HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2013/06/20 : 20:37:57
Photobucketfix för Chrome

If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.




Vad blir det av detta månne?
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2024/07/16 : 16:37:23
Problemet med de flesta unip-armar är att de är svåra att finjustera. De flesta (t.ex den Clear Audio Unity som jag har i dag) har en off-center motvikt. Justerar man azimimut så är det nästan omöjligt att inte påverka andra inställningar samtidigt.
Jag vill ha en arm där varje frihetsgrad är isolerad till en egen justering.
Azimuth skall då ha en egen justering, som enbart påverkar denna vinkel.
VTF skall justeras med en egen, osv.
De 7-frihetsgraderna är ju de basala inställningarna. Sedan finns de dynamiska. T,ex armens dynamiska massa

Zenit är i praktiken samma justering som offset vinkeln, vilket justeras i huvudet ovan.
Azimuth är faktiskt inte så känslig (som det ofta målas upp) om man använder en modern nålslipning (t.ex Fine line), men här vill jag ändå kunna finjustera denna separat från motvikten. Azimuth är möjlig att mäta elektriskt, vilket man inte nyttjar om denna justering inte isoleras från andra.
VTA (eller Rake-vinkeln). Uppmålas ofta som ohyggligt kritisk. Och ofta förses armar med en mickrometer-justering av denna. Rakevinkeln mäts över huvud taget inte vid gravyren, men man brukar anse att den hamnar mellan 90-92 grader. Dessa okända två grader motsvarar 8mm ändring av arm-fot höjden på en 9 tums arm. Så i praktiken så behöver inte denna justeras alls noggrant, och ändå ligga inom acceptabla variationer,
Zenit är den svåraste vinkeln att benästra. Den har störst spridning och är samtidigt svår att mäta.
De dynamiska parametrarna (vertikal- och horisontell- massa) går att mäta hyfsat med många test-skivor som resonans.

Imperial Posted - 2024/07/16 : 15:55:24
Ja gillar unipivot armar.
De där kommer å bli riktigt bra.
Å de e intressant att du bygger en förenklad variant åxå.
Maywhare har en rund motvikt m hålet offcenter.
Den fixxar nåltrycket å balansen på armen samtidigt,
Schack Posted - 2024/07/12 : 22:31:04
som alltid gör du superba jobb
pix Posted - 2024/07/08 : 20:59:02
Om jag minns rätt så har jag ca 110V B+ och ca 12mA per triod.
Jag använde bara ett 6922-rör. Dvs en triod per kanal
Ryssen Posted - 2024/07/08 : 20:43:15
Ser bra ut.
En fråga på ditt tidigare objekt med TDA1541.
vad hade du för spänning före CCS och efter?
Körde du 15mA/triodhalva?
Jag råkade klicka hem ett billigt pcb som har opampar på utgången.men det vill inte jag ha....
pix Posted - 2024/07/08 : 20:21:03
För mig är det lite terapi. En bubbla att gå in i där tid och rum stannar.
Armen är som sagt ett experiment. Kanske är den för komplex. Kanske funkar det som i tanken såg så rätt ut dåligt i praktiken. Hur som helst så lär man sig av sina misstag. Vissa moment fungerade bra, andra mindre bra..
Men då kan kan ta med sig de goda erfarenheterna in i nästa projekt.
Parallellt med denna komplexa arm, så tillverkar jag en enklare. Försöker lära mig på den komplexa, för att sedan skala bort det som jag anser vara överflödigt.
Har tillverkat ett fast huvud som ser bra ut. Offset-vinkeln är ställbar, men jag har siktat på dryga 17 grader, vilket är geometrin för en radiell 12 tums arm,
Hålet för arm-röret har även krympts något så det pressar på armen.




abbot Posted - 2024/07/08 : 01:50:44
Tänk att det finns människor som gör verkstad av sina idéer! Tanke och handling i skön förening!
pix Posted - 2024/07/07 : 21:02:03
Lite småpill med en ny lyft
Cylindern med en snedställd bricka i botten. Tanken är att brickan skall agera som en glidyta


Cylindern och huset tillverkades av två aluminiumrör, som slipades/polerades till hyfsad passform


Själva lyftmekanismen är en bricka som när den vrider sig, trycker upp cylindern. Axel, navet och armen gjordes av en cykel-eker.


