HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 High End 2013 in Munich

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2013/05/10 : 06:44:57
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Wing Zero Posted - 2013/07/05 : 11:14:51
Läste om den. 2x60.000 watt i klass A. Helt sjukt. förstår fortfarande inte hur man ska koppla den till nätet. Inte ens en 3-fas borde räcka för att leverera ström till den.
Bernt Jansson Posted - 2013/07/05 : 10:26:16
Tack för fina bilder!

Fyller på med en kuriositet som jag inte sett bild på här ännu. Detta är en förstärkare som stod i en av de stora hallarna:
Double A Posted - 2013/07/05 : 08:11:43
Tack Audionet för ett (som vanlig) bra reportage med fantastiska bilder!
Det känns ju nästan som man va med på plats

AA
Audionet Posted - 2013/07/04 : 19:00:45


Sista rummet och ett av rummen som berörde. Det var inte perfekt, men det lyckades att förmedla känslosam musik. Perfekt kan ibland bli tråkigt, eller? Det var förstärkeri från Colotube samt högtalare från Sound Kaos. Den här anläggning skulle jag mer än gärna vilja ta en testrunda med hemma hos mig. Högtalaren har ett bredbandselemnt som stöttas av en ribbon tweeter och Colotube spelar på 300B, fina grejer!

Det var allt från Munchen denna gång!
Audionet Posted - 2013/07/03 : 20:49:26


Living Voice och Kondo, kan det gå fel? Ett mycket kort svar på det, NEJ!
Audionet Posted - 2013/07/03 : 20:39:49


Estelon och Vitus Audio. Sist jag var i Munchen spelade Vitus Audio på Focal Grand Utopia EM och var en av den mässans stora behållningar. Detta året var rummet mindre och en mindre högtalare vid namn Estelon, samma upplevelse uteblev.
Audionet Posted - 2013/07/03 : 20:29:33
Tack RubenM! Jag kan rekommendera ett besök av Munchen och att kombinera det med en mässa är en riktigt fin bonus.
RubenM Posted - 2013/07/03 : 16:30:03
Helt underbart att få följa med dig på denna visuella resa!

Tack för ett fantastiskt reportage Audionet

Känns lite som The Holy Grale för hifi nördar så jag får väl ta och hitta någon och vallfärda dit nästa år
Audionet Posted - 2013/07/03 : 16:19:25


Stein Music är ytterligare en av dessa intressanta tyska tillverkare som kan leverera en komplett anläggning. Jag har inte sett märket i Sverige och det är lite synd. På äldre dar har jag börjat uppskatta dessa tillverkare som kan erbjuda en helhet. De är kanske inte alltid bäst på varje enskild komponent, men tillsammans brukar de kunna få ut ett homogent och engagerande ljud.
Audionet Posted - 2013/07/03 : 15:59:04


Arbetsbelastningen är hög för tillfället, men jag skall försöka klippa de sista rummen nu.

Totem tillsammans med VTL lät som en bra ide'. Var för sig har jag hört dem prestera njutningsbar musik, men jag vet inte vad som gick fel här. Vid mitt besök av rummet spelades det en bas som var oregerlig. Mycket synd, för det är troligtvis en mycket trevlig setup annars.
Audionet Posted - 2013/06/30 : 21:38:26


Audiovector har också konstruerat aktiva modeller med DSP korrigering. Kollade lite på deras hemsida och såg att de även kan streama trådlöst t.ex. från mobiltelefonen. Jag lyckades dock inte se om det även gällde denna modellen som heter R11 Arrete' men troligtvis då de säger att de har över 30 modeller med Audiovector Active Discreet Wireless Concept. Vi går mot en intressant framtid.
Audionet Posted - 2013/06/30 : 21:03:36


Ett par skåningar som jag sprang på vid ett flertal tillfällen undrade varje gång om jag hade besökt detta rum. Efter deras positiva intryck var jag bara tvungen att besöka rummet. Två italienska tillverkare hade slagit sig ihop. Det var högtalartillverkaren Leonardo med sin Model 8 samt elektronik från Gradinote Demone. Och ja, det var värt vandringen genom korridorerna för att nå dit.
Audionet Posted - 2013/06/26 : 14:28:54
Ha, ha, Double A, den där prislappen tycker jag alltid ställer till det!

