HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Julmusik 2014

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
rannagarden Posted - 2014/12/15 : 19:21:31


*


Sorry fellows!


Jag är nog lite sent ute i år. Ber om ursäkt för detta. Inte mycket tid att hinna fynda i julens skivbackar. Jag antar att jag har väntat in snön, kylan eller någon form av vinter? Förgäves skall tilläggas. I skrivande stund har man inte särskilt inspirerande vinterväder att bjuda på. På sin höjd har man varit bortskämd med ett par, tre mornar med blek frost som senare under dagen, utan protester, töat till trött och grå vardag. Åtminstone i mina trakter. Blåst och regnat har det däremot gjort. Med lite vilja kan jag kanske tycka att det har funnits spår av snöblandat där i, men med ständigt närvarande plusgrad är det lätt att misströsta. Klimatpåverkan visar sitt fula tryne och väter upp mitt vinterfrosseri! Snart måste man väl flytta för att få den där ynka trekvartsmetern med snö och de där 15-20 minusgraderna som krävs för att hinna landa och insupa en liten gnutta vinter. Vart är världen på väg?

Räknas detta som vinter? Näääää...


Men förutom att vintern i min väntan regnar bort så kanske man får lov att dra lite på det ändå? Nu när man 10-års jubilerar och allt? Man kan ju bli trött på sig själv. Jag menar: Varför envisas? Det är ju mer eller mindre samma saker år efter år? Precis! Och det är ju just det som traditioner är. Samma sak år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år efter år...




Förvänta er inga fanfarer, inget hejdunder eller fest. Det blir samma svammel och julmusik och saker runt det. Kanske en och annan highlight från gamla jultrådar för att påminna om at bra musik håller i längden och tål att återkomma till (eller bara ifall nån missat en helbra julskiva! ). Lite jävla nostalgisk får man väl ju ändå lov att vara - Det är ju jul trots allt!


*




Sååå... Säcken är knôfull med skivor och fasen vet hur det skall hinna leveras ut i stugorna på bara några få dagar? Vad skall man göra för att återfå en smula hopp om att det kommer bli paket under granen även detta år? Finns det något sätt att ladda batterierna? Åter finna stämningen? Visst finns det.

1. Ladda stereon
2. Upp med fötterna på soffbordet
3. Play that sweet jingle!



Första skivan ut (smyger iväg en en liten redan så här i första inlägget så slösas inga inlägg bort) är en total överraskning! Jag hade ingen aning om att det här var något att höja ögon brynen åt, men... det var det faktiskt.

App, app, app. Där höll vi på att glömma julfikat.


Nu så. Musik.




Gamla synder smäller högst heter det ju (bestämmer jag) och det visar Barbra Streisand med sitt A Chrismas Album från 1967.




Helt förutsättningslöst införskaffades denna lågprisskiva. Inga förväntningar när den laddades i spelaren och döm av min förvåning när (tant numera) Streisand river av en kalastolkning av den vanligtvis rätt trötta Jingle Bells? Levereras klockrent i halvstukat upptempo. Mina anteckningar lyder: "Vad? Är det 3/8-takt eller vad händer?" Går inte annat än att dra på smilbanden. Det är så tidtypiskt rätt men passar som senap till skinkan även 2014.

Med öronen på helspänn och fikastinn uppmärksamhet intas resterande dryga 30 minuter musik med Barbra. Idel klassiker och utan överraskningar i musikval, men... Det blir hatten (tomteluvan) av för denna unga version av fröken Streisand och A Christmas Album. Som trots sin datering á -67 ändå låter bättre än skrämmande mycket från denna sidan 2000. Det här är en julskiva som kommer gå fler varv i rannagardska hemmet. Alert arr. och småpigg storjazz varvas med ruggigt taktkänslig Barbra. Totalt överraskad, men så kanske det går när man inte kan sin Streisand? Hursom - 4,5 Glöggar av 5. Helt sant! Lyssna. Gilla. Skaffa.

*


/M
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
grosvenor Posted - 2014/12/30 : 10:07:18
Hej är tyvärr sällan här på forumet numera men hade ett minne av att ni brukar ha en tråd med julmusik varje år så tänkte jag skall kolla ifall hififorum.nu har någon jultråd iår o se här fanns det, kul tradition!
rannagarden Posted - 2014/12/22 : 20:34:16

Du har rätt, Lovan. Det är 2014, och du skall ha tack för att du ordnade länkar.

