HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Marantz NA8005 Network Audio Player

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2015/01/26 : 09:41:54
Marantz NA 8005Network Media Player

Det här är en uppgraderad variant på NA7004 och även något år nyare.
Vad den saknar jämmfört med 7004'an är DAB/FM-tuner. Jag har fått tillfälle att låna DavidS maskin då hans anläggning "vilar" och passar därmed på att beskriva dess funktioner.



Funktioner
DLNA 1.5 Nätverksspelare
AirPlay mottagare för din iTunes/iProdukter
Internet radio
Spotify Connect "klient"
Filspelare från USB HD eller sticka
iGrunka-ingång på fronten
DAC med USB-, Optisk och elektrisk SPDIF anslutning. Om jag inte misstolkar specifikationerna så är jorden galvaniskt skild på samtliga digitala ingångar och USB ingången arbetar asynkront som många andra idag.

Vad som skiljer denna från den äldre NA7004 är stödet för 24bit/192Khz filer (den äldre stödjer upp till 96Khz) och den högst aktuella stödet för DSD-filer i både 2.8 och 5.6Mhz-tappning (Detta tror jag fungerar både via DLNA och via USB)
Jag har inte testat den med andra filtyper än AIFF än så länge och kan inte heller hitta ngn specifikation på vilka den hanterar.
Enligt specifikationerna så klarar den Gapless Playback med FLAC och WAV men i DLNA-fallet måste man även nyttja en server som stödjer tekniken. Efter en uppdatering av appen i min iPad idag (26/1 2015) fungerar även gapless playback från min gamla Twonky!

Liksom NA7004 nyttjar denna Marantz egna HDAM-kretsar i de analoga utgångsstegen, och faktiskt samma DAC, den gamla trotjänaren Crystal CS4398.

Den kommer liksom föregångaren med en rejäl fjärrkontroll och displayen har ingen som helst ambition att visa upp några omslagsbilder i frimärksstorlek!
Displayen är mycket tydlig, men blir lite liten om man har mer än två meter till apparaterna.

Givetvis finns en App till din smartphone/platta för att kontrollera hela härligheten och den som jag valde heter Marantz HiFi Remote. Den har snyggats till avsevärt från den mycket rudimentära appen jag nyttjade till den gamla NA7004.

Bland annat visas omslagsbilder på ett hyfsat funktionellt sätt.


När du spelar kan du visa lite mera ändamålsenlig bild på aktuellt album eller låt.


Spotify Connect fungerar mycket väl för övrigt och jag gillar tänket, att fjärrstyra själva spelarfunktionen, inte att strömma musiken från din bärbara enhet. Det är en klar förbättring mot att respektive tillverkare skall göra ett eget gränssnitt mot Spotify och smidigare än att skjuta via AirPlay från Spotify i paddan/smartphone/tablet.

Slutsatsen är en välbyggd mediaspelare/streamer som förtjänar en bättre app för den som i första hand spelar filer från nätverket eller från hårddisk.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2015/01/28 : 17:29:24
Jag har testat att använda Marantz som transport till Benchmark och jämfört med MacMini/Amarra/Gustard och även Pioneer N-50.
Och helt ärligt, jag skulle aldrig kunna skilja dem åt i ett blindtest... De låter förvånansvärt lika! Om det sen är DAC'en som slätar över eventuella skillnader kan jag inte svara på.

Om jag skulle nyttja de analoga utgångarna skulle jag välja denna, kanske för Spotify Connect-stödet, kanske för ljudet.
N-50 är en billigare lösning om du har en DAC du trivs med och appen/fjärrstyrningen är bättre.
Mac/PC är ju den mest flexibla lösningen men också krångligast, både att hantera och konfigurera.
Nåväl, rekommenderar en provlyssning!
AlfaGTV Posted - 2015/01/27 : 22:59:16
Det har jag faktiskt inte testa miaber. Det ska jag nog ta och göra när jag får tillfälle, det blir intressant!
Jag gillar personligen det analoga ljudet ut från Marantzen, det är roligt att lyssna på musik med denna!
/Micke
miaber Posted - 2015/01/27 : 22:07:22
Har du testat att köra med extern DAC? Låter den i så fall fortfarande bättre än N50?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000