T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2013/06/20 : 20:37:57 Photobucketfix för Chrome
If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.
Vad blir det av detta månne? /Pix |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Imperial |
Posted - 2024/10/05 : 22:35:10 De låter som en utmärkt kombination.
Bra koncept rakt igenom. Hatten av |
pix |
Posted - 2024/10/05 : 21:41:48 Basarna är Eminence 15772. En väldigt udda sak med dubbla spiders , kraftig motor och samtidigt mycket lätt kon. Mid- kompressor drivers är Beyma 750Pb. 3tums alu-membran och 2tums exit. Toppen är JBL 075 kompressordrivers.
Jag delar passivt vid 550Hz (12dB/okt) och 6KHz (6dB/okt). Mid-hornen är induktivt sänkta 9dB med en hemmagjord autoformer, vilket gör dem nästan helt resistiva för förstärkaren. Därför räcker 1Watt effekt mer än väl
|
Imperial |
Posted - 2024/10/04 : 18:57:59 Va ere för högtalarelement å filter |
pix |
Posted - 2024/10/04 : 17:58:48 Tänkte visa en bild på den nya konstellationen. Ut åkte Altec 604E duplex , och i stället lättkonade basar och tricktrax-horn. Den stora skillnaden är att delning mellan bas/mellan nu sker vid en lägre frekvens, vilket ger mer närvaro.
|
pix |
Posted - 2024/10/03 : 09:02:47 Mitt nya rum blir dedikerat för musik/böcker. Väldigt trevligt att kunna stänga dörren när det gått överstyr, och man inte vill se alla skiv/bok-högar, skivspelare och förstärkare.. Nackdelen är att detta rum är mindre än mitt tidigare vardagsrum. 6560 (+ en subbas) skulle helt enkelt inte få plats längre
|
Fuling |
Posted - 2024/10/03 : 07:06:05 Det stämmer överens med mina erfarenheter av 4560-liknande lådor jämfört med vanliga basreflexer. Midbas och lägre mellanregister kan bli grymt bra tack vara hornet och man får löptidskompenseringen mot midhornen gratis men de blir alltid lite tunna i basen.
Ja fuskade och byggde ett par shelvingfilter som dämpar midbasen lite... |
pix |
Posted - 2024/10/03 : 06:17:57 Mer än bara basdelen har ändrats sedan jag spelade på 4560. Bla så är det ett annat rum. Det kan ju därför vara svårt att säga att allt handlar om de nya bas-kabinetten. Men 4560 integrerades väldigt fint mot mid-hornen. Dock saknade de kraft i botten. Med jazz och annan lågmäld musik så skulle jag nog föredra detta framför de nya. De nya ventilerade kabinetten har dock en helt annan botten och plötsligt är det roligt att spela rock och andra genrer också |
Fuling |
Posted - 2024/10/02 : 20:15:26 Låter de här lådorna bättre än 4560:orna? |
pix |
Posted - 2024/10/02 : 12:36:36 Visst. De är stora. Men det är främst visuellt. Jag spelar uteslutande med trioder på någon enstaka watt, så ljudvolymen är sällan något som skulle äventyra grannsämjan |
Perfector |
Posted - 2024/10/02 : 11:31:36 Man ska ha gott om utrymme till det där. Vad säger grannarna? |
pix |
Posted - 2024/10/02 : 11:01:23 Tänkte visa en bild på den nya högtalar-konstellationen. Ut åkte Altec 604E Super duplex, och i stället monterades lättkonade 15 basar, 2 tums kompressordrivers i stora trictrax-horn. På toppen av dessa JBL 075-diskanter, Skillnaden är primärt att delning mellan bas/mellan- nu sker vid en lägre frekvens än tidigare, samt att det nu är ett 3- mot tidigare ett 2-vägsystem.
|
pix |
Posted - 2024/09/22 : 08:06:29 Tonarmar har nog alltid varit lite av en hexbryggd. Den ena med en unikare lösning än den andre. Dock utan att man kunnat förklara, mer än i mycket trubbiga argument, varför den skulle vara så bra. Visst så finns en teoretisk fördel att undgå LTA-, VTA-, Zenit- och andra vinkel-fel. Men man glömmer då hur små krafter och rörelser det handlar om. En tangentslag-arm är ju teoretiskt mycket nära det önskvärda. Att puppan läser av exakt så som gravyren ristades. Men med ett nano-meter perspektiv, så tillför även denna typ av arm avvikelser. Trenden är ju annars allt rigidare armar. De är allt stummare och noggrant kontrollerade i flex, glapp och vinklar. Men jag känner ofta en olust, när man förlitar sig på komplexitet för att lösa problem. Även om en stum arm i teorin är bra så lyfter den andra tillkortakommanden.
