HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Portabla musikspelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2013/09/15 : 12:06:49
Jag startar en tråd där vi kan utbyta erfarenheter av olika portabla musikspelare och lösningar.
Jag skriver inte MP3-spelare för de spelare jag tänkte vi skulle behandla här ska verkligen inte matas med MP3.
MP3 är för mobiltelefoner på sin höjd.
De flesta spelarna klarar dag 24-bitarsformat och bl.a. iRiver trycker hårt i sin reklam på att vi ska köpa musik i de format de kallar för MQS, "mastering quality sound", 24-bitarsformat i olika samplingsfrekvenser.
Ska man börja kalla dessa spelare för MQS-spelare?
Utomlands kallar man dem för DAP.

Själv har jag nu förutom iPod (som jag använt i olika former under 10 års tid och nu uppenbarligen är på väg bort ifrån), en Colorfly C4 och en Astell&Kern AK100.
Dessutom en dac/förlursförstärkare för iPod, Fostex HP-P1.

Jag tänker alltså bidra med lite intryck av dessa.
Ett första intryck är att C4 låter bäst och att AK100 och HP-P1 är rätt jämbördiga. Men det är knepigt eftersom det kan uppstå synergieffekter med olika hörlurar och att de har olika ambitionsnivåer när det gäller hur tunga hörlurar de kan driva.
C4 ska kunna driva 300 ohms hörlurar och jag säger inte emot. Den nivån har inte riktigt de andra.
Men vi får se.
Jag har ingen stationär rigg att jämföra med eller någon direkt erfarenhet av en sådan. Det här får bli jämförelser mellan spelarna och inget annat.
Jag hoppas att andra kan bidra med erfarenheter.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2019/06/02 : 12:58:44
En ny version av Astell&Kerns Kann.
Kann Cube heter den nya och är en förbättrad och fördyrad variant.
Kann är en serie spelare där man i princip har byggt ihop spelaren med en separat kraftfull hörlursförstärkare.

Unbalanced 6 Vrms
Balanced 12 Vrms
(Condition No Load)

Den här måste gå in i kategorin flyttbara spelare.
Dels är den stor, dels är väl de lurar som motiverar köpet av denna spelare inget man tar med sig ut när man är på språng.

Som de flesta spelare idag kan den hantera streaming via wifi.
Den har också något så ovanligt som en mini xlr utgång förutom den balanserade 2,5mm utgången.
Björn-Ola Posted - 2019/05/26 : 20:34:32
Hade fel.
Dyraste är Luxury and Precision LP6 Ti 6000$ !!!

Fan! När man trodde att man till slut hade nått toppen, så ser man en ännu högre topp att bestiga. Men jag får nog passa. Uppe på dom höjderna lär jag nog få svindel.

Spelaren görs bara i 199 exemplar och de flesta var förbeställda. Inget som vi kommer att hitta på Elgiganten alltså.
Använder R2R DAC, vilket gör den unik.
Tja, i dom prisnivåerna så måste man ju göra något som får den att sticka ut. Det här eller som i Cayins fall, använda rör.

Björn-Ola Posted - 2019/05/26 : 20:11:28
"EU price is ¤3900 ($4380), which is a little bit higher than SP1000."
Nytt prisrekord sådeles.

coldcut Posted - 2019/05/08 : 12:44:32
https://www.astellnkern.com/eng/content/shop/specification.asp?mcg=CG110000&mpos=0&scg=CG210180&spos=0&tcg=&tpos=0&dpos=3&gcode=SC35590

Så har Astell&Kern lanserat sin nya premiumspelare. Skapliga specifikationer.

Man undrar vad den landar på i Sverige prismässigt? 35-40k?
Björn-Ola Posted - 2019/05/05 : 13:48:23
Om jag skulle våga mig på en rekommendation utifrån den erfarenhet jag har av mina alltför många spelare.

Sony WM1Z, Chord Hugo med Fiio X5, Astell&Kern AK100
iPhone, Pioneer XDP300R, Astell&Kern JR

Först måste man fråga sig vad den egentligen skall användas till.

De spelare som fått mest speltid hos mig är de mindre spelarna, AK100 och AK JR. Anledningen är att jag använder dem på bussen, i bilen, när jag är ute och promenerar. De är fullt tillräckliga för de lurar jag använder när jag är ute och rör på mig. De går också enkelt att stoppa i fickan.

