HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vemsom bygger Lenco L75

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
vemsom Posted - 2015/09/23 : 21:40:06
Wader var inte ensam på forumet att nu bygga om sin Lenco L75. Som så många andra (det finns ett helt forum tillägnat ombyggnad av Lenco (http://www.lencoheaven.net)) bestämde jag mig för att renovera lite och inte bara det, även försöka tweeka lite.

Idén fick jag via en av mina absoluta favoritsidor http://www.troelsgravesen.dk.
Troels har både byggt om L78 och L75 (i stort sett samma spelare) och har fina byggbeskrivningar på sin sida. http://www.troelsgravesen.dk/LencoL78.htm / http://www.troelsgravesen.dk/LencoL75.htm

Man kan även hitta en uppenbart nöjd person recensera en spelare byggd av Lenco-ombyggnads-världens stora namn.
http://www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html#Three

Självfallet litar jag blint på allt jag läser på nätet. Källkritiken fick förpassas till lyssningsresultat när jag var klar. Lägger man där till placeboeffekten av att ha byggt det själv till recensionen av Jean Nantais skivspelare (länken ovan) så måste det ju bli åtminstone OK.
Lenco L75 (tidigare modeller och efterföljare) såldes säkerligen i tiotusentals exemplar under sjuttiotalet och var aldrig särskilt ansedda ha speciellt fina audiofila karaktärer. Det var först på nittiotalet (källa: någon nörd på nätet) som man insåg att de vinner på bättre plint och allmän uppgradering. Originaltonarmens gummitfästen dör ganska snabbt och viss förbättring kan göras med uppgraderade V-block. En del ombyggnationer har behållt tonarmen från originalet, även om jag inte valde den vägen annat än under byggets gång.

Sagt och gjort. Jag införskaffar mig.. TVÅ Lenco L75.
Modellen är lätt att få tag på på blocket och kostar mellan 500 och 1000kr.

Jag tog tyvärr inte bild på skivspelarna i original, så här kommer en liten nödlösning på hur det såg ut


Här är min spelare i original. Jag har här skruvat bort den fjäderupphängda underdelen. Detta brukar nog vara den minsta möjliga uppgraderingen hur konstigt det än må låta (bortsett från att byta de trasiga V-blocken i tonarmen). Primärt vill vi genom hela ombyggnationen optimera och öka massan, inte frikoppla. Vi ser uppe till höger den relativt stora motorn med drivhjulet synligt i hålet.


Både motor och lager plockades isär och rengjordes. Här märktes genast en stor skillnad på hur spelaren spelade. Det var uppenbart att 40år, troligen utan service, tar ut sin rätt.


Alla som byggt högtalare bör känna igen detta material. Bitumen eller asfaltsmatta. Detta säljs för en billig peng på biltillberhörsbutiker (läs biltema) och är ganska lättjobbat. Biltema har sedan sist jag köpte bytt tillverkare eller ändrat sina skivor. Mina hade lite torra kanter (skar bort), men var i övrigt bättre med bättre vidfästförmåga än tidigare.


Bitumenplattorna användes sedan för att dämpa och öka massan i chassit. Plattorna ligger här inte i direktkontakt med plinten, men kommer sänka resonansfrekvensen och dämpa metallchassit och en del av de rörliga delarna så som avstängningsmakanismen. Jag passade även på att plocka bort den mekaniska bromsen som betår av en tunn plåt med gummi i änden. Denna plåt skallrade likt mycket annat lätt mot metallchassit.
Jag passade även på att koppla bort omkopplaren för 110Volt.


Första steget i bygget av plinten blev en smärtsam tripp till den närmsta byggvaruhandeln. Eftersom jag är lika snål som alltid valde jag att ta bussen. Väl hemma med 17kg MFD och blåmärken på höftbenen efter de blåa IKEA-kassarna jag burit MDFen i påbörjades arbetet med att skissa på hålet i plinten där motor, tonarm och övriga komponenter skulle husera. Nedan utan hål men skivorna staplade på höjd för inspiration.


