HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olika lindning på spolar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
delight Posted - 2014/09/12 : 08:18:26
Vilken av dessa är "bäst" och varför om det är någon ljudskillnad?

Delningsfilter-beskrivningen säger att det skall vara 0,35mH 0,30 Ohm, Jag kommer att linda av till 0,35mH. (Båda spolarna är Jantzen och kostar ungefär lika)
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
delight Posted - 2014/09/12 : 15:47:05
För de som inte känner till detta projekt
http://www.system-audio.com/_da-DK/Hoejttalere/Kompakthoejttalere/SA_pandion_2/SA_pandion_2
pix Posted - 2014/09/12 : 15:44:28
En luftlindad spole får låg induktansfaktor per lindningsvarv jämfört med en med lindningskärna.
Till den luftlindade spolens fördel är att den har en mycket stor bandbredd, dvs den får andra "strökomponenter" (kapacitans, resistans etc)

Man väger alltså för och emot

Jag kan tänka mig att en hårdare lindad luftspole som dessa utgör samma skillnad
Ingen är nödvändigtvis bättre eller sämre, men de har lite olika egenskaper.
delight Posted - 2014/09/12 : 15:39:43
Det är samma trådtjocklek.
Eftersom det är samma tillverkare av båda blev jag nyfiken på varför de tillverkar de olika "typerna", den högra tar mindre plats då den innehåller mindre luft. Jag väljer troligen den vänstra, men får se den högra kanske passar bättre på filterpattan.
Har påbörjat detta bygge
http://ing.dk/blog/byg-dine-egne-q113-og-spred-ideerne-162223
Har inte kunskaperna att konstruera själv men tycker att det är kul att bygga.
emanuelgbg Posted - 2014/09/12 : 13:21:55
Om det skall lindas av borde den vänstra vara att föredra då den blir närmast de värden du skall ha i filtret sen. Hur stor skillnad det gör i slutändan vet jag inte, kanske inte ger någon skillnad alls?
pix Posted - 2014/09/12 : 12:21:10
förutsatt att tråddiametern är densamma så har den högra lägre resistans pga kortare längd
Med identisk induktans så betyder det att den högra är lindad med fler varv.
Spolens "Q-värde" är högre och alltså med "rent" induktiv

Om resistansen (och Q-värdet) har någon betydelse i just ditt filter är svårt att sia om
I bland monterar man ju en resistor i serie, och dessutom skall dessa små resistansskillnader vägas mot talspolens resistans
Bernt Jansson Posted - 2014/09/12 : 12:20:36
Ifall det skulle bli varmt så går väl den till vänster något kallare. Jag betvivlar att man hör skillnad på de två men man vet ju aldrig.
Ryssen Posted - 2014/09/12 : 11:23:59
Olika grovlek på tråden?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000