HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Några bilder på Lennartj's anläggning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
lennartj Posted - 2014/01/08 : 22:34:29
Den utförligare presentationen av min anläggning ligger här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986

Detta har jag framför mig när jag sitter i favoritfåtöljen i sweetspot: .
Bland reflexerna i fönster och TV kan man ana apparat-, skiv- och bokhyllan som nästan täcker två av väggarna.
När jag blickade till vänster innan sommarens utrensning såg jag denna blandning av gammalt och nytt



bakom ryggen hittar vi en massa LP i ögonhöjd, vilket fungerade utmärkt tills jag behövde byta till progressiva glasögon



Skivspelaren är och har alltid varit inkopplad och har sällan fått vila mer än en vecka.



En av mina fyra egenhändigt designade och byggda "OB52" subwoofrar. Hittar du förresten den tredje?


behöver jag lägga ut texten om hur och varför?

Tiotums Bremenbas i 25 l låda (netto).
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
govinda Posted - 2014/01/12 : 12:30:25
Bra tråd med fina bilder Lennartj

Har varit där lyssnat några gånger. Trevlig värd med stort musikintresse och bra ljud gör detta ställe till ett riktigt smultronställe

Mvh
lennartj Posted - 2014/01/12 : 11:31:00
Tack Pac!
Pac Posted - 2014/01/12 : 10:45:19
Intressant Lennart!

Det var några år sedan jag besökte dig, men jag kommer ihåg det än. Jag fick gott intryck av din anläggning.
lennartj Posted - 2014/01/12 : 02:20:39
Slutstegen har jag inte nämnt ännu.



Nu står något för mig ganska nytt och glöder bredvid högtalarna men
redan 1980 köpte jag ett par "fulmoddade" Dynaco Mk.III utan originalkomponenter för futtiga 1500 kr. Vid inbrottet julen 1983 ratade tjuvarna lyckligtvis mina rullbandspelare och all rörelektronik.
1987 gav jag Erik Andersson uppdraget att bygga bästa möjliga slutsteg på chassierna med Dynacos erkänt goda transformatorer och selektera de bästa av de 10 GEC Gold Lion KT88 som jag hamstrat i England, men i övrigt fria händer. De blev så lyckade att han fick publicerat en beskrivning av projektet i Musik & Ljudteknik nr.4 1987 och passar mycket bra till Carlsson OA52. De har förblivit mina primära slutsteg tills nyligen och de kanske vinner i längden trots allt.



Här i jämförelse med ett par andra Mk.III som jag renoverat till när originalskick samt en lånad McIntosh MC275 Mk.V.
Den var bara bättre i ett (oväntat) avseende.

Fortsättning följer.



Såhär ser de "nya" MC75 ut i dagsljus


Jag har inhandlat en del NOS småsignalrör till både MC75 och mina "Perkamoddade" Dynaco så snart blir det mera jämförelselyssningar.

På tal om kul att testa...

lennartj Posted - 2014/01/11 : 12:22:26
Jag tror min Systemdek IIS med Helius-armen och Goldring Electro II
pickup, men utan Flutterbuster, kostade 8.000 kr men jag fick den för 7.200 kr.
Hade jag valt det andra skotska fabrikatet hade jag bara fått Basic arm och pickup på en LP12 för de pengarna, en obalanserad och ej prisvärd kombination, som gjord för att skapa missnöje och sug att uppgradera, men med Ittok och Asak tror jag en LP12 kostade ca. 12.000 kr då och det var definitivt över min budget
GyroSE Posted - 2014/01/11 : 06:20:49
Roligt att du är så nöjd med din Systemdek, den påminner faktiskt en del om min egen GyroDec SE vid en snabb första anblick. De lär vara samtida kontruktionsmässigt med den skillnaden att GyroDec på den tiden inte fanns i den mer nakna SE- versionen. Känner också igen den där med att kvinnor mer uppskattar en "naken" skivspelare än en som är har ett mer "standardiserat" utseende med det typiska fyrkantiga akryllocket t.ex..

