HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skulle behöva bli av med några volt..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2015/01/10 : 23:42:43
Före en CCS/shuntregualtor,som lämnar 62mA,och skulle behöva bli av med 59v då blir ju motståndet 951 ohm.
Men sedan mätte jag att på växelströms sidan motsvarar det ca 30v tjänar jag något på att (effektsmässigt(Värme..)) sätta motståndet på växelström sidan istället (före likriktaren)?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
manw Posted - 2015/01/11 : 23:35:10
Tror inte rent tekniskt att det spelar någon roll, möjligen att primärsidan har en bättre isolation med tanke på nätöverspänningar etc.

Har själv använt belysningstrafos "rygg mot rygg" i ett rörbygge, o det funkade busbra.
tordnilsson Posted - 2015/01/11 : 20:04:14
Smart !
Ryssen Posted - 2015/01/11 : 18:34:56
Här är schemat,det är HV delen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7229030/DAC-END%20updat%202011%20cricuit.pdf

Men jag tror jag löste det på billigaste möjligaste sätt,
Jag vände på transformatorn..det ska ju vara en 230/230v AC transformator,men av någon anledning så lämnar den 265v AC.när jag vänt på den lämnar den 200v jämt,något i underkant men det verkar funka.
Nu blir flänsen till CCS ca 40 grader mot 65 grader förr.
Om det inte är nån annan nackdel att vända på trafon förstås?
pix Posted - 2015/01/11 : 14:09:55
Gör om filtret från ett C-R till ett L-R
Det sänker spänningen från 1,4 x Urms till 0,9V x Urms
Drossel-filter är godis för öronen.

Motstånd på AC sidan må fungera, men det höjer ju utgångsimpedansen på trafon, vilket i realiteten blir samma sak som att byta till en klenare dito. Effekten som en sådan resistor drar, gör den jämt, dvs även vi hög last då man vill ha maximal ström
Ryssen Posted - 2015/01/11 : 13:59:35
Det är ett fabriksgjort kretskort med en HV regulator med flännsar,så någon ombyggnad av CCS är inte aktuell.En väg vore ju att beställa en custom trafo,men motstånd är ju billigare,"om det funkar"..

Edit:Pix hann före..
Är ej hemma nu men ska lägga upp ett schema på regulatorn.
pix Posted - 2015/01/11 : 13:34:24
Spontant så skulle jag säga CCS-en
Men för hög spänning är ju ett angenämt "problem" som bör utnyttjas till något av värde än att bara bli värme

Kan du i stället göra detta i CCS-en så ökar du dess juster-område
Än bättre kan du ju använda ett fall-motstånd för ytterligare att CR-steg i nätdelen som detta (500R):
Lovan Posted - 2015/01/11 : 13:19:46
Kan du inte bygga en CCS som klarar den extra effekten? Det är ju "bara" 4W effekt som ska bort?
tordnilsson Posted - 2015/01/11 : 10:49:03
Att fundera på: hur stora rippelströmmar kommer det att uppstå då kondensatorer efter likriktaren laddas upp och laddas ur ?
Det kan man nog räkna på men inte jag...
/ Tord

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000