HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av motstånd mellan galler och jord?(6E6P+EL36)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2014/05/16 : 17:36:39
Det är motståndet märkt "680 ohm" på bilden jag menar



Nu ska den väl inte vara 680 ohm men hittade inge annan bild..

är det kritiskt hur detta motstånd väljs om man väljer ett mellan 100k och 1M ohm?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marzipan Posted - 2014/09/10 : 15:30:58
En del gamla förstärkare har ett *delvis* avkopplat katodmotstånd på ett av förstegsrören för att man ska kunna koppla in negativ feedback där. Alltså istället för ett katodmotstånd så sitter det två i serie, och det närmast 0v är inte avkopplat med en konding men det närmast röret är. Feedbacken ansluts mellan de två motstånden. Borde kunna gå att tillämpa med en LED istället för det övre motståndet också...

Som på denna gamla stereo från Philips:
http://i27.photobucket.com/albums/c157/sveinb/ag9016dia-mod1.jpg
Marzipan Posted - 2014/09/10 : 15:10:28
Hej, kul bygge! Roligt med andra som gör skatbon.
Har du ritat något aktuellt schema?

Min erfarenhet är att det är bäst att få allt att funka bra med vanlig RC-koppling och en "klassisk" rörnätdel först. Sen när man trimmat kretsen till att låta bra som den är så kan man pröva med mer exotiska saker som CCS, LEDs osv för att uppnå lite högre klarhet. Alltså, en kiselbrygga, rejäl konding (typ 470uf), ett motstånd på några K, och 330uF till. Så tar man slutrörets spänning från första kondingen och en lite lägre men mer filtrerad spänning till drivrören från den andra. Vill stärkaren inte låta OK med detta så är det inte troligt att speciallösningar fixar något.
Jag har en Heathkit justerbar rörnätdel för såna projekt. 0-400v @ 100mA, samt negativ bias om det behövs. Kan rekommenderas till alla som bygger.

Dina experiment med feedback känner jag igen:) Går ljudstyrkan inte ner innan det oscillerar så är det positiv feedback och man får vända på tåtarna från trafon. Det kan oscillera ändå iofs, men det man ska uppleva när man ökar den negativa feedbacken är att ljudstyrkan sjunker samtidigt som frekvensomfånget breddas. Sätter man ett motstånd i serie med potentiometern så slipper man bränna upp kolbanan! 1k borde räcka. Slutligt globalt feedbackmotstånd i mina byggen tror jag oftast har hamnat mellan 10-20k, alltså från trafons sekundär till första eller andra förstegsröret beroende på topologi.
Jag tror man behöver en väldigt fin utgångstrafo för att få bra, bred frekvensgång utan negativ feedback.

Gallermotstånd (för att vara on topic) kan man slå upp, typiska värden och maxvärden står i gamla rörmanualer. Vet jag inte så brukar 470K funka i alla lägen med katodbias. Vad som kan hända med slutrör som har för höga gallermotstånd är att de börjar dra gallerström och sticker iväg mot meltdown. (Har jag läst, inte upplevt, en viktig skillnad såhärpå nätet) Men 270k-470k brukar alltid funka. Och SÅ mycket skillnad i frekvensgången ska inte detta motstånd göra. Har jag för mig.

/Martin

ps. Rör är sällan matchade exakt och behöver oftast inte vara det. En spridning på 5-10 procent i vad rören drar är normalt och hörs inte enligt vad jag har märkt.
Ryssen Posted - 2014/09/10 : 12:29:57
När båda drivrören matas med 30mA var så skiljer sig anodspänningen 5v (180 resp 175v) är detta något som kan höras?Hur noga brukar rör matchas?
Ryssen Posted - 2014/07/30 : 21:37:12
Och nu blir det till att riva test "plattan" och koncentrera sig på lådan..
Fuling Posted - 2014/07/30 : 17:38:52
Ja, med allt annat lika bör EL36 spela ifrån 807 med bred marginal (trots att sistnämnda på pappret ska tåla en betydligt högre anodförlust).
Ryssen Posted - 2014/07/30 : 17:30:42
Gjorde en test med ett 807 rör i ena kanalen och jag tycker att EL36 spelar tightare samt att 807 inte hänger med när man drar på lite..
Ja ja nu vet jag det oxå..
Ryssen Posted - 2014/07/29 : 21:46:41
Testade idag 2x14 blåa Led#180;s på ena kanalens EL36,och tyvärr lät det inte så bra som jag hoppats på (och så lyste det ju så mysigt...)det hördes ganska tydligt när jag kopplade in det "gammla" hederliga motståndet och kondesatorn igen så blev ljudet mer kraftfult och naturligt..
Så så får det nu bli!..

