31
quote:
Levererad från England. USB funkar fint i 2.0, upp till 96 kHz, högre frekvenser har jag inte. Utvärdering pågår.

Härligt, varifrån handlade du och hur mycket fick du betala?
Glöm bara inte att presentera din utvärdering här
Zombie Posted - 2012/11/13 : 17:37:07
Levererad från England. USB funkar fint i 2.0, upp till 96 kHz, högre frekvenser har jag inte. Utvärdering pågår.
tomano58 Posted - 2012/10/25 : 18:45:18
Där ser man, ändå är de listade på Micromega's hemsida och HiFi-agenten har priser utsatta på Micromegaprodukterna. Dock listar de inte Mydac. Skumt...
Zombie Posted - 2012/10/25 : 14:19:31
Inte nu längre, Tompa...de visste inte vem den nya är eller om en sådan finns...
tomano58 Posted - 2012/10/25 : 13:22:06
www.hifi-agenten.se är distributör för Sverige.
Zombie Posted - 2012/10/25 : 13:04:32
Micromega verkar inte ens ha en återförsäljare i Sverige...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000