HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2013/06/20 : 20:37:57
Photobucketfix för Chrome

If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.

Vad blir det av detta månne?
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2023/09/24 : 17:48:19
Ett litet tips på fasdelare som jag snappat upp nånstans på nätet och använt själv med gott resultat: ECC81 i LTP-koppling med 47-56k anodmotstånd och 6-7mA CCS i "svansen". Enkelt och funktionellt, och du får en extra ingång som kan användas antingen för global återkoppling eller för balanserad insignal.
Fuling Posted - 2023/09/24 : 17:17:19
EL34 och 1650H bör inte kunna misslyckas, låter som en utmärkt kombination tycker jag. EL34 ger ju faktiskt rätt bra med effekt i triodkoppling också, finns alla möjligheter att bygga nåt som låter bra utan att behöva plåstra ihop det med en massa återkoppling.
pix Posted - 2023/09/24 : 16:30:18
Ja, vi får se om det blir klass A eller AB.
Jag har en superfin kvartett EL34 Philips (NOS), som jag tänkt utgå ifrån.
Kommer då att använda Hammomd 1650H, vilka har UL-tappar (40%).
Tanken är att konfigurera rören som trioder, men det vore ju dumt att inte ta tillvara möjligheten att via en switch kunna ställa om dem i UL. Om inte annat för att höra skillnaden.

Jag kom även över en fasad-plåt i aluminium. Denna är yt-anodiserad, och betydligt trevligare att jobba med än vanlig aluminium.
Är man försiktig, så behöver man kanske inte slippa, polera eller lackera denna.
Plåten går lätt att såga om man har en smal klinga.
Aluminium sprätter en del. Så man måste skyddar ögonen noga.

Även om man sågar rakt, så flisar aluminium. Jag brukar då ta ett par träbitar och en bandslip till hjälp för att snygga till dessa.

Bandet i slipmaskinen nöts ganska fort ner. Detta är bra för man märker tydligt när man slipar dikt an mot träet. Kanterna blir därför raka och fina.

Här provas plåten i sin urfasning i träramen. Falsen ser onödigt djup ut. Men i ett senare skede skall plåten ligga på en neoprene-list (en sådan som glasmästaren använder när de monterar fönster). Listen gör att plåten inte upplevs lika skamlig, som om den legat dikt an mot träet.

Fuling Posted - 2023/09/23 : 22:28:11
Ja, såna kapmetoder har jag sett på youtube. Har ingen motorsåg men det går säkert att hitta nån lösning på det.

Spännande bygge. Jag har alltid tyckt att SE varit det enda rätta, sen råkade jag bygga ett riktigt lyckat PP-bygge av skrot (TV-rör och ringkärnetrafos) och fick lov att ändra åsikt. Båda varianterna har helt klart sina poänger men jag vill nog påstå att det är viktigt att även PP-stärkare körs i klass A.
pix Posted - 2023/09/23 : 09:39:12
Äpple är vackert.
Har du en motorsåg och en stege, så finns på youtube lite filmer hur man kan såga upp stock till grovplank.
Man brukar måla ändarna på planken för att den inte skall torka för fort.
Sedan är det bara att glömma undan dessa några år på en torr och sol-skyddad plats.
Jag gör mina misstag i trä-arbetet jag också. Men till sist har jag hittat en procedur som funkar med det jag kan, och de verktyg jag har. Så därför håller jag mig till mitt sätt att göra det på.
Japp, jag har bara byggt SE-steg. Tänkte att jag ville göra något annorlunda, så det blir ett pp-steg.
Försöker hålla mig till delar som jag har på hyllan (eller som jag kan bygga själv), vilket jag dock inte tror skall begränsa prestandan nämnvärt. I huvudet har jag det mesta klart. Men längs med realiseringens väg så brukar alltid en och annan väg-bula dyka upp. Vi får se vart det leder.
Fuling Posted - 2023/09/23 : 09:10:12
Tur det finns nån här som kan snickra. Jag svär fortfarande så att luften svartnar när jag ser träramarna till mitt blivande 6S4S-slutsteg
Har förresten ett äppelträd som börjar ta över halva gården, det kanske kan göra lite nytta i livet efter detta om jag lyckas såga upp virket.

