HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt lägsta register, Slutna med LT?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mostlydiy Posted - 2012/11/14 : 21:39:17
Tjena,

Jag kommer förmodligen inte att lyckas integrera mina tappade horn med mina midbasar så jag har redan börjat fundera i andra banor när det gäller det lägre registret i mitt system. De tappade jag byggt är avstämda till ca 30Hz och går inte dela vid 90/100 utan att det låter skrutt. Topparna ovanför det användbara bandet lever om för mycket om jag delar över ca 70Hz och så lågt kan inte mina midbashorn möta upp. Sen tycker jag att de låter lite för lite dessutom

Jag har funderat på slutna lådor med JBL 2226H, 4 st på varje sida. Anledningen till att jag skulle vilja att det funkar med 2226 är att de är välljudande element som brukar vara ganska lätta att hitta till ett bra begagnat pris. Att jag redan har två och att jag är lite av en JBL sucker påverkar ju en hel del också förstås.

Då 2226H har -3db på 100Hz i en låda på ca 100L, har jag tänkt använda mig av Linkwitz transform för att komma längre ner. När jag läst på lite så verkar inte 2226 vara nån vidare kandidat till LT. Jag är inte så haj på LT men det är säkert någon som vet hur det funkar och som kan ge lite input. Jag skulle vilja ha -3db vid strax under 40Hz och frågan är om framför allt Xmax på 2226 klarar av en sån stor transformering? Jag har skapligt med kraft men inte hur mycket som helst. Kan skrapa ihop ungefär 550W per element.

Kanske nån som kan tipsa på ett enkelt och bra program för att räkna ut och simma LT direkt?

Om det helt enkelt förkastas helt så tar jag gärna in förslag på lösning. Vill ha bas som har låg distorsion, bra snabbhet(om det adjektivet fortfarande finns kvar efter de livade diskussionerna om snabb och långsam bas som varit nyligen), ska kunna delas vid 100Hz och flytta mycket luft! (därav 8st 15" som jag föreslår ovan) Får inte plats med frontladdade bashorn för då hade jag inte gått i de här tankarna.

Mvh
Marcus
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mathias på Öckerö Posted - 2013/04/08 : 22:03:50
Intresssant tråd!

Fortsätt spåna mina herrar!

mostlydiy Posted - 2013/04/08 : 21:57:52
Det kan nog vara en idé att testa ja. Elementen har låg distorsion som det är, så jag undrar om det kanske är lite overkill att ge sig på sånna däringa PP-grejer.

pros är ju mer eller mindre minskad distorsion

cons är ev blåsljud? sladdragningen blir knas, känsligt när magneten är på utsidan, samlar damm på ädlare delar, det faktum att systemet ser konstigt ut är passé sedan länge :) får en känsla av att Sd borde minska också men det påverkar nog inte.

så, pros ska vägas mot cons. Är effekten av den minskade distorsionen så pass önskvärd att den överspelar cons-faktorerna, hmm. Får fundera på det...
Joda Posted - 2013/04/08 : 21:37:17
Tänk på att blåsljudet från elementets kylning kan vara högre än nyttan man får av minskad dist så testa innan.
mostlydiy Posted - 2013/04/08 : 21:31:14
Borde man tänka på att membranen "startar" på samma ställe, typ försänka det vända elementet lite längre ner i baffeln om ni förstår vad jag menar eller är det onödigt. Det känns på rak arm som det inte spelar någon roll. En delay på 1 cm eller vad det kan vara mellan membranytorn är väl inget att bry sig om men jag kanske tänker fel här istället :) ?
PetterPersson Posted - 2013/04/08 : 20:41:37
Ja, nej.
mostlydiy Posted - 2013/04/08 : 20:38:13
Alright, blåser lite liv i de här tråden. Återigen börjat spåna lite även om vissa förutsättningar ändrats. Om jag bygger två staplar med baslådor staplade på varandra, 4 på varje sida. Skulle jag ha någon fördel av att vända vartannat element med magneten utåt för att få någon form av Push pull verkan för att minska distorsion eller tänker jag fel då?

/Marcus
RuneStone Posted - 2012/11/20 : 19:53:33
quote:
storhetstid är passé


Instämmer.. Även om dom gjort några av dom bästa elementen genom tiderna..

Men en Romersk galär var också bland det bästa världen någonsin skådat en gång i tiden men det är svunna tider.
mostlydiy Posted - 2012/11/20 : 09:26:47
Inte kivas i min tråd! Har ni någon konstruktiv kritik ang. mitt projekt får ni gärna bidra med det men annars kan det vara. Personligen är jag (kanske lite naivt) helt ointresserad av om hur vida låg eller hög Qms ger termisk kompression eller inte. Sånt passerar över mitt huvud.