En fråga; vad kostade din Systemdek IIS när du en gång köpte den ny?
lennartj Posted - 2014/01/11 : 04:39:04
@AlfaGTV:
Nästan rätt, Systemdek IIS där allting är biffigare än på en vanlig II och så har IIS den tunga konkava MaZak-tallriken från III.
Armen är Helius allra första som hette Standard, men som efter små förändringar fick namnet Aurum. Pickupen stämmer.
På hyllan under ligger en Flutterbuster motorstyrning som en svart nästan osynlig limpa till höger.
Kassettdäcken, Yamaha K300 och K200 samt switchboxen DBX 200 är nu bortplockade och Marantz CD12 och DA12 (endast 500 ex. tillverkade) har flyttat dit istället.
Därunder står nu en Pure ST-702ES DAB/FM/AM-tuner, Yamaha A320 som driver ett par ambiofonikopplade Sonab OD11 ovanför soffan och en Technics DAT SV-DA10.
Textilintresset är faktiskt mitt eget men jag tar hjälp med sömnaden.

@ninja:
Macen är den nyare förförstärkaren C2300 som äntligen fått en högklassig MC-ingång med 5 par komplementära transistorer per kanal på ingången innan rören tar vid. Alla funktioner kan styras från fjärren inklusive belastningsimpedansen på pickupingångarna under pågående spelning.
Den andra skivspelaren är en hotroddad Garrard SP25 mk.2 som numera inte kan spela vinyl utan enbart 78-varvare som vanligen är av shellack.

@leffee: Mina OA52 har serienummr 051, men för precis 20 år sedan uppgraderade jag dem i egen dialog med Stig, alltså två år innan OA52.2 lanserades. De har samma högtalarelement som .2 men många detaljer skiljer och inga fabriksbyggda .2 .3 eller LE-"uppgraderingar" spelar lika rent och högupplöst som dessa.

@GyroSE:
Jag var lite orolig att Lyran skulle vara overkill på den spelaren
men den svarade med ett jättelyft, dessutom får spelaren spontant positiva kommentarer från nästan alla besökande kvinnor, så jag sitter mycket nöjd (det är stor skillnad mellan en vanlig II och min IIS).

Fortsättning följer.
GyroSE Posted - 2014/01/10 : 10:41:08
Hej Lennart!

Mycket trevliga grejor du har, du har gjort en skaplig resa under åren där du efterhand har fått ihop en anläggning som passar dina ljudideal. En fråga; din fina skivspelare som borde vara runt 30 år gammal- är du fortfarande nöjd med vad den levererar? Hur tycker du att den fungerar ihop med mer moderna pickuper? Har du ev kikat något på att uppgradera på skivspelarfronten eller sitter du nöjd?
ninja Posted - 2014/01/09 : 20:00:00
Jag tor att detta är McIntosh preamp, c2200?
Den andra vinylspelare, är den Pioneer?

Snygga akustiska behandlingen ;-)
leffee Posted - 2014/01/09 : 19:21:26
Tänk om man fick ha alla grejer och lpskivor framme. Har du orginal OA 52?
AlfaGTV Posted - 2014/01/09 : 07:05:32
Det var ett trevligt rum! Ser inbjudande ut! Tror minsann ngn i familjen har textilier som hobby också?
Det vore skoj att få veta lite mera om den gedigna maskinparken, jag kan inte identifiera hälften av den..
Systemdek IIX med Helius Aurum arm och Lyra Dorian?
Mcintosh MA-6900 amp?
Och sen är det en massa lådor som jag inte kan identifiera, förutom den underbara CD/DAC kombon...

Vh Micke
johan.björklund Posted - 2014/01/08 : 22:40:08
Den tredje står uppe på hyllan :)


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000