Blir det PP den här gången tro?
pix Posted - 2023/09/23 : 07:59:34
Det senare är rätt svar
En god vän sänkte mig en bit torrkad Alm-rot som skulle bli ett vackert virke till ett förstärkar-chassi. Biten riktsågades, och planhyvlades till en rak och fin regel. Regeln gerades upp i fyra bitar, som efter lite fräsning blev till en ram. Hörnen förstärktes på vanligt sätt med laxsrjärtar av teak.
Jag gjorde denna sarg lite högre än vanligt för att kunna rymma mer prylar.

En rot har ofta ett attraktivt virr-varr av ådring.
För att inte bryta detta mönster så ligger bitarna så att det mönster som finns på en bit, fortsätter på nästa osv. Mönstret framträder här marginellt, men det kommer att "popa" fram mer senare när träet underbehandlas.

Planen är att bygga något lite mer kraftfullt än en SE-steg jag byggt tidigare. Så ramen stagas upp och kommer inhysa lite olika inre utrymmen.
Fuling Posted - 2023/09/22 : 23:23:04
Gissar på antingen en trädkoja eller att trädet fällts, kapats upp och torkats till användbart virke för ganska länge sen?
pix Posted - 2023/09/22 : 17:12:41
Mitt nästa byggprojekt börjar här..

pix Posted - 2023/09/16 : 18:02:57
Anledningen till att hornriggen spelar så obehindrat trots en mycket blygsam förstärkare ligger i att jag där har en autoformer i filtret.
Denna sänker mid-drivern ca 11dB, men den gör att filtret har en närmast restriktiv last-karaktär. Förstärkaren "ser" en högimpediv induktiv last, men som termineras resistivt med ett 8,2Ohms motstånd. Detta gör att högtalarens reaktiva lastprofil underordnas den restriktiva. Jag märkte en stor skillnad när jag gick från en ordinär L-pad till denna autoformer-lösning.
Jag tror det var Pultec som lanserade detta. Något som sedan Fostex tog efter.
Kort sagt så ser förstärkaren i princip ett motstånd på 8 Ohm mellan 550-6KHz.

Filtret i 604-burkarna är mer av traditionell typ.
De kräver mer av förstärkaren för att denne inte skall låta ansträngt.
Ljudet från dessa med ett 2W SE-steg (WE 421A) är inte alls dåligt. Men jag har känslan att ett något kraftfullare steg skulle kunna få dessa att blomma ut mer.
Att 604-burkarna är ett 2-vägs system. Med delningen mitt i mellanregistret gör nog även sitt till. Hornriggen återger det känsliga området från 550- till 6KHz i ett och samma element.
pix Posted - 2023/09/16 : 06:38:26
604orna spelar bra. Ganska fort så märker man att inspelning gör stor skillnad på dem.
Altec använde en klubbig massa på dess upphängning.
Massan flyter, och med åren samlas den i små samlingar i upphängningens nederkant.
Efter några veckors spelande så tycker jag mig dock se att konerna centrerat sig bättre, samt att "kletet" nu börjat fördela sig som det ursprungligen låg.
Den lätthet som en fullstor hornrigg kan leverera, finns ännu inte. Dock spelar dessa djupare i basen än vad hornen gör. Jag tror även att den HF resonans-dämpning som användes i filtren gör sitt till för en lite lugnade diskant-återgivning, JBL 075, som jag använder i horn-riggen är ju inte kända för att återge en mjuk- och avrullad diskant, utan snarare motsatsen. En spänstig och rapp sådan. 075 är en ringradiator med titan-membran, medan HF drivern i 604 är en traditionell kompressor-driver med alu-membran.

