HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite nya jbl prytslar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mostlydiy Posted - 2014/09/20 : 15:35:49
Hej,

Körde hem ett par burkar igår med 2227, 2385, 2446. Kopplade upp dom idag och lyssnar lite innan jag antagligen stoppar in 2227 i bashornen i hornanläggningen. Ska mäta lite på dom snart tänkte jag.



Aktiva burkar så jag använder minidspn så kan labba lite med delning och eq vilket säkert behövs för att få dom att låta skapligt.

För ett par helger sen så var de följande anläggning som testades. Hade tyvärr för liten låda så det blev inge vidare. DE75, 2226 och mina svarvade horn.



/Marcus
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2014/09/22 : 14:28:17
Hmm, undrar om det inte visade sig sen att det är 2447 drivers,
men blir lite osäker nu.. vet ej vad det är för horn till dom?

Delningsfilter och lådor är iaf skrotade, dom var inte mycket att
hänga i granen.

Finns mer än planer för 2227, kommer bilder vilket år som helst
mostlydiy Posted - 2014/09/21 : 19:57:31
quote:
Känns ganska okej att ha fyra liggandes...


Vet att du köpte på dig en liknande variant på toppar fast med 2450 driver. Samma som 2446 fast med neomagnet tror jag. Hade du även samma 2385 horn?

Men du har uppenbarligen lagt dem på hyllan redan. Har du andra planer för elementen i dom?

/Marcus
sladdbarn Posted - 2014/09/21 : 17:32:33
quote:
JBL 2227 är mycket intressanta, otroligt gedigna skapelser. Man kan lira så rutorna skallrar utan att de knappt rör på sig. Kan tänka mig att de lirar väldigt bra i hornen på firman, både i midbashornen(kanske bäst där) men också i bashornen.


Känns ganska okej att ha fyra liggandes...
mostlydiy Posted - 2014/09/21 : 11:28:11
Som vanligt när man mäter i det där rummet är det en salig röra av toppar och dalar. Vad sägs om -12 db vid 80Hz exempelvis vid lyssningsplatsen. Ska jag få någon högtalare att låta vettigt i den miljön är det nog stora rumsliga insatser som krävs. Hur som helst, man får en övergripande uppfattning om för och nackdelar på konstruktionen. Det är ingen tvekan om att det är midbasar de där 2227, och vilka midbasar det är. Det är heller ingen tvekan om att de är toppar som med fördel kommer en bit upp från golvet. Man får lätt en liten mörk uppfattning i mellanregistret och jag tror att det har att göra med att båda basarna spelar upp och möter hornet varpå den lägre får stöd från golvet. Jag tror att burkarna hade låtit bättre om bara ena basen hade mött upp hornet som en 2,5 vägare. I mitt rum faller de av vid 50Hz ungefär och med lite eq får de lite mer gas i botten. 2446 behöver också en liten top shelf vid 10k-12k för att ta sig upp skapligt men det är typiskt för JBL 2", komplettera med en 2405 hade nog inte varit fel om man ska bygga vidare på den här konstruktionen för hifi. Möjligen också försöka sig på någon baffelkompensering i filtret också men det är jag rudis på. Jag tror även att hornet som har 60-40 spridning passar bättre på en konsert än i ett hifirum. Man skulle kunna testa med 2482 istället som har mer horisontell spridning. O andra sidan droppar de av tidigare i toppen än de här så det kanske är lite smaksak. Stereokänslan kommer och går lite beroende på vilket material man spelar. 2" hornen som sitter på mina gamla medhörningar med DE75 har en mycket bättre förmåga att "försvinna" i rummet trots att de ser dassiga ut.

JBL 2227 är mycket intressanta, otroligt gedigna skapelser. Man kan lira så rutorna skallrar utan att de knappt rör på sig. Kan tänka mig att de lirar väldigt bra i hornen på firman, både i midbashornen(kanske bäst där) men också i bashornen.

Har inte mätt upp resonansen på dom men jag har på känn att de har högre resonans än den som är specad (40Hz). På JBLs dokument har den en induktanstopp på 55Hz ungefär och det kanske är närmare sanningen men där är jag lite ute på djupt vatten så vore förstås bäst att mäta upp själv.

/Marcus
johan.björklund Posted - 2014/09/21 : 07:19:56
Kör på för tusan ;)
Wing Zero Posted - 2014/09/20 : 15:39:11
Du är en mästare på att göra mig riktigt avundsjuk. Så många roliga saker du får leka med hela tiden.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000