HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Apple Tv

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pettersson Posted - 2014/02/05 : 17:17:23
Hejsan

Har lite frågor, tänkte köpa mig en Apple Tv och koppla in den optiskt med min Gondul M (naturligtvis också till en tv) för att dels köra Spotify och Wimp ( ev. Hifi varianten) via AirPlay ifrån min iPad.

AirPlay, hur ligger det till med överföringskvaliten om jag skulle skaffa Wimp Hi-fi, klara AirPlay den högre datamängden och klarar Apple tv:n att skicka vidare all info till Gondulen ??

Allt för att få mig att börja lyssna på mer musik då Gondulen visserligen är en outstanding cd-spelare men jag är lite bekväm också....

Har även funderingar att rippa mina cd-skivor (de bra iaf) och lägga dessa på en USB-nätverksdisk som går att ansluta till nätverkspunkt som är en Assus RT-N66U. Har ej några andra Mac-datorer men jag mitt iTunes-konto installerat på vår stationära dator. Kan jag rippa ( via iTunes antar jag) mina cd-skivor i något losless format så att Apple tv:n hittar dem jag genom Apple appen kan spela upp dessa filer i Gondulen ?

Har förmodligen ställt en mängd dumma frågor men ... ;-)

Mvh/Magnus
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pettersson Posted - 2014/03/17 : 18:36:10
Ok, får skaffa mig en AirPort Express och testa detta..
Mirage Posted - 2014/03/16 : 17:59:24
Förutsatt att det inte blir någon försämring vid omsampling från 44,1 till 48,0, vilket t.ex. AlfaGTV skriver ovan att han upplever. Det brukar anses bättre att bara dubbla, eller halvera. Mer komplicerade omsamplingar ska kunna leda till mer problem.
Pettersson Posted - 2014/03/16 : 17:00:59
Köpte mig min Apple TV kopplat in den.

En fråga, min Gondul samplar ju upp signalen till 192 kHz (om man ställer den på detta), då borde det väl inte spela någon roll om insignalen är 16 bitar 48 kHz eller 44.1 ??
Johan4130 Posted - 2014/02/06 : 20:46:07
Här är en superbillig. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-till-optisk-3-5-mm/optisk-toslink-kabel-p39259
bing Posted - 2014/02/06 : 19:20:01
Jag tror dom flesta handlare har rätt kabel använder själv Audioqvest
AlfaGTV Posted - 2014/02/06 : 17:00:30
Jag har en Supra med "rätt" toslink fattning för Airport Expressen.
(För övrigt har jag en likadan Supra med "normal" fattning i båda ändar också..)

FInns en bibba att välja mellan här:
http://www.dustinhome.se/xgroup/18866/digitala-kablar/?filters=m_jenving

VH /Micke
PS Glömde säga att det givetvis finns en massa varianter på adapters, Mini-toslink till Toslink.
Personligen vill jag inte ha fler skarvar än nöden kräver.... Neurotisk ljudofil som man är...
Pettersson Posted - 2014/02/06 : 16:06:56
Hmm hittade just info hur man får tag på den kabeln..
Pettersson Posted - 2014/02/06 : 15:25:06
Hej å tack för de mycket upplysande och framför allt förklarande svaren..Glömde att säga att jag har en iPad förresten ..

Då får jag titta på AirPort express också, eventuellt så blir det då AirPort till där "finstereon" är och en Apple Tv i källaren kopplad till hemmabion...... Flest prylar vinner ...suck....

En fråga till bara ( eller ja... ) : när man tittar på baksidan på AppleTv så finns ju där en vanlig optiskt digital utgång men när man tittar på AirPort express så finns inte det utan är någon sorts kombinerad special variant av analog och optiskt digital utgång som sitter där? Man behöver alltså någon sorts specialkabel från Apple för att koppla AirPort:en i en optiskt digital ingång?

Tack för infon om rippningen..
bing Posted - 2014/02/05 : 22:13:42
Skulle rekommendera en AirPort express i stället då appel tv ändrar signalen . Använt appel tv till bild och AirPort Expressen till ljud.
AlfaGTV Posted - 2014/02/05 : 20:47:46
quote:
AirPlay, hur ligger det till med överföringskvaliten om jag skulle skaffa Wimp Hi-fi, klara AirPlay den högre datamängden och klarar Apple tv:n att skicka vidare all info till Gondulen ??

Överföringskvaliteten upplever jag som mycket hög, och oavsett vad du skickar för något kommer den att paketeras som ALAC (Apples Lossless format) i 16 bitar och 48Khz (44.1 Khz om du riktar strömmen mot en Airport Express)
Jag har gjort några högst subjektiva och ovetenskapliga tester i ljudkvalle mellan Airport Express & Apple TV och om jag var dig skulle jag inrikta mig på en Airport Express. Detta eftersom ljudkvaliteten upplevs som avsevärt högre om man skickar 16/44.1 musik (t.ex. I AIFF/WAV eller ALAC) till en AE, än om du skickar samma ström till en ATV (med påföljande omkonvertering till 48Khz)
Hur detta påverkar t.ex. Spotify vet jag faktiskt inte, men jag får förmoda att WiMP HiFi är mestadels i 16/44.1 också?

Jag håller med Erik om att du hittar vettigare program att rippa med än iTunes, även om det fungerar. Personligen är jag helsåld på det väl fungerande gränssnittet för musikbiblioteket i iTunes, men rippning lejer jag ut till XLD på Mac (Exact Audio Copy eller Easy CD Converter som nämnts om jag rippar på Windows)

Vh Micke
Johan4130 Posted - 2014/02/05 : 20:43:31
1. Överföringskvalitén är i teorin mycket god - men vissa säger sig kunna höra degradering.
2. Airplay klarar av att skicka bild som har större dataström än ljud, inga problem där.
3. Det går bra att rippa i iTunes. Finns bra guider på nätet, även om det är ganska enkelt att förstå sig på ändå. Man har inte 100% koll på vad som händer med rippen men det är inte alla som behöver ha det.
4. I iTunes kan du välja att skicka musik lokalt till datorn eller till exempelvis Apple TV om den ligger på samma nätverk.

OBS! Apple TV skickar ut ljud i 16 bitar 48 kHz och det är ju inte optimalt. Går vad jag vet inte att ställa om.
En Apple Airport Express kan funka bättre där då den skickar ut 16 bitar 44.1 kHz dvs. "native cd".
Mirage Posted - 2014/02/05 : 20:10:21
Jag kan bara svara på de sista frågorna. Ja, det går bra att rippa med iTunes. Apples okomprimerade format heter AIFF, deras förlustfritt komprimerade format heter ALAC.

Om du tittar längst upp i den här forumdelen så hittar du Den Digitala Kokboken, den innehåller länkar till ett antal intressanta trådar i ämnet. Under rubriken Rippning finns en tråd om format och flera om program att rippa med. Längre ner länk till en tråd om iTunes.

Själv rippar jag till AIFF med ett program som heter EZ CD Audio Converter, en äldre version av det nämns i kokboken.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000