Lyftmekanismen monterad i huset



Klart, sånär som bågen som tonarmen ligger på. Lyftet blir i bästa fall halva hus-diametern. Det försvinner lite spel och kvar blir ca 3-4mm lyfthöjd. Iom att ytorna mellan de båda rören är stora, så tror jag man kan få en mjuk gång med lite fett, och slipper olja som kan vara svårt att få tätt.

pix Posted - 2024/07/05 : 18:09:04
@Valvo
Det finns nog många kolfiberrör som funkar för detta. Dock är många av dessa ganska tunn-väggiga. Dessa rör beställde jag för många år sedan från Excel i Finland, just för att det skulle lämpa sig för detta. Det är ett väldigt styvt rör som inte flexar.
Jag tänker att kolfiberskaftet från en innebandyklubba (koniskt) borde lämpa sig väl.
Annars är ju trä det läckraste
valvo Posted - 2024/07/05 : 13:41:05
OJ ,vad fina foto !!
Kolfiber arm-rör ,pilskaft ,golfklubba ,berätta gärna om material-valet .
En del konstruktörer använder exotiska träslag, Schröder /Berlinta Diy-Audio: exvis tysken med de magnet-lagrade armarna .

pix Posted - 2024/07/04 : 18:08:22
Motvikten på plats

pix Posted - 2024/07/04 : 10:49:49
Motvikten blev lite udda
Iom att tonarmslagret är av typen uni-pivot, dvs ostabilt i samtliga axlar (utom i höjdled), så måste motvikten stabilisera armen på flera sätt.
Främst måste vikten ge armen en tyngdpunkt under pivot-punkten. Därav de två nedre stål-vikterna.

Vid tidigare armar av uni-pivot typ jag haft, så har justeringen i armens rotationsled varit ett dilemma. Ofta justeras detta genom att hela vikten vrids, för att hitta ballans. Detta är dock ett riskabelt och okänsligt sätt att justera något så finkänsligt. Inte sällan så har jag justerat armen i våg, men då av misstag också förändrat nåltycket (VTF).
I stället vill jag här separera varje justeringsmöjlighet från andra, så varje parameter kan justeras isolerat var för sig.

Axlarna som sticker ut åt sidorna har två syften. Dels så kommer dessa hålla en liten låsring, som agerar vikt. Dessa vikter kan då flyttas i position, så armen står absolut i våg utan att någon annan parameter förändras.
Det andra syftet med dessa axlar är också att möjliggöra att justera hela armens mass-tröghet i rotationsled. Denna egenskap skall matcha pickupens kompilans (mjukhet) i horisontal-planet, vilket behöver provas praktiskt med en testskiva.

