HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ojordade uttag med klass 1 elektronik?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Hornta Posted - 2014/08/13 : 19:39:50
Hej,
Har nyligt fått hem 3 st Anaview AMS1000 som jag tänkte använda till ett par kommande högtalare. Jag kopplade in modulerna i en metall låda, jordade mot lådan. Men då fick jag "brum" ljud när jag provade dem med ett par högtalare.

Upptäckte precis att AMS1000 endast är "IEC protection class 1", hade hela tiden tagit för givet att dessa var klass 2 likt ALC180. När jag läser om klass 1 inser jag att det krävs jordade uttag för att fungera korrekt, vilket jag inte har i lägenheten.... finns det något man kan göra för att kunna använda modulerna utan att behöva vara orolig att få sig en rejäl stöt?!

Är tacksam för alla svar!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hornta Posted - 2014/09/21 : 09:56:39
Märkte att det är brus med enbart ams1000 också, men betydligt tystare. Antagligen för att minidsp förstärker signalen när den kopplas in.
Hornta Posted - 2014/09/17 : 07:32:03
Hej igen,
jag tog och beställde minidsp 2x8 kit som jag nu har kopplat ihop i en alu-låda.

Så nu ser det ut som följande: Försteg RCA-XLR minidsp XLR-XLR Anaview.
Kopplar jag en försteg till slutsteg direkt får jag inget brus, men kopplar jag in minidspn får jag brus.

Har provat att koppla in 1 kanal per modul (ALC0180 och AMS1000) direkt från försteg = inget brus
kopplat likadant men via minidsp = brus.

Förslag på vad kan prova härnäst? Nu har jag kopplat in minidsp med metalldistanser, min ide är att använda plast istället...
Joda Posted - 2014/08/15 : 21:16:29
Med nätfilter med y-cap menas som jag skrev ovan kondensatorer från N och L som går ner till jord.

Löda bort dessa komponenter från nätfiltret gör du nog på egen risk.
Hornta Posted - 2014/08/15 : 19:59:18
Fick följande svar av Pabo:

quote:
Hej

Har du något nätfilter i chassit? Många gånger har de massor av y-cap vilket ger läckström genom kabeln.

Saker att prova:

Balanserat. Om du bara har RCA ut från signalkällan så bygger du en kabel med RCA i ena änden och XLR i andra. Sätt en XLR kontakt i ditt förstärkarchassi. I RCA-änden kopplar du IN- samt jord till jord. På så vis mäter du utsignalen vid signalkällan.

Ta bort eventuellt nätfilter om det har mycket y-cap.

Dra en extra tjock jordledare mellan de två chassina om du vill fortsätta köra med RCA-kabel och dumpa jordanslutningen mellan 17-pinnarsdonet på AMSen och RCAn. Det blir samma sak som fuskbalanserat ovan.

Mvh / Patrik Boström



Dåligt koll på vad som menas med nätfilter, men antar att jag inte har det.
Sedan, extra tjock jordledare mellan chassina... menas alltså mellan försteg och slutsteg?

Ska kolla om jag kan få tag i XLR-kontakter så ska jag prova det imorgon...
Hornta Posted - 2014/08/15 : 16:49:32
Har provat kopplat med endast en modul i lådan, kopplat likadant i övrigt och då får jag inget brum alls. Helt tyst.
Ska prova koppla in modul nummer två och se om det är fortsatt tyst...

Edit: Nä då kom brummet tillbaka! :S
Hornta Posted - 2014/08/15 : 14:42:05
Reflekterade nu över att det står i databladet:

Main input: PE = Secondary ground
Con1:3 och Con1:6 = Secondary side ground

Innebär det att det finns "first ground" nånstans? Hela modulen är ju kopplad till en aluminiumprofil för kylning.
Hornta Posted - 2014/08/15 : 10:59:21
Tusan tack för all hjälp! uppskattar verkligen det!

Jag har mycket matnyttigt att läsa nu, letat åt "Audio Component Grounding and Interconnection" och "understanding, Finding & Eliminationg ground loops in audio video systems" samt Stormens länk ovan.

Återkommer då jag har fått svar eller provat något nytt!
Stormen Posted - 2014/08/15 : 09:04:54
Här är lite matnyttigt som går igenom det det här med signaljorden, stjärnnät osv.
http://andreasosteopatklinik.se/hifi/artikel.pdf
det är pdf skapad utifrån Lennarts pedagogiska tråd : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302&whichpage=1

Sen har vi detta med jordproblematik mellan apparaternas jord osv. ibland får man lyfta jorden mellan chassie och vägguttagets jord. ibland ska den vara där. ( så här får man inte säga enligt elsäkerhetsverket och alla regler o restriktioner ) Men det är inte ovanligt att det blir massa brum o skit när man har jord på metalllådan. En del väljer att sätta 1Mohm mellan signaljord och chassiejord o sen inte jorda chassiet i vägguttagets jord. Finns lite olika halvkriminella lösningar, men som låter fantastiskt :-) Det är ju DIY vi pratar om och då ryker S-märkningen direkt i min mening :-)

Det kan inte nog påpekas att hushållsjorden som jag kallar den och det du har i vägguttaget inte är samma sak som vattenelementet eller ett järnspett i trädgården, det kan skilja en 20-40V om du mäter hemma i villan. I vissa nya hus har jag hört att man kan potentialutjämna jorden så den stämmer med vattenkranen.