God Jul!
/M
Lovan Posted - 2014/12/22 : 15:40:09
Iomed att det är 2014 nu och Spotify finns i de flestas hem så tycker jag att vi kan försöka få med spotify-länkar till skivorna(som finns).

Barbra Streisand - A Christmas Album finns inte men jag hittade en annan som förmodligen har samma Jingle Bells:
http://open.spotify.com/album/0wVgSDCX050cg1miTt4Pcr

The flying Picket - Only Yule
http://open.spotify.com/album/2GGBXzEfy86xAkvILdrKcy

Emmy The Great & Tim Wheelers - This Is Christmas
http://open.spotify.com/album/283i5NsuzD9qWQQfGGJwPU

Boney M. - Christmas With Boney M.
http://open.spotify.com/album/7yiVHohfL3mSUScmgubttV

JustD's - Gyldene
http://open.spotify.com/album/1zEkkKIEgL9eFY0xJr2EaA

Bing Crosby - White Christmas
http://open.spotify.com/album/47RV2hB4LybH5Q2jbs6ClV

Lars Vegas Trio - Lars Christmas
http://open.spotify.com/album/4JmdqTQpuPHKZcKnMx4a1h

Kari Bremnes / Rikard Wolff - Decemberbarn
http://open.spotify.com/album/1JyKC5PsOpC8G5V38JlNIi

Charlotte Church - Dream A Dream
http://open.spotify.com/album/7AG8JLEDHHhNoJVGrItADn

Pink Martini - Joy To The World
http://open.spotify.com/album/1nUC5bHjCqrDTmUGHYoAUp

VA - Jul I Folketon
http://open.spotify.com/album/3m4fuoH7EnvmlX3dVFE2gT

Wadenius, Andersen och Lundgren - Jul på Svenska
http://open.spotify.com/album/3XJ9uTUiAq2Ncn1rF6prK8

Werner & Werner - Kockarnas Skiva
http://open.spotify.com/album/7MVyG8ENkJKjEzy7oHbqBc

Det var alla jag hittade. Nu har jag lite att lyssna igenom

God jul!
rannagarden Posted - 2014/12/22 : 10:52:22


*




Vad kan passa bättre att avsluta med annat än ett medley över minnesvärda skivor över de 10 år som de traditionsenliga trådarna skrivits? Likt de skivor som så ofta snurrat också innehållit potpurrier av skiftande blandning(?).

Jag kan se tillbaka och finer att ur skivhögen polckas några skivor fram oftare än andra. Jag hittar:


Självfallet redan av anli nämnda White Christmas med Bing Crosby. Mr Christmas himself. Finns i en mängd varianter och det här är bara en. Försök hitta en med Mele Klikimaka!




I julaftons eftermele är det gott att bara varva ned och låta mat, dryck intryck och högtid bara sjunka lite. Man kan gott ta det piano och låta den vandra in på småtimmen. Med sig tycker jag man skall ha Chet Baker. Många jular har han tutat ut julen och hjälp till med undanplock och eftertanke. Härligt avslut på julafton!




Nästa skiva hade jag som soundtrack när vi byggde barnens rum julen -06. Den tuggade på strongt i lill-stereon och det var helt galet. Det här är öde ö material. Jag säger bara Varje Dag Är Jul!




Mer seriöst blir det om vi låter Kari Bremnes och Rikard Wolff ta djupa brösttoner på Decemberbarn. Så vackert så det blir ett blåmärke efteråt. Minnen om luciatåg och julpyssel fladdrar förbi.




Och skall vi fortsätta på det spåret blir det en rysare att följa upp! Hush! The Angels are singing är nåt av det värsta jag hört. Marias vaggsång som låt 1 kanske inte får en att hoppas på stordåd men redan 0.53 in kommer första rysningen och sedan fortsätter det i samma anda i dryga 60 min. Här har vi folk som vet hur man gör en ljudupptagning. Ladda stereon, höj volymen och bänka dig i Täby kyrka. Respekt!




