HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Seas 17F-GW *filter*

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2013/03/29 : 09:54:12
Behöver lite idéer på lämplig låda till det givna elementet.
Det kommer att bli en 2-vägare med ett litet horn i toppen.. Hade varit trevligt att komma upp i minst 95dB känslighet då det hela ska drivas av ett rörsteg på nån enstaka watt..

Det kommer ju självfallet inte bli några basmonster, men det hade varit trevligt med utsträckning ner till 45-50Hz..

Har simulerat lite på pipor men elementet är nog aningens resonant.
Det låter ruskigt bra i sluten låda men det saknar lite för mycket bas och jag vill inte bygga en 3-vägare då det dels ställer till det för mycket med delningsfilter(det här elementet låter superbra i testlådan jag har nu där det går ofiltrerat och möts av ett litet horn) samt att effekten är begränsad..

Well.. någon kanske har bättre idéer är mig så här är iaf TS:

Thiele-Small parameters:

Fs = 71.10 Hz
Re = 7.90 ohms[dc]
Le = 178.81 uH
L2 = 655.77 uH
R2 = 13.16 ohms
Qt = 0.88
Qes = 1.13
Qms = 4.06
Mms = 4.86 grams
Rms = 0.534134 kg/s
Cms = 0.001032 m/N
Vas = 25.52 liters
Sd= 132.73 cm^2
Bl = 3.899507 Tm
ETA = 0.78 %
Lp(2.83V/1m) = 91.09 dB

Added Mass Method:
Added mass = 7.00 grams
Diameter= 13.00 cm
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2013/04/06 : 17:27:35
Nu börjar det se rationellt ut, till skillnad från soppan jag fick beskriven för mig över telefon... Har några 0,12mH spolar till övers hemma, går väl att linda på några varv på dem så har du 0,15.
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 16:18:56
dippen vid 5k beror på delningen och går nog inte att komma ifrån utan ett mer komplext filter, det är en dipp från bas/mellanregistret men det går inte att få en överlappning som stämmer bra om man ska kunna ta ner puckeln i diskanten utan shelvingfilter.
Dippen vid 9,5k är någon artefakt i drivern.. har inte forskat mer i den och vad den beror på...
förslag någon ?

Nu börjar det iaf låta väldigt trevligt.. ev. att man kanske skulle dämpa ner diskanten lite lite till... men det är för tidigt att säga... måste plöja igenom några fler skivor först.. behöver också skaffa komponenter så jag kan testa med båda kanalerna.
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 16:12:35
sådär ja.. Nytt filter.. förvillade bort mig en stund med alla kablar, komponenter och skrot..



C1 : 1.47uF
L1 : 0.1538mH
R1 : 5.618ohm
R2 : 3ohm


blir såhär:
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 14:58:45
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 14:10:15
ja tänk om jag fått mitt lspCAD att fungera..

Har kopplat på ett rent 12dB filter nu och det börjar se ganska bra ut.. ska prova ta ner nivån på det och se hur det blir, sen ska jag prova din layout..
Tänkte försöka hålla nere komponentantalet och komplexiteten i filtret så mycket det går..
PetterPersson Posted - 2013/04/06 : 13:42:51
Prova detta. Ignorera värdena, titta på layouten istället.



Värdena på första RCL-kretsen bör stämma ungefär isllafall. De andra
värdena är bara hittepå för att få dit en komponentsymbol.

RuneStone Posted - 2013/04/06 : 13:34:36
titta 2 poster upp så har du filtret..

Men jag insåg precis att det där blir ett 12dB högpassfilter.. hmm.. funkar kanske inte så bra att köra ett shelvingfilter tillsammans med ett 6dB högpass..
PetterPersson Posted - 2013/04/06 : 12:49:18
Lägg upp en skiss på filterlayouten så ska jag hjälpa dig få ner humpen utan att påverka diskanten.
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 10:07:03
just de ja.. en bild på lite tidigare tester.



3,3uF lila kurva. 1uF grön kurva. 0,5uF gul kurva. 0,3uF blå kurva
samt l-pad för att ta ner signalen lite
RuneStone Posted - 2013/04/06 : 09:58:43


Hur menar du med baklänges ?
Har svårt att se att det ska fungera på något annat sätt att ta bort en så pass bred topp..
Alternativet är väl att använda någon form av notchfilter men det blir svårt få det att verka så brett.
Fuling Posted - 2013/04/06 : 00:46:22
Baklänges och ut och in, men verkan borde väl bli densamma.
RuneStone Posted - 2013/04/05 : 23:24:20
spolen sitter efter kondingen parallellt med elementet med ett motstånd i serie
Fuling Posted - 2013/04/05 : 22:49:43
quote:
Shelvingfilter med 0.25mH högpass



??
Lägg upp en bild på kopplingen.

quote:
Trioder brukar ha en avslappnande effekt på omgivningen så väl som återgivningen.