De mer släpbara spelarna får mycket mindre speltid eftersom jag inte tar med mig dem ut. De används också med lurar som är mer exklusiva och som jag knappast tar med mig när jag är i farten.
Utifrån detta så kan Sony WM1Z och Chord Hugo knappast rekommenderas om man inte är i behov av att kunna flytta sin lyssningsplats hemma eller reser mycket.

Pioneer XDP-300R är lite mittemellan. Den går absolut att ha med sig ut, den är inte mycket större än en Iphone, bara lite tjockare. Inte lika smidig att ha med sig i fickan, men det är inte min iPhone heller.
Den kan också streama. Själv använder jag inte den funktionen särskilt mycket, med två minneskortplatser kan man nu få över 800GB, vilket räcker! Men ibland spelar jag musik från Youtube, jag letar ny musik där. Det gör den spelaren till den jag skulle välja om jag skulle tvingas att bara ha en.
Tur nog är det inte så eftersom jag är en fet vit priviligierad i-landsmedborgare med för mycket pengar, och dessutom precis så lagom knäpp att jag kan spendera alltför mycket pengar på rent nörderi.

Min stationära rigg ger bäst ljud. Av ren tur hittade jag en kombination som passar mina HD800 perfekt. HD800 är en lur som helt anpassar sig efter det ljud som levereras från det man ansluter den med. Med Burson Soloist och Audio Aero Prima får jag ett fylligt och varmt detaljerat ljud, precis som jag vill ha det. Jag försökte sälja dacen men ingen ville betala ett pris som gjorde att jag var villig att släppa den, då behöll jag den hellre. Ett klockrent exempel på att ingen marknad finns eftersom säljare och köpare inte kan mötas.
Men jag är lika glad för det.
Sedan köpte jag hörlursförstärkaren begagnad utan att ha lyssnat. Men det blev väldigt bra så det var enda gången i mitt liv jag haft tur.

Chord Hugo är lite för ljus i klangen för min smak och behöver lurar som drar lite åt andra hållet, enligt mitt tycke. Det är dock inget problem för C H har inget sterilt ljud.
Sony MW1Z är ren onödig lyx. Den kan bara spela musik, ingen streaming-funktion. Den låter bättre än Pioneer-spelaren, renare med lite varmare #8221;analog#8221; klang, men som alltid inom hifi så är skillnaderna små och ingen highend hifi går ju egentligen att rekommendera, om man ser till det man får ut av prisskillnaden. Då förutsätter det naturligtvis att man är lite knäpp och känner glädje över att hålla i en premiumprodukt, medveten om att detta är så bra det kan bli, även om skillnaden inte är stor. Men de flesta med hobbys är ju beredda att lägga lite extra pengar på det man gillar men kan aldrig försvara det mot folk som inte förstår intresset.
Björn-Ola Posted - 2019/05/03 : 09:43:21
quote:
Tack för bilderna @Björn-Ola! Nu förstår jag att det är en rejäl "kloss", som kanske mest ska jämföras med en Chord Hugo+DAP när det gäller bärbarhet?

Och jag passar på att meddela att mitt umgänge med HD-800 verkar bli långvarigt! Jag gillar dem verkligen, de är inte alls tunna eller påstridiga i diskanten och har en härlig homogenitet som jag gillar skarpt! Skarpt är också de reliefer och scener de målar upp, riktigt roligt. Men mobilt har jag nästan gett upp, de KRÄVER stationära drivverk, iaf vad jag upplevt.

tack för provlyssningen förra året!

Tack själv. Det var roligt att lyssna på HE1000 som jag gillade. Jag kommer dock nog inte att byta ut mina HD800 då jag tycker att jag fått till elektroniken så att det blir ett ljud i min smak.
Vad tycker du förbättras med HE1000 och Utopia?

Jag tyckte att mina Hifiman Edition X var mer skarpa uppåt i frekvenserna än HD800. Jag upplever inte längre det som ett problem, osäker på om det är inspelning, kabelbyte och spelarbyte som minskat påstridigheten.
gcs Posted - 2019/04/28 : 17:24:00
Men du menar väl när "analog-tekniken tog middagslur" för slut är den inte!