Ur välljudsarkivet gräver jag också fram Charlotte Church och Dream A Dream. Vackert och stort. Skönsång? Jo, hon kommer undan med det. Men bara knappt.




Och när handen ändå är nere i fikapåsen med SACD så kan vi även lägga A Star Is Shining i bullfatet. Traditionell och välsmakande überjul!




Skall vi släppa loss och gå lös med dammsugare och rullning av köttbullarna så passar det bättre med något hårdare! Ingen jul utan Billy! Happy Holidays.




Och den då (för mig) nya bekantskapen Trans-Siberian Orchestra vars ena julskiva landade hos mig och slog undan mina fötter: The Christmas Attic. Stort, vackert, juligt och hur många elgitarrer får egentligen plats i en orkester?




Fjarill med Ep´n God Jul är också en gärning så god som någon att låta snurra några varv extra i stereon. Tjejerna kan och vet hur det går till.




Mer öde ö material återfinns på Pink Martinis skiva Joy To The World. Den har allt. Punkt.




Hitta dina julrötter med Jul I Folketon. Jag hittar mina tillsammans med eliten från sveriges folkmusikscen.




Mer rötter och det till något jazzigare toner fixar Wadenius, Andersen och Lundgren. Själklart inköp!




Det är fler än slagskämpar som reser sig på 9 och tar titeln. Bobby Womack är slipad, tuff och vet hur det skall gå till när det svänger. Hans The Christmas Album går varm när det behövs en extra knuff för att orka!






Det var ett medley över tid och rum och mer än orättvis då det finns mycket bra musik för högtiden. Hukar ödmjukt inför detta faktum och inser självfallet att det får plats mycket mer i ett liknande julmusikpotpurri. Men i mitt får det denna gång helt enkelt inte plats. Det blir ett svep över de år som tråden vandrat och några toppar och ett par nästan toppar får slinka med.


*



Avslutande får det bli, som jag sade inledningsvis för 2014 års jultråd att "lite jävla nostalisk får man väl ju ändå lov att vara". En skiva, som inte är särskilt bra, men som har en personlig anknytning.

Var det Henrik Schyffert som i sin show The 90s - Ett försvarstal sade något om att på slutet av 80-talet så betod all svensk humor av Åke Kato och Sven Melander? Jag kan ha fått det någon annanstans ifrån också men jag säger så tills någon rättar mig för det passar in i det jag avser berätta.

Med säkerhet vill jag i alla fall minnas programmet Nöjesmassakern där de båda humorägarna Åke och Sven var verksamma. Med texter, intervjuer och diverse sketcher. Jag tänker särskilt på en sketch där de bägge herrarna agerade radarpar, pratade med skum brytning och kockade på spartanskt vis. Werner och Werner.
Nu är ju humor olika och jag hörde/hör väl till dem som kanske inte anser att detta är speciellt kul, men jag vill minnas att farsan och morsan tyckte att det var mycket, mycket roligt.

Så igen, skivan är inte särskilt bra, men låten Vår Julskinka Har Rymt var den låt jag och min far sjöng när vi var ute på granplockaräventyr i min ungdom. Det lär även finnas ett par videoupptagningar på nämnda duos (dvs jag och min far) skönsång i bil, skog och grandekorering där en viss julskinka är på villovägar.




Efter hans bortgång tog det många år innan jag kunde lyssna på denna skiva igen. Musik präglas in tillsammans med minnen, som jag någonstans i tråden tidigare skrev. Det är märkligt hur det fungerar sånt.

Numera går det bra att både spela skiva och ta ton (om än just det där med att jag tar ton inte faller övriga familjen på läppen?). Till farsan säger jag bara: "Alla tåååååmtarna müüüüüüzer!" In dansar 80-tal och man påminns om allt som årtiondet stod för.


*



Knyter säcken efter denna kraftanstängning och skall återgå till familjen och granen som letat sig in äntligen. Men först blir det skivbyte och hififika med Bas-Anders.

Självklart så är det hemmagjort glögg!



*




Rannagarden önskar eder alla platta, välljudande paket och må julen bli på vars och ens bästa vis.


/M
rannagarden Posted - 2014/12/22 : 08:28:29

Mahler - Jo då. Still going strong, mannen.


