HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ljudtransparent motordriven duk för rimliga pengar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Kallelkpg Posted - 2013/12/02 : 21:12:50
Jaa, finns det något som inte kostar skjortan och halva armen? Skall jag ha högtalarna på sidan blir bilden för liten tycker jag samtidigt som jag tror även musiklyssnandet blir lite lidande av för bred placering.

En ramspännd duk skulle ev kunna fungera men helst motorduk (inte ett måste). Ramspännda har jag läst om att man kan DIYa själv vilket tilltalar mig:) Frågan är om det finns nån DIY för rullduk? Jag har rulldukar 90" (ej motordrivna som jag skulle kunna offra. Kan det gå att smida ihop något eget? Problemet är väl att få styrsel i det antar jag.
Köpa färdigt är även det ett alternativ om det finns något för rimliga pengar. Musiken är prio. Film är nr 2.

Avstånd från soffa till duk blir ca 3,1-3,2 m. Har frontarna ca 2,45m c/c nu.

Alternativet är en större tv kanske. Har 50" nu vilket känns lite lamt. Rummet är inte optimalt för projje med 3 vita väggar samt vitt tak. Fönster är dock bara små gluggar.

Åsikter o tips?

MVH
Kalle
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
U1 Posted - 2016/08/16 : 10:17:58
Jag har sett Johans duk och jag kommer bygga en likadan, ingen tvekan, den är super.
johan.björklund Posted - 2016/06/30 : 07:41:07
Jag sonderade nätet o fann en hel del info på avs forum där flera hade testat olika variationer av spandex. Tyget är ganska tunt o man sträcker ut det så det släpps igenom en hel del ljus.

Med bara vit tyg så lyser man upp bakom som kan ge reflektioner.
Sätter man två lager duk så förlorar man en del av svärtan för det bakomliggande tyget reflekterar med, men väljer man då grått så minskar reflektionerna.
Skulle man välja svart tyg så får man konstiga mönster i ljusa scener.

Att köpa milliskin tror jag man bara kan göra från Spandex World (dyr frakt) men om du googlar något liknande som badkläder lycra spandex bör du hitta något liknande. Matrialet ska vara matt!!!

Jag handlade Jersey (10% lycra) vilket var det enda jag kunde hitta i butik här hemma och det fungerar ganska bra. Man får dock passa sig att spänna det för hårt för då får man synliga ränder i ljusa scener.

Jag sigget ungefär 4,3 meter ifrån vilket i mina ögon fungerar ypperligt.
Så 120" på knappa 3 meter bliver skitbra :)

Kallelkpg Posted - 2016/06/29 : 18:16:22
Hej Johan!
Hur kommer det sig att du valde vit duk med grå duk bakom trots att du har svart bakom? Som jag förstått det så är den grå/svarta duken bakom det vita om man inte har svart vägg bakom? Är materialet du köpt liknande som tex Milliskin Spandex tror du? (har läst mycket positivt om det) Kan du länka till den du köpte eller om du minns namn? Jag kommer inte kunna mörklägga optimalt eller måla allt svart om frugan skall stanna så jag är lite inne på en grå duk. Fegisalternativet skulle kunna vara att köpa en 75" TV;) men så trist:p

När blir duken för stor? Jag kommer behöva 110-120" för att täcka mina högtalare. Tittavstånd ca 2,7m. Vad har du för avstånd på dina 133"?

/Kalle
johan.björklund Posted - 2016/05/14 : 09:40:19
Jag har inte fler bilder än dom i galleriet.
Ramen är ganska stor o kraftig o byggd av 70x45 reglar.
Den hänger på bokhyllegrejerna på bilden då den väger ganska mycket.

Du ser lite av ramen till höger i bild, reglarn är på högkant.

På plats ser det ut som den svävar fritt pga allt det svarta



Hittar man reglar av lite mindre format o som inte är krokiga så går det givetvis att använda det. Jag byggde på 133" så jag vågade inte hålla igen utan ville få det så rakt som möjligt.

Att bygga ihop något takhängt som kan fällas upp kan inte vara så svårt :)

Matrialet är först ett lager matt silver o sen ett lager mattvit.
Jersey, badklädestyg ja något med elastan (spandex/lycra) så det är sträckbart. Spänn inte för hårt bara för då kan man få synbara vågor, har gjort det felet själv. Klamrat fast med en klammerpistol.

Och man behöver inte oroa sig att den rör på sig vid action scener för det märker man inte av iaf.
Kallelkpg Posted - 2016/05/12 : 20:19:54
Har du några bilder på ditt bygge Johan? Det kan funka utan gardin/fällbar tänker jag:)

/Kalle
räven Posted - 2016/03/20 : 19:01:38
Jag skulle också vilja ha en bra men det kostar skjortan och lite till.
Kallelkpg Posted - 2016/03/16 : 16:56:50
Något nytt på fronten?
sladdbarn Posted - 2014/07/07 : 13:03:58
quote:
Jag har byggt min egen ramspända, ljudtransparenta duk. Vikbar dessutom och kommer att motoriseras. Ska fixa ett par bilder.


CH: blir det några bilder?
sladdbarn Posted - 2014/01/02 : 22:13:43
quote:
Låt den hänga med vikter så rätar den ut sig lite iaf.


