HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bakladdade horn i storlek XXS.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2015/03/03 : 10:06:24
Hade lite spillbitar över i 10mm MDF och kände att bygglusten tog överhanden igen till något som jag vill ha hemma men inte får så jag fick kompromissa lite. Hade inte denna WAF funnits så hade jag nog haft stora horn och då helst flera stycken som hade tagit upp större delen av vardagsrummet men när man har sambo och två småttingar så lär det förbli en dröm ett tag till. Så då siktar jag mig in på att göra något som är lite mer skrivbordsvänligt istället och förhoppningsvis kommer låta någolunda bra även om jag har höftat lite på mått och annat. Så medans maal höll på med sina horn så höll jag på att kapa upp mina.


Färdigkapade bitar som väntar på at sättas ihop till något skoj.


litet och fint.


Limning pågår. Ena biten avslöjar lite vad det ska bli.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2015/09/08 : 13:45:57
Gillar!
Wing Zero Posted - 2015/09/08 : 13:01:50
Tänkte uppdatera mina trådar allt eftersom mina projekt börjar bli klara och vill visa er slutresultatet av allt än så länge eller så långt jag har kommit.


Älskar biltemas pinnar men nu verkar det som att dom inte går att få tag på mer


nu börjar det likna något.


Eftersom dom inte är 100% lika så blir det små glipor på några ställen men det var bara att spackla så syntes det inte mer.


Anslutning till "drivern"




"drivrarna" monterade


Så här ser dom ut just nu. Tänkte göra hornmynningarna röda och sen resten svart.

Och hur låter det då?
Bakladdade hornen låter faktiskt helt okej mellan 100 - 150 hz upp till 3500hz. Att det inte kommer någon direkt bas ur dom var väntat men dom ska få några kompanjoner snart
Diskanthornen var en liten besvikelse. Låter skrikigt och tappar mycket över 10khz. Har flera olika smådiskanter så jag ska testa mig fram lite om man kan hitta något som funkar annars så är det bara att börja om från ruta ett igen.
Wing Zero Posted - 2015/03/23 : 08:42:20
Du har rätt Fuling. Nästa gång så ska jag göra en fixtur så det inte blir så himla krångligt som det var nu men allt har gått bra än så länge. Där blev lite glipor på vissa ställen men det är bara att spackla lite och börja putsa. Båda hornen är färdiglimmade nu (bilder kommer) och ikväll så ska jag kapa bort det överflödiga på hornen och börja putsa.
Fuling Posted - 2015/03/22 : 13:31:00
Vågat att limma på frihand, men materialet är som sagt billigt

Ett tips är att du sågar ut en skiva med exakt samma mått och vinklar som utvidgningen mellan de två platta delarna av hornet och sen monterar den skivan stående på en annan skiva, då får du en fin fixtur som håller allting rätt medan du limmar.
Wing Zero Posted - 2015/03/22 : 12:47:23
Då fortsätter vi lite till med fler bilder.


Nu börjar det likna något. Får kontrollmäta och göra småjusteringar hela tiden så att dom inte blir sneda medans limmet håller på att torka.




Mycket småpill det här men skyndar man långsamt så ska det nog bli bra i slutändan. Funderar nu på hur jag ska gå tillväga med anslutningen av diskanten baktill. Återkommer..
Wing Zero Posted - 2015/03/19 : 08:21:27
Det har du alldeles rätt i Fuling. Dom pinnarna kan man använda till mycket och dom kostar knappt något. 5 kg trästickor som dom heter kostar 60kr. Löjligt billigt. Alla DIYare borde ha varsin påse. ;)
Fuling Posted - 2015/03/19 : 04:00:45
Haha, är det möjligtvis Biltemas färgomröringspinnar jag skådar? Ett klassiskt material i hornsammanhang:)
Wing Zero Posted - 2015/03/16 : 13:30:46
Håller med dig Nicks. Bara att låta fantasin flöda.
Nicks Posted - 2015/03/13 : 14:47:38
Sånt här är kul!!!

