HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 High End Mässan 2014

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2014/02/05 : 20:45:57
Jag tänkte att vi som vanligt kunde samla alla bilder en en gemensam tråd där alla får posta. Först skulle det vara kul med lite uppackningsbilder om någon är på plats då.

Tills vi har första riktiga bilden så får väl den här gamla duga.



Jag kommer vara på plats på lördag för att ta bilder men jag brukar missa en massa kul så det vore bra om fler bidrar.

Micke
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Akkelis Audio Posted - 2014/10/04 : 14:58:04
FWIW:

quote:
Vart finns alla "vanliga" musikälskare som vill höra sina favoritskivor/låtar med bästa möjliga ljud? (jag vet att mässor inte är det mest optimala, men ändå!) vem skulle bli ledsen att höra några spår från: Hall & Oates MFSL 2013, Grateful Dead [HDtracks], Peter Gabriel - So [Senaste remaster 24/48], Simple Minds SACD, Foreigner SACD MFSL, Pink Floyd - Wish you where here AP SACD, Roxy Music - Avalon SACD, Eagles senaste remaster [HDtracks], Toto - SACD, Alan parsons project HDAD, The smiths [HDtracks], Chicago 17 MFSL GOLD, Pantera [HDtracks],... listan kan göras lång med mer än tillräckligt väljudande och "bra" musik. För låter dessa versioner inte bra på en stereo så kan vi slänga den i soptunnan.


Jag har på det hela taget alla dessa på den Hårddisk i mer eller mindre högupplösta format, men det var ytterst få som frågade efter något av detta på Opalen, jag kan bara minnas att någon bad om "Wish you where here".. Det var heller ingen som frågade om jag kunde spela från deras minnepinne eller HD, jag har bra virusskydd på min dator och är inte det minsta orolig för sådana angrepp! (Där emot kan man ju bli lite orolig för dom men okänd musik kan lämna, habegär eller hål i skallen! )

De flesta lyssnar på det som spelas och det är sällan någon ber om nått speciellt ens när man frågar om man har önskemål och händer det är det ofta nått som är väldigt specifikt för deras musiksmak.. Och som sas ovan, skulle man spela nått klassiskt när någon önskar det eller helt appropå, så kan jag garantera att är det fem gäster i rummet, så går fyra av dom! Hu jeda mej för klassisk musik, dä ä farligt dä!

Jag har inga synpunkter på andras musiksmak, bara reflektioner!

/ptr

whiskyman Posted - 2014/08/26 : 15:35:04
"Så han dissade rätt så att säga."Ja det var riktigt festligt Bernt.MvhKristofer
långhåret Posted - 2014/02/25 : 19:43:54
Hyperion: Kan du bjuda på en "tio i topp" ? Skulle faktiskt vara intressant att få veta av nyfikenhet.
långhåret Posted - 2014/02/25 : 19:38:37
MatsT: Nej absolut inte elak! Tycker själv att man inte behöver köra dom största hitsen bara för att det är välkända plattor eller verk från mer kända artister.

Min poäng är att idag finns det så stort utbud av allt från himmel till helvete av musik släppta i högupplösta format med mer än tillräckligt bra ljud för dom allra finaste stereoapparater.

Till och med blackmetal så som Dimmu Borgir finns på DVD-Audio eller Manowar (SACD) så ingen kan komma och säga att man måste spela lugn kammarmusik eller jazz som ingen hört talas om eller konstiga rymdljud eller dinosaurier som trampar sönder vinylplattor medans dom spelas.

Tyvärr som Bernt säger, när folk får välja så blir det många gånger lustiga ljud istället för musik men det är ändå att föredra så att man kan få höra lite av egen medhavd musik mellan dom lustiga ljuden Man måste ju ha något man känner igen som man kan referera till.
Perfect Sense Posted - 2014/02/25 : 16:27:38
Intressant diskussion rörande musikval och mässor :)

Som vanligt är kanske en enkel och rak dialog bäst. Oavsett om jag demonstrerar för en kund i mina showroom, eller för en grupp lyssnare på mässa eller under ett event så är målet givetvis att skapa bästa tänkbara upplevelse, där musikvalet blir centralt. Vid ett kundbesök är det enkelt, där möjlighet finns att låta kunden spela sin egen musik alternativt att förbereda en spellista utifrån dennes preferenser. På mässa och events inför en grupp så får man helt enkelt gå på magkänsla, eller fråga gruppen vad de helst vill höra - och välja musik därefter. Svårare behöver det inte vara.

Det är givetvis en utmaning att tillfredsställa en bred och anonym publik på en mässa. Samtidigt så tycker jag precis som flera uppmärksammat i tråden att lite fantasi och vilja till variation skulle göra besöken mer spännande och inspirerande. Till saken hör att jag nyligen fått en mediaserver för utvärdering som varit runt ibland flera nordiska handlare och används under diverse mässor etc. Tittar man på enhetens spellistor ifrån respektive handlare - vilka avslöjar en del - så är det nästan skrattretande hur många artister och spår som återkommer gång på gång...:)
jonny99 Posted - 2014/02/25 : 13:25:14
På nån Arken mässa så spelade utställaren efter lite påtryckning ett klassiskt orkesterstycke. När orkestern spelade tyst så överröstades musiken totalt av utställarna i rummen bredvid. Demo musik måste alltså ha liten dynamik för annars hör man den inte.
Goldfinger Posted - 2014/02/25 : 10:07:02
quote:
Ett annat verkligt exempel från nån mässa, jag spelar Misa Creolis med Jose Carreras och kör, helt fantastisk inspelning. När det är slut:

-Det där var klassiskt va?
-Ja.
-Jag tycker inte om klassiskt.



