HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rörförstärkare piskar modernt krafs !

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ymf Posted - 2014/02/02 : 15:58:54
Ett litet retsickeinlägg bara, efter att för ca 15 år sedan släppt rörförstärkare till förmån för transistor, med en stor mängd olika apparater i klass A/AB och D som passerat (i vitt skilda prisklasser), har jag nu efter att min SAT Amplifix gav upp åter införskaffat rör i form av Xindak försteg och Prima Luna slutsteg och den korta slutsatsen är: rör ger ett live-ljud och äkthet som verkar omöjlig att uppnå med transistorer, sjukt bra !
Hemligheten för mig som lyssnar på det mesta och ofta på stark volym är att dela bort basen till huvudhögtalarna och rörförstärkaren och köra med aktiva subbor för den tyngsta basen, då räcker rörwatten, de gör de INTE annars. Switchade klass D stärkare kan hållas i subborna :)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CAB Posted - 2014/02/05 : 22:16:22
LennartJ:
Något som jag jag har prövat själv i både Dynaco steg och i MC är TungSol 6550 USA tillverkade, det låter fantastiskt, men ack så svåra att finna, lika svårt som GEC rören.
CAB
CAB Posted - 2014/02/05 : 22:01:18
LennartJ:
Visst du har rätt, tyckte bara liknelsen du nämnde var kul.
Men åter till rör, och kontentan av mitt svammel blev ju charmen hos rör, i dit och mitt fall gällande i MC är KT88, inte tusan gör röret allt rätt men charmen finns definitivt. Lycka till med körarbetet.
CAB
Lech: Din gammal vinylsvarv har också en osedvanlig charm, spelar strålande.
CAB
lennartj Posted - 2014/02/05 : 18:30:02
@CAB:
Jag skulle kunna svamla mycket om Mercedes, men tänker inte besudla ymf's tråd med det.
Off-topic avdelningen verkar vara lämpligast, men inte nu, ska strax på körrpetition.
Leif B Posted - 2014/02/05 : 18:22:40
Jag har också Svetlana 6550 C winged i mitt slutsteg.
4 st men kan välja mellan triod eller push pull. 25 watt resp. 50 watt.
låter bättre i triod men lite mer bas i push pull.
Lech Posted - 2014/02/05 : 18:22:34
Det var en chansning som inte gick hem. men det finns nog köpare.
lech
CAB Posted - 2014/02/05 : 14:56:31
LennartJ:
Min först bil var en SEL 280 med 3,5liters V8, direktör Werns (munk Olles) den var mossgrön med Amerika ljus och hade konjaks färgade säten i skinn, kostade 12.000.-, oj vad kul vi hade i med den.
Den kanske inte är underligt att jag har hållit mig till märket kanske.
Jag har nu beställt en ny C-klass och man måste säga att Mercedes har blivit omkört av mängder av andra märken om man skall vara ärlig.
Jag har två st MC275 och har även lyssnat på mono blocken och det är ju lite av hifi väldens Cadillac, en hiwaykärra ingen finlir när det det gäller kurvtagning med jösses vilken kraftfull charm.
Jag förstår att du gillar dom, road on, kompis!
lennartj Posted - 2014/02/05 : 10:43:07
@Lech:
Jag är helt insnöad på slutsteg med 6550/KT88.
De ger mig precis den mix av egenskaper som jag vill ha i rätt proportioner.
MC75-köpet var en chansning. Det finns ju bara 200 par och de har fått goda recensioner.
Dessutom är det något visst med McIntosh-prylar på samma sätt som med bilmärken, jag har ju länge varit Mercedes-fan.
Lech Posted - 2014/02/04 : 20:39:15
På tal om musiksmak så vidhåller jag gärna att min egen är ganska unik/smal.
Problemet med den är att få lyssna live ,men det går men kostar på xx´ lax för att komma dit men nu bär det iväg.Väl där i Karibien saknas ingenting.

Lech
Lech Posted - 2014/02/04 : 19:11:42
Med nytt tangentbord borde detta gå som musik.

Tycke och smak skiljer oss åt likaså vilken inriktning vi har på musikvalet.
Därför blir det nog aldrig ett konsensus, men det är ju spännande för diskussionen.

Fråga till LennartJ : varför la du så mycket slantar på dessa MC och KT88 ??
MVH
Lech
lennartj Posted - 2014/02/04 : 12:16:27
Ja, man skaffar sig en ryslig massa variabler med rörförstärkare.
Dels låter fabrikaten olika, sedan förändras de med drifttiden också.

MC75'orna var en STOR besvikelse när jag skulle finlyssna första gången med originalrören, som enligt säljaren inte varit i drift ens en timma.
Det var säkert sant, för när jag bytte till en uppsättning väl inspelade Svetlana Winged-C KT88 och Siemens E83CC på ingången blev det minsann annat ljud i skällan!

Efter att ha startat den här tråden http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=tubes&m=251750 blev jag varse att KT88 i MC75 faktiskt är Winged-C med McIntosh stämplar så jag bytte tillbaka och lät dem gå ganska mycket under sommaren utan finlyssning och nu låter båda uppsättningarna väldigt lika varandra.