Ja jag menade att den analoga bandtekniken i det närmaste tog slut under det första decenniet av 2000 talet. Bland proffsen ville man helst inte längre jobba med magnetband. Varför magnetband när man gjorde allt mycket snabbare och dessutom mer där till i en dator. Det var bättre att behålla en eller två 1/4":s maskiner resten köptes upp av er på olika forum. Var ifrån kommer alla A&B67:or och A80:or som många har hemma. Jag vill minnas att SR lät bygga om en C37 till tvåkanal och med 1":s band för att tillgodose alla digitala tvivlare. Studios gjorde ofta en analog kopia från den digitala slutmixen för att inspelningen skulle låta mindre digital. Idag är det väl ingen som längre pratar om att inspelningarna låter för mycket digitalt.
coldcut Posted - 2019/04/27 : 23:23:01
quote:
Jodå, 5" finns att få tag på https://www.ebay.com/itm/1-x-5-ROLL-PYRAL-RMG-LPR35-1-4-RECORDING-TAPE-for-overseas-customers-only/202657399769?hash=item2f2f5283d9:g:dY0AAOSwMEtaWgIl

Tillverkat i Frankrike.. där ser man.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Recording_Media_Group_International

Här ovan kan man följa spåret till nuvarande tillverkning..
Pac Posted - 2019/04/27 : 20:51:27
Jodå, 5" finns att få tag på https://www.ebay.com/itm/1-x-5-ROLL-PYRAL-RMG-LPR35-1-4-RECORDING-TAPE-for-overseas-customers-only/202657399769?hash=item2f2f5283d9:g:dY0AAOSwMEtaWgIl

quote:
Vi ser tydligt vart trenden är på väg när det gäller uppspelningsmedia.
https://hifipig.com/thorens-release-tm-1600-high-end-tape-machine/
Nja, den är skulle inte jag kalla bärbar så den platsar icke!...

quote:
Jag råkar har tre kartonger med 20st i varje kartong och oöppnade BASF 5"LGR50 1/4"band. Jag tog hand om dem när den analoga tekniken tog slut.
Hoppla! Väldigt intressant!
Men du menar väl när "analog-tekniken tog middagslur" för slut är den inte!
gcs Posted - 2019/04/27 : 15:24:32
Jag råkar har tre kartonger med 20st i varje kartong och oöppnade BASF 5"LGR50 1/4"band. Jag tog hand om dem när den analoga tekniken tog slut.
Björn-Ola Posted - 2019/04/27 : 13:02:13
Vi ser tydligt vart trenden är på väg när det gäller uppspelningsmedia.
https://hifipig.com/thorens-release-tm-1600-high-end-tape-machine/
coldcut Posted - 2019/04/26 : 13:03:29
Mycket snygg! Finns det inspelningsmedia att köpa till detta annat än begagnat?
Pac Posted - 2019/04/25 : 19:34:34
quote:
Har du en sådan?

Jo, jag har en Uher 4200. Den går men behöver en seriös genomgång någon gång framöver.

Så här ser min ut,

gcs Posted - 2019/04/24 : 21:32:58
Nagra SN heter den maskinen och var framtagen åt NASA 1968. Maskindn hade bara en motor och man använde 1/8" band.(Samma bredd som kassettband)

https://www.nagraaudio.com/product/nagra-sn/

När man spolar bandet gör man det med hjälp av veven som sitter mellan spolarna. Att spola band gick otroligt fort. Maskinen fanns både för stereo och fullspår mono.
Hastigheten var 3 3/4"(9,52cm/sek).
soundbrigade Posted - 2019/04/24 : 20:39:52
quote:
Hmmm... Uher 4200 Report Monitor måste ju räknas som bärbar, den har ju handtag!

Har du en sådan? Minns att ELFA sålde en VÄLDIGT liten bandspelare. Nagra?!

(Jag har en iPod Nano med uselt batteri att skänka bort).
AlfaGTV Posted - 2019/04/24 : 19:16:55
Tack för bilderna @Björn-Ola! Nu förstår jag att det är en rejäl "kloss", som kanske mest ska jämföras med en Chord Hugo+DAP när det gäller bärbarhet?

