HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blue Night Power Ultra nätkabel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Leif B Posted - 2014/02/02 : 10:18:04
Har testat en del kablar under åren och har till och med testat att göra egna.
Har inte hört så stor skillnad bland de jag har provat.
På ett grannforum såg jag att Patrik skänkte bort diverse tweaks och kablar.
Kontaktade honom och fick en kabel hemskickad i brevlådan.
Den är kraftig, har rodium kontakter från Furutech som är blå. Kabeln är tjock och lite svår att koppla in men med lite våld löser sig det mesta ;-)
Kabeln sitter på plats i mitt försteg och jag slår på anläggningen.
Celine Dion, en av mina favoriter, får stå för musiken.
Lutar mig tillbaka i favoritfotöljen och startar musiken. Oj var det första jag tänkte. Jag känner inte igen mig.. Något har förändrats till det positiva. Ljudet som strömmar ut är så rent, välljudande och detaljerat utan att vara hårt på något vis.
Tror inte att jag någonsin har hört en sådan stor skillnad tidigare vid något kabelbyte.
Nya detaljer framträder med en självklarhet som jag aldrig hört tidigare.
Är fortfarande lite chockad att en nätkabel kan förändra ljudet så pass mycket till det bättre.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joda Posted - 2015/03/01 : 21:00:33
Inte för att låta grinig men är det inte lite onödigt att dra upp en ett år gammal tråd för att skapa debatt.
Dessutom i en recensionstråd.
manw Posted - 2015/03/01 : 16:35:09
När det diskuteras nätkablar, så är jag alltid lika nyfiken på vilka elkablar ni använder i väggarna i huset, och i synnerhet kvaliteten på kabeln fram till nätstationen, dvs den trafo som transformerar ner från högspänningsnätet?
Leif B Posted - 2014/03/30 : 07:59:52
CC du har så rätt. Vilken skillnad det blev att byta tillbaks till vanliga lakrissnören till nätkablar. Nu märker man vad dessa kablar påverkar ljudet till det bättre.
Patrick är ett geni och det går inte att ta ifrån han.
Hoppas ni tar chansen och testar hans kablar.
CC Posted - 2014/02/20 : 08:28:02
Konstigt det där.
Finns mycket där jag inte trott att jag kan höra någon skillnad. Men jag har överraskats med hur lätt det har varit att höra skillnader.
Sedan finns det många gånger när det varit tvärtom. Jag har varit övertyga om att detta kommer göra stor skillnad. Och har sedan haft svårt att särskilja testobjekten åt...

Kom att tänka på första gångerna jag började jämföra signalkablar i början av 90-talet. Satt då med en hyfsad ljudanläggning, med elektronik från Teac och Adcom samt högtalare i tjugofem-klassen. Lånade hem olika (för den tiden dyra) signalkablar å var övertygad om att nu skulle det bli bättre!
Men jag hade så svårt att höra någon som helst skillnad att öronen nästan blödde i förtvivlan. Var det någon skillnad så kunde iallafall jag inte höra den... :-(

Så var det då.

Fast runt om kring denna tidsera läste jag om att måla skivornas kanter gröna med en specialpenna (som fanns på hifi-klubben tror jag det var?). Lät vrickat, trodde verkligen inte på att det skulle vara hörbart. Ettor å nollor liksom...
Kompisen köpte i alla fall en dylik som han målade några av sina skivor med. När vi sedan jämförde (vi hade många dubbletter då vi ofta köpte skivorna samtidigt) så tappade jag haken ned i golvet så hårt att den studsade upp igen å klämde min tunga!

En lång historia kort. Jag målade kanterna på alla mina dåvarande cd-skivor (förutom vissa guldskivor..)...

Summering: Vad jag tror hjälper inte alltid. Jag kan inte försätta berg med min tro i alla fall... :-(
Dan Brickman Posted - 2014/02/19 : 23:37:31
Hur har du testat?? öppen lyssning där du själv byter kabel eller har ni varit flera som lyssnat och där ni även testat att lyssna blint?.
Jag tycker inte att man blint (!) ska lita till att blindlyssningar/tester alltid är bäst men det är intressant att göra det för att verkligen utröna att du inte råkar ut för det där att du vill höra skillnad även när det inte finns några :). Jag har testat cdspelare och signalkablar flera gånger blint ihop med kompisar och jag lyckades faktiskt pricka in skillnader mellan två olika cdspelare rätt bra en gång. Det förstärkte mina öppna lyssningsintryck. Kablar har det varit svårare med men det beror delvis på att det inte direkt varit high end kablar jag provat kanske.