Zero-armen har en god tanke. Och grunden har förädlas av Thales (Schweiz). Men frågan är om det den löser (LTA/zenit) inte tillför andra problem i stället. Min arm ovan blev definitivt inte enkel. Och det rörliga skalet är nog ett lysande exempel på när en teoretiskt bra grej kommer ge 1000 andra problem. Det var därför jag startade bygget av den andra, enklare armen. Att skala bort absolut allt som inte var nödvändigt. Börjar man tänka i nano-meter problematik. När varje lager. Hur fint det än må vara, har ett glapp, en friktion, en massa, kul-rassel mm. Då blir det till sist ett uni-pivot lager eller något annat ultra-enkelt kvar. Well tempered-armen som ligger i ett silikon-bad tror jag är en bra arm. Den är ful som stryk och när silikonet börjat kleta av sig på skivor och annat så känns den ju lite B#8230; Men den är enkel och den undgår många av de dolda tillkortakommanden som high-tech-armar har.
|
pix |
Posted - 2024/09/18 : 10:07:05 Tonarmar har nog alltid varit lite av en hexbryggd. Den ena med en unikare lösning än den andre. Dock utan att man kunnat förklara, mer än i mycket trubbiga argument, varför den skulle vara så bra. Visst så finns en teoretisk fördel att undgå LTA-, VTA-, Zenit- och andra vinkel-fel. Men man glömmer då hur små krafter och rörelser det handlar om. En tangentslag-arm är ju ett exempel som teoretiskt är mycket nära det ideala. Att puppan läser av exakt så som gravyren ristades. Men med ett nano-meter perspektiv, så tillför även denna typ av arm avvikelser. Är den korrekta rätvinkliga pickup-placeringen verkligen så korrekt? Och om så var. Är detta så viktigt, då dessa armar alltid får stylus att trycka lätt på skivspårets ytterkant. Jag säger inte att så inte är fallet. Dock har alla tonarmar brister. Och vilken av dessa som har störst påverkan är svårt att sia. Jag är nog beredd att hålla med Abbot. Det handlar nog om tur, att de brister en att besitter är av typen som inte degraderar upplevelsen av ljudet. Eller på annat sätt uttryckt. Vi har inte full kontroll på hur alla dessa egenskaper interagerar med varandra.
Ett minimalt vinkelfel (pickupens ofsett-vinkel) är lätt att marknadsföra. Den vertikala vinkeln (VTA eller Rake) likaså. Men i praktiken.., Vinkelfelet av pickupen är faktiskt av ganska låg betydelse, då en avvikelse av denna ger en låg/jämn övertron. Vilket vi i princip inte hör. Till exempel VTA har på senare år nästan lyfts till skyarna som oerhört viktig, med inte sällan mickrometer-inställningsmöjligheter på arm-basen. Men Rake-vinkeln vid gravyren ligger inom spannet av 90-92 grader, vilket med en 9 tumms arm skulle motsvara en VTA-justeringsvariation på ca 8mm!!! Så varför skall man kunna justera in sin arm med en noggrannhet på 1/10 mm när gravyren från en skiva till en annan nominellt har ett spann på 8mm?
Man ställer inte ens in gravyrnålen efter en bestämd vinkel. Men justerar denna efter när chippet (skräpet) som bildas av rest-materialet som skapas bort viker av uppåt, utan att skada gravyr-ytan. Detta brukar ligga på 90-92 grader.
Trenden är ju annars allt rigidare armar. De är allt stummare och noggrant kontrollerade i flex, glapp och vinklar. Men jag känner ofta en olust, när man förlitar sig på komplexitet för att lösa problem. Även om en stum arm i teorin är bra så lyfter den andra tillkortakommanden.
Zero-armen har en god grundtanke. Och grunden har sedan förädlas av Thales (Schweiz). Men frågan är om det den löser (pickupvinkel/zenit) inte tillför andra problem i stället. Det blir många leder. Samtliga av dessa har sina brister om man tittar tillräckligt nära. Min arm ovan blev definitivt inte enkel. Och det rörliga skalet är nog ett lysande exempel på när en teoretiskt bra grej kommer ge 1000 andra (kanske än större) problem. Det var därför jag startade bygget av den andra, enklare armen. Att skala bort absolut allt som inte var nödvändigt. Börjar man tänka i nano-meter. När varje lager. Hur fint det än må vara, har ett glapp, en friktion, en massa, kul-rassel mm. Då blir det till sist ett uni-pivot lager eller något annat ultra-enkelt kvar. Så få detaljer som kan degradera resultatet som möjligt. Well tempered-armen som ligger i ett silikon-bad tror jag är en bra arm. Den är ful som stryk och när silikonet börjat kleta av sig på skivor och annat så känns den ju lite B#8230; Men den är enkel och den undgår många av de dolda tillkortakommanden som high-tech-armar har.
Thales
Well tempered
|
Imperial |
Posted - 2024/09/14 : 12:50:05 Nån har ju tnkt till men de här e nåt som borde gjorts av jappsar lr schweitzare istället |
Imperial |
Posted - 2024/09/14 : 12:40:40 https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1381 |
Imperial |
Posted - 2024/09/14 : 00:12:18 Här e åxå en cool arm.
Flytt!! Inge kul. |
pix |
Posted - 2024/09/13 : 15:05:20 @Ryssen Mitt I/V- utgångs-steg är snarlikt Ryanjs. Men enbart med det första steget (Anod-följaren). Zut hamnar då med ett 6922-rör kring 2,5KOhm, vilket funkar bra hos mig. Denna koppling kom Thorsten upp med -06, så den är väl beprövad Jag har dock likt Ryanj aktiv anod-last i stället för Thorséns 160H drossel.