Utsågningen gick lätt. Tack o lov för balkong och vackert väder! Jag har här inte limmat ihop plattorna, något som visade sig vara det kruxigaste under hela bygget och säkerligen något man med lite skruv eller en monteringsjigg något lättare skulle få löst.


En band-eller bordsåg skulle också kunnat användas för att få sidorna raka men eftersom jag inte ens hade tillgång till en slipmaskin fick det bli spackel och muskelarbete. Ni som känner mig förstår att det därför blev en hel del arbete (läs: klen datornörd som jobbar på kontor)


Jag har aldrig varit speciellt bra på att färdigställa saker eller få till den där lilla extra finishen på mina byggen. Många här på forumet har under senaste tiden dock excellerat och braverat med riktiga jä-la snyggbyggen vilket inspirerat mig att lägga lite mer krut i bygget än vanligt. Jag hade först tänkt att måla hela plinten i någon blank fin färg men för att vinna över flickvännen i mitt bygge krävdes tydligen lite mer än så. Hennes bestämda ståndpunkt var ändra fram till nu i bygget att hon hellre behöll skivspelaren som den var. Hennes preferenser är, mycket likt mina tydligen när det gäller att en klassisk look är att föredra. Hon ville ha fanér... suck..
Efter en del googlande hittade jag till slut ett snickeri i Stockholm (där jag numera bor) som även sålde till privatpersoner. Priset tyckte jag dessutom var väldigt överkomligt för det träslaget jag ville ha. Jag bestämde mig för körsbär och fick köpa en skiva fanér. Butiksinnehavaren/snickaren som hjälpte mig skrämde upp mig en hel del. Han ville inte ens ge råd om hur jag skulle utföra fanéringen i hemmet. Han menade på att det krävdes stora pressar och att det minsann inte var speciellt enkelt.
Helt bortskrämd blev jag dock inte. Andra här på forumet har ju tidigare lyckats förträffligt, och mig veterligen kanske de också byggde i köket.
En burk kontaktlim införskaffades och arbetet tog fart. Fanéret skars i någorlunda stora bitar och fick ett lager kontaktlim som fick halvtorka.


Samma behandling fick plinten varpå bitarna sammanfogades och under kraftigt tryck/valsande med gummivals hopfördes.


Resultatet blev klart över förväntan. Sidorna skars och slipades och träet slipades. Eftersom fanéren var ganska tunn (0,8mm) vågade jag inte slipa för mycket bara tillräckligt för att bli av med eventuella ojämnheter och ruggad yta.


Några lager hårdvax och ytterligare slipning med fint sandpapper och slipduk gjorde stor skillnad för utseende och lyster i träet och ger även en skyddande yta.


Och det slutgiltiga resultatet när allt är monterat. Kvarstår gör en bättre skrämda nätkabel och ev. en platta att fästa tonarmen. Tonarmen är, som ni ser, bytt till en Jelco SA750D. Även ett par (tre) apparatfötter av något slag skall införskaffas och monteras. Det lutar nåt någon form av kon eller spik för att ytterligare försöka förankra plintens massa vidare mot underlaget.

Jag har även fått användning av skivtallriken från spelare #2 som jag hade som spelare under tiden för bygget. Denna är dämpad med stora o-ringar. Detta är primärt ett estetiskt tilltag men ger förhoppningsvis positiva audiomässiga fördelar också.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
anli Posted - 2015/10/04 : 19:27:22
Otroligt inspirerande. Jag måste nog prova på och bygga en plint till mitt Sony-verk.
Mest orolig för faneringen :-D
vemsom Posted - 2015/10/03 : 17:00:05
Tack Fixarstig, upp med bild? :)


