HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad ska man göra med ett par Philips AD5200M?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2016/08/16 : 22:10:30
Det är en tolvtums bredbandare från 60-talet som tål hela 20W!

En kompis till en kompis behöver experthjälp och jag erbjöd mig :-). Nu är inte gamla bredbandare mitt expertområde, fast jag får ju rätt mycket input från Jocke el84 så jag har lite hum :-) . Så jag tänkte att tillsammans kanske vi kan göra något bra förslag.

Först och främst behövs en rörförstärkare. Eftersom elemetet tål så mycket effekt borde en push-pull el84 vara helt givet. Single end blir orimligt dyrt å sen gillar jag PP bättre än SE. Philipsrör såklart.

Fast det är väl lådan han vill ha hjälp med. Min vision är en golvhögtalare med elementets centrum i öronhöjd. Totalhöjd en meter? Fasade kanter på baffeln för att minska problemen med reflektioner.

En klassisk basreflex eller något onkenliknande? Onken kräver ju ganska speciella element så jag förutsätter att det blir basreflex.

Porten riktad bakåt för att dölja allt mellanregister som kommer den vägen. Liten portarea eftersom det handlar om några watt. Avstämd till 40 Hz om det går, det lär ju bli en jazz-pryl :-).

Vilken lådvolym? Storlek på port? Avstånd från port till botten?

Vad säger ni?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2016/10/02 : 07:37:36
Högtalaren är från tiden innan man visste hur man skulle räkna på högtalarlådor, https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small. Så vi kan inte veta hur konstruktören tänkte.

Sidan 47 i pappret som Bernt länkat till är intressant, placering är nog viktigt med en bredbandare.

Om du skaffa en subbas till som du delar aktivt så är det nog bättre med sluten låda för bredbandarna.
JockeEL84 Posted - 2016/10/01 : 19:02:50
Svårt att ha en åsikt på distans sådär men kan du inte ta med dig förstärkaren till bekanta och testa med deras högtalare? Din förstärkare driver i princip vad som helst.

I mina öron verkar det vara perfekt om du har ett fint element med papperskon i onkenliknande konfig.

Gissar att du klarar dig med en rörwatt om rummet är normalt.

Är det något filter i lådan? Om det sitter en gammal torr elektrolyt där kan det bli konstiga effekter.

Kanske att du kan testa att höja upp dom en bit från golvet om det mullrar. Du har ju en center också, om du lyssnar bara på den, uppfattar du den som mer neutral då?
dront242 Posted - 2016/09/27 : 15:20:08
Hallå!
Det är jag som är själva högtalarägaren! Jag drog igång det här projektet eftersom jag precis fått rörförstärkaren renoverad, och då tyckte jag ju att jag ville få till högtalarna också. Sen inträffade verkligheten och jag har inte hunnit engagera mig mer. :-)

Nåja, bakgrunden: Nån gång i början av 60-talet var det någon bekants bekant som byggde förstärkaren (byggsats) och högtalarna. Grejerna hamnade hos oss och när jag var liten på 70-talet minns jag att vi hade anläggningen inkopplad. Minns särskilt hur konstigt böjd en LP blev när någon hade ställt den ovanpå förstärkaren och lutat den mot väggen... :-D Alltihop hamnade till slut på vinden, förmodligen mest för att högtalarna är så stora. Nån gång i början av 90-talet tog jag ner grejerna och började testa lite men då (eller var det kanske pga det som allt ställdes upp på vinden) hade det blivit något fel i förstärkaren som gjorde att ena kanalen började att "snöa" när förstärkaren blev varm - dvs i samma ögonblick som den egentligen borde börjat låta bra. Några försök gjordes att fixa till den utan att lyckas. Men nu är den alltså fixad! Joy to the world! :-)