Ja, det var tydligt redan från början att den lille har smak och känsla för musikåtergivning. Bara att uppmuntra den sidan innan onda makter hinner fördärva allting med transistorer.
Imperial Posted - 2013/04/05 : 17:13:14
Ha ha!

Strålande Fuling!
Trioder brukar ha en avslappnande effekt på omgivningen så väl som återgivningen.

RS;Det där ser ut att bli en riktigt trevlig högtalare.

/
RuneStone Posted - 2013/04/05 : 13:28:03


Shelvingfilter med 0.25mH högpass med 0,77uF samt l-pad..
RuneStone Posted - 2013/04/05 : 12:32:58
*tvoing tvoing*
Fuling Posted - 2013/04/01 : 12:14:17
Prova en ännu mindre konding för att skära bort puckeln. Finns mer sofistikerade metoder att ta till annars. Testa 0,47uF.
RuneStone Posted - 2013/04/01 : 10:19:02


grön kurva: 2,5Ohm parallellt, 6Ohm i serie och 2uF i serie

blå kurva: 2,5Ohm parallellt, 6Ohm i serie och 1uF i serie



edit: bytt bild
PetterPersson Posted - 2013/04/01 : 09:38:54
Ni är för goa
Fuling Posted - 2013/04/01 : 09:19:36
Som självutnämnd gudfar åt den lille har jag ansvar för barnets andliga och kulturella uppfostran, en betungande uppgift för ett barn som tvingas växa upp i ett hus fullt av transistorförstärkare. Den lilla gjorde ett rörande (så klart) intryck på mig då hon endast tre dagar gammal var på besök och slumrade till i strålningsvärmen från min triodförstärkare.
RuneStone Posted - 2013/04/01 : 09:12:33
Här kommer lite utlovade byggbilder..



Damen har lovat att fixa ytfinishen på dessa.. Det ska provas en ny idé som kan bli riktigt tjusig.




Lagom stora högtalare till en 3,5månads bebis..



Mätt på 20cm med micken mitt framför varje element. Lådan mot bakvägg




Mätt på 1 meters håll med micken mitt emellan elementen och lådan mot bakvägg..


Samma mätning som ovan men utan råkurvan.


Dessa kommer att lira ihop med en mycket trevligt rörförstärkare som Fuling byggde nu i vinter..

Snacka om bortskämd unge...
Dock är jag lite förgrymmad att unge Herr Arvidsson lyckas smyga in en rörförstärkare som en trojansk häst i det Mobynska hemmet.. Men när han ger den till vårat barn kan jag ju inte säga nej.

Nu är det bara att fixa lite filter till dessa så ska det nog snart lira
RuneStone Posted - 2013/04/01 : 08:42:52
Tack Petter.. Det där såg faktiskt inte helt tokigt ut.. Hade inte en tanke på en TL.. Dock har vi redan hunnit bygga 2 slutna lådor..

Den något bakfulle och folkskygge Fulingen var rastlös och ville bums bygga lådor så vi följde ursprungsplanen och byggde slutna på runt 30 liter..
Kollade lite på portad låda också men grupplöptider och liknande blir för högt..

Tyvärr väldigt dåligt med byggbilder, men några bilder ska jag ordna..
Fuling Posted - 2013/03/31 : 22:10:04
Jag misstänker att trådskaparen är upptagen med annat under kvällen så jag kliver in och meddelar att vi under eftermiddagen byggt ett par slutna lådor på ~30 liter åt dessa element. Som komplement till basarna monterade vi ett par Beyma CP09 horndiskanter. En preliminär idé är att låta delningsfiltret bli så enkelt som möjligt genom att köra basarna helt ofiltrerade då de rullar av snyggt långt uppe i frekvens och inte har några konstiga missljud för sig när de spelar fullrange.

Nu har jag inte mätningarna tillgängliga men en väldigt hastig kalkyl visar på att 2,7 ohm parallellt med diskanten och 6 ohm i serie ger ungefär rätt dämpning, sen tror jag att en seriekonding på 1-2uF ska räcka som filter.

Edit: Nu postade Petter medan jag skrev mitt inlägg.
PetterPersson Posted - 2013/03/31 : 22:04:31
Prova






Eller Basreflex, 80 liter, 250 cm2 och 15 cm lång port. Ger ungefär
samma tonkurva. Inget baffelsteg lär behövas...

Annas är det sluten och subb som gäller (tyvärr som vi pratade om...)
DrBoar Posted - 2013/03/30 : 08:37:31
Det går att få ner Q genom att seriekoppla en kondensator med elementet. Finns beskrivet på Hobby HiFi

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000