HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förvällda kantareller..........

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
kme Posted - 2014/09/29 : 13:26:20
Är det någon som har någon uppgift vad 1 kg kantantareller blir i vikt efter man förvällt dem.........................
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2014/09/30 : 20:49:32
Jag torkar alltid mina kantareller det tar ett några dagar innan de är helt torra men i gengäld så håller de i evinnerlig tid innan man använder dem, om man inte vill mala dem till pulver som man har i sås kan man alltid lägga dem i ljummet vatten så sväller de igen på 10-15 min.

Anders
Rolf-san Posted - 2014/09/30 : 18:14:29
quote:
i synnerhet om man häller bort överskottsvattnet.

Jag brukar alltid koka in vattnet för att inte förlora smakämnen. Rätt eller fel, ingen aning.
Men om man har mängder, och du menar säkert määäängder, kan jag lätt förstå att det tar sin tid.
kme Posted - 2014/09/30 : 10:41:39
Tack Bernt............
Bernt Jansson Posted - 2014/09/30 : 09:13:31
OK, när nu frågan är mer förståelig: Marina förväller alltid kantareller för att underlätta frysning. (Hon plockar mängder!)
1kg råa kantareller väger mindre och tar mindre plats när de är förvällda än i rå form, i synnerhet om man häller bort överskottsvattnet.
(Hon tillsätter inget vatten utan kokar upp i vattnet som sipprar ut ur svamparna när de värms på.)
kme Posted - 2014/09/30 : 08:36:46
Det var så här att jag skulle köpa 1kg kantareller som jag trodde var färska men när jag kom dit för att köpa dem var dessa förvällda. Och då skulle det vara intressant att veta skillnaden i vikt emot färska kantareller ...............
fixarstig Posted - 2014/09/30 : 07:38:50
Varför i hela friden koka kantareller
Bernt Jansson Posted - 2014/09/29 : 22:38:03
http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker's_Guide_to_the_Galaxy
Rolf-san Posted - 2014/09/29 : 21:19:01
kme, då har jag ingen aning.
kme Posted - 2014/09/29 : 21:02:35
Rolf-san
quote:
Koka dem i vatten en stund och sedan slå av vattnet?

Precis

Bernt
quote:
42

Utveckla gärna vad du menar Bernt....
Bernt Jansson Posted - 2014/09/29 : 17:49:28
42
Rolf-san Posted - 2014/09/29 : 14:32:55
Vad menar du med att förvälla?
Koka dem i vatten en stund och sedan slå av vattnet? Som man förr gjorde med stenmurklor för att få bort giftet.
Eller torrsteka dem så att vätskan kommer ut ur svampen och sedan koka in?

För att få bäst resultat ska du nog torka kantarellerna och väga, före och efter. Du kommer ändå gissningsvis ha cirka 10% vatten kvar som är bundet i svampen.

Edit:
Naturligtvis beror det även på hur blöta dina kantareller är från början. Jag har för mig att jag någonstans sett att det är cirka 90 % vatten i svamp.
Stämmer http://www.smohf.se/Verksamheten/Livsmedel/Matforgiftning/Svamp/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000