Det här med 1541-kort för 50Hz DEM låter intressant. Jag har ju lött dit de 14 avkopplings kodningarna direkt på 1541-benen. Men om man skall använda 50Hz DEM så måste dessa vara större. Och då behövs ett luftigare pcb. Dessutom känns det lite smäckigt att löda på moderkortet i cd-spelaren. Det skulle bli mer rejält att ha ett separat 1541-kort.
Just nu är all hifi nerpackad, då jag står mitt i en flytt. Det blir nog inget diy fören tidigast i vinter |
Ryssen |
Posted - 2024/09/12 : 18:16:56 Ett kort till TDA1541A med smd komponenter: https://www.diyaudio.com/community/threads/diy-tda1541a-pcb-d3.328060/ |
Imperial |
Posted - 2024/09/10 : 12:07:07 Den tonarmen e riktigt cool. Nån som tänkt till ordentligt.
Den här tycker ja ser spännande ut; https://soundelitetheatres.com/product/wilson-benesch-nanotube-tonearm/ Men kommer till ett pris åxå |
Bubbel |
Posted - 2024/09/10 : 11:26:20 Här händer det saker när man gör andra saker, som vanligt är bygget väl genomfört och väl förklarat.
En bra lösning på unipivots azimutrörelse har Stax gjort på sina tonarmar där man har ett liknande axiellt lager med endast två kulor som följer med tonarmens sidorörelse men har full rörelse i vertikaled, motvikterna är där för att motverka den rörelse som uppstår när nålröret rör sig i spåret det påminner om en tagentialarm. Naqref tyckte att det var den mest intressanta tonarm han hade sett, länk lägger jag här https://www.vinylengine.com/library/stax/ua-9.shtml |
abbot |
Posted - 2024/09/10 : 00:24:38 Mycket intressant experiment. Jag tror att det krävs grundläggande skicklighet och ganska mycket tur för att få det riktigt bra. I slutändan gäller det att avbryta korrigeringarna innan man tappar det. Lite till, lite till, lite till men inte mera nu. För det där sista krävs att man vet när man ska lägga av och att man har tur. När man gör som du kan man hålla på tills man tycker att det är bra eller att det är dags för omtag. Jag har haft ofantlig tur en gång med en Mörch UP4 och Goldring 900IGC. Det kommer jag aldrig att kunna upprepa. Trist att jag inte kattsäkrade... |
Ryssen |
Posted - 2024/09/05 : 13:38:18 Tänkte om detta kan vara intressant. I denna tråd håller dom på och spånar fram ett nytt moderkort för 1541A https://www.diyaudio.com/community/threads/building-the-ultimate-nos-dac-using-tda1541a.79452/page-469 Tänkte om du skulle bygga med 1541A. |
pix |
Posted - 2024/07/16 : 16:37:23 Problemet med de flesta unip-armar är att de är svåra att finjustera. De flesta (t.ex den Clear Audio Unity som jag har i dag) har en off-center motvikt. Justerar man azimimut så är det nästan omöjligt att inte påverka andra inställningar samtidigt. Jag vill ha en arm där varje frihetsgrad är isolerad till en egen justering. Azimuth skall då ha en egen justering, som enbart påverkar denna vinkel. VTF skall justeras med en egen, osv. De 7-frihetsgraderna är ju de basala inställningarna. Sedan finns de dynamiska. T,ex armens dynamiska massa
Zenit är i praktiken samma justering som offset vinkeln, vilket justeras i huvudet ovan. Azimuth är faktiskt inte så känslig (som det ofta målas upp) om man använder en modern nålslipning (t.ex Fine line), men här vill jag ändå kunna finjustera denna separat från motvikten. Azimuth är möjlig att mäta elektriskt, vilket man inte nyttjar om denna justering inte isoleras från andra. VTA (eller Rake-vinkeln). Uppmålas ofta som ohyggligt kritisk. Och ofta förses armar med en mickrometer-justering av denna. Rakevinkeln mäts över huvud taget inte vid gravyren, men man brukar anse att den hamnar mellan 90-92 grader. Dessa okända två grader motsvarar 8mm ändring av arm-fot höjden på en 9 tums arm. Så i praktiken så behöver inte denna justeras alls noggrant, och ändå ligga inom acceptabla variationer, Zenit är den svåraste vinkeln att benästra. Den har störst spridning och är samtidigt svår att mäta. De dynamiska parametrarna (vertikal- och horisontell- massa) går att mäta hyfsat med många test-skivor som resonans.
|
Imperial |
Posted - 2024/07/16 : 15:55:24 Ja gillar unipivot armar. De där kommer å bli riktigt bra. Å de e intressant att du bygger en förenklad variant åxå. Maywhare har en rund motvikt m hålet offcenter. Den fixxar nåltrycket å balansen på armen samtidigt, |
Schack |
Posted - 2024/07/12 : 22:31:04 som alltid gör du superba jobb
|