"testa" projekt är underbara.
solhaga Posted - 2015/03/13 : 12:16:52
Smart!
Wing Zero Posted - 2015/03/13 : 11:28:01
Helt rätt rampitsch. Ett par små diskanthorn måste dom små bashornen ha.







rampitsch Posted - 2015/03/13 : 07:19:11
En annan är inte diskad, men jag har å andra sidan inga större idéer, men gissar på en lattjo front att sätta diskanten i :P

//Rampitsch
Wing Zero Posted - 2015/03/10 : 08:22:06

En bild till.
Wing Zero Posted - 2015/03/10 : 08:16:02
Då var det dax för del 2 och jag börjar med lite bilder.




Vad ska detta bli måntro?
maal och nikwin är redan diskade för dom vet

Wing Zero Posted - 2015/03/09 : 09:44:04
maal: njae, dom e rätt trögdrivna så några kilowatt borde räcka. ;)
FForsman Posted - 2015/03/08 : 19:14:40
Grymt fräcka högisar!

/mvhff
maal Posted - 2015/03/08 : 16:08:36
Lite väl klent steg till dom lådorna
Tobbe_L Posted - 2015/03/08 : 15:53:38
Wing Zero Posted - 2015/03/08 : 15:48:26

Spackling och sen fram med slipen.


Provlyssningsdax


Elektroniken inkopplad


Bänkad i lyssningsposition och...............Det lät inget vidare alls. Kom sen på att jag hade glömt stoppa i dämpning bakom elementen för att dämpa bort mellanregistret från hornmyningen. Sagt och gjort så skar jag ut lite bitar och tryckte in bakom elementen och kopplade även in ett par diskanter då delningen ligger på ca 3500Hz.


Såja, nu låter det mycket bättre. Rätt dött under 100 hz men det visste jag redan.
Detta är riktigt skoj och än är jag inte klar.

Fortsättning följer
Wing Zero Posted - 2015/03/05 : 18:24:04
Jag har hållit på med sådana horn när jag var lite yngre så jag visste hur dom e uppbyggda så dessa små horn gjorde jag på måfå så att säga. Måttade och kapade skivorna efter minnen från hur sådana horn är konstruerade. Hade man simmat dessa horn som jag gjort nu så hade det troligen sett mindre roligt ut men detta gjorde jag för skojs skull vare sig det låter skit eller bra. Ville bara göra något av det jag redan har så detta har inte kostat mig någonting mer än tid. Låter dessa över förväntan så är det bara roligt. Om jag ska gissa på avstämningen så ligger den säkert runt 100 - 150Hz. Återstår att se när dom e klara för provspelning. Tänkte lägga lite dämpmaterial bakom elementen för att dämpa bort oönskade resonanser. Ska man packa hårt bakom eller bara lägga lite löst?
Rolf-san Posted - 2015/03/05 : 18:01:51
Lite avis är jag.
Har du simat själv, eller haft något att utgå från?
Du får gärna visa!
Själv får jag ingen ordning på bakladdade horn med kammare i Hornresp eller annat.
Vet inte ens när det kan se bra ut.
Wing Zero Posted - 2015/03/05 : 16:56:47
Har ett par diskanter som har spelat ihop med baselementen men dom ska få sig en liten modifiering sen. Som man kan se så sitter där dubbla terminaler bak på lådorna och den översta då går tlll diskanterna. Mer än så säger jag inte.
peterh Posted - 2015/03/05 : 16:15:28
Funktionell teknik är vackert :-)
Men, jag tänkte som så att om man vill ändra något skall man inte behöva bryta upp eller ta ur högtalarna, utan man har grejorna
fastsatta baktill. Kanske under ett litet lock om man så vill.
Är detta byggt med bredbandselement eller skall det till diskanter utanför ?
Wing Zero Posted - 2015/03/05 : 13:19:55
peterh: Det var min första tanke också men ville inte ha ett fult filter synligt så då fick dom hamna i lådan.
Wing Zero Posted - 2015/03/05 : 13:16:03



Vem behöver stora horn när man kan ha små.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000