Och tack more10 och tack för senast. Jag hade väldigt trevligt (även om jag gick någorlunda tidigt).
Försökte hitta era system (mindes inte vad de andra hette på forumet, om något) men gick bet. Hoppas få se och höra övriga riggar från folket på träffen inom kort också.
more10 Posted - 2015/10/03 : 09:11:19
Kanonsnyggt! Datanördar kan allt! :-)
fixarstig Posted - 2015/09/29 : 19:05:05
Blev lite avis på ditt fanerjobb då jag själv hade ett helsike med min Pioneer SX-1080 ombyggnation Grattis
vemsom Posted - 2015/09/29 : 13:07:50
Ja absolut. Det går lika bra. Tror till och med ritningen jag följde rekommenderade 18. Vad jag inte gjorde, som jag borde, var att ha en tunnare övere skiva för att få chassits nedre del (mitten) att ligga dikt an mot plinten. Detta fick jag istället lösta med klotsar.
Det finns många vägar att gå här, finns även tredjeparts-chassin du kan använda om du har ett par tusen extra över att kasta projektet.

Köpte du spelaren för 300:- tycker jag du gjorde ett bra köp. Jag har V-block över om du vill använda original-tonarmen. Originaltonarmen har ganska hög effektiv massa (har läst 23g någonstans) så det finns risk för att din PU med compliance på 22uN/mm plockar upp lågfrekvent störning och börjar självsvänga (resonansfrekvens på ca. 6,3Hz). Särskilt med originalplint skulle jag gissa på.

Det finns en bra servicebeskrivning på lencoheaven för hur du servar motorn.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=2088.0
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=2087.0

på Lencoheaven hittar du även både vettiga och mindre genomtänkta tweeks och uppgraderingar samt massor av inspiration för ditt bygge.

Mitt råd för uppdatering listat i vad du skall börja med och sedan ta i ordning (finns säkert andra som har andra åsikter)


  • Plocka bort den fjädrande bottenplattan.

  • Ge motorn service och ev. centrera

  • Byt V-blocken i originalarmen

  • Rengör och serva spindeln

  • Plocka bort bromsen

  • Dämpa chassit med bitumen

  • Ersätt fjädrar med resårband eller vikter/fiskelina

  • Uppgradera plinten

  • Byt tonarm




quote:
emanuelgbg Posted - 2015/09/29 : 11:49:46
Har en L75 i orginal (nåja OM 5 pickup på) hemma som jag inte testat än. Snurrar motorn utan för mkt missljud köps den för 300:- vilket borde vara ett ok pris?

Blir sugen på ett bygge jag med helt klart när man ser ditt fina projekt. Tyvärr har jag inget Riaa/förstärkare eller ens adapter för DIN-kabeln men det går ju att ordna.

Gissar på att du använda 19mm MDF och att det funkar lika bra som ritningarnas 18mm skivor?
emanuelgbg Posted - 2015/09/29 : 11:49:46
Har en L75 i orginal (nåja OM 5 pickup på) hemma som jag inte testat än. Snurrar motorn utan för mkt missljud köps den för 300:- vilket borde vara ett ok pris?

Blir sugen på ett bygge jag med helt klart när man ser ditt fina projekt. Tyvärr har jag inget Riaa/förstärkare eller ens adapter för DIN-kabeln men det går ju att ordna.

Gissar på att du använda 19mm MDF och att det funkar lika bra som ritningarnas 18mm skivor?

esl Posted - 2015/09/24 : 22:36:26
SUper Najjs!!
Ett par feta JBL 15" och anläggningen är perfekt...
6st har gått... 2st väntar på dig!
Bubbel Posted - 2015/09/24 : 22:15:47
quote:
Bygg Bubbel! Och börja visa bilder på det du bygger


Det kan ju tänkas att en byggtråd dyker upp nära dig .