Det är snart dags att knyta säcken. Massor att stå i så här dan före dan före dopparedan.

/M
Mahler Posted - 2014/12/21 : 09:03:52
Det här har man längtat efter!!! :-)
rannagarden Posted - 2014/12/20 : 09:41:06


*



"man menar ju att julen den är till för dom små
men jag minns när jag var liten det var en mardröm redan då
vid fem hade dom väckt en
å vid tolv kom hela släkten
min morfar å min faster å hennes man med andedräkten
dom tvinga en till dans
å en massa annat trams
å sen gräla dom om vikten av att - hålla sams
jag hade önskat mig deg å
kanske lite lego
men trots allt smussel fick jag bara några pussel"



Jodå. Visst sitter rimmen som de skall i denna smärtsamt rannsakande dogm. Detta högtidsepitet. Denna Juligen.

Juligen, å igen, å igen, å igen, å igen. Tradition, ni vet.


Jo, det är sant. Det blir en uppenbar bubblare. Likt tomten kring het gröt kan har man (jag) tipp-tappat under några år för att se ifall det finns en mognad att ta emot JustD´s mästerverk utan att aktivera kräkreflexen hos även de mest jultåliga. Men jag tänkte att det får lova att passa nu till 10-årstråden, vare sig det passar eller ej. Tyvärr, får jag säga att låten Juligen (som redan ligger tryggt i kistan för svensk musikskatt) har blivit något av ett julspöke...




Återfinns säkrast på JustD´s samlingsalbum JUSTD´s Gyldene från -95, som här. Men är även utgiven som vinylsingel -91 (här har jag inte säkrade källor om den återfanns på även CD-singelformat vid denna tidpunkt så jag håller mig till påståendet om vinyl).

Och singeln träffade likt Adolfsson och Falk´s Mer Jul rätt in i den hämmade svenska folksjälen. Landade som tvåa på singellistan och snurrade till och med på svensktoppen under några veckor i december - januari 1991-1992. Efter det har vi haft svårt att släppa den. Se bara vad STIM säger: Den näst mest spelade jullåten det senaste decenniet! Endast toppad av innan nämnda Adolfsson och Falk med Mer Jul. Not bad. Not bad at all.

Det går att ge julen en känga om man gör det med humor och/eller attityd. Här hittar JustD rätt trådar att nysta och vi vet vad de säger är sant. "It´s funny because it´s true!", som Peter Griffins arbetskollega säger... Sniker man dessutom samplingar ur Alice Babs-arkivet för att maskera sarkasmen så är det kärlek vid första lyssningen.

JustD´s Juligen landar i den svenska visskatten men tar stryk eftersom den är så mycket spelad. För min egen del sitter den perfekt på JUSTD´s Gyldene och ger mig en ursäkt att leta upp mina gamla skejtarkläder, ha kortärmat över långärmat och svenskrappa nån timme för att komma åt Juligen! Det går inte att ge Juligen något annat än 5 glöggar av 5. Material med ikonstatus.


*




Men jag ger mig inte där utan gräver upp nästa julspöke innan det förra hunnit kallna. Kikar den nyfikne tillbaka på listan som STIM bifogat så hittar vi denna bubblare på den internationella listan över mest spelade jullåtar. Plats nummer fyra! Dvs att det troligtvis mest uppfattas som en plåga.




Oundviklig i juletid. Chris Rea och Driving Home For Christmas från samlingsalbumet New Light Through Old Windows. Så. Där var det sagt och gjort. Nu får ni lida några rader till innan det är över.

Denne Rea, engelsk singer/songwriter med en diskografi över tid och rum, hittar julstämningen och fyller en lucka som fattas många över högtiden. Enligt Chis Rea himself så skrev han denna träffsäkra jullåt många år före han spelade in den. Och enligt utsago hade Chris hämtats i London av sin fru för att bli körd hem till Middlesbrough - vid tidpunkten fick slantarna vändas flera gånger och då det var billigare att bila än att åka tåg var valet lätt. Framför sig hade de den dryga resan tillbaka till Middlesbrough och inspirationen kom över honom när de satt fast i den tröga Londontrafiken. Vidare har Rea sagt att "Driving Home For Christmas" är en "car version of a carol".




