HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Högtalarbyte i Fiat Scudo

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2016/07/28 : 10:04:56
Hej,
jag funderar på att byta högtalare i min nyinköpta(begad bil, men ny för mig ) Fiat Scudo.

Det sitter 6,5" i passagerarutrymmet och som dörrhögtalare. Jag har tidigare monterat DLS komponenthögtalare och varit väldigt nöjd, men det här är en bullrig minibuss/lastbil som har integrerad stereo så jag är tvekande till att lägga ut de pengarna på den. Det känns som om ett sådant system inte alls skulle komma till sin fulla rätt.

Det är främst 6,5-orna jag vill byta ut just nu och tar tacksamt emot tips från någon som har lite vana av billjud.

Vad skall jag välja och var får jag tag på det på ett bra vis(läs billigt... ) Det kanske är någon som har något begagnat liggande?

Tacksam för alla svar!

Mvh, Per
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2016/07/31 : 18:37:37
Ja, nu skall jag åka med den ett tag och se vad/om jag behöver göra mer.
Lovan Posted - 2016/07/31 : 15:54:05
Vi har ju fått lite konstruktioner på hornladdade 6,5" på forumet och det är ju väldigt små lådor. Kanske något att överväga?
EngelholmAudio Posted - 2016/07/30 : 20:55:55
Ser bra ut!
Pac Posted - 2016/07/30 : 20:12:34
Ja, så är det FBK/Pär. Det behöver inte kosta skjortan, men det är lite jobb.

Idag har jag fått i samtliga högtalare och det är en klar förbättring

Före:

- bak
- fram

Efter:
- bak
- fram

Det blev en klar skillnad till det bättre. Men precis som du säger FBK finns det fortfarande inbyggda begränsningar.

FBK Posted - 2016/07/30 : 13:23:58
quote:
Hi, Ho, BRL here we go!

Dunka dunka är kul i bil, men dagens konstruktion i bilar där radio/CD är inbyggt i mer eller mindre i panelen i de allra flesta bilar har hållit mig ifrån det, annars hade jag nog inte kunnat låta bli att stoppa in något. Behöver inte bli dyrt heller utan det går som förr att få lite kul ljud utan att det drar iväg.
EngelholmAudio Posted - 2016/07/30 : 10:48:01
Med watt och eq och sluten så kan du nå djupare än vad pappret säger. Men det vet du ju.
Tror heller inte man måste sikta på 20-30 Hz i bil. Hellre högre känslighet och mindre låda.
Når man 45-50 Hz klarar man mkt musik och ännu mer i scenariot "bil".
EngelholmAudio Posted - 2016/07/30 : 10:42:09
Funkar säkert och ger massor extra bas.
Watt e nog ett nyckelord.

Lite lågt qts men det funkar nog ändå i sluten.

Som lite hjärngympa kan jag tipsa om nya grunda element som ger spännande möjligheter.
http://www.daytonaudio.com/index.php/ls10-44-10-low-profile-subwoofer-dual-4-ohm.html
...se det som ett exempel på grunda basar.
Pac Posted - 2016/07/30 : 10:39:06
Den verkar kunna överleva i ganska små volymer men frågan är hur små och om sluten låda är "bäst". Jag komme rihåg lite experiment jag och LennArt gjorde med det där elementet och HFLS1. Det blev ett "stativ" till HFLS1 i storleken men vi kom aldrig särskilt djupt. Men det är klart det var aningen för st ju för "fin-hifi" medans detta är för en helt annan miljö.

Hmmm, det kanske går att få till något hornladdat?
Pac Posted - 2016/07/30 : 10:21:37
Så, Mr loudspeaker designer(aka Engelhom...), skulle en sådan här i sluten låda kunna hjälpa upp något?

https://www.lautsprechershop.de/pdf/tangband/w8-740c.pdf

Pac Posted - 2016/07/30 : 08:59:14
Satan Engelholm, nu satte du griller i huvudet på mig!
Pac Posted - 2016/07/30 : 07:58:55
Det som kommer orginal med bilen går inte ens till 70 Hz, så det är en klar förbättring. Om förbättringen inte är stor nog finns det gott om plats under framstolarna....
EngelholmAudio Posted - 2016/07/29 : 21:36:30
Kul.

70 Hz anger databladet och det räcker knappt ens till 70-talsrock, vilket jag inte heller tror du lyssnar till.
Nån tanke här?
Pac Posted - 2016/07/29 : 17:27:16
Jag föll till föga för DLS igen...

http://www.dls.se/files/84/1/M226.pdf

BRL hade sommar-rea på dem så det var bara till att slå till!
Pac Posted - 2016/07/29 : 12:23:12
Hi, Ho, BRL here we go!
Pac Posted - 2016/07/29 : 08:44:12
Det ser inte riktigt säkert ut att åka runt med piggar riktade emot ryggen på det där viset...?
FBK Posted - 2016/07/29 : 08:41:49
Du får bygga in något sådant här så det blir lite tryck i grejerna http://4.bp.blogspot.com/-Noq-Cw8m6P8/TeB7yAlO8EI/AAAAAAAAAgY/rA_idIgku5s/s1600/SM+Finalen28.jpg
Pac Posted - 2016/07/29 : 08:30:07
Jag fick en heöt galen idé! Som Tannoyfrälst borde man väl ha 6" Dual concentric inbyggnadshögtalare i bilen? Det är ju inbyggnad det handlar om...???

Nja, det där var nog mer av ett långskott än vad jag trodde från början. Det utrymmet som inbyggnadshögtalarna behöver finns helt enkelt inte.
Pac Posted - 2016/07/28 : 23:21:00
Tack för tipset Niklas. Jag tänkte åka på en scout-runda imorgon.

Att riva mattor, stolar och sidobeklädnader är inte så så svårt som det verkar, speciellt inte på en buss. Just nu är det mesta av inredningen ur bilen för en grundlig rengöring.

bild finns här!
nikwin Posted - 2016/07/28 : 18:53:15
Skulle kunna rekommendera ett par JBL 6,5" från brl.se dem jag har hört har haft ett bra ljud till ett skapligt pris.

Om du vill ha ännu bättre ljud så får du börja titta på steg också för original stereon ger nog inte så mycket effekt.

Och vill du ha bas så får du kolla på en sub som skulle kunna få plats på något bra ställe i bilen.

Vad har du för pris bild och hur mycket vill du göra i bilen och hur mycket plats får det ta.

//Niklas
soundbrigade Posted - 2016/07/28 : 16:44:18
NEJ! Du är säkert inte alls tacksam för alla svar, speciellt inte mina ....
Om det nu är en större bil, typ skåp/lastbil, varför inte slänga in en hornhögtalare, det kanske du har plats för nu.


I ett försök att vara en gnutta mer seriös. Jag har en lite Pesjå 206 där jag känner att jag har ganska fesigt ljud vilket mest beror på högtalarna. Byta? Känns inte som en lockande tanke pga av jobbet och pengarna, men vi följer ditt projekt i alla fall.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000