Angående JBLs priser håller jag helt med Runestone. Kan inte förstå att de har så pass höga priser på så pass gammal teknologi, men eftersom det säljer så har de väl inga behov att sänka priserna. Jag tror iof att de inom relativt snar framtid kommer att förlora en hel del av marknaden just av denna anledningen. JBLs storhetstid är passé
PetterPersson Posted - 2012/11/20 : 05:37:11
Kom igen nu, jag skrev inte att det inte förekom, bara att det inte var
ett problem. Det diskuterades välkonstruerade PA-element och antog att
det var det som det syftades på även i frågan. Ingen har sagt något
om element med låg känslighet. Varför denna negativa sarkasm i många
av dina senare inlägg?
Circlomanen Posted - 2012/11/19 : 22:38:47
quote:
En fördel är att elementet bli mindre känsligt för termisk kompression.
För hemmabruk är det knappast ett problem som tur är


Nä, ingen är väl korkad nog att vilja mata ett par söta små 6,5 tums Vifa/Peerless/Scanspeak-element med uppåt 50 watt. Med 0,5% verkningsgrad så räcker ju en watt långt, för att inte tala om de enorma talspolarna....

Nej, termisk komression försekommer inte hemma...
Konstigt att tex JBL2226H specar 0,7 dB termisk kompression vid 60 watt..

Mvh Johannes.
RuneStone Posted - 2012/11/19 : 20:56:13
quote:
Fråga teknikerna på JBL, B&C, Lowther, Jordan mfl...
Orkar inte tjafsa sida efter sida om uppenbara saker


Tyvärr är dom för tillfället inte medlemmar här så jag kan fråga dom..

Eftersom jag inte ser någon direkt uppenbar fördel så frågar jag vänligt om du vill redogöra fördelarna, jag vill också lära mig nya saker och frågar för att jag dels är nyfiken och dels troligtvis har en annan syn på saken.. Det är även väldigt konstruktivt att redogöra för/nackdelar i många påståenden då många som läser här på forumet inte besitter samma kunskap och erfarenhet.
Då man har varit med här så länge som du har och besitter så mycket kunskap så blir du i det närmaste en auktoritet på forumet och det du skriver tar många som fakta utan att reflektera över om det är fakta eller bara din åsikt.
Ibland tycker jag du kommer med konstiga påståenden som jag måste ifrågasätta och ibland delger du intressanta erfarenheter som jag måste få veta mer om..

Fikastämning ska det ju vara här så jag skickar dig en cyberlatte
Circlomanen Posted - 2012/11/19 : 20:09:56
quote:
Vad är fördelarna med lägre Qms, bortsett från strömdrivning då ?
Ett högt Qms ger ju lägre mekaniska förluster.


Fråga teknikerna på JBL, B&C, Lowther, Jordan mfl...
Orkar inte tjafsa sida efter sida om uppenbara saker - i en ständig motvind. Jag brukar bara få en massa ovett av att försöka visa på den utveckligen som sker och framstegen so gjorts.

Dessutom är jag bara en galenpanna och religiös fanatiker, så vad vet jag om sånt...

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/11/19 : 19:57:27
En fördel är att elementet bli mindre känsligt för termisk kompression.
För hemmabruk är det knappast ett problem som tur är
RuneStone Posted - 2012/11/19 : 19:46:29
JBL är typiskt svindyra.. Gamla förlegade element till överpriser(inget ont om elementen som sådana, det är mycket bra grejer, har själv 2st 2241H) som av någon anledning aldrig gått ner i pris..
De flesta andra tillverkare utvecklar nya element vilket gör att priserna sjunker på dom gamla grejerna. mina 2241H kostar lika mycket nya idag som för 10 år sedan och dom är inte gratis. Lägger man samma pengar på ett annat märke får man 2st likvärdiga basar för samma pris som 1 JBL.


quote:
Det börjar se ut som en trend med lägre Qms. Det medger en hel del spännande möjligheter som strömdrivning mm.


Vad är fördelarna med lägre Qms, bortsett från strömdrivning då ?
Ett högt Qms ger ju lägre mekaniska förluster.
mostlydiy Posted - 2012/11/19 : 12:30:41
nej more10, det är de som DU vill ha
Circlomanen Posted - 2012/11/19 : 11:56:36
Dom ser ju jättefina ut!!!

Kul att se att även JBL verkar jobba på att minska Qms på sina element. Det börjar se ut som en trend med lägre Qms. Det medger en hel del spännande möjligheter som strömdrivning mm.

