HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Litet rörsteg i bilen!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Cliffan Posted - 2016/08/15 : 18:52:47
Nu när sommarens bilmekande har börjat avta och projektet snart är redo för besiktning för första gången på över 30 år börjar sjuka tankar återkomma, jag funderar på att sätta in ett rörsteg i bilen. Inget stort utan typ el84/6v6 se eller liknande. Varför? För att ha ett projekt i vinter.

Men då möter jag direkt en del frågor hur jag kan gå tillväga.

Hur i hela friden åstadkommer jag en nätdel som kan ge mig en b+ på minst 250, gärna 300V... FIck för något åt sen funderingar om man kan ta en sån där omvandlare 12vdc till 230vac och utgå ifrån? Jag förstår för lite för att bygga en Smps från grunden, har även sett att det finns att köpa kit.
T.ex. http://www.audiohobbyist.com/diyparts/parts/kit/carpsu.htm

Bilen jag hade tänkt sätta hela härligheten i är en bajsbrun...Citroen GS från det glada sjuttiotalet. Luftkyld boxer, gashydraulisk fjädring, den är kort beskrivet så udda så ett rörsteg skulle passa som hand i handske. Och det handlar egentligen inte alls om ljudkvalitet utan mer "bara för att".

Jag hittade en sida på nätet på en som hade byggt in en darling i en liten sportig Fiat, det gav mersmak.


Tycker ni att jag ska lägga ner redan nu eller ska jag fundera och börja i vinter?
Det skulle vara så kul, förra vintern blev det 2-3 andra byggen, bland annat en gitarrförstärkare, en fender klon. (jag spelar inte ens gitarr).
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Cliffan Posted - 2016/09/07 : 18:42:38
Jag bugar Erik, tack för att du delar med dig av din kunskap!

Just detta bygge blir med 12aq5, el90 med 12v glöd. Hittade ett intressant schema, TH med 6v6. Ska bli kul att börja pilla lite. Men detta skulle bli ett vinterprojekt, det är ju knappt höst än...
Erik Andersson Posted - 2016/08/29 : 11:59:35
På den gamla goda tiden då allt var sämre, fast fan vet om det inte många fall var bättre! Då satt det rör i bilradio och även i bärbara radio. Det gällde då att minimera effektförbrukning så mycket som möjligt så att inte bilmotorn måste vara igång om radion skulle avlyssnas. Bla av den anledning togs det fram speciella slutrör för användning i bilradio, bla EL42 och EL85. Dessa rör konsumerade mycket låg glödström jämfört med tex 6V6/6AQ5 mm. 2 st dylika rör i Push-Pull Klass-B användes ofta för att få så låg effektförbrukning som möjligt. För att ytterliggare spara effekt går det att fasvända med en drivertransformatotor på omsättning tex 1:2. Som driverör kan det vara lämpligt med ECC82/6SN7 och en ECC83 på ingången. Då det gäller pentodrör i Klass-B måste tyvärr motkoppling tillföras. Tänk på att det inte är EN förstärkare det gäller utan för Stereo fodras 2 st identiska! Klass-B driften medför dock att tomgångseffekten samt lyssning på "normal" nivå blir mycket låg.
Cliffan Posted - 2016/08/28 : 11:46:11
I fredags besiktigades bilen med ett par småfel jag får fixa själv, så nu är det bara att skrida vidare med planerna.
Den hade inte varit på besiktning sen 1980 dvs 36 år sen och det är väl ett kvitto på att man har gjort ett och annat sista två åren.
Cliffan Posted - 2016/08/24 : 13:36:29
Jag ställd fram lådan där denna starkare ska få växa fram. Ställde fram ett antal olika rör, 6v6g, ryskt svart 6v6, el84, el90. Förvånande nog tyckte sonen att jag skulle ta det minsta. Jag tror inte att det blir vackert...rören kommer typ inte att synas.

