HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 NAS och optisk överföring

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Io Posted - 2015/10/08 : 22:49:52
Jag spelar en del musik från PC via DAC till stereon. Jag har själva filerna på en extern HD utan någon backup. Jag använder en annan PC till bildbehandling. Med bildarkivet på en annan extern HD. Nada backup.

Nu funderar jag på att skaffa en NAS med till en början två och senare fyra hårddiskar. Och köra någon form av RAID. Jag vill köra trådat så jag får slänga in en switch också.

Nåväl; på ett amerikanskt nätverk hittade jag en tråd om att köra med optisk överföring för bättre ljudkvalitet #8211; att skilja NAS och PC galvaniskt.

Tråden finns på
http://www.computeraudiophile.com/f22-networking-networked-audio-and-streaming/optical-network-configurations-24641/

Min fråga är om det är ngn som har erfarenhet att göra det? Och blir det bättre på riktigt eller bara #8221;nästan bättre#8221;?

Tar gärna emot synpunkter och handfasta tips när det gäller NAS.


/Io


5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
peterh Posted - 2015/10/09 : 09:37:09
Det är väl snarare detta faktum att om du har fiber till din DAC så
slipper du den (lilla) galvaniska förbindelsen mellan DAC och dina datorer.
Kan alltså minska brum och brus en aning.
Men då skall du inte ha någon LAN-kabel ansluten i din DAC !
UrSv Posted - 2015/10/09 : 08:41:21
Fast inte heller de påverkar ju ljudet. Snarare ställer det ofta till med problem om man inte vet vad man gör och jordar på rätt sätt.
vemsom Posted - 2015/10/09 : 08:36:11
Det finns ju skärmade kablar om du har problem med störningar.
UrSv Posted - 2015/10/09 : 08:32:18
Det är bara trams. Kör du på vanliga nätverkskablar. Ljudet påverkas inte av huruvida du kör fiber eller koppar mellan enheterna.
AlfaGTV Posted - 2015/10/09 : 07:39:43
Jag har ingen erfarenhet av att köra optiskt i nötverket hemma, men tvivlar att det kommer degradera ljudet i någon hörbar mån. Å andra sidan är jag skeptisk till att det kommer förbättra det också... Såvida du inte bor ovanpå KTH's högspänningslab eller liknande...
Enligt min högst personliga teori; Så länge du behåller ljudfilerna i filformatet är de svåra att deformera. Det är när du omvandlar dem till en ljudström det blir kritiskt med överföringen och att inget påverkar vare sig fas eller amplitud. Så i din kedja skulle jag inte oroa mig för mycket över delen av det digitala före din PC.

Vad gäller NAS kan jag bara sjunga min lovsång! Underbart att alltid ha tillgång till mina filer utan att ha en stimmande PC igång med strömförbrukning på flera hundra watt. Dn förbrukningen får min elektronik stå för!
Förvånad över att Twonky Mediaserver fungerar så väl på en liten Qnap!

Vad gäller säkerhetskopieringen, så är du säkerligen medveten om att det är ett mera strategiskt val att lagra nåde foton o musik på NAS och använda USB diskarna som backupdiskar, regelbundet anslutna till NAS'en med endera ett schemlagt jobb som går dagligen, eller att ha självdiciplin och ansluta samt backup'a t.ex. en gång i veckan iaf.

Vh Micke
PS. Har arbetat som IT-konsult på ett par olika företag där man använt fiber för att få säker överföring av IP över längre avstånd, eller i störningsintensiva miljöer. I de fallen har det inte varit några bekymmer med fiberkonverters och liknande så jag har def förtroende för teknologin. Om man är villig att pynta för bra grejer iaf, t.ex. Cisco etc.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000