Det man brukar kalla placebo kan ju gå åt båda hållen dvs om man är övertygad om att inte höra skillnad så gör man antagligen inte det och tvärtom :). Fast det där har väl varit uppe här tusen gånger redan skulle jag tro ;)
Leif B Posted - 2014/02/06 : 21:15:57
Har idag fått min andra nätverkskabel och har nu testat att köra den ena till dator och den andra till försteget. Har inte hunnit lyssna så värst mycket men tyckte det var ännu en snäpp upp i kvalite.
Jag får dock återkomma efter lite mer lyssning.
Jag vet då inte hur den karlen har kommit fram till hur en kabel ska tillverkas men detta är ett stort snäpp upp i kvaliten på ljudet för en audiofil. Det går inte bortse att nätkabeln har en stor betydelse för ljudet och speciellt dessa som Patrik gjort. Jag vet inte vad en anläggning skulle kosta för att komma till den ljudkvaliten utan dessa kablar men jag tycker dessa kablar var väldigt prisvärda speciellt då första var gratis
CC Posted - 2014/02/04 : 16:28:19
Försteget är oftast mest rätt att börja med då det konstigt nog oftast är känsligast... Riktigt intressant blir det när du konsekvent bytt ut resten, lyssnat in dig en period, och sedan byter tillbaka allt utom försteget... Det brukar öppna ögonen (öronen) för många... ;-)
Leif B Posted - 2014/02/04 : 12:41:30
Det ska jag göra CC. Har dator, försteg och slutsteg.
Ska prova även att byta sladd till bara datorn med.
Slutsteget tyckte jag personligen gjorde mindre än försteget.
CC Posted - 2014/02/04 : 07:48:27
Fortsätt dela dina erfarenheter och berätta om du upplever samma förbättring när övrig utrustning får sin uppgradering
Leif B Posted - 2014/02/03 : 21:24:29
Det finns alltid en baksida med allt.
Men det bryr jag mig inte det minsta om.
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter och det får man ta som det är.
Jag kan likna nätverkskabeln som en uppgradering som är betydlig.
CC Posted - 2014/02/03 : 21:00:38
även jag fick skit ett tag när jag var inne i en byteskarusell av kablar och friskt berättade om mina upplevelser.
Förstod senare att man ska vara försiktig med entusiasmen om produkten tillverkas eller säljs i Sverige.
Dödade lite av "oskulden".. :-(
Men jag förstår samtidigt problematiken av "produktplacering". Men det är surt att behöva tänka sig för när man brinner.. :-(
Leif B Posted - 2014/02/03 : 17:34:01
Jo han skänkte den första, utan förpliktelser. Men jag trodde inte det skulle göra så stor skillnad. Kontakterna har ju sin del i saken som jag förstår det. Enligt Furutech så utlovas vissa saker och de kan jag säga att det gör dom. Hur mycket Patriks konstruktion bidrar har jag ingen aning.
Får instämma att nätkabeln sätter gränsen för resten av anläggningen.
Om Patriks nätsladdar är lika bra eller bättre än många andra dyrare nätsladdar får någon annan gärna bidra med. Har inte testat de dyra.
Beställde en till kabel som snart ska komma.
Vox Posted - 2014/02/03 : 13:03:40
Jag har fem stycken nätkablar tillverkade av Patrik82. Dock gjorde vi en ekonomisk uppgörelse innan leverans.
AlfaGTV Posted - 2014/02/03 : 12:15:29
Jo, men det kommer med förpliktiganden har jag för mig? Att man beskriver sin upplevelse i ngt publikt sammanhang, ex. ett forum.
Och förr eller senare kommer herrn att sälja en av sina kablar för sexsiffriga belopp, till ngn oanande som går på online omdömen. Förvisso ingen större skillnad mot andra leverantörer/entusiaster som gärna beskriver egna produkter som mycket, mycket bra. (För att höja andrahandsvärdet eller nypriset kanske?)

Vh Micke
Edit: snavfel
CC Posted - 2014/02/03 : 08:17:04
I min värld är det i princip nätkablaget det som påverkar mest (om vi pratar kablage).

Men det är för de flesta av oss mycket svårt att tro på, om man inte får chansen att uppleva det själv...

Men? Skänkte han den? En nätkabel med Furutechkontakter? Fett grattis :-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000