HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Roger's enkla system med Edison (rör)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Roger.L Posted - 2013/12/22 : 20:03:55
Hej på er!

Har varit medlem här ett tag men inte varit så aktiv. Dock har jag postat en del frågot och fått underbar hjälp från er.

Tänkte att jag skulle visa och berätta om mitt enkla system. Gillar att hålla det enkelt... För det mesta.

Anläggningen ändrar form lite då och då. Men förstärkaren verkar bestå.

Min förstärkare har jag haft ett tag. Det är en Edison Triod med KR32VV. Rören har utgått ur produktion. Men jag har haft turen att få tag på två NOS som ligger och väntar på att få användas.

[/URL]

Som riaa använder jag två Edison One. En till vänster och en till höger (dvs som monoblock). Stort blir det, men bra. Denna har en extra direkt-ut.
Har även en HOLFI Ellips som användes väldigt sporadiskt. Men jag tycker det är bra att ha ett extra RIAA. Eller kanske ha två... I ett skåp ligger också ett avstannat projekt. Även här är det en Edison One. Denna har blivit ombyggd för att endast fungera som riaa. Denna väntar på en ny låda. Sedan får jag se vad som händer.

[/URL]

Cd'n är en Thule CD-150 digit, med fyra dac'ar. Isolerad invändigt med bitumenmatta. Har läst att det var någon som hade problem med vibrationer i lådan. Dock inget jag hade märkt. Men varför inte ta den säkra vägen? Till denna finns det fjärrkontroll. Trevlig med en fjärr i systemet.

[/URL]

Jag gillar vinyl så det finns ett par Thoren's hemma. Den jag använder mest är en TD160 med SME III. Därefter kör jag på en TD160 Super även denna med SME III. Finns även ett par andra som skall ordnas till. Dessa är TD160b med SME 3009S2, TD150 med Hadcock gh 228 och en TD150 MKII.

[/URL]
[/URL]
[/URL]

Högtalarna är även dessa svenska som förstärkarna. Rauna Leira fungerar bra i mitt lilla lysningsrum tillsammans med rör. Ger mycket detaljer och rymd.

[/URL]

När det gäller kablar försöker jag att göra dessa själv så långt det går. Tycker att det är roligt och betydligt billigare än att köpa färdiga. Till ström använder jag Ölflex som avger betydligt mindre störningar än Supra's.
RCA-kablarna är till största del gjorda med silverpläterad koppar i PTFE. Dessa fungerar bra med rör. Har provat dem med andra förstärkare men tycker att de ger där lite vasst ljud. Observera att det är min subjektiva bedömning!
Till mina högtalare använder jag de klassiska DIY-varianten med EKK 4x2.5. Har som projekt att testa platta tunna kopparfolie i band. Materialet är inköpt. Skall bara se till att få tid att knyppla ihop.

[/URL]

Må väl!
Roger
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Roger.L Posted - 2014/01/02 : 17:45:24
@ Bardis

Tackar!
Roger.L Posted - 2014/01/02 : 17:43:59
@ Johan
Det är inte retro! Det är däremot en klassiker ;)

Förstärkaren och förstegen tror jag är cirka 20 år. Får se om någon (Eriksson himself kanske)här på forumet kan ge en bättre datering. Högtalarna är från slutet på 80-talet och fungerar mycket bra i mindre rum. Förutom att jag tycker att de är j-t snygga. Min fru är av en helt annan åsikt...
Bardis Posted - 2014/01/01 : 18:09:05
Gillar ditt system!
johan.björklund Posted - 2013/12/28 : 10:26:41
Härligt mycket retro, vad är åldern på grejerna?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000