En låt om längtan. Om att få landa och varva ned. Om att få komma hem till nära och kära. Ett sådant budskap blir svårt att värja sig från och det är just vad många behöver höra (och definitivt göra) i decembertid. Dessvärre, med en fjärdeplats på mest spelade internationella låtar, lider den samma kval som Juligen. Övernyttjad av radio, affärer, tv, you name it. Dock skall det sägas att det är en fin upplevelse att få den i radiobruset när man själv bilar hem från ett besök långväga. Eller för den delen spela den på eget bevåg i hemmastereon. Då blir det mer på egna villkor. Och som sagt budskapet tål att intas. Varva ned.

New Light Through Old Windows efterskänker inte bara stämningen i Driving Home For Christmas, utan plockar flera skatter ut Rea´s katalog av musik. Skivan är från -88 och ljudet borde komma med datumstämpel - Garanterat 80-tal! Fullt njutbart och minnen flödar. Så vad skall man ge Chis för denna gåva? 5 glöggar av 5, så klart.


*



/M
rannagarden Posted - 2014/12/19 : 16:05:36

Ha, ha. Nej, det kan man verkligen fråga sig. "Vännen" har för tillfället gått under jord men har en förmåga att materialisera sig när nyårskalkonen skall ställas på bordet. Jag får helt enkelt gillra en fälla och se vad för intressant straff som kan komma på tal.

/M
Audionet Posted - 2014/12/19 : 09:56:47
Är du verkligen säker på att det är en vän som gav dig skivan?
rannagarden Posted - 2014/12/18 : 22:25:29


*


Det här skivtipset fick jag får några år sedan och har känt mig manad att få med i nån tråd sedan dess (jag säger tack till HF´s egen musiktomte! ).

Med risk att få på fingrarna då annan förmåga säkerligen kan sin artist bättre gör jag bäst i att gå rakt på musiken än att ge mig på levnadsöden med mera. You know the drill.


Skivan är Welcome Inn med Phil Keaggy!




Alltid spännande med nya artister. Lite som en "box of chocolate". Man vet ju liksom inte. Är det till exempel hit trillingnöten farit på semester?

Fyra av tolv låtar är traditionella verk medans övriga är egenkomponerat. Och om det alltid är spännande med nya artister så är det än mer så när det är nyskriven julmusik. Lilla julafton, varje gång.

Jaha, så vad hittar vi? Tonerna till låt #1 Best Christmas Morn drar igång och det vill, i min mening, sorteras in i facket brittisk singer/songwriter (jo, för visst är det skillnad på brittisk och amerikansk?). Det blir en trevlig inledning som sätter en positiv stämning överlag. Sen kommer (nästan) titelspåret med #2 Welcome In. Sedan fortsätter det och jag tycker det är ett sparsmakat arr. med närvaro. Gitarr, violin, cello, pennywhistle (härligt namn på ett instrument! ) och på ett par låtar även trumma modell större. Det blir en kryddmått keltisk känsla eller man kan även tänka West of Eden eller så.




Det här är helt okej. Musik för julen, men ändå något fräscht. Precis som med Emmy The Great och Tim Wheeler så är detta en klockren skiva för de som är innerligt trötta på de traditionella grötrimmen och radioskvalet där julen verkligen bara skall köras ned i halsen på alla och plånboksfickorna skall fladdra som kolibrivingar i butikskassorna. Jo´rå så att... Nä, den här skivan gör sig kalas i dagarna före helgen.

Skall det smolkas något så får det bli att Keaggy (min egen åsikt och kan säkert vara tvärt om för någon annan) har lite väl mycket "Jesus" och "Oh, lord". Han räknas till skaran som kan kallas kristen musiker så det är väl kanske inte så konstigt, men ibland kan det bli lite väl mycket av det goda. Sen så hade man kunnat spara in lite på toppregistren, som kan vara lite väl generösa på ett par, tre låtar.

3 glöggar av 5 för Phil Keaggy och Welcome Inn.




*




Sen så har man ju hjälpsamma vänner också. Sådana som ger en skivor man kanske inte haft en tanke på att skaffa själv... nånsin.

Varför utsätta sig för det här?


