HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hornen växer ut

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
bearwik Posted - 2013/11/12 : 15:00:18
Jag vann ju ett par Fostex FE206EN bredbandare från No Frills, efter lite googling hittade jag en spännande ritning på Fostex´s egen hemsida. http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_components/pdf/recom_enclose/206e_enclrev.pdf
Den verkade ju enkel att bygga. Jag kontaktade Tobbe som genast var på. Förutom att vara extremt trevlig och hjälpsam har Tobbe införskaffat en mängd bra maskiner och verktyg för snickeri.
Igår påbörjades bygget med att införskaffa 2 st 21 mm plywoodskivor 2400x1200 på Bauhaus, där de sågade upp i remsor 450 respektive 350 mm breda. Hos Tobbe konsulterade vi ritningen noggrant och Tobbe listade ut hur vi skulle såga alla bitar för bästa resultat. Det blev lagom mycket över. Plywooden räckte till att utom ett stag som vi sågade till av en bit formplyfa som vi fick på köpet.



Tobbe en aning suddig men nöjd. Allt sågande resulterade i många bitar.



Sedan avslutade vi arbetet med att sätta ihop ett par mindre delar, de limmades med trälim och sköts ihop med häftpistol.



Bilderna blev en aning suddiga, följande bilder ska bli lite bättre tänkte jag. Fortsättning följer,
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bearwik Posted - 2014/02/01 : 17:18:29
Något lite har hänt, extradiskanterna kopplades in i idag, det blev en liten men tydlig skillnad, lite mer skärpa men inte vasst på något sätt.



När jag får tid ska jag tillverka plattor att sätta dem på, så blir det lite snyggare. Kondingen ska lödas i stället för sockerbitarna som sitter där nu. Socklar till högtalarna är tillverkade och ska sättas dit vilken dag som helst.
bearwik Posted - 2013/12/10 : 08:32:49
De drivs av en gammal Pioneerstärkare, som nog skulle må bra av nya kondingar.
more10 Posted - 2013/12/09 : 21:56:12
Hur driver du dem?
bearwik Posted - 2013/12/09 : 20:57:22
Nu står de och spelar hos Sara, låter riktigt trevligt.
Tobbe_L Posted - 2013/12/09 : 07:31:14
Blev ju bra det där
Lite slipning o på med lämplig färg
HerrD Posted - 2013/12/08 : 21:44:26
Lite slipning så kommer det där bli kanon!
bearwik Posted - 2013/12/08 : 21:22:35
Nu kommer i alla fall ett par dåliga mobilbilder.

Baksidan med förstärkning och diskreta högtalarterminaler.



Och framsidan med elementet på plats.



i morgon kopplar vi in dem hos Sara, så får hon spela in dem, finishjobb får bli efter jul.
HerrD Posted - 2013/12/08 : 19:38:48
Heja, heja! Bilder vill vi se!
Bernt Jansson Posted - 2013/12/08 : 17:05:27
Spännande!
bearwik Posted - 2013/12/08 : 16:48:00
Nu är de så pass klara att de spelar, det som är kvar är lite förstärkning på baksidan samt en ram i botten. Har inte hunnit lyssna annat än för att kolla att de funkar, so far, so good.
Bilder kommer senare.
ohmega Posted - 2013/12/08 : 16:18:34
quote:
bearwik: Förut idag var Tobbe här och fräste åt mig!


Det var som katten....

Ser fram mot fortsättningen på bygget. Nyfiken på slutresultatet förstås. Både utseendemässigt å ljudmässigt.

Bubbel: Den där rödbetsningen är ju fördj*vla snygg.
more10 Posted - 2013/12/08 : 10:24:19
Det kommer att låta hur bra som helst. Det finns inget som låter så bra som det man har byggt själv :-)
bearwik Posted - 2013/12/08 : 00:36:16
Förut idag var Tobbe här och fräste åt mig! Inte så illa som det låter, det blev snygga hål och rundade hörn och kanter, nu är hornen färdiga för montering av element och terminaler samt limma fast baksidan, senare idag (söndag) räknar jag med att ljuv musik skall uppstå. Tyvärr glömde Tobbe Tannoydiskanterna så de kommer senare. Eftersom vi var utomhus och jobbade blev det inga bilder... Brrr...
bearwik Posted - 2013/12/01 : 22:22:15
Jo, nu är det dags för fräsning.
Tobbe_L Posted - 2013/12/01 : 22:01:48
Hur går det med byggandet?

Är det snart dax att fräsa bafflarna?
bearwik Posted - 2013/11/20 : 20:31:35
Mörkbrun är önskemål från mottagaren, vi får se hur det blir.
Bubbel Posted - 2013/11/20 : 19:34:06
Nä ta inte någon mörk bets för att det skall bli bra bör hela högtalaren doppas på en gång, för det är stor risk att det blir flammigt eller så är man två pers med varsin jävulskt stor svamp var och sedan betsar man i ett vansinnigt tempo för att träet inte skall suga till sig så att det blir en flammig yta.

Alternativa varianten är att ta en ljusare bets och betsa ett flertal gånger tills man når ett resultat som man gillar. En nyans som går bra nu är tomteröd (se bild) finns som bets.



Anders
bearwik Posted - 2013/11/20 : 17:34:33
HerrD; det blir nog någon mörkbrun bets eller om det ser för jävligt ut, mattsvart på sidorna och mörkbrun front (inga skruv där).

Nu har jag börjat med låda två, så här blev det efter ett par timmars arbete. Ser helt ok ut tycker jag. Påminner om ritningen!



Vox Posted - 2013/11/19 : 07:33:23
quote:
Har du funderat på finish?

Finska horn?
HerrD Posted - 2013/11/19 : 07:20:48
Det är kul att bygga horn! Ser ut att vara lite mera lätthanterligt än ett par Catacomber. Har du funderat på finish?
bearwik Posted - 2013/11/18 : 18:46:19
Björnen tog faktiskt sovmorgon idag, men lite har det hänt på eftermiddagen. Bottenplattan och den trappformade biten under horngången kom på plats.

Så här ser bottenplattan ut.



Och så här ser det ut nu, det fattas bakstycke, två baffelbitar samt för element.



I morgon börjar jag sätta ihop låda två.
Bubbel Posted - 2013/11/18 : 18:36:40
Bakladdade horn är kul men kan fresta tålamodet om man inte är noggrann sen ger det en ett gott självförtroende när man ser det växa.

Anders
ztenlund Posted - 2013/11/17 : 23:42:43
Björnen sover tydligen inte... Bra tempo här!
bearwik Posted - 2013/11/17 : 20:01:22
Det blir bra, jag bygger det jag kan under tiden.
Tobbe_L Posted - 2013/11/17 : 19:06:32
Aaaaa där ser man.
Vi får väl fixa till det när det blir dax för fräsning av bafflar mm.
Min nya fräs borde dyka upp imorgon eller på tisdag

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000