T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2013/06/20 : 20:37:57 Photobucketfix för Chrome
If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.
Vad blir det av detta månne? /Pix |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2024/03/23 : 07:15:03 Det finns nog många vägar till Rom. Yes, precis som många andra fett-lösande produkter är en vätare som bryter vattnets ytspänning. "Lika löser lika" är något jag fick lära mig hos en tidigare arbetsgivare. Detta förklarar varför "starkare" tvättmedel inte nödvändigtvis är bättre än ett mildare.
|
Perfector |
Posted - 2024/03/22 : 00:22:39 Själv kör jag vatten ljummet med en mjuk svamp och Yes diskmedel. Yes löser upp hopplösa fläckar och endast rena repor stannar kvar. torkar med en mjuuk frotte'handduk runt runt tills skivan är torr. Tror det är därför jag fortfarande har skivor i väldigt gott skick.
|
AlfaGTV |
Posted - 2024/03/21 : 21:27:36 Jag köper fullt dina resonemang om Biltemavattnets evt sämre kvalitet. Däremot är jag av en annan uppfattning om mekanisk rengöring, och den säger mig att de redskap jag använder inte är i närheten av destruktiva, i förhållande till den lille diamanten som släpas genom spåret! Sen gnuggar jag väl inte direkt heller, men några olika typer av borstar används och de har samtliga egna vätskor. Dessa påminner om dina processrër, med förtvätt med IPA och lite vätmedel, men jag väljer spolglans/Yes. Sedan kör jag en runda med en annan borste (MoFi's "rälsbit" i gummi med sammets-pad mot skivan) och antingen Tarkett BioClean, L Art Du Son eller Okkis egen blandning.
Så, mina skivor som får en runda i Humminguru är nästan alltid förtvättade med OkkiNokki. Jag är mycket nöjd med den processen och resultatet, men har å andra sidan inte testat nåt annat. |
pix |
Posted - 2024/03/21 : 21:14:57 När man tvättat några skivor så ser man olika typer av föroreningar i karet. Dels så blir vätskan märkbart grumligare (fett?). Men det simmar också runt fasta partiklar vilket skulle kunna vara damm-korn som dras till tussar, som grävts fram ur skivspåren.
Med detta i åtanke så kan man ju ställa sig frågan hur långt upp på "regnetsskalan" man behöver gå på vattnet? För även om man köper det renaste vatten som finns att uppbringa, så är det bara rent tills man tvättat den första skivan.. Därefter kommer tvättvattnet iaf vara mer kontaminerat än t.ex. Biltema-vattnet..
@Perfector. Vissa köp-tvättar har filter i flödet. Om detta enbart fångar fasta partiklar, eller om de även kan rena vätskan på en molekylär-nivå låter jag vara osagt. Men en reflektion även här. När man tvättar i ul-tvätten så ser man en viss rörelse i vätskan. Men denna rörelse rör inte upp de fasta partiklarna, som efter en tid lägger sig på botten. Tvättar med cirkulerande vätska, torde röra upp dessa partiklar som då exponerar skivor ytterligare gånger. Jag brukar tvätta 3 skivor (30minuter) åt gången. Det blir ett 20-tal på en kväll. När jag därefter tömt tillbaka ul-kärlet i dunken, så ligger dessa fasta partiklar kvar, som kan avlägsnas med en bit kökspapper. Det blir brunt i pappret efter dessa 20 skivor.
Nu har jag tvättar några hundra skivor. Men bara skivor som varit redigt skitig från början. Jag tvättar inte nya skivor, eller skivor där jag inte kan påvisa vara "ospelbara" otväntade. Då jag inte tvättar redan rena skivor, så vet jag inte om denna grava grumling av vätskan skulle avta, i takt med att skivsamlingen blir allt renare? Hittills har ingen skiva behövt tvättas en andra gång.
För några år sedan så byggde jag en egen vakum-tvätt (damsugare mm). Även om skivorna såg rena ut efter en tvätt, så upplevde jag aldrig att de blev tystare. Ul-tvätten är annorlunda, men inne alltid. Det mest lyckade exemplet var ett loppis-fynd. Harry Bellafonte, Sings the blues, som kändes nästan kladdig på ytan (troligen tobak-rök). Bommulspaddarna blev beiga efter förtvätten. Men efter ul-tvätten är skivan fullt njutbar, nästan helt fri från knastern eller pops. Samtidigt så kan tvätten av andra skivor ibland inte påvisas göra märkbara resultat alls. Uppenbarligen är olika typer av smuts olika svår att avlägsna. Jag har dock aldrig märkt att en skiva skulle blivit sämre efter tvätt, vilket är huvudsaken.
|
Perfector |
Posted - 2024/03/21 : 20:25:47 Räcker det inte med aktivt kolfilter? |
Imperial |
Posted - 2024/03/21 : 19:57:41 De e lite gråzon de där m destillations anläggning. Förr var de olagligt å ha en hemma om ja inte minns fel. Idag kan ju vemsomhelst producera sprit å sälja via bolaget.