Min tanke är i första hand att få veta om den ursprungliga högtalarkonstruktionen är den "bästa". Jag tycker själv att originalhögtalaren låter lite väl mullrigt. Känns som att det låga mellanregistret och basen är dominerande. Basen är å andra sidan helt fantastisk i sig själv! Som det är nu sitter jag alltså med en original, en modifierad (som numera låter mera vasst är den omoddade) och en rörförstärkare som jag egentligen inte vet hur den låter. Eftersom det i nuläget totalt inte låter så bra som jag skulle vilja så tänkte jag helt enkelt testa förstärkaren med ett par någorlunda bra men neutrala högtalare för att få fram förstärkarens beteende. Sannolikt kommer jag inte att använda originalhögtalarna men det vore ändå bra att veta om den ursprungliga konstruktionen är OK. I så fall kommer jag nån gång att återställa den moddade högtalaren.

Att bygga en helt ny konstruktion är inte aktuellt (om man inte kan behålla det ursprungliga utseendet). Dels för att jag tycker att de är skitsnygga men också för att jag egentligen inte tror att det är värt besväret för de elementen som sitter i? Går jag på affärn och köper ett nytt par för några tusen blir det förmodligen bättre? ...och jag får dessutom plats över för vanliga möbler i vardagsrummet... :-D

Vad tror ni?

/ David
JockeEL84 Posted - 2016/08/29 : 17:29:06
Kul!
Lådorna har jag ingen uppfattning om... Men det låter rätt med stort. Samtidigt som jag tror man kan klara sig med betydligt mindre. Du har ju sett mina Goodmans med akustisk ventil. Mina Goodmans är 12" också, det kanske går att switcha elemementen och testa? Har också ett fantastiskt vackert par öppna bafflar från Blaupunkt om du vill jobba lite och kompisens kompis söker något annorlunda. Då kan man testa hur stor roll storleken betyder. Därmed inte sagt att dom är små...

Heathkiten så. Jag har en liknande som har ECL86 i pp och den låter trevligt. Funkar den så kör på den. Min blir varm som helvetet och jag uppskattar riiat. Den driver i alla fall mina Goodmans Maxim bra. Annars tycker jag som Fuling att hen ska satsa på SE när hen kan. Annars har en ju liksom gett upp redan från början ;-)
more10 Posted - 2016/08/17 : 18:57:51

Nu har jag fått måtten på den existerande lådan. Den är 93 liter stor och har två stycken slitsportar uppe och nere om 126 kvadratcentimerter vardera. En föregångare till Onken?

Någon förståsigpåare sa att det skulle bli bättre med sluten låda så ena högtalaren är modifierad till sluten, men det är lätt att reversera.

Jag tycker att antagligen har han som byggt lådorna tänkt till lite så det är väl bara att återställa och börja köra?

Det finns en center också med AD 3800 M/06 i betydligt mindre låda. Jag har ingen aning om hur den var kopplad.
Fuling Posted - 2016/08/17 : 17:50:30
Öppen baffel, kanske ihop med något baselement? Naturligtvis drivna av en SE triodstärkare så att man får lite hjälp av utimpedansen.
Bernt Jansson Posted - 2016/08/17 : 13:32:29
Stort är fint!

Jag såg de där kurvorna. Frågan är hur det är mätt.
more10 Posted - 2016/08/17 : 11:31:26
Tack Bernt! Acoustic box 3 (sluten låda) är på 343 liter och ska ge "excellent response". Bass reflex cabinet 6 är på 195 liter och ska ge "good response". Model 1 är en öppen baffel på nästan en kvadratmeter och ska ha "excellent response".

Frekvenskurvorna på slutet är intressanta. Väldigt mycket diskant.

Bernt Jansson Posted - 2016/08/17 : 09:36:14
Det där är fina element.

http://www.introni.it/pdf/Loudspeaker%20&%20Loudspeaker%20Cabinets%201966.pdf
I slutet finns olika ritningar, även för 5200.
more10 Posted - 2016/08/16 : 23:03:57
Det finns en förstärkare, Heathkit AA-100, http://www.heathkit-museum.com/hifi/hvmaa-100.shtml

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000