HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Minns ni HFLS-1, HiFiForum-högtalaren?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Larsen Posted - 2014/02/05 : 22:17:19
Någon som minns forumhögtalaren HFLS-1? Vår gemensamma lilla stativare.
Jag har faktiskt spelat på mina i många år, men sedan ett tag finns en annan låda som står för ljudet. Det är svårt att göra sig av med byggen som blivit lyckade, så HFLS-1 finns kvar, om än undanställda.

I denna digitalålder är det enkelt att dokumentera tex DIY.
Att sedan komma till skott, att verkligen göra något med den dokumentationen mer än en mapp i burken, ja det är en helt annan sak, iaf för mig. Bygget av högtalarna var långdraget redan då, men rapporteringen borde slå alla rekord... Tanken har slagit mig, kanske en gång om året, att visa bygget. Tanke till handling har alltså gått fort... cirkus 10 år...

Förkylning = hemma från jobb = tv-tittande = less på tv-tittande = lägga upp en bildtråd. Så here I go. DIY-hatt på.

Jag har en förmåga, när det gäller DIY, att inte göra på enklaste sätt. En vanlig rätvinklig låda lockade inte. Dessutom behövs det stativ och då är det lika bra att DIY dessa också. Går det att nyttja stativet till mer än stativ? Såklart.
Jag brukar skissa på papper, ibland gör jag skalmodeller i papp för att få en känsla av proportioner. Ett analogt SketchUp .

Den här högen ska visst bli ett par högtalare med stativ. I slutändan gick det åt ungefär dubbelt så mycket som på bilden.


Då arbetet avslutades för 10 år sedan kan jag redan här kasta in en bild på resultatet, så ni får en hint om ni vill kika på byggbilderna eller inte.


Då kör vi.
Jag ansåg mig väl inte som nybörjare i att bygga högtalare, då det blivit ett antal genom åren, både mer (nja)- eller mindre genomtänkta. Har också byggt PA, även massproduktion, men då fanns förutsättningarna med snickeri (och mätmöjligheter m.m.). Vid detta bygge var lokalen ett kök och ett extrarum (möblerat...). En del gjordes även hos en kompis i motsvarande praktiska lokaler (öhm...).
Jag var redan vid diskussionerna om att HiFiForum borde skapa en forumhögtalare.
Diskussionerna på forumet blev ett konkret bygge med beskrivning. En kompis byggde dessa och vid en jämförelse mot mina dåvarande Dynaudio A42, blev det beslut: dags att bygga!
Element och filterkomponenter beställdes (utlandet) och såklart har jag den obligatoriska en kartong har levererats-bilden:


Lugn, men lång, inspelning av Vifa-elementen under byggtiden. Diskanterna finns i den vita lådan. Spolarna var bara för att minska viss ljudnivå i mid... den känns marginell och onödigt då jag ser på det nu.


Staplade bitarna. Hur blir det? Ser ju... bra... eller nåt... ut... hmmm...


Baksidan av baffeln. Den består av hoplimmad MDF 12mm + 16mm och då kan det vara bra att fräsa upp för elementets andning. Fräsningen går inte riktigt igenom baffeln, eftersom utsidan ska faneras underlättar det om håltagning göres efter det. Den här fräsen går att montera lös från sitt stativ och använda frihand. För alla cirkulära hål användes stativet tillsammans med en egengjord jigg. Tyvärr fanns inte den på bild.


Sidor. Tanken var att insidan är rät (men smalnar mot bakkant) och yttersidan i böjd, skårad MDF. Hur få till formen? Det blev ett antal spant av spånskiva (det på bilden ser för kort ut).
Apropå dammsugaren till hyveln: dessa lådor har inte byggts i ett snickeri eller garage. De har byggts i en lägenhet. Inkl fräsning! Då gäller det att fånga upp mesta möjliga...



Sidor limmas ihop med topp och botten. En ny låda att sova i? Disa, här nästan nybakad, Tollar-valpen inspekterar .


Baffel, baksida och ytterligare en topp limmas på. Många tvingar är ett måste hos DIY högtalarnörden.


