HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TDA1541 DAC med rör ut

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2014/10/29 : 10:37:33
Hej alla.

Ska bygga en DAC med TDA1541. Har läst en massa på Ove Tegnérs hemsida om sitt DAC bygge.
Har beställt ett kit och diverse komponenter för uppgradering.

Dock har jag aldrig byggt nån DAC förut så nått frågetecken har dykt upp :)


Ove beskriver hur man ska köra utan oversampling ala NOS. Vilket jag förmodligen kommer
att testa först.
Har läst att man ska ta bort SAA7220 och bygla några signaler.
Men på Oves hemsida förstår jag inte. Han visar en bild där det står att man ska ta bort några pinnar på
hållaren. Dock de pinnar man ska bygla. Då blir det väl helt meningslöst? Måste vara jag som är trögfattad.
Kan inte alla pinnar vara kvar på en tom IC hållare och man byglar de tre signalerna?





Så vill jag skrota OP chipen och köra rör steg från DAC chipet.
Funderar på Ove's schema med ECC83. Behöver runt 2V för att kunna driva mitt rörsteg till fullt.
Se bild nedan. Har jag fattat rätt när jag ska bygga som hans "second approch" och bryta kopplingen
mellan trioderna (inringat) och byta R2 till 1K? Tror ni att det spelar någon större roll om B+ är 15V lägre
än spec? Då jag har en trafo liggande som skulle kunna fungera.




Mvh

Daniel
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Green77 Posted - 2014/11/04 : 11:00:05
Mm, ska testa både med och utan saa7220. Är det bara och bygla de tre signalerna? Förstod inte
riktigt vad Ove menade med "remove shaded pins"..,
linkan_82 Posted - 2014/11/03 : 13:56:39
smaken är som baken. ja har nosat gamla philips spelare, och tycker det låtit bättre, som sagt tagit bort 7220 helt, och byglat. då har jag samtidigt 14-bitskopplat saa7000
Knoppen Posted - 2014/10/30 : 20:47:19
Utan digitalfilter KOMMER du att få hög vikningsdistorsion. Det låter väldigt illa för den är inte harmonisk. De gamla digitalfiltren till Philips multibibtsDACae var snarare ganska trevliga. Varför göra en bra grunkonstruktion avsevärt sämre med rör och bortkoppling av digitalfilter?
Green77 Posted - 2014/10/29 : 18:52:21
Ove har även ett schema som mäter bättre..med just ecc88:or. dock bara drygt 1v ut..lite klent om jag vill driva
min stärkare till fullt ut..men men, kanske kör på det.
soundbrigade Posted - 2014/10/29 : 18:46:02
Obstinat och rabiat huggbäver måste bara fråga - finns det inga bättre rör än ECC83???? How about 6N1P, ECC88 ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000