Tack för tips, värt att prova!
Preben Posted - 2014/01/02 : 18:18:13
Hej
Jag skall försöka fixa lite bilder på min duk och fästet när duken är i taket och i nerfällt läge.Dessvärre blir jag tvungen att ta bilderna med min mobiltelefon så kvaliten blir kanske inte så bra.
Med vänlig hälsning, Preben
johan.björklund Posted - 2014/01/02 : 17:44:07
Låt den hänga med vikter så rätar den ut sig lite iaf.

Har varit o handlat lycra hos Stoff & stil till en ramspänd ljudtransparent DIY variant.
Men det börjar jag på först nästa helg, rapport kommer.
sladdbarn Posted - 2014/01/02 : 17:37:34
Förut hade jag en ramspänd 77 tums men ville ha lite större bild och köpte en 90 tums
motordriven. Skruvade precis upp den, h-vete vad skev den är, SKIT.
Kallelkpg Posted - 2014/01/02 : 14:20:25
Låter lite som jag funderat på. Du har ingen bild på själva upphängningen?

MVH
Kalle
Preben Posted - 2014/01/01 : 22:59:24
Tjena!
Jag har en ramspänd Stewart studiotek 130 som jag hängt upp i taket med 4 lagerbockar och lite rundstång som fungerar som ett extremt stabilt men lättsvängt
fäste.Stewartduken har en kraftig aluram klätt med sammet.Jag vet att duken är tokdyr
men tänkte att ni kan göra en egen ram av vinkeljärn som döljer infästningen av duken.
Jag byggde en gång en torusduk med daliteduk på 2,8 i gain,det är inte så svårt .En ramspänd duk är alltid bättre bildmässigt under tid eftersom duken är konstant spänd
tycker jag.Jag är lite gammalmodig av mig så jag använder mig av en Barco 1209S/e
med färgade c-element o det duger för mig för min 70"sharptv har inte en suck bildmässigt tycker jag.
johan.björklund Posted - 2013/12/10 : 04:05:33
Om du kör med HD proj ha koll på om det du väljer inte ger dig moire!
DIY varianten är annars Lycra/elastan :)
Mirage Posted - 2013/12/05 : 21:32:54
Jag tror att det funkar bra med 90" på det avståndet. Du skriver "Har frontarna ca 2,45m c/c nu.", det säger ju inte så mycket om man inte vet hur breda högtalarna är. Eller menar du att det är 2,45 m mellan innerkanterna på dem?
Då borde det funka med 90", om inte högtalarna står så långt ut i rummet så de skymmer duken om man sitter långt ut på sidorna.
En sak som du kanske ska tänka på är att ju närmare du sitter desto större krav är det på att dukmaterialet klarar att återge hög upplösning, här tror jag att du kan ha vissa begränsningar med billiga ljudtransparenta dukar.

Jag sitter drygt 4 m från min 92" och skulle inte har något emot en större duk, men jag har just begränsningen att högtalarna kan skymma om man sitter för långt ut på sidorna. Å andra sidan så har jag konstaterat att vid filmtittning är det sällan fullsatt i salongen, det är mer vid TV-tittning. Så jag skulle gärna ha en 2,35:1-duk med samma höjd, som då är lite bredare när man ska på de flesta filmer. Ska jag ha en lika bra duk som den jag har så blir det dock rätt dyrt att byta...
CH Posted - 2013/12/05 : 20:16:17
Jag har byggt min egen ramspända, ljudtransparenta duk. Vikbar dessutom och kommer att motoriseras. Ska fixa ett par bilder.
Kallelkpg Posted - 2013/12/05 : 13:34:45
Tackar för svar och länkar. Skall kika ikväll. För tittavstånd på 3.1-3,2m. Vad är rätt storlek? Som jag förstår det blir inte för stort bra heller. Har 2st 90" dukar som det är precis på håret att jag får plats med. Blir 90" för stort för mitt ganska lilla avstånd?

Projektorn jag har är en Benq w1100. Tror den är ganska ok?

MVH
Kalle
Mirage Posted - 2013/12/02 : 21:39:22
Vad jag förstått är en svårighet med manuella rulldukar att det är svårt att få dem att hålla sig släta över tiden. Med en elektrisk duk kan man ha en tyngre bom nere som sträcker duken. Man bör även ha vajrar som sträcker duken i sidorna, brukar heta "tab tension" eller liknande.

Jag funderade själv på rullduk när jag skulle skaffa projektor för några år sen, men jag valde en ramspänd. Eftersom den inte är så stor (92" 16:9) så tycker jag att det funkar bra med högtalarna på sidorna och under, men det beror ju även på vilket avstånd man sitter på.

Det svåraste tror jag inte är att hitta en duk som påverkar ljudet lite, det svåra är nog att hitta en som ändå ger bra bild.

För att läsa mer om dukar kan jag rekommendera att läsa lite på Component.se, som är mer inriktat på hembio. Här är några exempel på bra trådar i ämnet.

Rullduk av budgettyp och dess planhet över tid

Ljudtransparent duk (här finns tips om billig väv på lösmeter)

Grandview ljudtransparent dukmaterial

Annars så gillar jag lösningen i det här galleriet på Min hembio, kolla filmen längst ner!
Kallelkpg Posted - 2013/12/02 : 21:24:57
Jag lekte lite med tanken med en egenkonstruerad ramspännd duk som man fäller/viker upp i taket när en inte används. Kankse ser helkonstigt ut iofs. Har läst att det finns lite tyger som man kan använda sig av som inte alls är dyra om ger bra resultat. Hmm...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=299133

/Kalle

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000