Man kan även testa o hålla på med att vända kontakterna på varje produkt för att se om det bli skillnad. På vissa byggen blir det skillnad, andra inte. På rörsteg mm som nämts innan har du ju ofta halva nätspänningen ca 100V i metall-chassiet. Börja med första produkten i kedjan o mät spänningen mellan jord och chassie ( inga signalkablar inkopplade) sen bygger du på sakta med produkter och vänder o vrider på deras strömkontakter o mäter mot första produkten, fortfarande inga signalkablar, använd ojordade uttag så du inte får någon jordslinga där heller.

Det är troligtvis inte det bekymret som resulterar i så kraftigt brum som du har. Men det är ändå intressant om man hittar en skillnad. På vissa uppsättningar så kan potentialskillnaderna sjunka. Vissa singelendsteg kan låta bättre, andra gör ingen skillnad alls o många tycker att ovanmäda är rena bullshitten. :-) :-) :-)
Mickel-mackel Posted - 2014/08/15 : 08:33:49
Jag är inte så speciellt kunnig vad det gäller sådana här slags störningar. Jag tror att dom rätt ofta beror på jordloopar.

Men vad det gäller elsäkerhet så vet jag att din apparat antingen ska vara "dubbelisolerad" eller skyddad mha skyddsjord. Det första kan vara knepigt att få till då du har metallchassi. Det finns en massa normer inskrivna i (dyra) standarder som reglerar allt möjligt, skyddsavstånd mellan olika delar, avstånd på kretskortsbanor, slagtålighet, värmepåverkan osv osv.
Man har som lekman och privatperson inga riktiga möjligheter att uppfylla allt som en riktig, på marknaden satt, produkt ska uppfylla.
(Och egentligen är det inget totalt lagkrav heller, så länge den är för ditt eget personliga bruk, men man vill ju ändå ha säkra saker för sin egen skull samt de nära och kära som vistas omkring en.)

Så i ditt fall gäller att ditt plåtchassi ska var ordentligt och tryggt anslutet till skyddsjorden i anslutningskabeln.
Och se även till att du har ordentligt bra elektrisk kontakt mellan olika delar av chassit, så att all berörbar metall är skyddsjordad.

Så länge du har apparaten i ett rum som inte har skyddsjordade uttag så spelar detta faktiskt ingen roll, då apparaten din faktiskt ändå inte blir skyddsjordad, men den dag då apparaten står i ett skyddsjordat rum blir detta plötsligt viktigt. Så gör det hela ordentligt direkt.
(I princip är det dock möjligt att skippa skyddsjordningen om du istället monterar en klass 0 kontakt, dvs en gammal utan jordstift som sen inte går att använda i ett skyddsjordat rum. Men nu har det sedan länge varit förbud på att tillverka och t.o.m sälja begagnad klass 0 -apparatur, så det känns ju alltså rätt tveksamt.)


Vidare så ska du sen se till att du har en enda jordpunkt där alla saker jordas, och max en enda anslutning från varje enskild komponent, annars får du direkt jordslingor där brum kan uppstå.
S.k. stjärnjord.


Men nu kan det ju också vara så att dina moduler har skild signaljord och nätjord. (Jag har fått för mig att det betyder att det är ett högohmigt motstånd som skiljer jordarna åt då).
Och då ska du antagligen använda två olika jordpunkter, en för nätspänning och ev lite annat krafs.
En annan för signalerna. Och signaljordpunkten kan t.ex. väljas att vara RCA-kontakternas jordhylsa, dvs en punkt på chassit precis där RCA-kontakten går in. Eller så helt frikopplat från chassit - kan ibland vara mycket bättre.

Jag hoppas du får bra svar på ditt mail, men annars får vi väl fortsätta att bearbeta problemet här.
Rapportera iaf hur det går.
Hornta Posted - 2014/08/15 : 07:46:02
Har skickat ett mail och ett PM nu, får se om jag får något svar..
CH Posted - 2014/08/15 : 01:29:47
Har för mig att på äldre Anaview-moduler så var det inte bara att koppla rca på konventionellt sätt..?!?
Ett mail eller PM till Pabo löser nog problemet..?
Hornta Posted - 2014/08/14 : 21:56:43
Nope, ams1000 ej AMS0100. Största ams-modulen.

http://www.anaview.com/products/ams-series
http://www.anaview.com/sites/default/files/PDS%20AMS1000-2600-D.pdf
Mickel-mackel Posted - 2014/08/14 : 21:38:21
quote:
Har nyligt fått hem 3 st Anaview AMS1000 som jag tänkte använda till ett par kommande högtalare. Jag kopplade in modulerna i en metall låda, jordade mot lådan.