Hur ere m renat vatten via osmos (vater maker). De tar bort mineraler å salter men blir de tillräckligt rent för vinyltvätt? |
pix |
Posted - 2024/03/21 : 11:27:01 Att kondensera vatten kan väl inte vara olagligt..? Finns där sedan dubbla användningsimråden så får väl detta ses som ett plus |
Imperial |
Posted - 2024/03/21 : 11:17:31 Kulurhuset i Stockholm ställde ut en kokare i skylfönstret mot plattan för flera år sedan som puttra ut ren sprit. Den konfiskerades m hänvisning t att de inte kunde klassas som konstverk |
Fuling |
Posted - 2024/03/21 : 11:06:34 Jag hittade min i en container utanför förra jobbet strax efter att en kollega slutat och städat ur en massa skrot han hade där Tro't den som vill men jag har bara använt den som slagverk! |
Imperial |
Posted - 2024/03/21 : 10:55:54 En kokare! Now we talking. Ja har byggt en å annan genom åren |
Fuling |
Posted - 2024/03/21 : 10:29:19 quote: Kanske skulle en destileringsapparat kunna bli ett intressant diy-projekt framöver
Skicka ett PM om du inte hittar nån lokal firma som svetsar rostfritt... |
pix |
Posted - 2024/03/21 : 10:11:29 @AlfaGTV Mycket spännande läsning ang. olika "vatten". Kanske skulle en destileringsapparat kunna bli ett intressant diy-projekt framöver
Jag vill inte försvara Biltema-vattnet på något sätt. Men jag tror också att man bör se detta i ett större perspektiv. Jag skall överväga att prova en annan leverantör, men man måste också se detta pragmatiskt. Att enbart spela skivor i prestine-skick (och inte köpa begagnad vinyl alls) är extremt, men visst. Det är det optimala. Ett kemiskt rent vatten är naturligtvis det näst bästa. Men också att byta vatten efter varje skiva.Ett billigare alternativ kan ju bytas oftare, medan ett dyrare (bättre) kanske måste användas vid fler tvättar för att motiveras ekonomiskt. Man måste hitta ett "lagom".
Först så vill jag säga att jag tvättar inga skivor som inte uppenbart kommer att bli bättre än innan. Även då jag vet att många tvättar även nya skivor, så tvättar jag bara sådant som är så skitigt -att jag aldrig skulle lägga min dyra ZYX-puppa på dess yta. Nytt, visuellt rena eller samlar-ex undviker jag att tvätta, just av risk att dessa skulle kunde ta skada. Fett, kladd och annat som kommer i kontakt med nålen, är svårt att avlägsna, och sprids även till andra (rena) skivor. Därav drar jag slutsatsen att sämst av allt är dock att inte tvätta alls. Sedan kan man ju diskutera hur långt upp på stegen man behöver gå.
Detta kanske också ger dig svar @Passerat. Jag har (precis som du) läst tapporter om att ul-tvättar-förutom smutsen, även avlägsnar lite vinyl. Vilket mao skulle degradera skivans kvaliteer. Forskarna som påvisat detta har (i de rapporter som jag läst) vägt skivan före, respektive efter tvätt. Därigenom har man kunnat påvisa en vikt-minskning. Förlusten är på molekylär nivå och i något fall som man kunnat påvisa med ett elektron-mikroskop i labb. Skulle en mekanisk tvätt där smuts skrapas bort vara bättre? Eller skall man inte spela skivor som inte är mint-kick över huvud taget? Jag försöker se detta pragmatiskt och hitta en vettig nivå.
|
Passerati |
Posted - 2024/03/21 : 08:26:26 Instämmer i ovanstående av Imperial och AlfaGTV. Intressant och bra genomgång, och sådär härligt nördigt!
Inlägget fick mig direkt att fundera lite med frågor. 1, tittar du även på vinylskivan i mikroskop innan och efter tvätt?