Känsligheten på 604E ligger runt 100dB/W, viket i dagens mått kan anses högt.
Men att en förstärkare på några enstaka Watt skall orka, är kanske att önska lite för mycket.
Därför har jag börjat skissa på ett PP-steg på ett tiotal Watt.
Jag tror att denna combo torde fungera väl, och är då kanske en rättvisare jämförelse mot min stora horn-rigg med en-petare till förstärkare.

Jag pausar arbetet med dessa högtalare för en tid. Fortsätter att spela in, och lägger i stället fokus på den nya förstärkaren, med mer kraft.
Fuling Posted - 2023/09/15 : 23:25:46
Om jag får gissa fritt så tror jag ett PP klass A-steg med trioder, äkta eller triodkopplade pentoder, skulle kunna vara helt rätt för de här högtalarna.
Kanske med en gnutta global återkoppling, eventuellt med en vridomkopplare för ingen - lite- lite mer återkoppling.
Spontant tror jag också att det vore "rätt" att välja en relativt högohmig anodlast för att få lite lägre utimpedans och distortion, att köra med en brant belastningslinje för att få ut hög effekt borde inte vara nödvändigt här om du dimensionerar rätt från början.

Små SE-steg i all ära men de är inte särskilt bra på att driva komplexa laster, nån kallade dem "ett specialintresse för folk med en viss sorts högtalare" och det ligger nog en del i det.

Troels Gravesen har en utläggning nånstans om att små förstärkare inte riktigt klarar element med stora talspolar och kikar man runt på nätet vad de riktigt tunga namnen i rörsvängen bygger så verkar de flesta överge SE i förmån för PP triod med åren.
Perfector Posted - 2023/09/15 : 22:41:46
En klen men strömstark förstärkare kan gott klara den högtalaren.
Det är ofta strömresurserna som inte räcker till i B eller A+B kopplade slutsteg
En liten fin rörare med god strömkapacitet borde göra underverk.
pix Posted - 2023/09/15 : 22:05:59
604orna spelar bra. Och ganska fort så märker man att inspelning gör stor skillnad.
Altec har en klubbig massa på dess upphängning.
Massan flyter och med åren samlas i små samlingar i elementetsx nederkant.
Efter några veckors spelande så tycker jag mig se att konerna centrerat sig, samt att "kletet" börjat fördela sig som det ursprungligen låg.
Den lätthet som en fullstor hornrigg kan leverera finns ännu inte, dock spelar dessa djupare i basen än vad hornen gör.

Men att en förstärkare på några enstaka Watt skall orka, är kanske att önska lite för mycket.
Jag tror att denna combo torde fungera väl, och är då kanske en rättvisare jämförelse mot min stora horn-rigg med en-petare till förstärkare.

Jag pausar arbetet med dessa högtalare för en tid. Fortsätter att spela in, och lägger i stället fokus på den nya förstärkaren, med mer kraft.
pix Posted - 2023/09/15 : 22:03:25
604orna spelar bra. Och ganska fort så märker man att inspelning gör stor skillnad.
Altec har en klubbig massa på dess upphängning.
Massan flyter och med åren samlas i små samlingar i elementetsx nederkant.
Efter några veckors spelande så tycker jag mig se att konerna centrerat sig, samt att "kletet" börjat fördela sig som det ursprungligen låg.
Den lätthet som en fullstor hornrigg kan leverera finns ännu inte, dock spelar dessa djupare i basen än vad hornen gör.

Fuling Posted - 2023/09/12 : 15:51:10
Ja, men det går väl att ändra sig...?
pix Posted - 2023/09/12 : 15:13:47
@Fuling
Jag byggde ju dessa 604-lådor för att skala ner. Inte för att skala upp..
Fuling Posted - 2023/09/09 : 00:47:22
En idé är ju att fylla upp med subwoofers som står kant i kant med fronthögtalarna så att de blir en slags akustisk förlängning av bafflarna. Funkar bra för mig
pix Posted - 2023/09/07 : 08:05:50
@Abbot
Jo, det stämmer
Jag har bara två "vingar" att prova med.
När jag spelade i stereo så såg det hela ut så här.
Även om detta inte löper konceptet "bred baffel konceptet" fullt ut, så borde det ge en antydan om dess verkan.
Vingarna täpper i detta fall till glappet mellan högtalaren och sidovägg, vilket gör att denna vägg blir en fortsättning på baffeln (för låga frekvenser).