3 sådana här alltså?
Hornta Posted - 2014/08/14 : 21:23:14
Mer som ett brum än brus.
Mickel-mackel Posted - 2014/08/14 : 20:57:53
Hmmm, har du brus, eller har du brum?

Eller både och?
Hornta Posted - 2014/08/14 : 20:41:49
Har dragit om interna kablaget, samtliga moduler är endast kopplade till lådan via PE-kontakten i en jordpunkt, som även är kopplad till strömkabels jord. RCA är kopplade + till +, - till - och jord/nolla till minus utan kontakt med lådan. Detta är kopplat till en jordad grendosa, där slutsteg, försteg och tv delar. Huvudströmuttaget är ej jordat.

Nu får jag betydligt mindre brus, men det kvarstår. Och det är tillräckligt högt för ej vilja ha slutsegern igång vid tyst i rummet. Har ni något tips på hur man kan få bort bruset/brummet?
RuneStone Posted - 2014/08/14 : 19:47:44
Jag menar att du ska ha ett chassie som inte är ledande.. alternativt ha enn inre chassie avmisolerande material och skippa skyddsjorden..


quote:

Numera heter behörigheten AB, ABL eller ABH.
Där AB är allmän behörighet som ger rätt till alla slags eljobb,
ABL är för endast lågspänning, dvs under 1000V, och ABH för endast högspänning.
ABH var nog ingen hit, elsäkerhetsverket hade 5 st i hela landet med ABH för några år sedan och beslöt att lägga ner denna behörighet, den går alltså inte att erhålla i dagsläget.
Om de gamla ABH'arna fick AB eller behålla sin ABH livet ut har jag inte koll på.


Numera heter det AB eller ABL där AB innefattar både hög och lågspänning men ABL bara är lågspänning(<1000v)..
För att dra i en jordtråd i en befintlig anläggning krävs bara BB1.. denna behörighet kan man söka efter två år i yrket..(regeluppdaterad i år)..
Mickel-mackel Posted - 2014/08/14 : 18:57:05
"Jorden" i ett vägguttag kan vara lite vad för slags referens som helst, typ. (det beror på varifrån den kommer) Men troligast är det "äkta" jordpotential borta vid fördelningstrafon.

I distributionstrafon (den sista transformatorn på elleverantörens sida) så är iaf primären D-kopplad med inkommade trefas utan jord (ofta 10kV) och sekundären är alltid Y-kopplad och man tar ut nollan i Y-kopplingens mittpunkt.
Så långt är allt självklart, men nu börjar alla olikheter.

Ofta, i Sverige åtminstone, är mittpunkten även kopplad till ett jordtag vid transformatorn.
Det är också möjligt att utföra jordningen mot sann jord framme vid förbrukaren också, men mig veterligen är det ovanligt i Sverige.

Sen kan man även ha lokalt jordtag förutom att det finns jord från transformatorn, men detta kan jag så risigt att jag inte går in på det. Jag tror det används mest vid vissa riskinstallationer, där man har reservkraft, där man har problem med åskskador och lite sånt.


Men OK, sammanfattat hittills, vid transformatorn finns det (i sverige) normalt en nolla (från transformatorns mittuttag) samt en jordanslutning - mot äkta jord - i marken.
Sen kan dessa två ledningar (nolla=N och jord='protective earth'=PE) gå separat härifrån till förbrukaren, då kallas ledningssystemet TN-S eller ibland 5-ledarsystem.
Detta hittas typiskt i väldigt moderna installationer.
Eller så slås PE och N samman i en och samma ledare och kallas då följaktligen PEN och ledningssystemet kallas TN-C eller 4-ledarsystem.
Detta är typsikt fallet i alla installationer som är 15-20 år eller äldre. Nyinstalleras säkert också.

TN-S, TN-C och lite annat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Senaste punkten när PE och N kan får delas upp är i säkringscentralen, då delas det upp på en nollskena och en jordskena.
I riktigt riktigt gamla installationer, typ före WW2, kan det vara lite andra grejer, men detta har varit ett absolut krav länge nu.
Men visst hittar man ibland felaktigt utförda installationer där uppdelningen på PE och N inte är korrekt.