Bara att säga att det nog inte var klassiskt ändå, bara för att återspegla idiotin i dialogen.
Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 10:01:33
Ja, det roliga var ju att han var tvungen att fråga om det var klassiskt först. Så han dissade rätt så att säga.
Snutten Posted - 2014/02/25 : 09:57:34
Verkar ju som en del har som princip att inte gilla klassisk musik oavsett, trångsynt minst sagt.
Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 09:44:04
Ett annat verkligt exempel från nån mässa, jag spelar Misa Creolis med Jose Carreras och kör, helt fantastisk inspelning. När det är slut:

-Det där var klassiskt va?
-Ja.
-Jag tycker inte om klassiskt.

Ja, vad ska man säga? Det är bara att gilla läget, man kan inte göra alla nöjda på en mässa.

Fast å andra sidan var det någon som sade att vi spelade mest varierad musik på hela mässa den gångenn och borde ha pris för det. Sånt får man glädjas åt, en som blev nöjd i alla fall, trots att vi inkluderade operamusik i repertoaren.
MatsT Posted - 2014/02/25 : 09:43:58
Jag har själv blivit utsatt för ett soundtrack från Jurassic Park (T-Rex som kommer klampande och låter) när någon ville höra min anläggning. Jag är väldigt skeptisk till filmers ljudeffekter som testljud, de är tillkomna på konstiga vägar många gånger.

Här står lite om Jurassic Park:
http://www.vulture.com/2013/04/how-the-dino-sounds-in-jurassic-park-were-made.html
Double A Posted - 2014/02/25 : 08:17:48
Att få till en bra mix med demomusik är skit svårt, man kan utgå från att det alltid är några som tycker man spelar fel typ.
Jag brukar försöka spela ett par tre-fyra låtar med olika innehåll, lite jazz, någon blues, någon skönsjungande dam och lite Kraftwerk
Sedan får man försöka läsa av åhörarna, sitter dom och skruvar på sig så är det nog fel musik. Sätter dom däremot ner broschyrpåsen på golvet, blundar och axlarna faller ner så har man kanske träffat hyfsat rätt! Och då kan man ju prova att köra någon låt till i samma stil.
Demo jobbet har rätt många likheter med att vara DJ, det gäller att få folk engagerade, ibland lyckas man bättre, ibland sämre.

När det gäller medhavda musik brukar jag ofta fråga om dom har något med sig som vi kan spela, tyvärr är det rätt sällan som någon tänkt på att ta med sig en skiva....
MatsT Posted - 2014/02/25 : 07:57:36
quote:
Det verkar inte spela någon som helst roll vad man spelar, folk gnyr ändå.

Så tror jag det är också.

Jag var lite provokativ i min förra post för att visa att det kanske inte går att diskutera sånt här egentligen. Musiksmaken är väldigt olika från individ till individ och ingen har fel. Jag har vänner som tycker att melodifestivalen innehåller mycket kanonmusik och det tycker inte jag. Jag orkar inte ens se eländet (mitt perspektiv) men jag respekterar dem som tycker att det är bra och tycker inte att de har sämre musiksmak, den är bara annorlunda än min.

När det gäller utvärdering av musikanläggningar på t.ex mässor finns det flera spår. Man kanske vill lyssna på sin invanda musik och jämför då framförallt med hur det låter hemmavid. Det kan också vara så att man vill veta hur anläggningen färgar ljudet och då kan man i den situationen bara jämföra det som ljuder med "naturliga ljud". Många utställare väljer musik enligt det senare alternativet och det tilltalar inte alla men det hade säkert inte det första alterntivet gjort heller.

Svårt läge!
Bernt Jansson Posted - 2014/02/24 : 21:39:39
Om det vore så väl att man fick höra sånt som är på den listan...

Men alltså, jag skojar faktiskt inte.

Jag ställer frågan om det är någon som har med något han/hon/hen vill att jag ska spela?
Jodå, nån sträcker fram en skiva och begär spår 4. Jajamän.
Sen kommer dinosaurier och knaster. Verkar som vederbörande blev nöjd iaf, han såg helnöjd ut.

Det verkar inte spela någon som helst roll vad man spelar, folk gnyr ändå.
Men ingen ska kunna säga att vi inte spelat medhavd musik de gånger vi ställt ut.
MatsT Posted - 2014/02/24 : 21:21:27
Listan tycker jag mest innehåller sådant som man faktiskt skulle kunna få höra på mässorna, gammal uttjatad skåpmat.

