HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vinkla in element mot varandra i vertikaled

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
custom Posted - 2014/09/01 : 17:53:12
Hej alla kunniga högtalarkonstruktörer! Är det ingen som har någon fundering över detta? Tacksam för svar!
Hej alla glada hemmasnickrare! Har länge funderat över att bygga ett par PA-toppar, och vacklar hit och dit, vilka element och vilken typ av låda, jag ska bygga. Har varit inne på att bygga ett par D'appolito högtalare med 4 st 6,5 tums element i varje låda. På senare tid har jag funderingar på ett system med 2 st 10 tums i varje låda, som jag delar ganska högt. Då har jag några frågor angående det sistnämnda. Har hört nämnas att verkningsgraden (känsligheten?) ökar med 6 dB inom 1/8 våglängd om man placerar elementen bredvid varandra. Stämmer detta? Om man då vinklar in högtalarna mot varandra, kon mot kon, i vertikalled, så att mitt mot mitt kommer närmare varandra, kommer man då att flytta upp denna ökning i frekvens? Sker detta enbart när konen arbetar som en kolv? Vad händer högre upp när konen börjar bryta upp?
Tacksam för svar från alla högtalarkunniga byggare!
Med vänlig hälsning Jan-Åke
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2014/09/07 : 17:27:51
Att vinkla kommer inte att ge dig några nämnbara vinster. Du kommer att få interferensmönster i vertikalled med 2 element, och även i horisontalled med 4 element. Fast 2 st 6,5 tum kommer att interferea ungefär lika mycket som en 12:a.

Den främsta anledningen till att ha D'appolito är för att få en punktformig ljudkälla vilket är bra för rumsupplevelsen. Inte särskilt viktigt i PA-samanhang :-).

Det blir djävligt tungt att bära dessutom. Om du ska bära mycket så kan du ju bygga 3 stapelbara lådor som väger mindre var för sig. Du ska väl ha horndiskan?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000