Grovjustering av utstickande material med sticksåg och därefter kantfräsning så det blir helt jämnt.
Här syns också att topp och baffel består av två olika dimensioner.
Vad hände med utrymmet mellan den räta innerväggen och den böjda ytterväggen? Jo, dessa är fyllda med blästersand. Stumt var ordet. Har för mig att tjocklek på vägg varierar mellan ca 20-45mm. I bygget ville jag ha så få parallella väggar som möjligt och gärna att tjocklek och material varierar.
Vill nämna att lådans yttermått bredd, höjd och djup inte avviker från originalritningen. Baksidan är smalare.
Hur återfå all förlorad volym? Jo... då ett stativ ändå måste användas, varför inte använda det till mer än höjdjustering... mer om det nedan.
Så här ser lådan ut nu (med några av filterkomponenterna för visning):



Nästa steg är fanering, men då även stativen ska faneras, så är det dags att börja bygga dom.
Jag ville ha en form som var visuellt slank från lyssningsposition, men ändå kunna innehålla den volym som saknas (efter materialfrosseri) för rätt avstämning av högtalarlådan. En smal, rundad framsida, bred midja och en hel del djup, borde fixa biffen. Papper och pappmodeller igen och sedan bygge av ram i spånskiva. Det blev såhär:


Den översta volymen kommer att vara öppen in i högtalarlådan och motsvarar det som försvann i annan form och ökad materialtjocklek i densamma. De två undre volymerna fylls med blästersand. Sidorna byggs av böjbar MDF. Bild verkar saknas, men det syns mera vid faneringen.

Fanering ja... detta var något nytt för mig. Läste på och vågade inte satsa på tokdyrt faner då jag inte visste om det skulle lyckas. Besökte Fanerbolaget i hamnen Sthlm (hade då öppet en e.m/vecka för privatpersoner) och kikade på faneret live. Billigaste var fint, svarvad björk. Valde ut de bitar jag ville ha. Pga den välvda formen så var det i detta skede inte aktuellt med trälim för detta. Det kanske hade fungerat om jag fanerat MDF:en före den böjdes och limmades... Kontaktlim blev melodin. Jag har senare läst att en del påstår kontaktlim kan släppa efter en tid, men i mitt fall sitter det 10 år senare fortfarande benhårt.

Faneret renskars och tejpades ihop med papperstejp till den yta som behövs. Skarven pressades lite extra med ett plasthjul. Kontaktlim penslades jämnt över ytan.


Motsvarande yta på högtalare och stativ penslades med kontaktlim. Limmet ska sedan torka till det inte klibbar.
Jag började med att fanera baksidan på högtalaren. Detta för att ev synliga skarvar hamnar åt den sida som syns mindre. Sidornas faner kommer då att överlappa baksidans.
Baffelns sidor har rundats med en rundfräs/kantfräs för det ändamålet. Faneret lades på fronten och ska alltså i ett stycke gå till baksidan. Allteftersom så pressades mer och mer fast med hjälp av en plastrulle. Jag ville inte att för stor yta åt gången limmades med risk för att få luft under som kan ge en bula då det torkat. Det var iaf tanken och metoden fungerade bra. Det var bra att vara två vid detta, en som håller faneret i luften och en som rullar fast det med plasthjulet.


En fin hyvel tog bort överflödigt faner där en kantfräs har svårt att komma åt


Stativens tur.


Resultatet. Stativ och högtalare. Nu har de också fått ett första lager av lack på sig. En väldigt trevlig lack, av fabrikat Tre Stjerner, med uv-skydd och (om jag minns rätt) metallpartiklar i, för att ge lyster och djup. Tids nog blev det 7 lager lack.
På bilden syns också de svartlackade fot- och topplattorna till stativen.


Hörnen blev hyfsade också . Blev väldigt nöjd med detta första försök att fanera. Hade det varit en låda med plana ytor hade jag förmodligen valt trälim.


Stativets botten- och topplatta monterad. Svårt att missa hålet som förbinder högtalare och stativ...
Denna tätning har senare bytts mot en tunn skumplatta som täcker hela ytan kant till hål.


Basreflexrör kapas upp och hamras på plats. Passformen var så tajt, att inget lim behövdes. Sitter som berget och är tätt runtom. Har tyvärr inga fräsbilder, bara resultat. Den hippa mobilen avslöjar att det är dåtid...



Funderade på att fräsa en radie runt basreflexröret, för att minska risk för blåsljud, men då försvinner ju faner... en färdig rundad port skulle jag haft, men sent påtänkt. Jag fräste bara lite på kanten för att snygga till röret. Har aldrig upplevt blåsljud, så det blev bra ändå.


