HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur får jag en center?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Joda Posted - 2012/12/04 : 11:46:42
Det kliar lite i fingrarna och tankarna på att bygga en center för att få lite bättre ljudbild och upplevelse off axis.
Då bakhögtalare inte är att tänka på än så blir det bara L C R.
Men hur man tappar signalen till denna är inte lika enkelt. Och även vad frontarna ska ha för signal i så fall.
Kravet är att ta in en stereosignal och få ut L C R.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joda Posted - 2012/12/05 : 23:17:49
Ah du tänker så.
Tro det eller ej men det är faktiskt ett par såna här som driver topparna http://dx.com/p/y148-audio-amplifier-module-93121 och en DCX2496 som delningsfilter.
Var tänkt som en snabb lösning och lite "bara för att" som jag inte bytt än. Låter faktiskt bra så att bygga bättre steg har inte varit en hög prio.

Ett annat försteg kanske kan vara motiverat men då ska det helst gå att montera i rack.
En integrerad hemmabiostärkare är nog inget alternativ dock.

Är intresserad av en teoretisk lösning av signalhanteringen men även teknisk lösning.
Ska dock till ett par bra anledningar om jag ska bygga något.
Andreas A Posted - 2012/12/05 : 22:33:14
Syftade mera på vad du har för förstärkare att driva med idag? :)
Rätt många lite bättre försteg/hemmabio förstärkare klarar att skicka en fullrange signal till bara center/front eller center+front om man så vill, därför ja var nyfiken på vad du har för utrustning idag?
Joda Posted - 2012/12/05 : 11:24:50
Dator (spel/film) eller squeezebox som källa, sen in i delningsfilter för aktivt system.

Är intresserad av hur man kan använda fördelarna (om det finns några) med en center när man inte har en diskret mixad center från början.
Å andra sidan,hade det gått att få bara L C R från ljudkortet från början utan att behöva slå på bakhögtalare och LFE hade det också funkat. Speciellt för spel.

Kan lägga till lite bakgrund varför jag vill slippa ha fler än två källkanaler.
Kör man 5.1 måste man hantera basen på ett bra sätt då alla kanaler är fullrange, japp LFE också.
Så man måste summera basen från sex kanaler och skicka dessa till sub.
LFE som också är en fullrange kanal vill man nog mixa in till tex center för att inte missa material, eller låta alla högtalare dela på lasten.
Med 2.0 så får jag redan all signal summerat på bra sätt till två kanaler där basen sen är enkel att summera till en så man slipper ha så många kanaler att summera/mixa.
Andreas A Posted - 2012/12/05 : 11:02:57
Vad har du tänkt driva detta med?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000