2, analyserar du tvättvattnet för att se om det bara innehåller smuts och/eller även partiklar av själva vinylskivans material för att komma fram till blandningens styrkeförhållande?
Måste bara skriva, heja heja pix |
AlfaGTV |
Posted - 2024/03/21 : 07:28:33 Bra genomgång Pix, och även om jag använde Biltema-vatten själv (till ultraljudet) så har Peo testat olika typer av vatten. Hans slutsats i tråden på Euphonia var solklar, använd inte Biltema "rent" vatten. |
Imperial |
Posted - 2024/03/20 : 20:44:04 Intressant. |
pix |
Posted - 2024/03/20 : 10:38:11 Det finns olika sätt att tvätta vinylen. Från diskhon/tvärtsvamp, trälim, vacuum till ultraljud. Önskvärt är naturligtvis att skivan blir ren, men kanske än mer viktigt. Att processen inte oåterkalleligt förstör skivan. Därför väljer jag att gå varsamt fram. Jag låter hellre skivan vara smutsig, än att applicera saker/metoder som riskerar att förvanska den. Jag tror även att det är viktigt att inse att all smuts, alldrig är av samma slag, och att det därför kan behövas olika procedurer för olika typer av smuts. Hudfett från fingrar är definitivt inte samma sak som damm. Matrester, tobakstjära, kalk från kranvatten mm. Jag tror att man måste genomföra tvätten i flera steg och ibland välja steg efter vilken typ av smuts man tror sig ha på just den skivan. Fingeravtryck och ytlig smuts kan kräva en "förtvätt" som jag beskriver medan. Medan enbart vid "knaster" kan det räcka med enbart en djupgående tvätt.
Först en bild på den tvättvätska som jag använt för ca 50 skivor (höger), kontra en ny fräsch tvättvätska (vänster). Uppenbarligen finns en hel del gojja på gamla skivor..
Förtvätt Det fösta jag gör är att lägga skivan på en långhårig mjuk fleesduk. Använder sedan en sån där sminkpad av bommul, för att inte orsaka repor. Finessen med dessa är att de är billiga så varje skivsida kastas padden, så smuts inte förs vidare. Jag, använder dissektionsmedel från apoteket vilken innehåller 30% IPA och resten vatten. Jag provade med högre procentsats IPA, men tydligen är 30%-ipa gränsen för att denne skall vara lösbar med vatten. En högre halt riskerar att stöta bort vattnet i senare tvätt. Skivan väts och padden roteras försiktigt längs med skivspåren. Syftet med detta är att lösa upp ytlig smuts och att avlägsna fett som fingeravtryck. Notera att denna typ av tvätt aldrig når ner i skivspåret, då vattnets utspänning håller det ute.
Ultraljudstvätt Efter denna förtvätt så är det dags för ultraljudstvätt. Jag köper desrilerat vatten (avjoniserat) på biltema eller jula (49kr/4liter) och blandar det med en vätare (Illford). Den senare räcker länge och köps från foto-affären. Dess syfte är att minimera vattnets ytspänning så att vattnet skall tränga ner, längst ner i svivspåret. Jag vet att många blandar i ytligare kemikalier. Men jag tar hellre risken att få tvätta två gånger, än risken att dessa kemikalier är för aggressiva, eller att de lämnar rester kvar.
Ultraljudstvätten är köpt på Ebay. En 6liters tank och med timer och tempinställning. Även här kör jag försiktigt. 30 minuter i 30 graders temp. Motorn för att rotera skivorna är en nervarvad elmotor, med ett halft varvs rotation per minut. Jag vet inte hur viktigt detta är för tvätt-resultatet. Men den låga hastigheten gör att vattnet hinner rinna av, och blöter därför inte ner skivetiketten.
Jag skulle tro att hela kalaset hamnar på ca 2000Kr. Det känns väldigt prisvärt då tvätten är användbar även till annat. Den är också långt mycket mer kraftfull än de billigaste etablerade vinyltvättarna. Jag har nog tvättat 500-600 skivor på detta sätt. Låter dem torka ett par timmar utan fläkt (risk för att göra dem statiska och dra till dig nytt fram) och lägger dem sedan i en ny fräsch innerficka.
|
pix |
Posted - 2024/03/13 : 16:26:22 Jag har haft en Thoréns TD150 MkII (med TP13A) tonarm ståendes. En i mitt tycke fin spelare, men med standard-felet, ett brutet gimbal-lager i tonarmen. Lagret till vänster har en liten spets, viket i det högra, gått av. Nya lager går naturligtvis att köpa, men det går också att tillverka dessa själv.