Vingarna är faktiskt ett par böjda bad-paneler och är långt från optimala för detta syfte.
Skulle man anamma detta så skulle man naturligtvis bygga två vingar per högtalare.
abbot Posted - 2023/09/07 : 01:49:16
Med mono syftade jag på att du kanske bara hade två sådana där dyra 'vingar' som då bara räcker till en högtalare ;-)
pix Posted - 2023/09/06 : 06:52:10
@Fuling
Det är en god idé.
"Bubbel" (Anders) här på HF tipsade om att sy 4-5cm veck på filten.
Anders nyttjar denna princip, med tre veck liggandes i pr-porten. Dock för att filtrera bort mellan- (och högrekvent) ljud via porten.
Möjligen skulle man kunna sy veck på filten innan den monteras mot lådväggen.
Det blir ifs inte ett styrt mellanrum, men det ger en snarlik effekt med luft innesluten i dämpmaterialet. Jag hade ingen mer lunpmatta hemma, så det kommer eventuellt att provas senare.
Fuling Posted - 2023/09/05 : 23:28:27
En liten fundering kring dämpningen av lådorna:
Vad jag kan se sitter filten längs väggarna, som brukligt är. Skulle det kunna finnas nån vinst i att montera den en bit ifrån väggarna, alltså med luftspalt mellan vägg och filt? Inbillar mig att man borde kunna få samma effekt med mindre mängd dämpmaterial på det viset. Om det sen har nån poäng låter jag vara osagt, det var bara en tanke.
pix Posted - 2023/09/05 : 21:59:11
@Imperial
Ja, jag inbillar mig att man genom en bredare baffel, sänker den brytfrekvens där de låga frekvenserna sprids som ringar på vatten. Den brytfrekvens där en större del av energin riktas mot lyssnaren. Man får mao en mer likformig spridning över ett bredare register.
Jag har försökt räkna på om en 60 cm bred "vinge" på var sida baffeln skulle göra skillnad. Om jag förstått det rätt så stöttar baffeln då ner till ca 100Hz, och därefter faller med 6dB/okt. Utan vingarna så kanske denna frekvens ligger på 4-500Hz.
Nu tror jag det finns fler fördelar med en bredare baffel än bara som ett basstöd.
Den energi som en smal baffel släpper bakåt (dvs, över 100Hz) kommer förr eller senare att reflekteras i bakväggen och orsaka ursläckning mm.
Detta är bara ett enkelt test. Om det faller väl ut så skulle jag kunna tänka mig bygga ett par "fönsterluckor" som kan vikas ut från högtalaren vid fin-lyssning.

Nope. Jag har inte provat med mer stoppning ännu.
"Bongotrumman" är borta nu. Tänkte jag skulle ha det så här ett tag innan jag provar vidare.
Annars är det lätt att virra bort sig i alla justeringar.

@Abbot
Nej. Men mono intresserar mig allt mer. Stereo är nog bara en fluga som går över.
Tänk vad enkelt livet vore om man bara hade en kanal att fokusera på

Skämt osido. Mono är inte att koppla samman höger och vänster kanal i ett stereosystem.
Inte om man till fullo skall nyttja dess kvalitéer.

Vinsten ligger i att en högtalare ger en betydligt jämnare spridning i lyssningsrummet, utan utsläckningar (detaljer framträder bättre).
Vidare så är en (riktig) mono-skiva graverad horisontellt och inte 45 grader/kanal som stereo.
Monoskivan är därmed (nästan) helt befriad från skrap och knaster (då dessa oftast är vertikala).

abbot Posted - 2023/09/05 : 20:26:49
Mono?
Imperial Posted - 2023/09/05 : 15:42:49
De e bra m bred baffel.
Hur blev basen?
Har du provat m mera dämp?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000