Jag monterade även en tredje axel rakt bakåt. Tanke är att kolfiberröret (strax bakom vikten) senare skall kapas av, och att en liten vikt -även på denna axel, skall finnas för finjustering av nåltrycket.
Varje axel är monterad med en planbricka av gummi. Detta för att bryta av energi-förflyttninar längs med armen. De flesta armar har denna typ av lösning genom en tunn gummi-packning, precis bakom tonarmslagret där motvikten sitter.
Överst en låsskruv som låser hela motvikten i rätt läge mot tonarmen.
pix Posted - 2024/07/03 : 22:23:14
@Abbot. Jag har hört en Decca London vid ett tillfälle, och det är en minst sagt annorlunda pickup. Inte desto mindre så fanns där något väldigt angenämt i återgivningen.
abbot Posted - 2024/07/03 : 20:33:39
Ett spännande experiment. Peter Svensson på Audio Dala tillverkade för mer än 30 år sedan en simpel tung tonarm för en Decca London som emellanåt spelade väldigt rent och fint. Jag gissar att den var raka motsatsen till din (ungefär) och skulle aldrig ha fungerat med dagens pickuper, inte heller med den högkomplianta Goldring 900IGC som kom senare.
pix Posted - 2024/07/03 : 11:52:05
Jag hittade denna praktiska tabell på nätet.
Formeln för det teoretiska vinkelfelet är ju känd så man kan ju ifs. göra detta själv i Excel. Men tabellen är praktisk om man vet armens effektiva längd (pivot-punkten till nålspets) och snabbt vill veta dess optimala överhäng (centertappen till nålspets) samt offset angle (nålspetsens vinkel mot tonarmsröret)
pix Posted - 2024/07/02 : 13:56:23
@perfector
Antagligen är traditionella (stela) armar de bästa (annars så skulle inte -i princip alla armar vara gjorda så ). Det rörliga skalet är minst lika mycket en lek med teknik/hantverk som ett allvarligt försök att göra något bättre
Jag byggde min första arm när Peter Forsell lanserade sin linjära Airforce-arm sent 80-tal, och fascinationen för tonarmar hänger kvar sedan dess.

Vad jag lärt mig under alla dessa år är att ämnet är nästan ohållbart komplext. Hur en parameter spelar in i nästa. Och att teori faktiskt bara är just teori.
Trenderna hur en arm skall bäst vara konstruerad har ständigt förändrats, just för att det som på ritbordet det så rätt ut, efter en tid visat sig vara fel. Hur det som till synes är så enkelt, i praktiken nära nog omöjligt. Många har sagt om pickup/tonarmar att -Det borde egentligen inte fungera.. Men det gör det..
Jag håller inte längre Peter Forsells linjära arm som den bästa typen, trots att den då såg så rätt ut.

Den största insikten jag skaffat mig är att förstå skalan av de rörelser som vi här pratar om.
Att det handlar om nano-meter rörelser. De som med fingrarna tror sig känna om en tonarm är glappfri är helt ute och cyklar. Den kan vara stum, eller fladdrig med handen, men hur den beter sig i nano-meterområdet är något helt annat.
Ett tydligt exempel på detta är just Uno-pivot-armar. En konstruktion som egentligen borde vingla av pickupens (nålens) rörelser. Men då dess egenresonans är låg (ca 5-10Hz) så är den stabil inom det hörbara området (+20Hz). Den hinner mao inte absorbera den högfrekventa energi som pickup-nålen utsätter den för.
Min åsikt är att vi inte bara behöver acceptera att den mest högfrekventa signalen på en skiva är i nano-meter området, utan även förstå hur glapp/rörelser i detta intervall beter sig.

Genom åren har det blivit att antal armar av olika typer. När det kommer till traditionella armar så kan man geometriskt (dvs. teoretiskt) räkna fram ett optimum.
Iom att pickup-nålen rör sig i en båge över skivan, så kommer den att i bästa fall ligga vinkelrätt (dvs optimalt) på två ställen längs med denna båge.
Man kan då välja bland olika modeller (formler) var man vill lägga dessa två optimala punkter.
Exempel på dessa är Loefgren, Stevenson eller Baerwalt (namngivna efter dess upphovsmän).

Här är ett exempel på det teoretiska vinkelfelet över nålens väg över skivan. Exemplet är en 233,20mm (effektiv-) lång tonarm med optimalt överhäng på 17,7mm (centertapp-nålspets) samt optimal vinkel på 23,63 grader (nålspetsens vinkel mot tonarmenn). Notera att dessa värden är exakta (teoretiska), och brukar anges med två decimaler. Grafen visar hur avsteg från överhänget på 17,7 mm slår mot vinkelbenet.
Notera att detta enbart är en beräkning av vinkelfelet baserat på tre faktorer. Tonartens effektiva längd, överhäng och vinkel. I verkligheten så finns fler faktorer att ta hänsyn till. Som Azimuth, VTA och Zenith. Att omsätta ett vinkelfel i distorsion kräver ett antal antaganden, då nål-slipning etc spelar in. Dock är den distorsion som nålvinklarna sammantaget bidragit med mätbara i storleksordningen procent i detta fall ca +1 till -2 dvs 3 grader.