Är det någon som har god koll på inbränningstidens betydelse för olika rörtyper?
Tekniskt sett borde inbränningsprocessen vara över inom bara några minuter.
Jag är tacksam för tips om vederhäftiga informationskällor.
Circlomanen Posted - 2014/02/04 : 11:14:11
quote:
Kör med ett sunkigt rörslutsteg med usel dämpfaktor, underdimensionerade utgångstrafar och rör som pressats till det yttersta lär du nog tycka något annt.


Nej usch!! Låt oss slänga alla gamla sunkiga gitarr-förstärkare från 50-60-70-talet och bränn alla skivor från den tiden med!
Tacka vet jag klippande klass D förstärkare och sladdriga polypropylen-koner!!

Mvh Johannes
Leif B Posted - 2014/02/04 : 07:49:20
Rören kan förändra karaktären dramatiskt. Räckte med ETT siemens nos rör (60-talare)i mitt effektsteg för att lyfta den till en annan nivå.
CAB Posted - 2014/02/04 : 07:05:50
Igen tekniker (Preben LennartJ mm)
Jag fattar inte så mycket av teknik snacket utan går enbart på vad mina öron säger och det var det som gjorde att jag köpte förstärkaren. Det satt Sovteck i genomgående och när jag mätte så fann jag att dom var tämligen slitna, bytte till Winged C och cv4004 i signal rör, oj oj snacka om lyft och rörkaraktären går definitivt att tuna.
Preben hur gick det med 6cg7 RCA Clear topp rören förresten, vill du har annan karaktär så har jag fått in ett hundratal 50-60 tal både gray och blackplated GE och Sylvaner (finnas knappt att få tag i orginalbox längre)
johan.björklund Posted - 2014/02/04 : 05:48:40
Offtopic, sry
Jag är med Lennart ang subintegrering, filtret är A och O.
Preben Posted - 2014/02/04 : 05:14:39
Hej CAB.
Om inte jag minns fel bygger La Mayron på en kretslösning från Philips AG 9015.
Den är lite annorlunda byggd då den har utgångar med och utan utgångstrafar.
Det hade en 800ohms utgång för direktdrift till deras bredbandare som hade 800ohm i spolen.Jag tror att det hette 9710.Bo H använde en sån till sitt bashorn pga att jag fick ta över hans Richardsson till mina bashorn.Stormen använder den till sina bashorn numera.Jag vet inte om ni hört Bosses Candela men det steget är helt utan rörkaraktär för att han eftersrävade ett neutralt ljud utan ev färgningar.Jag har en variant på det steget till mina horn och har inte hört något steg som kommer i närheten när det gäller speed upplösning och kontroll på mitt system.Det skall bli kul o höra Mayron på dina Tannoyer,Jag har bara hört goda vitsord om den.
Med vänlig hälsning, Preben
lennartj Posted - 2014/02/04 : 02:35:17
@CAB:
Visst är LaMayro bra, den har varit på besök hos mig en helg för några år sedan och den tredje Lennart (konstruktören) var givetvis med dag 1 och installerade.
Tyvärr är den en helt integrerad konstruktion som internt jobbar med de signalnivåer i respktive steg som Lennart funnit att ger bästa ljudkvalitet i sista änden.
Det finns alltså inget ställe med en signalnivå på cirka 2V som skulle kunna brytas upp för erbjuda pre out och main in.
Därför var det inte möjligt att använda mitt subwoofersystem utan mina Carlsson OA52 fick spela full-range, vilket de inte har några problem med, så länge man spelar akustisk musik. De som ville spela elektronisk musik med feta basgångar på högre volym fick tji.
Dock fick jag än en gång KT88/6550's överlägsna pondus i basområdet bekräftad. Trots dubbla par EL34 i LaMayro var basåtergivningen både djupare och tightare från de klass-A slutsteg Erik Andersson byggde åt mig för drygt 25 år sedan. Grunden var ett par fulmoddade Dynaco Mk.III utan originalkomponenter. Endast chassi och transformatorerna återanvändes och nu lämnar de bara 25 W men är mycket välljudande.
"Perka" vill inte riktigt kännas vid dem idag, det verkar bara vara trioder som gäller för hans del.
I somras kunde jag inte motstå att köpa ett par nästan ospelade McIntosh MC75 60th anniversary. De är flotta att se på, låter bra och ger hela 6 dB mer headroom, men håller man igen lite känns det nästan som "perkabyggena" kommer att vinna i längden.
lennartj Posted - 2014/02/03 : 12:15:29
Grattis ymf,
sedan 5 år spelar jag med en sådan lösning och är mycket nöjd.
Till CAB kan jag hälsa att det går att få till en utmärkt integration, men inte med någon färdig sub man kan köpa på stan, koppla in och trycka på calibrate-knappen.
I mitt fall handlar det om ett genomtänkt elektroniskt delningsfilter med möjlighet att kompensera små slutna subwooferlådor med kraftfulla element till att återge även infrabas.
Googla på "Linkwitz transform" och "Bremenbasar" för mer info om principerna och mina baselement.
För gott resultat behövs minst 4 subwooferlådor.
Enligt mina erfarenheter blir integrationen bäst när de placeras helt osymmetriskt i förhållande till sidoväggar och hörn så att de triggar olika rumsmoder. Då hjälps de åt att jämna ut den gemensamma frekvensgången i rummet.
För bästa tajming behöver de spela så exakt i fas som möjligt vilket innebär ännu en placeringsmässig utmaning när man som jag vill bevara signalvägarna analoga, men efter mycket flyttande och massor av mätningar har samtliga högtalare hamnat med mindre vägskillnad än en tiondels våglängd från sweetspot, och då mina herrar blir det tight!