Sen kan TN-C övergå till TN-S på en massa andra ställen, t.ex. i elbolagets små fördelningsskåp, i fasadmätarskåpet, eller vid mätarplatserna i källaren i hyreshus, eller mellan huvudcentral och undercentral osv osv.
MEN har elsystemet övergått till TN-S på ett ställe får det aldrig, aldrig kopplas ihop till TN-C igen.



Så slutsatsen är att alla jord och alla nolla blir sammankopplade med varandra vid någon punkt.
Men detta betyder inte att det är OK att koppla ihop dessa lite var som helst, utan tvärtom är det ganska strikt reglerat på flera vis.
Och svåra fel och problem kan uppstå om inte dessa regler följs strikt.


Och ytterligare en sak.
Då och då tror folk att man kan ta ut skyddsjord från ett element - Detta är helt FEL.
Skyddsjorden kommer alltså ifrån markpotentialen borta vid transformatorstationen. Det kan ha en helt annan potential vid elementet, eller helt sakna kontakt med jord, t.ex. plastslang på en del av ledningssystemet.
Jag ville bara nämna det så här i förbigående.
Gordi Posted - 2014/08/14 : 16:20:23
quote:
Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan?


Det handlar då om potentialjord vilket blir lite överkurs.
Fast om man haft AB hade man kunna förklara det (kanske)
Mickel-mackel Posted - 2014/08/14 : 08:28:38
quote:
jorden måste komma från centralen.
Då måste man ha behörighet A

Varje grupp ska ha en egen jord

Numera heter behörigheten AB, ABL eller ABH.
Där AB är allmän behörighet som ger rätt till alla slags eljobb,
ABL är för endast lågspänning, dvs under 1000V, och ABH för endast högspänning.
ABH var nog ingen hit, elsäkerhetsverket hade 5 st i hela landet med ABH för några år sedan och beslöt att lägga ner denna behörighet, den går alltså inte att erhålla i dagsläget.
Om de gamla ABH'arna fick AB eller behålla sin ABH livet ut har jag inte koll på.

quote:
Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan?

Som Gordi skriver så ska varje grupp ha en egen jord, kommande från gruppcentralen.
Alla andra kopplingar är förbjudna, även om det rent elektriskt förhåller sig som du skriver.
Det är av säkerhetsmässiga skäl, det minskar markant risken för att bli ojordade delar i anläggningen genom att följa denna regel.
Ryssen Posted - 2014/08/14 : 07:41:08
quote:
Varje grupp ska ha en egen jord

Men jorden är väl samma (samman kopplad)i slutändan?
Gordi Posted - 2014/08/13 : 22:49:42
quote:
Lite osäker här men säger inte elsäkethetslagen att ALLA uttag i samma rum ska vara jordade? Att dra en skarvsladd är väl kanske att tumma på säkerheten en smula. Är det mycket jobb att dra jord till alla uttag i det rummet?

Rätta mig gärna om jag har fel.


jorden måste komma från centralen.
Då måste man ha behörighet A

Varje grupp ska ha en egen jord
Hornta Posted - 2014/08/13 : 22:34:48
Får verkligen tacka för alla svar!

Wader: Det är nog sant att man inte ska blanda jordat med ojordat i samma rum. Har läst det någonstans, säkert därför jag aldrig ens kollat uttagen i köket. Tror det är nästintill omöjligt att får hyresvärden att fixa jordat i lägenheten. Har t o m uttag som inte fungerar i lägenheten. Kanske kan vara en anledning till varför de ska fixa uttagen....

Lovan: Att det brummade beror mest troligt på jordloopar, håller på att dra om kablaget nu för att slippa jordloopar. Hade RCA-kontakterna utan isolerplattan, vilket nu är fixat.

Mickel-Mackel: Har försteget som har jordkontakt, så en grendosa får duga.
Joda Posted - 2014/08/13 : 22:25:58
Då de flesta EMI filter ha kondingar som går mot skyddsjord från L och N så kommer chassit att flyta med halva nätspänningen om man inte jordar.
Att detta inte skapar fler skador på elektronik är ett under. Innan vi jordade där alla datorer var kunde man få en fin ljusbåge mot ett element, eller driva en glimmlampa.
Inga jättestora strömmar men nog för att få en lagom kyss om man tog i chassi och något jordat.

Om blockdiagrammet stämmer så är + in kopplat till jord via 12k motstånd så det kan helt klart leda till brum då.
Mickel-mackel Posted - 2014/08/13 : 21:56:21
Dra inte sladd från något annat rum. Dels är det ju löjligt - det går ju inte att ha det så.
Sen är det också elsäkerhetsmässigt vissa faror med det.

Vad du kan prova (om minst två av dina apparater är jordade (klass 1 , schuko) är att använda en jordad kopplings/grendosa att sätta alla apparater i, då får dom åtminstone inbördes jordkontakt.
Det är inte säkert att det löser något, men snabbt och lätt att prova.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000