HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mäta dB

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2014/04/08 : 14:59:14
Tänkte att det kunde vara kul att ha en dB-mätare för att mäta
bakgrundsbrus, åtgärder på htpc, hur högt jag spelar osv.

Duger den här tro?:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-Digital-Audio-Sound-Level-Meter-Decibel-Logger-Pressure-Tester-30-130dB-/130721023357?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item1e6f94857d
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2014/05/05 : 12:36:02
quote:
Fick den idag. Verkar gedigen.

+/- 1,5 dBs onoggrannhet, mätområde 30 - 130 dBa.
Sedan är ju frågan om den mäter rätt .

Går att omkalibrera mha en potentiometer.

Testade mot Audiotools SPL-mätare och de följer varandra åtminstone så högt som jag testade (112 dBA).
Arbetsmiljöverkets app stannade på 102,9 dBA


Utmärkt Solhaga, tack så mycket!
ztenlund Posted - 2014/05/03 : 14:23:45
Jag testade en annan senare och den verkade stämma hyfsat mot dBA och långsam respons. Den bottnade dock på 82 dBA, men någon indikation ges inte. Telefonen klarar dock klart högre ljudnivå om man spelar in t ex video. Därför misstänker jag att det som händer i mitt fall är att telefonen styr ned signalen automatiskt utan att programmet förstår/reagerar på det.
Gaffa Posted - 2014/05/03 : 14:14:24
Men apparna måste väl ändå ha någon form av indikator på att signalen de får in är överstyrd?
ztenlund Posted - 2014/05/01 : 11:48:39
Jag testade något program, som jag inte kommer ihåg vad det hette nu, på min Windows Phone igår på kul. Den visade 86 dBA - under fullt pådrag från ett hårdrocksband. Jag vet inte helt säkert, men jag tippar ju mer på att ett korrekt värde var lite över 100 dBA... Jag brukar ha hyfsad uppfattning om vad det rör sig om (med rakdämpande öronproppar förstås, annars är det dödfött). Senast på Debaser Strand stod jag bredvid mixerbåset och där går det att se vad lokalens mätare visar också, då den ligger på en datorskärm där. En intressant iakttagelse i sammanhanget var ju att bara sorlet mellan förbandet och huvudakten låg på 85+ dBA...

Frågan är nu om telefonen är oförmögen att klara högre nivåer eller om det var programmets fel. Inte för att jag tror att det kommer gå att få någon större exakthet, men det kan ju vara en kul grej eftersom den ligger i fickan jämt. Annars har jag en billig dB-mätare med analog visning som garanterat är bättre. Den stämmer någorlunda om man väljer mätområde så att den håller sig i mitten av skalan, plus inte försöker sig på att mäta alltför låga ljudnivåer. En bättre digital variant med toppvärdeslås hade i och för sig varit kul. Allra helst hade jag velat ha en sån där variant som loggar hela tiden, så att man kan tanka ur det i datorn sedan. Det lär dock gissningsvis bli alldeles för dyrt för att kunna passera som "kul pryl", om den ska vara av någon vettig sort.
solhaga Posted - 2014/04/29 : 12:48:45
quote:
För 113:- kan man ju chansa


Fick den idag. Verkar gedigen.

+/- 1,5 dBs onoggrannhet, mätområde 30 - 130 dBa.
Sedan är ju frågan om den mäter rätt .

Går att omkalibrera mha en potentiometer.

Testade mot Audiotools SPL-mätare och de följer varandra åtminstone så högt som jag testade (112 dBA).
Arbetsmiljöverkets app stannade på 102,9 dBA

quote:
Duger den här tro?:


Ja!
solhaga Posted - 2014/04/11 : 08:11:52
quote:
Duger den här tro?:


För 113:- kan man ju chansa.
solhaga Posted - 2014/04/11 : 05:27:44
Tur för mig att det är en 4S jag använder.
Rimligtvis borde en dylik app vara systemkalibrerad om ej individkalibrerad även en bit utanför det linjära området.
Joda Posted - 2014/04/10 : 20:36:35
Japp. Har sett kritik om att den inte informerar tillräckligt noga vilka begränsningar som finns även om det står att resultatet inte är pålitligt.
HTC ONE maxar på 95dB. Har för mig att den stämmer rätt bra under det. Kan kolla mot riktig mätare om jag kommer ihåg.
Har för mig att iPhone 4s maxar på 101dB.
solhaga Posted - 2014/04/10 : 20:19:39
quote:
Kalibrera hjälper inte för starkare ljud än 90dB då det är hårdvarubegränsning.
80dB är nog maxgränsen för vad som går om det inte är annat bevisat.


Då är ju Bullermätare-appen från Arbetsmiljöverket direkt farlig eftersom den kan ange alldeles för låga ljudtryck och därmed invagga arbetsgivare/arbetstagare i falsk säkerhet.
Joda Posted - 2014/04/10 : 19:35:30
Kalibrera hjälper inte för starkare ljud än 90dB då det är hårdvarubegränsning.
80dB är nog maxgränsen för vad som går om det inte är annat bevisat.

Vid lägre ljudtryck brukar de stämma ruskigt bra. Var noga med vilken vägning det är. (dBa, dBb, dBc eller ovägt)
http://www.doctorproaudio.com/doctor/temas/ref_abc-weightings_en.htm#en
sladdbarn Posted - 2014/04/10 : 16:45:54
Jag ska jämföra med en riktig dB-mätare om jag får chansen.
Freddy Posted - 2014/04/10 : 14:25:51
Jag och en kollega provade samma app i våra telefoner som är ifrån olika tillverkare. Det blev en mätskillnad på runt 15dB. Om det beror på appen eller telefonen vet jag inte. Men det visar på att man kanske inte kan använda dem till absoluta mätningar. Troligtvis fungerar det bättre att mäta skillnader eftersom en stor del av mätfelet är borttaget då.
solhaga Posted - 2014/04/10 : 13:12:56
"inte mäter korrekt eller alls över 90dB"

Som sagt, borde kanske kalibrera först.
solhaga Posted - 2014/04/10 : 13:11:19
En nackdel med appen från Arbetsmiljöverket är att den inte fungerar med vänd iPhone, man vill ju helst ha mikrofonen riktad mot ljudet och kunna läsa av värdet rättvänd.
Joda Posted - 2014/04/10 : 12:47:52
Glöm inte att de flesta telefoner inte mäter korrekt eller alls över 90dB.
Vilket ställer till det om den börjar klippa topparna i det mätta resultatet.
För sinus bör det gå bättre men...

Vilket gör mig lite irriterad när man ser en iPad som mätare på konsert.
sladdbarn Posted - 2014/04/10 : 12:22:06
quote:
Finns en Bullermätare-app från Arbetsmiljöverket(?) att ladda ned till smartphones... Duger den för dig?
Vh Micke


Bra tips, glömde helt det här med appar. Har laddat ner och ska prova den, duger säkert för att se förändringar
solhaga Posted - 2014/04/08 : 17:21:31
Här är en en uppsättning av mätinstrument för iPhone från Studio Six Digital.

Vid en jämförelse mellan appen från Arbetsmiljöverket och SPL-mätaren från Studio Six Digital så verkar de visa samma ljudstyrka.
Vill man ha absoluta mätningar så bör man nog kalibrera först.
AlfaGTV Posted - 2014/04/08 : 16:39:30
Finns en Bullermätare-app från Arbetsmiljöverket(?) att ladda ned till smartphones... Duger den för dig?
Vh Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000