Enda skivan för året som fick barnen att i alla fall kika in i vardagsrummet. Vart är dagens ungdom på väg?

Men vilken fall så blev jag med skiva. En god vän stack till mig den här med ett uttryck som kunde ha varit "Det här är grejer det" eller "Nu skall du få för gammal ost". Kunde vara vilket som, men efter bara de inledande tonerna så blir det fördel gammal ost... Boney M - Christmas With Boney M.

OKEJ, jag kan säga det direkt. Det här är så långt från det jag frivilligt skulle ha för öronen i juletid att jag har svårt att ens greppa pennan för att kladda något i noteringsblocket. Jag återkommer gång på gång till frågan om - Varför? Varför göra så här mot mänskligheten?

Här är det idel oklädsam klyscha och klassiker i finfint upptempo och låtsasreagge. Discojul! Vad kan vara bättre än discojul? Skall jag svara på det, så troligen det mesta.

Nej, nej, och åter nej.


Jag menar, Boney M gav oss mycket: Daddy Cool, Rivers of Babylon och Ma Baker tex. Kanonlåtar. Verkligen. Sen gav man sig på lite album med jultema, utgivna i olika omgångar och med blandat resultat och låtar. Och nånstans där skulle man frågat sig om det var det här som var det bästa spåret att ta. Det beklämmer mig att säga men visst, till värsta julkalaset eller glöggfesten just innan den spårar ur - kanonmusik. I övrigt, tack men nej tack.

Boney M och Christmas With Boney M - 1 glögg av 5...

Jag får topsa öronen och gå vidare. Dessutom har jag en ost oplockad att diskutera med en vän.



*



/M
rannagarden Posted - 2014/12/17 : 18:30:22

Ha! Vet inte vem som är mest konstig. Jag som envisas eller ni som väntar på Jultråden?

Anli - Klockrent förslag. Ingen jul utan Bing! Kan nämnas att Bing var med i en av de tidigare jultrådarna med topprekommendationer. Dessvärre ligger bilderna fast på HF´s bildserver nånstans. Hoppas att de kan återvända så småningom.




*




Det finns två sätt att börja en recension enligt min mening. Varav det ena är att kommentera innehåll, varav det andra är att kommentera ljudkvalité. Och om vi förhåller oss, för enkelhetens skull, till formeln - bra eller mindre bra - så kan innehåll kontra ljud delas upp i vardera två variabler. Hur man inleder kan alltså bidra till en tidig slutsats om att antingen är ljudet bra och innehållet mindre bra/innehållet bra och ljudet mindre bra. Således är det sällan en recensions fördel när man inleder med ljud. Sneglar jag ned i blocket på texten för nästa skiva så maskerar inledningen eventuella tidiga slutsatser.




Mannen med den eviga frisyren - eller är det frisyren med den eviga mannen? Svårt att säga, liksom. Vart slutar frisyren och vart börjar mannen? Vilken kom först - frisyren eller mannen? Likt en skugga följer de varandra vart de än går. De var som sammanväxta redan när de tog sina första steg. När de satte sitt första ackord. Och utan tvekan när det klart medelmåttiga konvolutet till denna skivan gjordes. Jag menar, hjälp!.

Jag får ladda med mer fikabröd och ta det ett steg i taget...




Hursom! Vi dömer inte Janne efter håret och inte heller en skiva efter omslaget. Eller hur?

Läser man konvoluttexterna säger de att detta är musik tagen från tre utsålda konserter i Globen daterat 1989 (där var det ju igen det där 80-talet!). Dessa konserter har numera vandrat över till Kungsholmens kyrka där de spelas än i dagarna. Det är Leif Strand som arrangerat julsångerna och Nacka sångensamble bistår med skönsång. Förutom Frisyren/Janne så medverkar andra inte helt okända namn som Björn J:son Lindh, Lars Danielsson och Per Lindvall.

Innehållet är julkonsertmaterial av absolut ursnitt. Vi skulle egentligen kunna plocka bort Janne och stoppa in valfri artist med atribut i form av instrument eller röst (Åsa Jinder, Robert Wells, Malena Ernman, Kalle Moreus, Björn Skifs, Tommy Körberg, Christer Sjögren, Carola, Tommy Nilsson, Linda Lampenius etc...), som vi anar skulle kunna passa i genren, och komma undan med det.