Det intressanta i resonemanget är dock det som kallas Zenit-vinkeln. Iom att moderna pickuper (av bättre sort) har mer utvecklade, mycket avancerade nål-slipningar (för att kunna följa ett skivspår med nano-meterstorlek). Dessa liknar mer en paddel som följer spåret, snarare än den kon som äldre pickuper hadde.
Pickuperna är fantastiskt avslöjande, och samtidigt otroligt krävande att de möter spåret i rätt vinkel.
Azimuth och VTA (egentligen Rake-vinkeln) är det mycket snack om. Men om man förstår hur moderna pickupslipningar fungerar, så inser man att dessa vinklar inte alls är så kritiska.
En helt oomnänd vinkel är i stället Zenit (diamantens rotationsvinkel sett från ovan).
För gemeneman är denna vinkel inte möjlig att se eller mäta, trots att den har en enormt stor påverkan av signalen.

Dimensionerna på nålspetsen för en modern micro-ridge (eller finliret) slipning har mickrometer-dimensioner. Trots detta så finns det variationer på nålspetsens rotationsvinkel på i storleksordningen 0-10 grader. Det skulle betyda att signalen får ett fasfel mellan höger/vänster kanal på åtskilliga grader (vid de högsta frekvenserna).
Den teoretiska modellen ovan är just teoretisk, och inkluderar inte zenit-vinkeln.
Den här typen av praktiska fel syns alltså inte inte i ovanstående grafer.
Vi vet alltså inte exakt koll på Zenit och förutsätter att nålspetsen sitter vinkelrätt mot denna.

Jag törs inte säga att denna typ av arm funkar
Men en liten bitanke med det roterande huvudet, är att dess vinkel inte är låst, att pickupen ställer sig själv i den optimala zenit-vinkeln.
Teoretiskt så skulle den göra detta, då den utsätts av enbart två krafter. Nämligen friktionen från pickupspetsens vänstra respektive högra anläggningsyta mot respektive spårvägg i skivspåret. Och en motsatt kraft via det nav som huvudet är ledat i.
Teoretiskt (igen ) så skulle de två friktionskrafterna alltid ställa pickupvinkeln i 0-läget. Dvs utan vinkel-fel. Nu finns det ju (tyvärr) en verklighet också.. De två friktionskrafterna som drar i pickupen är enbart några mickro-meter isär, och lagret som huvudet är inte friktionsfritt. Sånt går inte att räkna på, utan måste provat praktiskt.

