HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 DIY formgjutna in-ear hörlur

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
KeLLoGsX Posted - 2015/02/23 : 13:24:23
Hej!

Jag har under många år tänkt göra, och även försökt, göra egna formgjutna hörlurar. Men det blir alltid nåt problem på vägen och jag har avbrutit projektet. Nu är det dags igen och jag tänkte lägga upp fortlöpande projektets gång här...

Först hittade jag en utmärkt artikel på instructables.com och sen även en massiv tråd på head-fi.org (220 sidor och 3500 inlägg!!). De första 80 sidorna gav väldigt mycket och intressant läsning.

Jag har redan gjort ett par "öronsnäckor" i akryl men jag kände att jag behövde korrigera de lite och gjorde nya avtryck idag som jag är nöjd med. Jag använde puttymassa, avsett för dentalt bruk, lätt att mixa, trycka in i örat, låta det stelna, ta ut och trimma till för att passa perfekt.



Sen är det dags för dupliceringsformen...
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
KeLLoGsX Posted - 2015/02/24 : 08:38:04
OK... kom tillbaka till jobb imorse och skulle lyfta avtrycket, inte helt lätt. Har förmodligen använt en felaktig isolering så avtrycket fastnade i silikonet öronkanalen bröts av.

Gör om gör rätt!

KeLLoGsX Posted - 2015/02/23 : 22:54:12
Jag har tidigare gjort avtryck med en kombinerad light/heavy body silikonmassa som sprutas in precis som ztenlund beskriver och då pluggade jag igen hörselgången för att inte komma för långt in. Men puttyn jag använde nu är lite hårdare från början och man måste trycka rätt bra för att komma in tillräckligt, ingen risk att skada enligt mig.

Men efter jag trimmat avtrycket och gjort det redo för duplicering och även hällt silikonet över kom jag på att jag inte ens provat hur de satt i örat... trög :/ Förmodligen kommer de passa bra men ändå. Men det gå ju ändå att slipa till snäckorna till slutet... Vi får se hur det blir, i värsta fall får jag göra om det igen, material har jag så det räcker.
ztenlund Posted - 2015/02/23 : 22:02:03
Intressant!

quote:
spännande.. hur djupt törs man trycka in den där massan ?

En viss försiktighet är nog på sin plats... När man gör avgjutningar/avtryck hos en audionom så sätter de in något i stil med en lite skumgummiplugg med en tråd i först. Senast jag gjorde avgjutningar hade de bytt massa till en tvåkomponentsvariant som blandades direkt ur "pistolen" de använder. Man kan den vägen göra rätt långa avtryck, vilket för mig är en förutsättning för att få Bellman ER som blir bra.

En sak att tänka på är att käkens läge påverkar hörselgången. Några olika varianter är prövade och för mig är det ganska rejält öppen som ger bäst resultat. Det finns bitblock för sånt här, fast jag hade experimenterat fram ett lagom läge innan senast, så det blev en icke standardlösning (litet plastfordral) som jag tog med mig. Sedan har jag en stödklack ned i den lilla "gropen" nedtill i ytterörat på propparna, vilket inte är en standardlösning för typen. Utan den blir det inte bra, men dessa saker hänger ju ihop med bl a hur hörselgången ser ut.
RuneStone Posted - 2015/02/23 : 21:06:50
spännande.. hur djupt törs man trycka in den där massan ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000