HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fjonken

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Eriksson Posted - 2014/01/04 : 14:28:25
En diskant diffuseande modell av lite mindre format. Den fick av någon anledning namnet Fjonken. Lite för kallt trots kylfattig vinter för färdigmålning. Men den kommer att bli vit med en toppmonterad extra diskant.









12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2016/05/13 : 15:25:06
Jag har alltid varit skeptisk till att blanda olika kvaliteter på element, något som jag nog faktiskt har gjort här. Jag anser rent generellt att en och samma högtalare bör ha samma element kvalité rakt igenom.

Men jag måste säga att Scan-Speaks Discovery serie, som jag uppfattar som en slags billighetsserie, och som jag har i basdelen här, låter förträffligt bra. Den går absolut bra att koppla ihop med någon av deras dyrare diskanter utan problem.
sladdbarn Posted - 2016/05/04 : 21:09:54
Hade krävts en aktiv lösning för att göra det möjligt skulle jag tro.
Eriksson Posted - 2016/05/04 : 17:02:24
Ja, Sladdis. Jag skulle också vilja veta hur den hade tett sig utan extra diskanten. Men det hade nog inte gått att bara klippa av den, för det hade förmodligen ändrat impedansförhållandet i hela systemet. Därför hade man inte fått rätt bild av hur den hade uppfört sig med enkel diskant. Men jag håller med om att den vore intressant att lyssna till som sådan.
sladdbarn Posted - 2016/05/04 : 11:44:56
Tuff liten krabat!

Spännande med den extra diskanten, hade varit coolt att kunna sitta
med en switch i sweetspoot för att kunna lägga till och plocka bort den.
Eriksson Posted - 2016/05/03 : 20:00:07
Jag har nu haft den här högtalaren I drift i ett halvår. Den måste nu vara väl inspelad, och genomlyssnad på de mest skiftande musik

Högtalaren är alltså en i mängden av försök med högtalare med en extra uppåt strålande diskant. Konceptet verkar faktiskt ha blivit mycket lyckat, i alla fall med denna konstruktion.

Jag har för närvarande konstruktionen stående på golvet. Det som slår mig närmast är att en så här liten konstruktion faktiskt låter som om det vore ett större system, vad det gäller dynamik och basåtergivning.

Mycket beror kanske just på att den står direkt på golvet, men blir det så pass bra med den placeringen, så får den väl fortsätta att stå på golvet.

För övrigt består konstruktionen alltså av tre element per låda. Det här gör den tillika ganska dyr att tillverka. Jag tror att den gör sig bäst både ur estetisk samt ljudmässig synpunkt utan tygskiva
Kommande generationer kommer därför att göras utan tygskiva.
Eriksson Posted - 2014/06/04 : 17:38:44
Är det någon som tycker att den är snygg nog, så är den till salu.
Eriksson Posted - 2014/06/04 : 17:11:13
FixarStig

Roligt att du tyckte den var snygg, men egentligen är det ju du som verkligen gör snygga lådor. Den här högtalaren är ett hopkok av de verse element. Dels ville jag prova Scan-Speak:s billighetsserie: Discovery, samt att jag dels ville prova ett system med en helt uppåtriktad diskant för diffuseringsljudet.

Hopkoket består av ett baselement i Discoveryserien, med en direktdiskant från Scan-Speak:s mer klassiska diskantserie, som är parallellkopplad med ett element från Eton. Eton elmentet sköter alltså om själva diffuseringsdelen.

Ljudmässigt kan jag väll säga att det i stort sätt blev som jag tänkt mig. Dock är basreflex ett oerhört sårbart system, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Det här betydde till slut att systemresonansansen blev ändrad till exakt 50 Hz, + att det blev tvunget att införas en extra dämpning alldeles bakom baselementet.

Tygskivan är en alldeles ordinär skiva. Den består av ett helt stycke, med hål för elementen. Men för att högtalaren skall fungera helt bra med tanke på diffraktion, bör den helst inte ha något frontskydd alls. Det har visat sig att den låter bäst utan. Skall man ha en tygskiva till sina högtalare, så måste elementplanet ligga i samma nivå som skivans ytterplan, och detta är inte kompenserat i denna konstruktion, lite fusk här alltså.
fixarstig Posted - 2014/05/30 : 21:08:21
Ser verkligen snygg ut. Ser att du har fästen för frontar. Hur ser de ut? Blev ljudet som du tänkt dig?
Eriksson Posted - 2014/05/30 : 18:11:25


Kort o gott, så här blev det.
Eriksson Posted - 2014/01/04 : 18:00:15
Nej, det tror jag inte. Finns det en Fonken också
soundbrigade Posted - 2014/01/04 : 17:45:54
Är det något som bygger på Fonken-modellerna?
Wing Zero Posted - 2014/01/04 : 16:59:33
Spännande.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000