Materialet är bra, ljudet är snyggt, kören sjunger vackert, solisterna vackrare. Janne kan sin gura och de andra musikanterna har allt på plats. Serverat, tuggat och klart. Bara att svälja.

Kommer på mig själv med att tänka att den här skivan skall jag nog ge bort till morsan. Måste bara laga hennes cd-spelare först. Hmm... Betyget blir därefter. Är jag orättvis så får nån bita ifrån man jag får svårt att motivera nåt över 1,5 Glöggar av 5 för detta. Tyvärr för slätstruket.



*



Nu till något helt annat är slätstruket! Eller vad sägs om låttitlar som:

Marshmallow World
Christmas Day (I Wish I Was Surfing)
Zombie Christmas
Sleigh Me
Jesus The Reindeer


Fångade i alla fall mitt öga (när jag shoppade julmusik i våras...). Vad jag pratar om är Emmy The Great & Tim Wheelers This Is Christmas.




Emmy är ny artist för mig. Likaså Tim Wheeler. Två okända hjältar som på ett helt repektlöst sätt sprätt ur sig ett knippe egenkomponerade julalster för de som kanske bara är liiiite trötta på det traditionella skvalet. Så där härligt befriat från förväntningar. Lite som på Pink Martinis julskiva. Oväntat och även om låtarna har julen som tema, med lite bjällra, smäktande fiol och stämsång, så anar jag en del syrliga högerkrokar som svingas åt vad som bör göras under julen. Liksom: "Jag firar jul bäst jag vill och har du problem med det så är det dina problem." Yes!




Den här skivan rekommenderas alla högtidsdiggare som vill ha lite avbräck i slentriantjafset. Lite rockigare, lite poppigare, ett stänk av Beach Boys, indie pop, singer/sngwriter och med en agenda om att faktiskt försöka ha kul. Inte en kass låt på skivan och den passar perfekt för att bryta ett julmusikmaraton och få fart på diverse dökött som försöker gömma sig på uppesittarkvällen. Men skall jag hugga en favorit eller två med potential att bli klassiker så är det Snowflakes och See You Next Year.

Emmy The Great & Tim Wheeler med sin This Is Christmas vräker sig in på 4 Glöggar av 5 . Alltså klart värda att kollas upp.


*


/M
Audionet Posted - 2014/12/17 : 10:53:17
Se där, då kan julen börja!
Värmer glöggen och startar upp anläggningen.
Cyrus Posted - 2014/12/16 : 19:58:54
ÄNTLIGEN, som någon brukade "säga" på utnämningen till Nobelpriset i litteratur
En av mina favorittrådar alla kategorier på detta forum
Kör hårt
anli Posted - 2014/12/16 : 19:40:22
Man kan ta det säkra före det osäkra

rannagarden Posted - 2014/12/16 : 18:32:05

Ber i vanlig ordning om ursäkt för usel bildkvalité.


*



Under en människas uppväxt (dvs. min egen och här har jag förmånen att dra alla över en kam så det är bara för alla att gilla läget) är jag övertygad om att musik upptar en stor del. Medvetet som omedvetet. Att musik har en roll i många av de ögonblick vi minns och bär med oss. Det är starka minnen, med drama, tragik och kärlek. Det är vaga minnen, med humor, människor och platser. Eller tvärt om. Men med musik? Ja, ofta.

Under 80-talet präglades mitt stackars barnaliv med av massor av musik. Det hände mycket under denna period (med musikscenen då - själv gjorde jag inte mycket väsen av mig) och min bror var på den tiden tacksamt nog en vaksam aktör vad det gällde musiklivet. Man var ju tvungen att vara inne. Inte bara med hockeyfrillan, utan även med vilken musik det var som gällde. Ena månaden Gyllene Tider, nästa Noice, för att inte tala om musiken som flödade in från England.

Skivorna gick varma och mitt rum vägg i vägg gjorde att jag än idag (själva präglingen) genast förknippar Taveners Cara Mints och Coffee Drops (sådana hårda karameller i plåtburk man jämt köpte på Danmarksbåten) med Puttin' on the Ritz med Taco. Eller hur man försökte läsa Starke Staffan under dånet av Vart skall vi sova i natt med Perikles? Fråga mig inte hur det går till för hjärnan är en mystisk pryl.