Var jag elak nu?
långhåret Posted - 2014/02/24 : 20:41:14

Hahahaha... helt galet juh.

Jag undrar alltid om alla rymdtomtar som endast vill höra "bra ljud" men inte musik, lyssnar på dessa ljud hemma också?

Jag känner en del musiker och förvånansvärt många är dom i bekantskapskretsen som har sämst ljudanläggning och bryr sig minst om ljudet. Samtidigt på en hifimässa nära dig :

Quote:
"nån dinosaurie som trampar runt omväxlande med knaster"

Vart finns alla "vanliga" musikälskare som vill höra sina favoritskivor/låtar med bästa möjliga ljud? (jag vet att mässor inte är det mest optimala, men ändå!) vem skulle bli ledsen att höra några spår från: Hall & Oates MFSL 2013, Grateful Dead [HDtracks], Peter Gabriel - So [Senaste remaster 24/48], Simple Minds SACD, Foreigner SACD MFSL, Pink Floyd - Wish you where here AP SACD, Roxy Music - Avalon SACD, Eagles senaste remaster [HDtracks], Toto - SACD, Alan parsons project HDAD, The smiths [HDtracks], Chicago 17 MFSL GOLD, Pantera [HDtracks],... listan kan göras lång med mer än tillräckligt väljudande och "bra" musik. För låter dessa versioner inte bra på en stereo så kan vi slänga den i soptunnan.

Vem bryr sig om kanster och dinosaurier, för det är väl ändå ingen som på allvar lyssnar på detta om kvällarna?
CH Posted - 2014/02/24 : 19:50:12
quote:
en indier med talfel som utsattes för ett svårartat bombanfall.


Bernt Jansson Posted - 2014/02/24 : 19:45:13
Jag har alltid försökt spela musik som besökare har velat höra på mässor.
Då kan det vara alla möjliga konstigheter, t.ex tåg som kör iväg eller nån dinosaurie som trampar runt omväxlande med knaster.
Eller som den gången nån ville höra något som jag uppfattade som en indier med talfel som utsattes för ett svårartat bombanfall.
Det är fascinerande vad folk tycker om att lyssna på!

Såna gånger känns det skönt att ha högtalare som tål precis hur mycket stryk som helst. Jag har full förståelse för att många utställare är lite restriktiva.
tian Posted - 2014/02/24 : 19:04:47
Största fördelen med mässan är hur nöjd med ljudet man är hemma
MatsT Posted - 2014/02/24 : 08:16:50
Jag tror inte det kommer att bli någon större förändring av musikvalet framöver. Utställarna har runt 15 sekunder på sig att attrahera besökarna som sticker in näsan i rummen och då vågar de inte riskera något genom att spela mindre välljudande alster. Med stängda demonstrationer som pågår lite längre går det spela mer varierat men det är också rätt tråkigt med tidsbokning tycker jag.

Vid några tillfällen har jag varit med när någon fått spela medhavd musik som personen i fråga tyckt har varit utmanande på något vis för anläggningen men som bara innehållit ljud som man inte kan relatera till något naturligt över huvud taget. Det har varit fråga om ljudproduktion snarare än ljudreproduktion och även om det kan ställa krav på anläggningens förmåga att återge registren oansträngt så är det svårbedömt. Dessutom har många lämnat rummet rätt snabbt vid de tillfällena.

Jag tycker personligen att det gnälls lite för mycket på utställarnas musikval.
FBK Posted - 2014/02/23 : 22:07:39
Nu vill jag inte låta supernegativ, men du hade inte otur. Det är för ofta så här på mässorna i Stockholm även om det finns undantag bland utställare som är betydligt mer lyhörda. Inget som gagnar branschen i stort som jag ser det, utan man tröttnar när det inte kan spelas ett brett urval av musik. Jag har tjatat om detta mycket länge och i år så avstod jag besök för första gången.
långhåret Posted - 2014/02/22 : 10:17:26
Har inte varit på hifimässan på flera år. Gick i år (endast sheraton pga tidsbrist) måste säga att jag vart lite besviken. Som vanligt så är det så att folk med den bästa utrustningen på något vis har den absolut värsta musiksmaken. Ferarri utan däck!!! ;) Är det människorna som demar eller folket/publiken som kräver trist musik?

Jag hade med mig ett 32gb USB fullt med musik folk kan relatera till i bra kvalitet(hdtracks, sacd pcm 24/88, mfsl gold, AF, AP) Fick dock aldrig chansen att spela för att var det inte så att folk körde cd-spelare så ville ingen sätta in USB-minnet av rädsla för virus :) Kan tillägga att så fort den tråkiga musiken åkte av och dire straits råkade komma på så kom folk springande direkt, ungefär som att folk suktade efter musik ;) rätt ironiskt när man är på en hifimässa.... någon som håller med mina intryck? eller hade jag bara otur?
darklord Posted - 2014/02/16 : 23:16:08
Här finns mer bilder från mässan:
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15990
FransBertil Posted - 2014/02/16 : 15:59:13
tack för alla bilder
PG Jeppsson Posted - 2014/02/15 : 23:46:25
Jag tackar för bilderna.

PG

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000