Anders
vemsom Posted - 2015/09/24 : 21:44:11
Ja det sticksågades för glatta livet på balkongen.
Du är hjärtligt välkommen när du vill. Smsa när det passar.
Vassegård Posted - 2015/09/24 : 21:20:47
Riktigt bra finish! Sågade du ut innanmätet med en sticksåg
?

Får komma hem o klämma lite på den...


/g
vemsom Posted - 2015/09/24 : 21:15:59
Bäst att sola sig i beundran medan man kan då PG! :D
PG Jeppsson Posted - 2015/09/24 : 21:05:47
Snyggt Fredrik, håller själv på med en Lenco 75:a.

PG
vemsom Posted - 2015/09/24 : 21:00:47
Just det. Johan undrade.
Den vägde in på precis 25kg
vemsom Posted - 2015/09/24 : 20:59:29
Det finns riktigt smidiga och snygga PTP-projekt på lencoheaven. Är sugen på ett sådant med enklare och ev bättre som ännu en uppgradering. Men nu finns det inte något behov för det såklart.

Bygg Bubbel! Och börja visa bilder på det du bygger

Btw. Snacka inte skit om MDF!
Bubbel Posted - 2015/09/24 : 20:30:28
väldigt bra gjort Fredrik det syns att du håller på att bli vuxen fanér och allt, annat var det när du bodde i Malmö ren rå mdf-finish.

Det är bra att du fick nytta av infon på Lencoheaven.

Kul att ditt äventyr med fanér lyckades det är inte alltid så lätt att göra hemma lite nybörjartur behövs, jag fanerade för ett tag sedan en plint till en TD124 med runda hörn snyggt blev det i alla fall.

Jag har också ett par lencos som skall byggas med helt ny topplåt men inte f** har man tid att avsluta det är en massa andra saker som skall göras.

Anders
Jojje66 Posted - 2015/09/24 : 18:09:02
Riktigt stiligt! Kan inte tänka mig annat än att flickvännen blev duktigt förtjust!
vemsom Posted - 2015/09/24 : 13:07:21
quote:

Kvarstår gör en bättre skrämda nätkabel och ev. en platta att fästa tonarmen.


Varför ge sig på ett par oskyldiga kablar?
Typiskt 08:or, tydligen även importerade sådana.
;)


Tack snälla telefon för hjälp med stavningen.
Får jag tag i en ordntligt skrämd kabel så skall jag givetvis ta hand om den. Ge den ett fint och tryggt hem med snäll och fin ström.
johan.björklund Posted - 2015/09/24 : 13:02:43
quote:
Kvarstår gör en bättre skrämda nätkabel och ev. en platta att fästa tonarmen.


Varför ge sig på ett par oskyldiga kablar?
Typiskt 08:or, tydligen även importerade sådana.
;)
Cyrus Posted - 2015/09/24 : 12:38:14
Jättesnyggt
sladdbarn Posted - 2015/09/24 : 11:50:53
Mycket tjusig.
vemsom Posted - 2015/09/24 : 10:29:43
Tack Wader. Ditt bygge inspirerade mig under planeringen. Jag borde skruvat ihop plattorna för att slippa mycket av slipningen jag behövde göra. En verkstad hade varit underbart dessutom
Wader Posted - 2015/09/24 : 09:23:04
Skitsnyggt.
vemsom Posted - 2015/09/24 : 08:41:40
Tack alla!
Rannagarden: Gör det! Bestämmer du dig för att behålla originalarmen (den är bättre än ryktet säger) så kan du få köpa V-blocken jag aldrig använde för en billig summa :)
Jag finns självfallet här som stöd och kan delge ev. misstag jag gjorde som du inte skall göra.

Johan: Jag har inte mätt.. jag lovar!
Rapporterar ikväll. Gissar på 20kg.. men vi får se. Blir spännande.
Bernt Jansson Posted - 2015/09/24 : 08:37:28
Tjusigt!
secanbj Posted - 2015/09/24 : 08:34:57
SUPERSNYGGT!!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000