Mvh Johannes.

more10 Posted - 2012/11/19 : 11:28:32
JBL 2265HPL. 431$

quote:
Overview
JBL's 2265HPL Differential Drive 15" woofer is a capable, durable, touring-quality PA speaker.
Highlights
Tour-class woofer with patented motor design
Better heat dissipation increases power handling, reduces power compression
Reduced inductance extends upper response
Lightweight, compact neodymium magnet system
Push-pull operation lowers distortion
Magnetically shielded for use anywhere



Ungefär samma parametrar som 2226. Det är ju den här du vill ha!
more10 Posted - 2012/11/19 : 11:20:51
16 stycken kunde man räkna till. Jag har hört talas om dom där elementen. Det kom ut ett gäng till bra pris på partsexpress, antagligen en miss av JBL. Tror att han köpte alla.
Bernt Jansson Posted - 2012/11/19 : 10:52:31
quote:
Letat lite efter Niklas Nords projekt och hittat några bilder. Det ser ju exakt ut som mina grejer kommer att göra. Var det slutna lådor han hade eller portade? Vet någon vad han använde för driver?
Han hade en pall JBL 1500 SUB i köket när vi var där. Tror det var 16 slutna lådor det skulle bli om jag minns rätt, han skulle fylla i basen till sina K2 som inte går så lågt i basen.

http://www.minhembio.com/Niklas%20Nord

Tror du hittar projektet på faktiskt.
more10 Posted - 2012/11/19 : 10:23:11
quote:
högre Bl, lägre Q och större Xmax är faktorer som är bättre


JBL har andra element från samma tidsålder med högre BL och lägre Q, 2227, men byggt med samma teknologi som 2226. Det är inte bättre, bara annorlunda.

quote:
Även JBL har väl tagit fram bättre element som dom inte vill släppa till DIY-marknaden? Jag vill minnas att JBL inte använder 2226 i sina färdiga högtalare längre.


1500Al. Fantastiskt bra artikel, fast man förleds att tro att det är JBL som driver utvecklingen framåt :-).

quote:
15NW100 levererar mer prisvärdhet om du köper alla elementen nya. JBL har alltid haft ganska saftiga priser.


Håller med. Ingen vid sina sinnens fulla bruk köper nya 2226. Tack vare att JBL fortfarande säljer dom så hålls priserna uppe, typiskt kostar en fin 2226 1500 kr, fast den borde kosta 1000.

quote:
Inte menat som kritik på något sätt


Och jag är inte ute efter att bråka, vill bara veta mera :-)
mostlydiy Posted - 2012/11/19 : 09:25:23
Letat lite efter Niklas Nords projekt och hittat några bilder. Det ser ju exakt ut som mina grejer kommer att göra. Var det slutna lådor han hade eller portade? Vet någon vad han använde för driver?

Hittade 3 skivor 28mm björkplyfa i förrådet. Räcker till 2.5 lådor ungefär, alltid något!

Bernt Jansson Posted - 2012/11/19 : 08:39:07
Påminner om Niclas Nords bygge för många år sedan.
mostlydiy Posted - 2012/11/19 : 08:34:08
En sluten låda på 125 liter skulle kunna passa många 15", speciellt om man kan använda LT. Går att prova sig fram om man nu skulle vilja byta element i framtiden. 2226 är ett gammalt element men trots det så säljs det fortfarande i stora kvantiteter även om det är svindyrt jämfört med konkurrenterna. Ligger på andra plats på Thomann över sålda 15" trots att det är näst dyrast i kategorin. Bara en coaxial som är dyrare. Nu har inte thomann ett oändligt stort utbud på 15" men ändå. Mycket av försäljningen kommer förmodligen av att det finns mycket halvgamla palådor med 2226 som folk behöver komplettera element i.
Circlomanen Posted - 2012/11/19 : 08:10:59
quote:
och om vi bortser från att parametrana är ganska annorlunda, vad är det för tekniska framsteg som gör dom så överlägsna?


Vi kan inte bortse från att parametrarna är annorlunda, då just högre Bl, lägre Q och större Xmax är faktorer som är bättre. Jag sade aldrig "överlägsna" utan påpekade bara att de är "förbisprungna på olika sätt", varav de mest påtagliga sätten är Xmax, Bl, effekttålighet. Lägre Q är mer av en smaksak, då 2226H är optimerat för BR-lådor, medans 15NW100 är mer av en horndriver. Det som hänt sedan JBL tog fram 2226 är att datormodellerna för att optimera magnetsystem, och simma konflexningar, utmattningar mm har blivit bättre. Även JBL har väl tagit fram bättre element som dom inte vill släppa till DIY-marknaden? Jag vill minnas att JBL inte använder 2226 i sina färdiga högtalare längre.

Som jag oxå påpekade så anser jag att 2226 är mycket mycket (två st "mycket") bra element. Inte menat som kritik på något sätt. Begagnade 2226 i bra skick är såklart mycket mer prisvärda än nya 15NW100. Men vid en mer rättvis jämförelse så tror jag att 15NW100 levererar mer prisvärdhet om du köper alla elementen nya. JBL har alltid haft ganska saftiga priser.

Mvh Johannes.
mostlydiy Posted - 2012/11/19 : 07:52:23
Finns några st som har samma intresse som oss.



Snart kan jag och More10 också väva mattor med våra 2226

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000