Edit:Men led`s på drivrören tycks låta bättre än dito motstånd/konding..
Ryssen Posted - 2014/07/20 : 11:35:04
Hittade denna samling calculatorer som kanske kan vara till nytta för nån..?
http://www.ampbooks.com/home/amplifier-calculators/cathode-capacitor/

Håller vidare på med en träram till lådan och ska beställa aluminium plåtar till lock och botten.
Samt...väntar lite (50st) Led#180;s till test av ledbias på El36..
Bernt Jansson Posted - 2014/07/02 : 14:24:02
Man kan ju iofs få ner spänningen med dioder. Du har ju spänningsfall på 0,7 volt per diod
Ryssen Posted - 2014/07/02 : 10:43:01
Nä,drosslar blir det,en har jag och en är beställd..
Bernt Jansson Posted - 2014/07/02 : 08:37:34
Så kan det nog vara Lovan.

quote:
Kondingarna tål den ökande spänningen,men kan man göra något för att minksa denna ev. ökning?(Troligen inte..)

Du kan ju reglera spänningen kanske men då tappar du ju lite av finessen med drosslar.
Lovan Posted - 2014/07/01 : 21:18:45
Nej det är helt och hållet förstärkarkonstruktionen som styr om det är konstant strömdragning eller inte. Jag tänkte inte så mycket utifrån toleranser utan mera utifall det skulle kunna skapa modulation. Det är nog förmodligen ett akademiskt problem dock

Bernt: Den sista C kommer ju att laddas av L som i sin tur med trögheten gör att den kanske inte hinner ladda upp lika mycket mellan cyklerna. Lägg därtill att L i det här fallet har en liknande C som strömkälla som begränsas av en L. Det är därför jag också funderar på om det är en kontinuerlig last eller en dynamisk. Är det en dynamisk kan det innebära att spänningarna rör sig lite hit och dit.
Ryssen Posted - 2014/07/01 : 17:27:20
Kondingarna tål den ökande spänningen,men kan man göra något för att minksa denna ev. ökning?(Troligen inte..)
Lovan Posted - 2014/07/01 : 16:43:14
Tänk på att den bara räknar med en statisk last så om förstärkarens ström går upp och ner så kan spänningen ändras. Det är väl framförallt viktigt att tänka på utifall lasten blir mindre för då skulle spänningen kunna öka.
Ryssen Posted - 2014/07/01 : 10:02:15
Det blev så åt mig då pratar vi mellan 100uF och 750uF på sista.
Men såg nu att det kanske är bättre att minska första istället..
Bernt Jansson Posted - 2014/07/01 : 09:51:12
Förstår inte riktigt där, sänka spänningen med en större sista C, så brukar det inte bli.
Jag har sänkt spänningen med en mindre första C vid behov.
Ryssen Posted - 2014/07/01 : 09:43:28
Har lekt lite i PSU designer på en ny nätdel,en C-L-C-L-C och jag märker att med den sista kondingen (ja även dom andra)kan jag justera utspänningen något,och med den trafon jag har så blir spänningen något hög alltså är det okej att justera ner spänningen något genom att sätta en större konding som sista C ?
Ryssen Posted - 2014/06/01 : 10:56:15
Just plockat bort "brädan från "arbetsbänken",när ja kom att tänka på att bruka CCC på katoden på EL36:an.
Nån som testat nåt sånt?Skulle man tjäna nåt på det?
Ryssen Posted - 2014/05/31 : 13:12:15
Ok
pix Posted - 2014/05/30 : 22:31:54
Alla reaktiva egenskaper (induktans och kapacitans) skapar fas-lagg
Man brukar därför sikta på att lägga brytfrekvensen (-3dB) på ca 2-4Hz, dvs med god marginal från det hörbara området men med minimal fas-påverkan
/Pix
Ryssen Posted - 2014/05/30 : 21:02:44
En fråga:Vad blir konsekvensen om man överdimmensionerar (uF) Kondingen över Rk,blir det någon?
Ryssen Posted - 2014/05/30 : 01:49:03
Nja den är på 3,3uf (tog vad jag hittade)det är väl ca 10ggr för stort,egentligen.
Funderar starkt på att färdigställa ett chassie tills jag får råd med OPT,och fortsätta sedan..
tordnilsson Posted - 2014/05/29 : 22:41:42
Kan det vara kopplingskondensatorn mellan drivröret och slutröret dom har för lågt värde ?
Ryssen Posted - 2014/05/29 : 21:26:49
Slängde på ytterligare 680uF på Rk...ingen skillnad..
Ryssen Posted - 2014/05/29 : 18:53:29
Detta är EL36 med kondensator (e-lyt 330uF)från anoden:



Visare en avrullning mot basen ca 6db från 100hz och neråt,kan kondensatorn över Rk orsaka detta?Kan man mäta med OPT inkopplad som jag gör??

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000