HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Win8 vs Win7, skillnad???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2012/12/27 : 17:05:15
Det snackades ett tag om att "linux ger bättre ljud än windows". Själv har jag aldrig gjort den jämförelsen och jag är ganska skeptisk till att OS'et faktiskt kan påverka, men det finns ju kloka människor som påstår att så är fallet. Så varför inte?

Nu när WIN8 är på gång med stormsteg kan man ju fundera på om det blir några skillnader med den? Är det någon som har erfarenhet av att spela sin mediaspelar på WIN8 istället för WIN7? Blir det någon skillnad?



18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stefaeri2001 Posted - 2013/01/08 : 16:25:52
Det räcker att ändra buffermetod i ett och samma operativsystem så ändras ljudet, så varför skulle det inte kunna vara skillnad mellan två helt skilda operativsystem? Om man söker en förklaraing till detta fenomen så finns det säkert en sådan men det är inte särskilt svårt att höra skillnaden...

S
Harry_up Posted - 2013/01/06 : 22:19:18
Helt klart är att massor annat är på g i en dator samtidigt så att veta exakt vad man jämför är inte lätt. Om man nu inte bara lyssnar till resultatet och konstaterar resultat och ser till att det endast gäller testuppställningen precis som resultatet av alla andra tester. Att dra generella slutsatser är inte lätt om man vill ha hög säkerhet.

Mvh/Harryup
Joda Posted - 2013/01/06 : 15:32:37
Det är inte bara dist och jitter som kan spela in.

På en gammal bärbar dator jag har hackar ljudet lite då och då när jag spelar musik.

På det stora hela låter det inte alls lika bra med samma USB ljudkort som på en annan dator.

Att det då skulle kunna bli fel lite här och lite där mellan olika operativ är inte så konstigt.
Nog för att jag tycker att det idag skulle vara trivialt att hantera så pass långsamma dataflöden som ljud.
Tyvärr sitter det ingen krets i högtalaren som kollar checksumman på de data som kommer fram och faktiskt förvissar sig om rätt låt faktiskt spelas.
martinsson Posted - 2013/01/06 : 10:26:50
Zombie, jag tycker inte det finns några inslag av os religion här, vi beskriver våra tankar runt det hela och vilka lösningar vi valt, det är allt, och jag ser inget fel i att man tar sig tid att undersöka saken om man är intresserad, musiken är givetvis viktigast, men jag ser inget fel i att experimentera lite för att kanske få en trevligare upplevelse och lära sig lite på kuppen, oavsett vilket OS man har.

Kan man åstadkomma förbättringar i hur mjukvaran hanterar hårdvaran, dvs drivrutiner och/eller att färre instanser lägger sig i kedjan så är väl det klart värt att undersöka, återigen oavsett win, mac eller linux, mina egna erfarenheter i linux säger mig att det kan göra skillnad, vilket rimligtvis borde medföra att det även borde göra det i andra OS.
Zombie Posted - 2013/01/06 : 10:07:59
Klart jag tror. De bidrar till att man lyssnar på musik i stället för på operativsystem...men var och en blir förstås salig på sin tro.
Harry_up Posted - 2013/01/04 : 19:51:32
Zombie tycker du att dina inlägg bidrar till att utreda frågan? Jag ser det som bättre att testa än att förneka om man är intresserad. Är man inte intresserad så kan man ju välja att skriva i andra trådar som intresserar en.
Jag ser det som en ganska billig förbättring att försöka optimera befintlig utrustning.
Om det är placebo eller inte är det väl ingen som inte vill utröna, bara att testa på det sätt som gör att man kan undvika felkällor.
"Placebo har även en motsats; nocebo (lat. "jag skall skada"), som innebär att negativa förväntningar kan minska en medicin eller behandlings effekt" källa Wiki
Zombie Posted - 2013/01/04 : 16:15:59
Här pågår VM i placebo.
Ryssen Posted - 2013/01/04 : 16:12:39
quote:
Varför skulle drivers behöva uppdateras för win8? Det är ju samma drivers som till win 7/Vista.

Till mitt kort behövs speciella till win8,nuvarande är dessutom i beta stadiet.
Lovan Posted - 2013/01/04 : 08:21:58
Varför skulle drivers behöva uppdateras för win8? Det är ju samma drivers som till win 7/Vista.