Men för att lossa det gamla laget, så behövs en special-bits. Denna tillverkas av en rak bits som kapas ur med vinkelslip och tunn skiva.
Bitsen behövs för att lossa lagrets låsmutter.
Det nya gimbal-lagret är egentligen en stoppskruv med konisk spets. Materialet är en hård rostfri-kvalitet, vilket möter lagrets säte i mjuk mässing. Detta gör att man formar en liten lageskål genom ett lätt övertryck som sedan lossas. En nästan nästan perfekt, glappfri passning.
Det nya lagret justeras in genom att först dras till man ser att lagret går lite trögt, för att sedan låssas några grader. Läget hålls på plats med insexnyckel medan låsmuttern dras år. Lagret skall kunna röra sig friltionsfritt, utan glapp.
Tuvärr så saknade jag antiskate-vikten, och fick därför tillverka min egen. En tum-mutter, en bit piano-tråd och tunn fiskelina fick utgöra ämnen till detta.
Efter 50-60 år så har verket samlat en hel del smuts. Att göra rent, utan att skada kan vara lite lurigt. Det är lätt att bli överenergisk, vilket då förstör, mer än gör nytta. Jag använder gärna ultraljudtvätt till detta. Detaljerna plockas isär. Görs rent, torkas och monteras ihop. I många fall så blir de i skick som nya utan att skyddande ytbehandlingar förstörts.
Ultraljudtvätten ger inte det slitage (och ofta repor) som en mekanisk tvätt kan skapa. Speciellt om materialet är mjukt som aluminium eller målade ytor.
Extra försiktighet lades på topplattans text, så denna inte skulle skavas bort. Så även om övriga ytor tvättas med svamp, så duttas bara ytan där texten är placerad.
Knoppar och rattar fick följa med i ultraljudtvätten. Detta fick dem att återfå sin ursprungliga lyster.
Plinten slipades försiktigt med fint sandpapper. Inte på djupet, Uttran mer för att matta ner och avlägsna fett och utanpåliggande smuts. Ramen vaxades sedan med Osmo hårdvaxolja.
Jag försöker att inte vara för hårdhänt, och riskera att förstöra originalskicket. Undviker att slipa aluminum, då detta avlägsnar ytbehandling, vilket på sikt betyder oxidation. Snyggt för stunden, men degraderande och omöjligt att återställa. Tallrikens ytterkant gjordes rent utan slipning, vilket betyder att den förhoppningsvis är lika snygg om ytterligare ett några årtionden Original-mattan behölls (den var kanske inte den snyggaste). Men den ersattes med en svart filt-matta (kanterna har ännu inte laggt ner sig på bilden ) 230-kabeln/kontakt bytes mot fräschare och RCA-kontakterna byttes mot nytt.
|
pix |
Posted - 2024/03/10 : 19:25:11 Lite småfix En flyback-diod i backriktningen på glödregulatorn. Kanske inte livsviktigt, men den kan rädda regulatorn om man lastat regulatorn kapacitivt.
Många rör har ett mycket tunnt oxid-skickt, som ända isolator mellan glödtråd och katod. Låter man glöd och B+ sväva fritt så kommer obönhörligt glödspänningen dras mot B+ vilket riskerar skjuta sönder oxid-skicktet, med kortslutning som följd. Man kan sammankoppla glöd-jord och B+-jord till varandras. Men en snyggare lösning är att -via en spänningsdelare, lägga glöden ca 40-50 V över B+-jorden. Detta minimerar den kapacitiva överhörning som kan förekomma.
Denna lilla spänningsdelare drar minimalt med ström, då resistanserna väljs högt. Jag valde 200K i serie med 800K vilket ger en effektflrlust på ca 0,2W. En 47uF/100V kondensator shuntade den nedre resistorn för att eliminera eventuellt rippel.