Och jag passar på att meddela att mitt umgänge med HD-800 verkar bli långvarigt! Jag gillar dem verkligen, de är inte alls tunna eller påstridiga i diskanten och har en härlig homogenitet som jag gillar skarpt! Skarpt är också de reliefer och scener de målar upp, riktigt roligt. Men mobilt har jag nästan gett upp, de KRÄVER stationära drivverk, iaf vad jag upplevt.

tack för provlyssningen förra året!
Pac Posted - 2019/04/22 : 21:04:21
Hmmm... Uher 4200 Report Monitor måste ju räknas som bärbar, den har ju handtag!

coldcut Posted - 2019/04/22 : 19:09:33
Ja, Sonyn är ju überläcker

Vad gjorde att du valde den istället för t.ex Astell&Kern SP1000M?
Björn-Ola Posted - 2019/04/05 : 15:35:26
Sony WM1Z, Pioneer XDP-300R och Astell&Kern JR
Skillnaden i storlek är tjocklek och tyngd, Sonyspelaren väger nästan ett halvt kilo.

Jämförelse med andra Walkmans :-)

AlfaGTV Posted - 2019/04/04 : 21:39:28
Det vor kul att se en bild på Sonyn tillsammans med t.ex.Pioneer XDP?
Jag är nyfiken på hur "rejäl" den är i förhållande till nåt jag känner igen!

Intressant att den klarar att driva HD-800, det tvivlar jag på att t.ex. min XDP30R klarar av? Trodde inte bärbara kunde leverera de spänningar som krävs för att få fart på membranen i Sennheiser.
Björn-Ola Posted - 2019/04/04 : 19:33:46
Den låter trevligt ihop med Sennheiser HD800 och jag föredrar ljudet jämfört med Chord Hugo som låter lite ljust. WM1Z har lite mer bas och en aning varmare ljud. Trevligt att spelaren orkar driva de tungdrivna lurarna på ett bra sätt. Inget jag springer på stan med dock, hehehe....
Precis som med Hugo handlar det om en enkelt flyttbar hörlursanläggning, vilket har ett visst värde. Får man bättre ljud för pengarna med en stationär anläggning? Kanske, åtminstone mer kraft, men spelaren ersätter transport , dac och hörlursförstärkare. Tre apparater med ett pris runt 10.0000 kr vardera. Fast, det är klart, för de pengarna får man riktigt bra grejor.
Det är meningslöst att jämföra spelaren med billigare varianter eftersom de är gjorda för olika situationer och kombinationer av hörlurar. Jag använder A&K JR ihop med mina aktivt bullerdämpande Sony lurar på buss och i bil, så det blir mycket speltid med dem. Det ger mycket glädje för pengarna, överlägset mest för pengarna, naturligtvis. Plus att även metal låter bra med dem.
Björn-Ola Posted - 2019/03/26 : 21:20:23
Stämmer..
Inte helt billig.
AlfaGTV Posted - 2019/03/26 : 20:53:35
Se där, grattis! Jag tror jag såg denna dära på hifitorget häromdagen?
Inte helt billig va?
Björn-Ola Posted - 2019/03/26 : 19:10:18
Kul att bli ägare till en walkman igen, det var ett tag sedan sist.
Den överglänser naturligtvis mina andra spelare med råge avseende byggkvalitet och ljud.
Det går dock inte att streama, det är en ren musikspelare utan wifi. Ljudet är både fylligare och renare än min Pioneer xdp-300R med en bas som ingen av mina andra spelare mäktar med. Bra klipp i ljudet också.
Det är definitivt ingen spelare att ta med ut, har man den i ena byxfickan så välter man.
Detta är en lyxspelare för hemmabruk som innebär att man kan flytta sin lyssningsplats. Det innebär att det är Chord Hugo man ska jämföra den med. Klangen är fylligare än på C H som jag kan uppleva lite ljus, jag föredrar Sony spelarens ljud, men det handlar om smak naturligtvis. Klangen ligger nära min stationära anläggning som också har ett fylligt och lite varmt ljud, vilket gör ljudet från Sennheiser HD800 mycket trevligt. Hitintills har jag bara spelat med Hifiman Edition X V2 med standardkabel, jag har beställt en adapter så att jag kan använda min balanserade kabel i stället. Det bör lyfta ljudet. Sony har valt en annan standard som kontakt som är mer rigid än 2.5mm. Jag klagar inte, 2.5mm är en löjlig standard som Astell&Kern började med och där andra sedan hängde på, bl.a. Pioneer.
Just nu är jag lycklig. Det är dyrt att köpa lycka dock.
Björn-Ola Posted - 2019/03/26 : 18:49:37

Ny kompis.

Sony WM1Z

Man kan bara ha den till två saker, lyssna på musik och slå ihjäl en häst.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000