HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIYade JBL M2 blir till! (Namnbyte på tråden)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kallelkpg Posted - 2016/01/28 : 08:08:25
Hej!

Jag undrar om någon här lyssnat på någon av JBL`s storformatsdrivrar med aquaplas-coatade membran? Det är samma typ av membran och driver som sitter i JBL K2 9500.
Enligt många som äger dem skall det vara bland det bättre de prövat då de tycker sig slippa UHF-driver. BE skall vara ytterligare bättre men faller enl vissa av väl mycket i toppen och behov av UHF-driver föreligger.

Aquaplas-membranen ger en betydligt jämnare kurva än TI och begränsar uppbrytningarna.

Vad är era erfarenheter? Det är inga direkt billiga grejer men jag har möjlighet att köpa 2st för ett vettigt pris.

Jag vet att många här tycker 4" drivers är lite passé.

Lite mätningar: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?36686-New-JBL-waveguides-5006812-90x50-vs-PT-F95HF

MVH
Kalle
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kallelkpg Posted - 2017/02/11 : 06:53:08
Mattias: Jag hittade sparsamt med info om Ingvars bygge. Han körde dem odelat uppåt kombinerat med en mindre 1". Får klura lite. Är inte säkert att de finns kvar längre. Att de är potenta i basen tvivlar jag inte på:D Vilka monster:)

Dock det lutar åt ett par M2-cloner till. Denna gång med fasade hörn/kanter och vit lack. Måste även försöka fixa några galler/skydd. Hände en liten olika med en annan högtalare för en tid sedan. Barn kan vara väldigt nyfikna...

Kaktus:
Det är min lackerare som rekomenderade sidenmatt svart. Har ingen färgkod men det ser snyggt ut. Skulle dock behöva göras om för att bli 100a då jag fått bättra runt portar och driver.


/Kalle
Kaktus Posted - 2017/02/04 : 19:29:18
Bra jobbat. Väldigt vackert.
Kan du säga nåt om lacken på baffeln ? Matt? Vilket märke och kulör?
Mathias på Öckerö Posted - 2017/02/02 : 22:43:32
Kolla med Ingvar. Han hade dem i en tvåvägare.

Jag har ett i ett TH och har även haft ett i en sluten 80-literslåda. Spelar i alla fall bas väldigt bra.
Kallelkpg Posted - 2017/01/29 : 14:38:10
Någon som testat Faital Pro 15XL1400 uppåt 1000hz?

/Kalle
Kallelkpg Posted - 2017/01/29 : 14:07:04
Funkar fortfarande fantastiskt bra. Ser inget behov av subbar och då har jag endå ganska högt ställda krav på attack och spl. De går en bra bit under 20hz i mitt rum. Lirar fortfarande med ett ganska litet slutsteg. Har ett större men har inte orkat byta då det inte riktigt behövs. (känns sjukt att säga det faktiskt:D haha)

Funderar på att bygga en uppsättning till övervåningen faktiskt. Men priserna har gått upp rejält på komponenterna.

Därav har jag vissa andra funderingar på alternativ. En tvåvägare med 1-1,5" CD och 15". Element med lättarbetade tonkurvor har jag i siktet.
Dessa blir enbart till musik så dedåt 30hz räcker.
Har läst lite om Seos 15 med B&C de250. Verkar gå pressa nedåt 1000hz och klara sig med lite el ingen korrigering.
Sedan en 15" under. Kan ev få tag på JBL 2 el 4 2226 till bra kurs.
Finns även ett par Beyma 15P80Fe till salu har jag sett. Kanske passar bättre i MLTL? Verkar vara roliga element.

Funderar på MLTL då jag har goda erfarenheter av mina tidigare 12"-byggen. Dock vill jag ha lite mer botten och fysisk känsla så 15" skall det vara tror jag.
Ett sådant bygge skulle bli lite i närheten av PI4 som har de250 och 2226.

Jag har lite prylar lggandes men jag tror det blir lite felmatchat eller för stort för att använda. Högtalarna skall få en hög WAF.

Hursomhur så finnes
-1,5" horn JBL 2352 (stora men med gott rykte i HIFI-kretsar)
-1,5" driver JBL d2430k (M2-driver) Jag kanske säljer dessa för att finansiera bygget. Alternativt skaffar lämpliga horn till.

-2st JBL 2206 12" i MLTL-lådor. Låter väldigt trevligt. Kanske börjar att exprimentera med dessa först för att hitta en trevlig kombo.

Klokast kanske vore att skaffa lämpliga horn till mina s2430k och sedan en potent 15" under i BR el MLTL. Inga avancerade byggen. Frugan skall godkänna med.

Några åsikter?

/Kalle


tian Posted - 2016/09/09 : 11:08:20
Hänt något här ? Låter det fortfarande lika bra som dom ser ut ?