Prov visade att glöden hamnade där den var tänkt att hamna
|
Imperial |
Posted - 2024/03/07 : 20:43:33 Tack för info. |
pix |
Posted - 2024/03/07 : 15:13:12 @Imperial Sök B07NJPTSVW på Amazon.se De är de jag köpte, men det verkar finnas många som är identiska under olika säljare.
|
Imperial |
Posted - 2024/03/07 : 10:48:50 Har du nån länk t lipo kontakter. Ja har googlat å de finn ju hur mycket som helst. |
pix |
Posted - 2024/03/06 : 22:20:51 Fortsatt med nät-agg bygget. Glödspänningen är ca 12Vdc olastat, så 5 respektive 6,3Vdc reglerat borde vara mest användbart. Jag hade en 7805 regulator liggandes i TO-3 kapsel som klarar max 10A. Denna regulator har inte den bästa av precision, men duger nog till detta. TO-3 kapseln monterades på en kylare på kådans baksida. Kapsel-huset är dess katod, vilket. Innebar att det inte kopplades till chassit, utan svävar fritt. Jag tänker mig att senare lyfta glöd-jord några 10-tals volt över B+. Det är då lättare att initialt separera chassi- b+ samt glöd, för att slutligen-på rätt nivå, ansluta dessa till varandra.
7805 är en fast +5V spänningsregulator. Detta betyder dock inte att den måste ge enbart 5V. Genom att koppla 2st dioder, med ett framsoänningsfall på vardera 0,7V, från regulatorns Katod (sence) till jord, så lyfts utspänningen till 6,4V. Med lite last (0,8A) så hamnade utspänningen spot-on på 6,3V. En liten vipp-strömbrytare som kortsluter dessa två dioder, ger då även möjlighet att få utsoänningen 5V, vilket är lämpligt för t.ex 300B. Vid lite mer udda glödspänningar, som t.ex. 2V (2A3) eller 4V (RE074) så tänker jag att 5V-läget på agget blir bra, för att sedan hänga på ett fall-motstånd ovanför agget. |
Fuling |
Posted - 2024/03/06 : 17:27:26 Elegant bygge! Tycker jag känner igen nättrafon, kommer den möjligtvis ur mitt gamla 6B4G-bygge? |
pix |
Posted - 2024/03/06 : 09:08:21 Har fortsatt med nät-agg bygget. Glödspänningen är ca 12Vdc olastat, så 5 respektive 6,3Vdc reglerat borde vara görbart. Jag hade en 7805 regulator liggandes (TO-3 kapsel) som klarar max 10A. Denna regulator har inte den bästa av precision, men duger gott till detta. TO-3 kapseln monterades på en kylare på lådans baksida. Kapsel-huset är dess katod, vilket. Innebar att den inte (som brukligt) kopplades till chassit, utan svävar fritt. Jag tänker mig att senare lyfta glöd-jord några 10-tals volt över B+ via en spänningsdelare. Det är då lättare att initialt separera chassi- b+ samt glöd, för att slutligen-på rätt nivå, ansluta dessa till varandra.
7805 är en fast +5V spänningsregulator. Detta betyder dock inte att den måste ge enbart 5V. Genom att koppla 2st dioder, med ett framspänningsfall på vardera 0,7V, från regulatorns Katod (sence) till jord, så lyfts utspänningen från 5V till 6,4V. Med lite last (0,8A) så hamnade utspänningen spot-on på 6,3V. En liten vipp-strömbrytare som kortsluter dessa två dioder, ger då även möjlighet att få utspänningen 5V, vilket är lämpligt för glöden på t.ex 300B-rör. Vid lite mer udda glödspänningar, som t.ex. 2V (2A3) eller 4V (RE074) så tänker jag att 5V-läget på agget räcker, för att sedan hänga på ett fall-motstånd ovanför agget. |
pix |
Posted - 2024/03/06 : 08:44:48 Hittade de bästa högtalar-kontakterna jag provat på Amazon.. Audiofila högtalar-kontakter är ofta vräkigt stora, tunga, pråliga och inte minst svindyra. Dessutom är de nästan uteslutande gjorda i mässing, vilket bör hållas till ett minimum.
Dessa är avsedda att i RC-modeller där låg kontakt-resistans till minimal volym är viktigt. Spänsten i fjädrarna är mycket bra och de riskerar inte att ofrivilligt lossna. Sök på "lipo" eller "rc" så dyker det upp massor av alternativ. En påse med 20par (hane+hona) kostade mig en dryg hundring.
Ur ett signal-perspektiv så är nog detta så nära en fortsättning på högtalar-kabeln man kan komma.
Jag gjorde även ett par mono-två högtalar-kontakter med dessa.
Ett enkelt sätt att kunna växla mellan mono och stereo-förstärkare.
I mono ligger högtalarna (16 Ohm) parallellt. Vid byte av förstärkare till en stereo-dito plockas bara Y-kablarna bort.
|
|
|