EngelholmAudio, vi hade lite otur de första veckorna då bildservern först la av och när den väl kom igång så gick HiFiForum ner. Men det är bara att kämpa på.
EngelholmAudio Posted - 2013/06/26 : 08:30:45
Tack för bilder och vilken uthållighet du har! Det är mer än 1 månad sedan HES och bilder/intryck strömmar fortfarande ut i HF etern.

quote:
Det lät mycket bra i detta rummet men från min position så spelade det bäst när rumskorrigeringen var avslagen. Det fick mer liv och upplevdes mer dynamiskt. Med rumskorrigeringen aktiv så upplevde jag det som återhållsamt samt med en något kallare klang.

Double A Posted - 2013/06/26 : 08:20:52
Pyttelite mer fakta om Göbel Epoque Referens högtalarna:
Deras "bending wave" element, den rektangulära plattan i mitten, jobbar mellan 170-31000Hz. Till min glädje upptäckte jag att det sitter 6st 7" basar till på baksidan
Tyvärr är det bara 4st totalt som är aktiva, resten är slavar...

En av få högtalare på mässan jag fick riktigt ha begär till, utan att ha lyssnat till dom, hade det inte varit för prislappen så
Audionet Posted - 2013/06/25 : 21:12:22


Bästa Focal rummet var inte Focals. Här spelades det på AVM elektronik och Focal högtalare men det var rumskorrigering från Trinnov Audio som demonstrerades. Det lät mycket bra i detta rummet men från min position så spelade det bäst när rumskorrigeringen var avslagen. Det fick mer liv och upplevdes mer dynamiskt. Med rumskorrigeringen aktiv så upplevde jag det som återhållsamt samt med en något kallare klang.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 20:53:06


Det här ett alternativ jag skulle titta närmare på om jag skulle vilja spara lite plats i mitt hifirum. Audium högtalare och elektronik från Atoll, skulle passa mig perfekt i ett mindre rum. Avslappnad lyssning utan att lyfta fram något register och det tillsammans med en njutbar klang.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 20:31:11


Här fanns det två nya och en bekant tillverkare. Ultimate Sound Machine stod för förstärkning och Stahl-Tek D/A omvandling. Högtalarna kommer från Goebler och bygger på något som de kallar bending wave loudspeaker. Man använder sig av element som är i nio trälager. Jag har inte lyckats utläsa vilka frekvenser det spelar i mer än att den täcker från the upper bass range to the super high frequency range.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 20:06:17


En tradition på mässan är levande musik som vandrar genom hallarna spelandes Jazz. I år heter bandet Lady-Taxi.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 19:45:23


Clearaudio är en annan tung tillverkare av utrustning för läsande av vinylskivor. Dom har alltid en stor monter i en av hallarna. Det märks att dom är en stor aktör på marknaden.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 18:59:13


I en av de stora hallarna så hade Project en stor monter där man visade upp sina skivspelar och elektronik. Det verkar som intresset är stort för skivspelare.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 18:44:00


En hifi-mässa i Munchen är inte komplett utan ett besök i Transrotors rum. Det är en diger samling modeller som möter upp i det rummet!
Audionet Posted - 2013/06/25 : 18:28:07


B&M en tung tysk tillverkare som brukar låta bra på mässan. I bland spelar de lite för starkt för min små öron, men det finns helt klart intressanta kvalitéer. Dom riktar in sig på aktiva lösningar och det är något de har gjort sedan mitten av 70-talet. Tror inte att jag någonsin sett detta märke i Sverige.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 07:43:51


Octave hade matchat sin bästa lineup Jubilee med Dynaudio. Det är första gången jag ser det uppkopplat och det var många som ville bekanta sig med ljudet. Det rummet var väldigt välbesökt och jag fick aldrig en möjlighet att lyssna från en vettig position. från sidan lät det ändå som om klangen var på plats, en av de viktiga parametrarna i min musikaliska värld.
Audionet Posted - 2013/06/25 : 07:36:06
Tack AlfaGTV!
Hoppas på att kunna bjuda på några bilder till, men vi närmar oss slutet för denna mässa.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000