Jag antar även att snart kommer det att komplementeras med några feta subbar
FForsman Posted - 2016/08/14 : 17:24:29
Coolt, grattis! :-)

/mvhff
more10 Posted - 2016/08/14 : 15:14:16
Fan vad kul Kalle! Gratulerar till ett lyckat projekt!
Kallelkpg Posted - 2016/08/12 : 10:36:44
Ny placering och lite rumskorrigering i basen.
Det hade även smugit sig in ett litet fel i DSP`n som gjorde att det inte lät så kul i HF.

Men nu när allt är dubbelcheckat och lite anpassat låter det helt magiskt. Hård avgrundsdjup bas som spelar sjukt rent och snyggt (Tänk PA-bas fast med djupet). Mellanregister och topp är fantastiskt. Dynamiskt och klart utan att vara det minsta hårt. Det går även spela extremt starkt även med i M2-sammanhang litet slutsteg (4x220rms).

Nu är det bara att fixa rumsakustiken och bioljudet kvar:D

/Kalle
Amatören Posted - 2016/07/16 : 00:49:47
Kallepånken, du får gärna fylla på med lite fler bilder!
Har du provat med Beyma-drivarna? Gör det och bli överraskad!
I vilket fall, snyggt jobbat!
Kallelkpg Posted - 2016/07/14 : 19:57:41
Efter lite bråk med slutsteg/DSP och nätverksanslutningen spelar de nu:) Det verkar mycket lovande men problem med rumsakustiken tar ned det roliga. För att komma med en vettig analys måste lite åtgärder där göras eller att de testas i annat rum. Men väldigt detaljerade och klara.

/Kalle
tian Posted - 2016/07/05 : 13:11:51
Underbart
FBK Posted - 2016/07/05 : 09:23:17
Ser ju nästan ut som deras nya M2 Master Reference Monitorer
Amatören Posted - 2016/07/05 : 00:26:07
Riktigt snyggt!
Blir lite avis där...
Hoppas de låter lika bra som de ser ut.
Mer bilder till folket!
HerrD Posted - 2016/07/01 : 22:30:39
Wow, sjukt läckert! Förstår att du är nyfiken på ljudet. Fin inre glöd i diskanthornet
Kallelkpg Posted - 2016/07/01 : 17:01:19
Hade det inte varit för att jag är lite osäker på filtrena skulle det nog kunnat bli klart i helgen. Kvarstår att limma i dämpull, kapa till portar, lite kablage, inställningar mm... Tyvärr vart det maskerat lite felaktigt så lådorna kommer behöva lackeras om om det skall bli bra. Skall testa hur det blir först dock. Sjukt sugen att få höra:p



/Kalle
Amatören Posted - 2016/06/27 : 06:48:31
Är du färdig snart?
Vad tar sån tid?
Sätt fart, kaa!
EngelholmAudio Posted - 2016/06/19 : 11:44:53
Kul!

Vitt e bra på en så stor pjäs.
Kallelkpg Posted - 2016/06/19 : 10:13:13
För parameter-killarna finns all info om JBL 2216nd här: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?33565-2216Nd

Slutsteg kommer bli Crown med inbyggd BSS DSP.

Hoppas få lite toner i dem i veckan om lackeraren bli klar:)
[URL=http://forumbilder.se/FA5EM/20160616-085547][/URL]

/Kalle


Amatören Posted - 2016/06/14 : 09:29:06
Snyggt!
Kul att se hornen i sin "rätta" miljö!
Ska bli intressant att få dina lyssningsintryck när du är klar/
Amatören
Circlomanen Posted - 2016/06/13 : 16:16:13
Mums!!!!
Kallelkpg Posted - 2016/06/13 : 15:48:04
Ja det tar sig:) Dock har jag fuskat för bitarna är gjorda i CNC-maskin;) Idag lämnade jag dem till lackeraren. Det få bli vit 0500-n. För frugans skull;) Blir jag nöjd (vilket är ganska troligt) får det nog bli en till som center och sen en ljudtransparent duk.

Micke: PM skickat men det går på närmare 20k per låda hemma i Sverige. D2-drivern kräver numera även att man har serienr från orginallåda för att kunna köpas.

/Kalle
sladdbarn Posted - 2016/06/12 : 11:01:06
Ser mycket proffsigt ut, hatten av!
Jag röstar på mattvitt, det gillar jag. Hornet ska inte målas (tycker jag).
johan.björklund Posted - 2016/06/11 : 18:20:08
Satans vad läckert!!
AlfaGTV Posted - 2016/06/11 : 11:36:39
Brutalt! Vågar man fråga vad drivers och waveguide hamnar i för härad prismässigt?
Och, är dessa hyllvaror?
/Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000