Här hoppas det vilt... jiggen justerades och baffeln frästes. Baffeln var ju redan förberedd med centerhål för jiggen, då baffelns baksida redan är fräst. Nu gällde det att som radie mäta upp basens ytterdiameter och sedan fräsa så djupt som chassikanten är för korrekt försänkning. Sedan samma sak på diskanten och med sticksåg ta upp för anslutningen till densamma. Resultat:


På baksidan av baffeln satte jag islagsmuttrar, så elementen monteras med genomgående skruv. Ingen rist för pajsade gäng i trä alltså. Ett tips då islagsmuttrar, trots sitt namn, monteras är att INTE slå i dom. Gör som på bilden. Lägg en bricka mellan skruvskalle och högtalare. Sätt dit muttern på baksidan löst och skruva sedan i muttern via skruven på framsidan. Då riskerar ni inte att muttern hamnar aningens snett med följd att det kan vara stört omöjligt att få skruven att ta gäng i den vid montering av element. Om skruvlängden anpassas precis går det att på insidan säkra och täcka muttern med lim. Då varken lossnar den eller riskerar läckage.


Stativens topplatta ser ut så här på undersidan. De försänkta hålen är för att högtalaren och stativet trots allt går att demontera från varandra. Högtalarens botten har motsvarande mutter på insidan.


Så här ser det ut med en naken testmontering. Genom hålet till stativet går det att ana lite svart på vänstersidan - stativets insidor är klädda med ett antal lager bitumenmatta.


Jag har jobbat i PA-branchen och för mig finns nästan bara en form av högtalaranslutning: Speakon .
Självklart ska även denna ha det och det finns flera fördelar. Jag ville ha filtret externt, dels för att lätt kunna modda och dels för att jag planerat att även prova driva dessa aktivt delade.
Vald speakonkontakt är 4-polig, perfekt för bas och diskant i samma kontakt. Dessutom blir det en omöjlighet att koppla fel då speakon bara kan kopplas på ett sätt (vem vill koppla diskant på basfiltret...). En extra dålig bild får visa att sladdkontakten dessutom är vinklad. Snyggare så, tycker jag.


Filtret var vid den där tiden inte klart, eller jo, det fungerar som avsett, men slutgiltiga utförandet återstår. Komponenterna är monterade på en platta med alla förbindelser och anslutningar på baksidan. Plattan ska sedan monteras i en låda, där utgångskablarna är fasta till sin speakonkontakt. Ingången till filtret har vanlig polskruv, men eg borde även det vara speakon. Trist att inga hifi-stärkare har dessa som utgångar... nä nu jäkl... fram för mer PA hemma! Tanken med snlutningar på baksidan var att lådan skulle få transparent lock... fåfänga? Vill ju kunna kika ner på de fina komponenterna, så placebot får maximal effekt, haha. Jaja. Än i dag är det locket som inte är klart.
Filtret har Jantzen foliespole och Audyn-Cap MKP-QS konding till basen, I diskanten är det Audyn-Cap Plus kondingar, luftspole och MOX-motstånd. Komponenterna köpte jag i samband med elementen från Holland och fick både element och komponenter till mycket bra pris, inkl frakt, jämfört med vad de kostade i Svea.


Slutet blev gott. Jag har med behållning använt dessa länge. I bland kan jag tycka de är lite laid back, men samtidigt går det att spela det mesta på dom, utan att det skiter sig, så att säga. Behagligt. Många som lyssnat har imponerats av basåtergivningen från de kompakta stativarna. Eg är de golvare, eller?
Kabel mellan filter och högtalare och internt är Monster XP Nw. Fötterna är juniorhockeypuckar. Vikten stannade på "ynka" 30 kg/st .


Kanske kommer jag mig för att även göra en tråd om mina två baslådor, där kabinetten är byggda av ventilationsrör, fleecetyg, dörrstoppare och IKEAS blomplatta på hjul. Och en vital del från Peerless .

Om du orkat kika ända hit, så tackar jag för visat intresse.

//
Larsen
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rhr9 Posted - 2014/02/14 : 18:58:41
Grattis Larsen ,

Very nice job indeed ! I have also built this speakers a few time ago .

[url=http://www.servimg.com/image_preview.php?i=129&u=15822760][/url]

Here is the making of on a french forum :
http://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?f=88&t=29785&hilit=hfls

@ + Philippe.
rogerjons Posted - 2014/02/09 : 23:14:36
Bättre sent än aldrig!