Om någon blivit intresserad finns mer att läsa här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=768795#768795
samt en del om renovering av rörförstärkare, mätningar och bilder här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=795326#795326

Förresten har jag ju en hel del bilder här också http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90859
Tobbe_L Posted - 2014/02/03 : 08:41:35
Mina Tannoy Buckingham trivs än så länge bäst tillsammans med Bat VK-200. Har testat div olika rörsteg, DIY-steg PP med 6L6, DIY PP med 6C33C, SE med 6C33C (om jag minns rätt). Kan vara någon mer variant som jag inte minns.

Hade gärna testat Bat VK-150SE eller The Dream mf.

Jag gillar rör-steg men som sagt än så länge har jag inte hittat något som slår VK-200.
mostlydiy Posted - 2014/02/03 : 07:59:48
Klart det hjälper med lättdrivna högtalare, iaf om man ska spela högt! Kör med 7watts triod på mina JBL 2482(16ohm) med 2350 horn och de hänger med en bra bit över 120db utan några problem. Det hade nog varit svårt med en 84dbs högtalare men horn är ju lite speciellt förstås.

/Marcus
CAB Posted - 2014/02/03 : 01:35:18
LeifB
Den speciella rörförstärkaren heter La Maryo och har byggt av lågmäld gentleman i Göteborg och är på ca 2 x 40 watt låter bättre i basområdet i direkt jämförelse hittills med ett gäng olika Burmäster, Pass, McIntoch, ARC och div annat namnkunnigt som den hade mer kraft reserv trots att de sistnämnda har från några hundra till 1,2 kW, märkligt.
Mera avslappnad och ändå kan jag följa tongångarna i textur och ton även när det blir en komplex ljudbild. Mjukt följsamt tillbakalutat utan tappa skärpa transitensnabbhet och håller ihop registrera utan stickiga s-ljud i sången.
Det är till och med så att den matchar en rörförstärkare med handlindade transformatorer i rent silver, dessa burkar åker med ägaren tillbaka till Tyskland i morgon vilket är den enda burk som håller emot detta Svenskbygge, mycket imponerande.
Jag är bättre på att beskriva ett gott vin än ljud så fråga på så skall jag utifrån dina frågor beskriva vad du vill veta.
Christian
FBK Posted - 2014/02/02 : 22:23:26
Den här tråden får mig lite nyfiken på att testspela röris på mina Tannoy någon gång nu när man har lättdrivna burkar, bara det inte är en Prima Luna då jag lyssnat på sådana i jämförelse emot transistor (Hegel)för många år sedan och då tyckte jag att de hade en klart ljusare klang som fick diskanten att pocka på uppmärksamheten i ljudbilden och sådant är jag mer eller mindre allergisk mot.
Leif B Posted - 2014/02/02 : 20:42:33
Hej CAB !
Såg att du blev lycklig ägare till en speciell rörförstärkare.
Vill du beskriva med ord hur du upplever den jämfört med annat du har ägt?
Mvh
CAB Posted - 2014/02/02 : 20:33:49
Ok, jag förstår. Min ingång i resonemanget är att jag aldrig får ihop subbarna att låta bra ihop, tro mig jag har prövat det mesta.
Men ibland måste man ju ta genvägar, eller hur!
Men en sak är klart, rör slår allt om man vill ha välljud.
ymf Posted - 2014/02/02 : 20:14:30
Det där med att skaffa lättdrivna högtalare så man skippa subborna köper jag inte men det handlar nog mycket om vad man lyssnar på för jag skulle klara mig fint med ett par stativare och en 5-watts rörhäck vid finlir, men när den psycadelisk trance skall få hjärtat att ändra rytm, krävs subbor. Har provat diverse horn, såväl finlir a la Lowter som lättdrivna PA-relaterade skapelser för max ljudtryck men aldrig fått det att lira för all musik, med ett behagligt och äkta mellanregister och så.
LTS 3-vägare med subbor under 80Hz är en klockren kombo där man får välljud men även kan spela disco, och detta med rör om LTS:a delas av elektroniskt. Visst finns det bättre men svårt till den investeringskostnad jag haft begat för rubbet :) (hade givetvis inte behövt fullregister LTS men så blev det...
CAB Posted - 2014/02/02 : 19:39:34
Eller skaffa ett par effektiva högtalare (>90db) och en välbyggd rörhäck så faller allt på plats och så kan du sälja subbarna som i i det allra flesta fall ställer till det mer än att tillför.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000