Men tanken är att Zenit-vinkeln skulle bli självjusterande
Jag hoppas att jag inte trampat på några tår här. Tonarmar har nästan lika många tyckanden som kablar. Syftet med detta bygge var att prova på, att lära och se om detta funkar. Ett experiment
Perfector Posted - 2024/07/02 : 11:30:56
angående vinkelfel så är min tonarm Jelco så lång (238mm effektiv längd) att vinkelfelet ligger inom 2/10 delar av 1 grad över hela skivytan.
Den är egentligen an maskinkopia av STAX-UA-7 som kostar nästan 10 gånger mer än min.
Jag har ställt bort all glapp i spetslagren så den inte vibrerar i längdriktningen.
Sen finns ju Transcriptor med en mycket udda konstruktion
pix Posted - 2024/07/02 : 10:50:33
Det finns några. Jag tror att Nasotec är den mest kända.
Jag har sökt information om i hur står utsträckning puppan ställer sig vinkelrätt mot skidspåret, men ej funnit något. I teorin handlar det ju om två friktionskrafter (en per kontaktyta) mellan pickup-spetsen och respektive skivspårsvägg. Detta kontra friktionen i pickupskalslagret. Men i praktiken så finns det ju mängder med saker som spelar in. Jag tror inte att något roterande huvud alltid spelar med nålen vinkelrätt mot skivspåret. Men kanske kan man på detta sätt minska vinkelfelet något mot traditionella huvuden.
https://highendcity.com/swing-headshell-203a1/" target="_blank"> https://highendcity.com/swing-headshell-203a1/
Ryssen Posted - 2024/07/02 : 10:38:15
Finurligt!
Finns det nån tonarm på marknaden som har denna finess?
pix Posted - 2024/07/02 : 09:55:19
Då skalet måste kunna rotera med låg friktion (-för att kunna styra in så vinkelrätt so möjligt mot skivspåret), så finns risker. Om puppan lägger sig snett när den möter skivan så fina risk att nålen bryts.
Jag lurade ett tag och kom på den här idéen.
Ett litet stag som begränsar vinkeln till ca+/- 10 grader. Staget sitter fixerad i nav-centrum (samma fästpunkt som tonarmsröret). Detta stoppar skalets rotation när puppans fästskruvar träffar staget.

Straget serkanske stort och tungt ut. Men det hela är ganska smått och pilligt (skruven har en diameter på 1,5mm).


Jag gjorde sedan en dubbelexponering av skalet i dess ytterlägen. Här kan man se det område som detta kan rotera inom.


pix Posted - 2024/07/02 : 07:39:47
Tack Abbot
Jag har en förkärlek för trä, och att tonarmsröret skulle tillverkas i något hårt träslag, torde vara självklart. Men jag tänker så här..

Syftet med ett rörligt pickupskal, är att friktionen från nålspetsen skall dra den vinkelrät mot spåret. Detta skapas genom att avsråndet mellan skalets lagerpunkt och nålspetsen. Det som däremot gör så att inte nålens laterala (horisontella) rörelse fortplantar sig till pickupskalet är dess laterala massa. Det behövs med andra ord ett relativt tungt pickupskal i horisontalplanet.

Ett tungt pickupskall ger per automatik även en hög (medial) massa. För hög för de flesta pickuper. Något som skulle ge problem vid vertikala variationer hos lp-skivan.
Slutsatsen blir att pickupskalet måste ha en (relativt) hög (lateral) massa, medan den mediala massan skall hållas (relativt) låg.

Long story short.. det blev ett lätt tonarmsrör av kolfiber.
abbot Posted - 2024/07/02 : 03:01:40
Helt enkelt mycket komplicerat, typ. Att tänka ut sådant är inte lika svårt som att genomföra det.
(Pix huvud är inte fast utan rörligt och det har denna tråd gett många exempel på)!
abbot Posted - 2024/07/02 : 02:38:45
Helt enkelt mycket komplicerat, typ. Att tänka ut sådant är inte lika svårt som att genomföra det.
(Pix huvud är inte fast utan rörligt och det har denna tråd gett många exempel på)!
pix Posted - 2024/07/01 : 22:19:51
Tack. Men detta huvud är inte fast (som alla andra huvuden där en sådan där protraktor kan andvändas).
Huvudet är kullagrat, och rörligt. Pickupen släpar mao, och friktionen håller den vinkelrät mot skivspåret genom hela skivan. Inte som traditionella armar/huvuden som har två ställen på skivan där vinkeln är rätt (och övriga ställen där de är fel).
Det är en komplicerad lösning. Och just därför måste den testas
Perfector Posted - 2024/07/01 : 21:28:53
Det finns mallar man kan använda för att få vinkeln rätt
www.hifi-punkten.se/produkt/ortofon-cartridge-alignement-protractor-pickupmall
99:-

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000