Väldigt inspirerande bygge...

/Roger
HNK Posted - 2014/02/09 : 19:06:21
Alltid kul med lite byggbilder, och fasen va snygga de blev! Man blir sugen själv på att lägga upp bilderna på sina gamla ProAc kloner (minns ni dem?).
Tomas J Posted - 2014/02/07 : 18:48:42
Väldigt fina, hoppas att ljudkvaliteten matchar byggkvaliteten!
sladdbarn Posted - 2014/02/06 : 20:53:48
Skitsnygga!
CAB Posted - 2014/02/06 : 09:15:07
Grymt bygge, trevligt att du delger oss, ger inspiration. Tack!
Larsen Posted - 2014/02/06 : 08:59:33
Förresten, när Engelholm nämnde basstöd kom jag på att tanken med varför stativ och låda skulle gå att demontera, var för jag ville lämna det öppet att ev göra ett matchande "stativ" i form av baslåda. Då skulle stativet ersättas med en ny bottenplatta. Den förlorade volymen spelar knappast någon roll i det läget, då den ändå skulle beskäras nedåt i frekvens. Avstämning blir väl galet, men tanken där var nog att den ev pluggades till sluten. Ideer, som inte genomfördes.
Larsen Posted - 2014/02/06 : 08:42:28
Tack för positiva kommentarer
Jo, det är inte idealt att bygga i en lägenhet och det fördröjde projektet, helt klart.
Fräsen hade en bra konstruktion för anslutning av dammsugare, annars hade det nog varit omöjligt. Tveksam på om jag har foto på den, det var min väns som jag lånade. Det var även hemma hos honom vi fanerade. Kontaktlimsångor...

Imperial:
Naims lådor känner jag till och de kanske bidrog till iden också. En annan sak som bidrog var då jag för länge sedan läste en bygg själv-serie i Elektronikvärlden (kanske högtalarna hette Hyper...) där de till fronthögtalarna, som var stativare i HFLS storlek, använde stativet som basreflex. Tror jag såg den lösningen någon annanstans också. Finurliga lösningar är kul

Engelholm:
Japp, minns diskussionerna om basstöd, men det tog inte riktigt fart, som du säger.
Det fanns ju även en större trevägare, men det var väl mer bara din konstruktion? EALS-3, eller något liknande? Tyvärr har jag aldrig lyssnat på den, men den lockade.
Jag har kört mina HFLS-1 med två basstöd och de övre registren tjänar på att avlastas i basen. Tricket var att få det sömnlöst integrerat...
EngelholmAudio Posted - 2014/02/06 : 08:18:42
Klart jag mins HFLS-1! Och jag mins dessa speciellt.

En matchande bas-del hade varit kul att utveckla för att få till en fullregistershögtalare med rejäl ljudtryckskapacitet. Det har varit på tapeten men aldrig blivit samma driv/succé som för HFLS-1.
Imperial Posted - 2014/02/06 : 07:24:40
Fint bygge!

Jag gillar skarpt lösningen med extra volymen i stativen.
Jag har gjorde en liknande lösning när jag byggde Klipsch hörn horn.

Naim har har separata lådor till några av deras högtalare.
Förutom dom så har jag nog aldrig sett denna lösning tidigare.

/
AlfaGTV Posted - 2014/02/06 : 07:24:04
Ruskigt imponerad! Begriper inte hur du lyckats både fräsa och lacka i den omfattningen i en lägenhet?
Och resultatet är ju vackert bortom många köpelådor....

Ruskigt impad!
Vh Micke
Ryssen Posted - 2014/02/06 : 06:18:45
Fina!
guy gadbois Posted - 2014/02/06 : 00:13:05
Fantastiskt fina. Kan inte nog beundra hur fint det blev. :)
FForsman Posted - 2014/02/05 : 23:23:42
Fenomenalt fint bygge. Kul att du tog dig tid att visa. Uppskattas.

/mvhff
Goldfinger Posted - 2014/02/05 : 23:19:40
De är grymt läckra, du har verkligen lyckats få dom att se svindyra och möbelika ut.

rannagarden Posted - 2014/02/05 : 23:11:09
Håller med föregående talare och säger mycket fint bygge, jag med.
FBK Posted - 2014/02/05 : 22:37:28
Mycket fint bygge!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000