Du kan alltid dualboota mellan win 7/8 på samma dator och jämföra så det borde gå att jämföra väldigt smidigt.
Harry_up Posted - 2013/01/03 : 20:25:10
Jag ser ingen större anledning till att gissa att det inte är skillnader. I så fall är det bättre att man testar.
Fast det är inte så lätt att testa skillnaden på Win8 mot Win7 eftersom alla datorer fungerar olika bra och i synnerhet om man ser över en tid. För Win8 gäller ju dessutom om det kan behöva uppdateras några drivers som kanske inte ens finns ännu.
Att ettor är ettor och nollor är nollor är sant, däremot så tillkommer timing och jitter så det betyder att det är inte riktigt så enkelt.
Att programvaror kan låta olika upptäckte jag och några vänner då vi testade firmwares för Squeezebox och fann då att alla till stor förvåning fann att en MacMini med squeezeserver lät bättre än en Nas men serverprogram. I båda fallen låg musiken på Nasen. Så det gör att vi kommer vid tillfälle testa bl.a. Win8 mot OSX på en MacMini. Däremot så anser jag inte att man testar hur de olika operativen låter, utan endast hur testuppsättningen låter med tillhörade programvaror.

mvh/Harryup
martinsson Posted - 2012/12/30 : 17:42:29
JAg kan inte förklara det rent tekniskt, men jag hr flera gånger slagits av skillnaden, även mellan olika linux distributioner, bäst så här långt är Solaris 11, unix, med rent OSS som ljudhanterare.

Kan tänka mig att någon trevlig BSD med OSS och rätt prioriteringar kan vara en angenäm upplevelse.

Jag gissar att det hela beror på mkt som lägger sig i signalen, mixer mjukvaran, DRM av olika slag (inte i linux) samt hur bra mukvaran hanterar hårdvaran, men jag skanar belägg för detta.
Ryssen Posted - 2012/12/30 : 17:31:06
Har en stationär dator med ett Asus essence ST ljudkort som jag har kört win 7 på,och kör nu win 8 men eftersom ljudminnet är kort så det enda jag törs säga är att det låter nog inte sämre i vart fall..
Ryssen Posted - 2012/12/28 : 16:57:22
Men nu är det ju skillnad på höra skillnad och höra skillnad oxå..
Zombie Posted - 2012/12/28 : 16:39:43
Även om DAC:ar kommer att få inbyggd streamer med läsning direkt från minneskort, kommer folk höra skillnad på minneskorten.

more10 Posted - 2012/12/28 : 15:15:38
Det finns en massa saker som kan djävlas med ljudet i en dator. Först och främst måste ljudet klockas ut på ett korrekt sätt. Det korrekta sättet är att DACen har klockan. Sen måste kedjan som leder fram till DACen synkroniseras. Det måste komma data i rätt takt så att säga. Det är prinicpiellt inte svårt, men ju mer programvara som är inblandad desto fler misstag kan begås.

Windows har ju sin mixer som kan förstöra ljudet. Det kommer man runt med WASAPI eller ASIO drivisar i J.River till exempel.

Linux har sin pulseaudio som är värre än windows mixer. Om man vill få bort pulseaudio måste man köra en annan fönsterhanterare än gnome som är beroende av pulseaudio.

Sen kan det elektriska i datorn ställa till det. Datorns nättagg levererar ju inte någon finspänning precis. Variationer i cpulast kan säkert höras på strömförsörjningen. Jag tror att det är sånt som gör att vissa hör skillnad på flac och wav.

Jag tror inte att Windows 8 är bättre eller sämre än Windows 7. http://wiki.audacityteam.org/wiki/Windows_8_OS:
quote:
Windows® 8 is the latest version of the Microsoft Windows operating system, officially released on October 26, 2012. Although Windows 8 has a new interface including a "Start screen" optimised for touchscreen input, the audio architecture is near-identical to that in Windows 7 and Vista.
Lovan Posted - 2012/12/28 : 07:44:40
Spontant tror jag inte det är någon skillnad. Windows 8 räknas egentligen inte som ett nytt operativsystem kernel-mässigt utan bara en uppgradering av sjuan. Så jag tror inte det har gjorts någon förändring i ljudmixern(iaf inte på samma sätt som det gjordes mellan xp och vista).
Men det är bara mina spekulationer. Jag har datorer med både och men inte gjort någon lyssning mellan skillnaderna. En dator med dualboot skulle kanske varit bra att ha i detta fall
Ryssen Posted - 2012/12/27 : 23:41:00
Gör de inte?
Zombie Posted - 2012/12/27 : 23:17:03
Ettor och nollor gör ingen skillnad.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000