HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 PLEX + Chromecast = enkel/billig strömmning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2014/12/31 : 13:39:03



PLEX Media Server + Chromecast = Sant!


Om man letar efter ett billigt sätt att strömma musik för slö-lyssning: look no further, this is it! Det här är enkelt, billigt och väldigt beroende framkallande.

Ja var skall jag börja för att beskriva det här systemet? Jo kanske med att detta är just ett system och inte ytterligare en "nät-spelare". Som alla system så kan det delas ner i beståndsdelar, det här har egentligen bara två:





- Plex mediaserver
Plex mediaserver är en mjukvara som håller ordning på dina filer. Det låter inte så sexigt, men tro mig de features som finns inbyggda i den här mjukvaran är ganska coola. Det som gör den sexigast är att den är plattformsoberoende. Så oavsett vilken hårdvara du kör den på (NAS, SMBS, Playstation, XBOX, Samsung smart TV, ....) kan du nå den från vilken smart phone som helst.

Mer om Plex media-server hittar du här!

Jag kör min Plex server på en HP Small business server i ett gigabitnätverk och har ingen lagg eller fördröjning att tala om. Eftersom Plex inte finns officiellt till Debian(inga officiella paket) så var det en hel del plock innan jag fick ihop det, men det var inte värre än att de flesta som leker med Debian fixar det.

Så om man nu har PLEX installerat, vad kan man göra med den? Ja det här beskriver egentligen PLEX själva bättre, men låt mig försöka.

Enkelt beskrivet kan man säga att PLEX strömmar alla typer av media(TV/Film/Musik/Bilder/...) till en mediaspelare var som helst.
För att kunna göra det behövs lite infrastruktur:
- Trådlöst nätverk, det måste finnas ett trådlöst nätverk att tillgå, antingen Wireless eller 3G/4G/...
- Smart phone, man laddar ner en app till sin smart phone/platta/dator och använder den som som uppspelare ELLER fjärrkontroll.

Den här mjukvaran finns i två versioner:
1. Lokal strömmning
2. PLEX member, global strömning.

Skillnaden ligger i att den ena kan accessas utifrån nätverket den befinner sig i och den andra är enbart för lokal strömning. Så vill man tex nå sitt musikbibliotek när man är på jobbet så måste man bli PLEX-member. Det behöver inte jag så jag kör på gratisversionen.

Kostnad: 0:-

Det leder mig in på den andra delen i det här systemet...



- Chromecast

Chromecast är en liten nätverksspelare som ser ut som en liten sticka. Den är i själva verket en ganska kompetent HDMI uppspelare och har enbart HDMI-utgång.



För att kunna spela enbart musik och slippa ha en TV att plugga in den i kör jag med en HDMI till audio converterare av det enklaste slaget


Kostnad: 550:-/kit. Jag har två stycken eftersom jag vill kunna ha musik i garaget och sovrummet. Men man kan lägga till hur många som helst och om man har en apparat med HDMI-ingång på så behövs inte HDMI->Audio-konverteraren.

PLEX media server + Chromecast = Sant!
Hur kontrollerar man den?
När allt är installerat startar min sin PLEX-app på telefonen. om man tittar ute i kanten så ser man Chromecast-fliken som man klickar på, väljer sin chromecast som uppspelare och då ändrar den sig enligt nedan.



När den är "hel fylld" är telefonen en fjärrkontroll och chromecasten uppspelaren. Man väljer vilken musik man vill speal, trycker play och skön musik börjar strömma ur anläggningen som Chromecasten är ansluten till.

Vad kan den spela för musikfiler?
Ja det här är lite av akilleshälen för PLEX. Jag kör alla typer av FLAC-filer och det tuggar den i sig snällt. MEN man får inte glömma att alla filer transcodas("ändrar upplösning") för att passa chromecasten. Det är bara att konstatera att det här är för slölyssning och inte för "finanläggningen".

Vad kostar det?
Det här är en lösning som främst är riktad emot låga kostnader. Men den är väldigt kompetent på det den gör. OCH förutom musik så kan den strömma flerkanals bio om man har behov av det.

Totalkostnad: 550:-/uppspelningsplats.

Jag har haft mitt system snurrande i några månader nu och så här mycket har jag aldrig haft min server jobbandes tidigare. Jag streamar musik konstant när jag är hemma, antingen i huvudanläggningen(via en Jriver-setup) eller via mina chromecastar+PLEX. Det är kul när saker och ting kommer till användning och blir så här bra.

Om någon är sugen på en demo så är det bara till att PM'a.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2014/12/31 : 15:30:55
Ja just det Micke! Det glömde jag skriva men precis så funkar transkodningen, Tack!

Man behöver inte hålla på och packa om sina filer. Bara ös dem på en disk, sätt upp PLEX så sköter den all transkodning "on the fly". Jättesmidigt!
Micke.e Posted - 2014/12/31 : 15:19:25
En till fördel är att Plex funkar kanon att transcoda så att diverse Apple produkter kan ta del av flac och mkv filmer :)
Rolf-san Posted - 2014/12/31 : 13:56:46
Tack Pac.
Till och med så att jag tror mig begripa.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000