HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ska trimma TDL RTL 4. Några (fler) tips?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
jeppe72 Posted - 2014/08/10 : 12:47:00
Hejhopp! Har precis impulsköpt TDL RTL4 och tänkte byta ut filterkomponenter i dem. Vad jag förstått är det elektotrolytkondensatorer i och dessa kan tydligen bytas mot bättre. Sedan verkar folk som moddat filtret i RTL3 bytt ett motstånd från 15ohm till 33ohm för att få ett tydligare och mer framträdande mellanregister. Jag hittar nästan ingen information om dessa på nätet och har inte plockat ut filtren än. Ljudet har kvalitéer men är inte riktigt som jag vill ha det. Jag vet att det inte är någon superhögtalare men filterkomponenter verkar inte vara så dyrt. Finns det andra saker man kan göra också, som att sätta asfaltsmattor på t.ex. Sidoväggarna? Alla tips och råd mottages med tacksamhet. Om någon har kunskaper om just dessa högtalare så blir det ju ännu mer spännande.
Med vänlig hälsning,
Jesper
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jeppe72 Posted - 2014/08/14 : 22:12:49
Planen hittills är alltså att köpa 2 6.8 mfd SCR polypropylen och 2 4.7 mfd av samma sort för att se om även diskanten kan gynnas av den kondingen. För att dämpa vibrationer i låda och elementkorgar tänker jag mig remsor av asfaltsmatta både på lådans insida och på elemtkorgarnas armar för att minimera risk för ringningar. Det ringer eller sjunger med någonstans låter det som så det borde kunna hjälpa. Hoppas alltså på resultatet: renare/öppnare/luftigare ljud med mer mikrodetaljer och minimerande av ringningar. Interkablaget skulle man kunna byta. Jag har ringledare som högtalarkablar och gillar dem men frågan är om det kan göra någon skillnad. Det är ju ingen superavslöjande anläggning och det är heller inget jag eftersträvar.
elektronror Posted - 2014/08/11 : 22:00:52
Rengör spetsen och smält på lite nytt tenn så ska det nog gå.
jeppe72 Posted - 2014/08/11 : 21:49:18
Tack Fredrik! Då blir det till att köpa en sådan vid tillfälle. Frågan är om min veka Weller lödpenna klarar att smälta så stora mängder tenn. Försökte löda på banankontakter och det gick inte bra.
elektronror Posted - 2014/08/11 : 21:34:48
Den gula är en filmkondensator. Den blå är dock en elektrolyt. Du ska byta ut elektrolyten mot film. Oftast ingen ide att byta ut filmkondensatorer men vill man så kan man byta ut den i hopp om att det göt skillnad.

Spolarna skulle jag låta sitta kvar. De är luftlindade och personligen så tror jag inte det är värt de extra pengarna med nya spolar.
jeppe72 Posted - 2014/08/11 : 21:16:09
Bild på filtret. https://www.dropbox.com/s/ittgdvy01auq94q/Foto%202014-08-11%2020%2042%2059.jpg
[https://www.dropbox.com/s/3v4h3mdsbp1nutj/Foto%202014-08-11%2020%2043%2037.jpg/url]
Första bilden visar hela filtret. Den gula kodningen sitter på diskantingången och den blå på basingången. Detta är alltså baksidan på anslutningsplattan. Jag diggar att komponenterna är smältlimmade och hardwired. Är det elektrolyter eller är den gula en polypropylen och den blå elektrolyt. Tror ni att man vinner mycket på byte. Hittar inget motstånd och vet inte om det kan sitta vid elementen. Har inte kollat, kanske inte finns några. Allt är för övrigt lött, även sladdarna. Vad säger ni?

Edit: sökte på nätet och det ser ut att vara en filmkondensator i alla fall. Kanske det här är ett modifierat filter? Hittar ingen info och inga bilder någonstans. TDL RTL3 har ett filter på kretskort som inte har några likheter med detta.
elektronror Posted - 2014/08/10 : 16:38:06
Nya kondensatorer. Finns i alla möjliga prisklassar men Elfa har några från SCR som är mycket prisvärda. Andra komponenter kan man såklart byta ut men det är oftast ingen ide (enligt mig). Man kan byta ut alla motstånd mot icke-induktiva. Om man har pengar över så kan man byta spolarna mot bandfolie. Har själv inte gjort det då det kostar för mycket men vissa säger att det gör stor skillnad.

Dämpmatta sätts där man tycker det behövs. Själv tar jag och vrider på ganska hög volymen och känner sedan med handen var det vibrerar. Man behöver oftast inte täcka varenda kvadratcentimeter utan det kan räcka med en liten bit mitt på.

Byta ut sladdarna samt löda fast dem är något jag brukar göra. Kan inte säga att det påverkar ljudet men det kostar inte många kronor och kontakter har en förmåga att oxidera.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000