HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 att snurra på batterier

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2014/10/10 : 22:09:00
Kom precis på mig själv med att ta bort locket på batteriluckan och snurra på batterierna i fjärren till tvn nyss när den inte reagerade på knapparna.. funkar varje gång..
Någon som har en förklaring på varför ? Min teori är att snurrandet skrapar på polerna så batteriet får bättre kontakt och övergångsresistansen minskar och således blir spänningsfallet mindre och spänningen räcker då precis till för några knapptryckningar.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2014/10/24 : 18:53:05
Nja, jag tänkte mer som när man skakar flaskan med salladsdressin. Oljan liksom flyter ovanpå medan vinägern sjunker till botten.
pix Posted - 2014/10/22 : 09:06:37
Ungefär som när barnen "aktiverar" en cocacola-burk genom att skaka den innan de öppnar den..
soundbrigade Posted - 2014/10/21 : 20:30:49
Jag tror att en del elektroner liksom sjunker till botten i batterier när, i detta fall fjärren ligger på bordet. När man snurrar på batteriet kommer de liksom upp till överdelen och kan liksom nyttjas. Lite som pic föreslog men lite annorlunda teori.
pix Posted - 2014/10/11 : 21:40:13


Jag vidhåller fö att elektronerna aktiveras när batterierna roteras
Prova plocka ur dem ur fjällen och skaka dem, så skall ni se att effekten blir densamma
Bernt Jansson Posted - 2014/10/11 : 17:34:58
quote:
Fö samma process som sker när vinflaskorna roteras 180 grader
När man halsar dom menar du?
lagun49 Posted - 2014/10/11 : 14:29:29
Håller med Bernt. Har själv gjort detta i "nödsituationer". Det kan vara mycket kvar av batterikapaciteten, så förmodligen är oxid på kontakterna orsaken. Det finns väl inga batterier eller fjärrkontroller med guldanslutningar?
Lars G
pix Posted - 2014/10/11 : 09:42:30
Elektronerna väcks från sin sömn och aktiveras på nytt
Fö samma process som sker när vinflaskorna roteras 180 grader
RuneStone Posted - 2014/10/11 : 09:06:50
Byta batterier är förståss att föredra, men när man bara ska stänga av tvn för att gå å sova då är jag nog mer lat än praktisk..
Intressant dock att det tycks funka väldigt länge.
ztenlund Posted - 2014/10/11 : 00:49:48
Jag tror att det är nanokristallernas struktur och fluxstrålningsexotertiärpåverkanseffekten som ändras.

Fast jag brukar byta batterier istället, om det inte är Harald som har namnsdag.

Spoiler: Det där med oxid låter möjligen som en mer trovärdig förklaring...
Bernt Jansson Posted - 2014/10/10 : 23:32:53
Tror också på oxid som skavs bort.
El_D Posted - 2014/10/10 : 22:28:24
Ja det kanske är bättre än att trycka hårdare på knapparna..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000