HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Clio Pocket omdöme ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
hobbes Posted - 2015/09/19 : 17:07:05
Hej!

Finns det nån som har hunnit testa Clio Pocket än och har nåt omdöme ?
Jag håller på att tragglar med JustLMS, och skulle vilja ha nåt som är lite mer plug&play där jag kan lita på mätningarna..
Funkar det t.ex. att ta in de exporterade filerna från Clio Pocket i LSPCad utan konvertering ?

Edit : Lagt till några länkar.
Hemsidan
http://www.audiomatica.com/wp/?page_id=1739

Test av Joe D#8217;Appolito
http://www.audiomatica.com/wp/wp-content/uploads/CLIO-Pocket-Review.pdf

Mvh
Hobbes
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hobbes Posted - 2018/06/02 : 11:45:12
Hej,

Jag håller med dig definitivt om manualen, med tanke på att prylen riktar sig till nybörjare och amatörer är den verkligen inte pedagogisk.
Det finns nån återförsäljare ,Soundscape, som har lagt ut några videos på youtube och så finns ju Joseph D'Appolito's review..

Namnet på manualen är träffande, CLIO POCKET - SURVIVAL GUIDE, det är precis så man kan göra en mätning med hjälp av den
Double A Posted - 2018/06/02 : 08:51:22
Ärligt talat så har jag nog jobbat för lite med programmet, men det jag blir trött på är just gränssnittet och den sk manualen.
-Nu ska du göra en xxx mätning, tryck här, här och här, välj 1024, låt alla andra inställningar vara. Typ.
Men ingen förklaring vad dom olika knapparna är till för.

Eller så är det bara jag som lite korkad ;)
hobbes Posted - 2018/06/01 : 20:29:58
Vad upplever du som problem med Clio pocket ?
Jag har ju bara testat diverse gratis program och JustMLS men jag tycker det är guld värt att ta fram Clio och göra en mätning och få en resultat som någorlunda överensstämmer med verkligheten..
Med gratis versionerna var det alltid ett jäkla meckel med ljudkort, kablar och annat som gjorde att man stod med en mätning som man inte riktigt litade på varken fas eller frekvensmässigt..
Men det kan mycket väl ha varit SBT
Håller iofs. med om att gränssnittet kunde varit bättre...
Double A Posted - 2018/06/01 : 18:59:25
Tackar för att du håller koll på dom :)
Har Clio Pocket men är inte riktigt kompis med det.... Jag hoppas att dom gjort det mer användarvänligt också.
hobbes Posted - 2018/06/01 : 11:17:54
Uppgraderingen till ver 2 kommer kosta 50¤
Lite på smärtgränsen men kommer nog slå till...

hobbes Posted - 2018/05/31 : 19:20:00
En uppdatering från Clio

Mjukvaran är nu uppe i version 2, vilket troligen innebär att den kostar en slant..
Har mailat om priset.

Nytt är bl.a. Second harmonic, Third harmonic and THD response.
hobbes Posted - 2015/09/29 : 13:03:55
Hej,

Liten update angående baffelstegskompensering i Clio Pocket, detta finns tydligen inte med i planen för programvaran från Audiomatica.
Så vill man göra detta får man exportera och använda nåt externt program.
Kom på att det hade varit väldigt bra att ha när man mäter på mellanregister när delningen mot basen hamnar t.ex. 200-300hz.

Om det är nån som känner till nåt program eller om det finns nåt Excel macro för detta får gärna hojta till

Det enda jag känner till är VituixCAD merger tillsammans Diffraction tool som kanske kan funka, ska kollas upp....
hobbes Posted - 2015/09/27 : 14:21:16
Hej!

Det är Fountek Neo X 3.0.

Lite mer bilder..
Mic kalibirerings dokumentet som följer med mikrofonen
Antar att mikrofonens område ska hålla sig inom de svarta strecken.



Såg i menyn att det finns en knapp för Polar Plot som inte verkar gå att aktivera, kanske en kommande feature



Jo,den känns väldigt behändig, och det går tydligen att exportera mätningar i wave format och plocka in i t.ex. REW för ytterligare bearbetning som jag tänkte kolla på..

Det är lite annorlunda tänk jämfört med JustMLS men hittills ligger Clio på plus
Double A Posted - 2015/09/27 : 08:38:48
Ett jätte tack för din utvärdering :)
Verkar vara en vettig pryl.

Är det en Arum Cantus banddiskant ja skådar på sista bilden?
:))
hobbes Posted - 2015/09/24 : 23:53:42
Har nu fått Clio boxen och lekt med den några timmar..