Nåja, besiktning av bilskrället på fredag, jag avvaktar resultatet.... Och jag kan ju inte börja redan, då blir den färdig för fort...
Cliffan Posted - 2016/08/18 : 22:03:53
Frank vem? Jag hittar inget.... Har hittat ett schema nånstans, som verkar rätt så passande om det nu landar i el90, saknar en del småsaker men inget stort eller kostsamt. 2,5 watt se borde jag nog kunna få ut.,tänkte inte köra triodkopplad utan pentodkopplat med en skvätt motkoppling.
Ryssen Posted - 2016/08/18 : 20:08:57
6E5p eller 6E6P i push pull borde väl ge några watt iallafall.
soundbrigade Posted - 2016/08/18 : 18:37:23
EL90 kan väl funka bra.Kolla Frank Nachbaurs konstruktion! Enkel och funkar bra.

Här ar ett annat udda rör: http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?f=4&t=6885
Fuling Posted - 2016/08/18 : 17:03:36
EL90 kan funka, PP pentod klass AB så blir det väl 15W eller nåt ut. EC900 (eller PC900) kanske skulle göra sig som drivrör, inte det mest linjära valet kanske men de har ett oerhört charmigt yttre i all sin litenhet!
Bubbel Posted - 2016/08/17 : 23:01:24
Okej, du får ta en titt på detta http://www.oocities.org/TimesSquare/1965/caramp.html jag hittad detta för många år sedan och är lika fascinerad varje gång jag se denna.

Anders
Cliffan Posted - 2016/08/17 : 19:50:02
Nu fick jag en idé. Bra eller dålig, den bryter av från min inslagna bana.

Soundbrigade, jag håller med dig till 100 procent, och får mycket inspiration när jag läser om dina byggen.
Snygga rör i hatthyllan på bilen vore inte fel.

Men vad tror ni om att ta det minsta ynkligaste (nåja) slutröret jag kan komma på, nämligen EL90, 7 pin, INTE den ryska motsvarigheten.
Trist? Udda? Små? Varför?
Mitt sökande fortsätter.

Får tag i rör och socklar här i närheten...
Cliffan Posted - 2016/08/16 : 16:57:05
Tänkte primärt ta nåt jag redan hade hemma i hyllan och då var det tyvärr dåligt om snygga fin rör.. Om man inte kryddar på med nå svulstiga likriktarrör bara för att det är snyggt. He he. Nej, nu är det typ el84, eller ryska svarta 6v6 minns inte vad de hette med krylliska bokstäver. Novalrör har jag dubbeltrioderna 6n1p 6n2p, 6n3p just ja 6n23p vilket ska vara nära ekvivalent till ecc88, oktalrör har jag 6sn7 som kan tänkas funka...
Fuling Posted - 2016/08/16 : 16:23:53
Har ingen länk till hands men det finns switchade omvandlare som stegar upp 12V till flera hundra volt på Ebay. Fanns några olika modeller, tror man kunde få upp till 450V. Kikade på dem i samband med att eventuellt bygga en gitarrförstärkare som komplement till mitt batteridrivna PA.
soundbrigade Posted - 2016/08/16 : 15:17:11
Fan, vad kul om man nu får ta till kraftuttryck.

Den Darling du sett har jag nog också sett men det kan ju vara lite klent med 3/4W i bilen. Men något med 6L6 eller något från den familjen och gärna då ett rör med sköna former, som 1626.

Grejen är väl just att hitta en DC/DC-omvandlare som lagom mycket ström och spänning.
Cliffan Posted - 2016/08/15 : 20:59:48
Tack, ska undersökas!
more10 Posted - 2016/08/15 : 20:52:45
http://www.junkbox.com/electronics/lowvoltagetubes.shtml
peterh Posted - 2016/08/15 : 19:54:22
DU kan testa :
http://tubular-well.se/index.php/webshop/reservdelar/dc-dc-trafo-390-detail

Du kanske behöver en per kanal.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000