Så vad var egentligen felet med 80-talet? Ja, låt oss börja med att tacka högre makter för att vi kunnat lämna kläder, frisyrer, inredning och generellt det mesta därhän, men också att vi fått ett sådant underbart soundtrack till vår uppväxt! Vi säger tack till 80-talet!


Gamla synder far alltid cirkel och här har andra skivan ut gjort sina 360 grader och laddar med Flying Pickets.


*



Flying Pickets, nån som kommer ihåg dem? Inte? Om jag säger att de hade en megahit med Yazoos gamla låt Only You, då? Inte nu heller? Ok. Lyssna här.

Nu så. Där satt den och alla är med på banan. Men vad hände efter den då? Gjorde de nåt mer? Absolut säkert. Men helsäkert är att någon 2010 föll för frestelsen att spinna på världshiten och få Flying Pickets att stämma upp i a capella på jultemat med Only Yule! HAAAAA! Kul! *eller inte*

Jag har inte påstått att jag skriver snyggt!




Vi får hoppas att skivans innehåll håller högre klass än den humor som jag är helt övertygad har anspelats skivnamnet.

Flying Pickets (FP) har en trasslig medlemshistoria där det under gruppens 40-åriga varande bytts nästan lika många medlemmar och ingen av originalmedlemmarna, från hiten med Only You, spänner idag stämbanden under gruppens flagg. FP har idag blivit mer av ett a capellakoncept där man tolkar andra artisters alster. Inget har dock nåt upp till tolkningen av Yazoo.





Skivan i sig är ett kryptiskt verk utgiven av Inakustik, som i grunden är ett tyskt kabelmakarföretag(?). Go figure...

Låtlistan är diger och kanske är det barndomens minnen som väller upp till tonerna från FP, men fasen vet om de inte inte hittat rätt så rätt här alltså. 2000 Miles av Chrissie Hynde är första låten på skivan och det kan inte hjälpas. Visst ler munnen när den går upp i a capella. Just så där lagom loj man vill ha det efter en tuff dag i grådask. Det stäms upp för mys-i-soffan-och-alla-vill-ha-filt, typ.

FP bidrar även med eget alster och det finns mycket lite att klaga på. Juligt, stämningsfullt och man vill ha stickade vantar och huttra över en glöggryta på en julmarknad nånstans där det finns snö. Bra jobbat!

Jag gillar det jag hör och även standardgivet av låtval kommer undan och skivan är inte längre än att FP även duckar för att bli tradiga ens efter 2 varv. Den enda låt som inte passar in på skivan är den smärtsamt hurtiga Frosty the Snowman. Den hade de klarat sig mycket väl utan...

Självfallet är även Only You med på slutklämmen och den börjar i standardversion men avslutas i ett nyårspartaj med storkör, fyrverkerier och klockspel(?). Jag har försökt höra ifall de kanske sjunger "Only Yule", för att sluta cirkeln skivan antyder på, men det är svårt att höra. Kanske nån annan vill gräva i detta?

Vad förtjänar dessa svårutslitliga Britter för sin skiva då? Tja, det blir svårt att ducka för nostalgikicken jag fick och den kanske bidrar till slutbetyget, men 3,5 Glöggar av 5 blir det. Även om skivtiteln Only Yule är magstark.


*



/M
Pac Posted - 2014/12/15 : 20:07:53
Härligt!!!!
dB Posted - 2014/12/15 : 20:03:53
Yesss!!!! Tänkte just på detta imorse på väg till kontoret- är det inte dags för "Julmusik 2014" ??? Ser fram emot fortsättningen!
AlfaGTV Posted - 2014/12/15 : 19:52:38
Äntligen! Trodde blötvädret hade satt stopp för all jul-association!
Tack Rannagarden, nu är jag bänkad med glögg och peppisar, kör på!
Rolf-san Posted - 2014/12/15 : 19:39:27
Härligt!

Jag som laddade upp med lite Nicke Lilltroll igår.

Får nog snart ta lite Sture Stearin från Kjell Alinges galna upptåg också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000