HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Byta motstånd i Tannoyfilter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Fred Posted - 2016/03/19 : 19:36:15
Hej alla

Vad finns för erfarenheter om att byta motstånd i filter. Jag bytte till Mills 12w i mina Cheviot och tycker att det blev betydligt sämre. Den härliga direktheten försvann och basen blev mindre väldefinierad. Spelat ca 100 tim nu och det har inte blivit bättre. Vad säger ni? Nån som har erfarenheter om detta? Tänker spela 100 timmar till och om det inte blir bättre byter jag tillbaka. Andra motstånd som är bra?

Hälsningar
Fredrik
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2016/03/21 : 08:44:57
Fred,
jag har som du bytt kondensatorer, men inga motstånd så tyvärr kan jag inte bidra där.

Det jag däremot vet är att Tannoy var första tillverkaren som uteslöt elektrolyter ur delningsfilter. Tannoy var även först med att uttrycka att samtliga komponenter i ett delningsfilter(inkl kablarna till elementen...) påverkar prestande på deras högtalare. Samtliga komponenter i filtrena är "genomlyssnade" och har så varit sedan 50-talet innan de når oss. Det gör att samtliga komponenter i Tannoys delningsfilter är utvalda för just den platsen de sitter på, det är ingen slump eller "dogm" som gör att Tannoys delningsfilter ser ut som de gör.

Jag blir inte alls förvånad av din reflektion att mills motståndet sitter "som hand i handske" där det sitter.
R1 T Posted - 2016/03/20 : 19:42:08
Dum fråga kanske, men har du rätt värde på motståndet?

Med vänlig hälsning Åke
Fred Posted - 2016/03/20 : 19:32:42
Handlar ju om att uppgradera till förhoppningsvis bättre komponenter i delningsfiltret. Jag har tex bytt kondingar i filtret å det gjorde stor nytta. Mills är trådvirade motstånd och så finns det metalloxid från Jantzen och Mundorf tex. Mycket snack om detta på nätet så min fråga kvarstår, nån här på forumet som har bytt motstånd i sina Tannoyfilter och har något att berätta?

Hälsningar
Fredrik
soundbrigade Posted - 2016/03/20 : 11:32:58
Varför laga något som inte är trasigt. Räkna med att tillverkaren säkert räknat in alla parasitelement i de komponenter han använt när kan beräknade filtret. Byter du till något annat kan du förändra/försämra ett och annat.
I övrigt är ju ett motstånd eller motstånd ett motstånd, så varför det skulle göra skillnad verkar ju snurrigt. Har du kollat så det ÄR rätt motstånd du sätter dit? Och sitter det verkligen motstånd till basen? Enligt originalschemat ska det inte vara något.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000