Måste lägga en in en varning först bara.
Jag är en glad amatör och har väl inte den djupa kunskapen om detta men tycker det är väldigt roligt att pyssla med.
Ser ni att jag skriver felaktigheter får ni gärna säga till så lär jag mig också.

Allmänt
Det verkar vara hög kvalite på box och kablage med guldpläterade kontakter, mikrofonkabeln på 2,7m kan jag uppleva som något kort. Men den borde gå att ersätta med en längre kvalitetskabel.

Att den drivs via USB porten uppskattas.

Färgerna på graf ytan, bakgrund, linjer m.m. går att välja valfritt.

Och den automatiska kalibreringen är fantastisk, när man är van vid att hålla på en halv dag för att försöka få ihop nåt liknar en frekvenskurva på skärmen så är detta magiskt.

Den verkar vara väldigt lätt att komma igång med, den är ju ganska basic, men den ser ut att ha det jag är ute efter än så länge.
Och som sagt, det jag har varit ute efter är tillförlitliga mätningar vilket denna verkar ge.

Hade några frågetecken innan köpet..
Slå ihop nearfield och farfield för att få en total frekvenskurva. Detta verkar fungera väldigt bra med Math funktionen Merge High and Low frequency.
Jag har inte hittat nån funktion där man kan lägga in baffelstegskompensering liknande JustMLS, men det kanske dyker upp, annars borde det gå att hantera bara man är medveten om avsaknaden av den i mätningen.

Ta in en exporterad frekvensmätning direkt i LspCAD verkar också gå galant.

Lite anmärkningar

LCR mätaren ger bristfällig info jämfört med t.ex. DATS. Men den kan vara bra för att mäta induktans om man inte har nåt annat alternativ.

I flera mätprogram kan man se värden på skalan när man markerar på grafen t.ex. LspCAD och JustMLS, detta verkar saknas i Clio, så man får följa skalorna för att se vad värdet är, småsak men men...

Skulle önska tydligare markering när en funktion är vald. T.ex. Mic Power Supply. Det går från en ljusgrå färg till en ljusgråblå färg inte helt tydlig

Totalt sett känner jag mig väldigt nöjd med detta köpet än så länge.
Ett bra ljudkort kostar 1000-1500 kr, en mätmick kalibrerad 800+ kr, sen ska det till kablar och annat jox, sen ska det kalibreras och ha sig.. Då är detta ett alternativ att fundera på.
Tycker nog att mätningen är bland det viktigaste att få till rätt om man ska få till nåt vettigt.

Kör på en Thinkpad T420s Windows 10 och driver med en T.AMP PM40C 40w

Oxo lite bilder, jämförelse med DATS bl.a...


0.15mH 0.10Ohm DATS



0.15mH 0.10Ohm Clio



1.8mH 1 Ohm DATS



1.8mH 1 Ohm Clio



6.5mH 0.8Ohm DATS



6.5mH 0.8Ohm Clio



22uF DATS



22uF Clio



4.3 uF DATS



4.3 Clio



Impedans DATS



Impedans Clio



LspCAD med mätfil från Clio



Mätning pågår..

hobbes Posted - 2015/09/21 : 21:40:34
Kan absolut göra ett försök, har betalt nu och hoppas få hem det i veckan så det kan bli lite mätning och testning i helgen
Double A Posted - 2015/09/21 : 21:15:55
Berätta gärna vad du tycker om det när fått hem och provat lite
hobbes Posted - 2015/09/21 : 19:41:38
Hej Andre'n !

Tack för svaret, det var det jag var ute efter. Beställning lagd
Har DATS så jag kan testa att jämföra komponent värden med Clio, blir det samma felmarginal kan man ju göra sig av med DATS också tillsammans med ljudkort mikrofon kablar probar etc..

Skulle verkligen vara skönt att kunna lita på mätningarna utan att ha den gnagande känslan av att inte allt är kalibrerat rätt

Mvh
Hobbes
Andrén Posted - 2015/09/21 : 18:56:28
Har provkört denna ett litet tag.

Mätningarna verkar tillförlitliga. Det bökigaste tycker jag är att kunna fönstra mätningar och impulser på ett snabbt och smidigt vis.
Jag kan överföra både frekvens och impedansmätningar till Basta, vilket bör kunna göras till LSPCad också, men jag har inte testat ännu.

Mätningar av komponentvärden fungerar också smidigt och går snabbt. Jag får lite större fel på små spolar, stora kondingar och små motstånd, men acceptabelt.

Mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000