HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Tyll är modig, tar bort hd800

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2016/08/24 : 11:00:42
Väldigt många tycker att Sennheiser HD 800 är en väldigt bra hörlur, t.o.m. den bästa som finns. Jag tillhör inte den kategorin, för mig har de alltid varit för basfattiga och därmed inte neutral. Det har inte varit många som hållit med av lite olika anledningar. Därför blev jag lite glad att Tyll vågade ta bort den från Wall of fame av just det skälet.

Håller ni med eller är vi vilse i pannkakan?

quote:
The Sennheiser HD 800 S is being removed for lack of bass extension and response. I think Sennheiser did a good job updating this headphone, but its somewhat thin and analytical nature significantly detracts from its otherwise exemplary characteristics such as its deep, wide imaging or superb transient response.



Från Innerfidelity

Micke

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2021/03/11 : 17:38:43
Första intryck:
https://youtu.be/3_7ELwieaaM
Björn-Ola Posted - 2021/03/11 : 11:41:05
Upplägget med HD8XX innebär i princip att man köper grisen i säcken samt en extremt lång väntetid.
Sedan finns ju EQ att ta till om man vill justera tonkurvan på HD800 något. Många hörlursexperter använder EQ till de flesta hörlurar och tar fram rekommendationer. Jag antar att när man börjar med EQ så kan man bli frestad att använda det konsekvent.
I ROON finns färdiga EQ kurvor för Audeze lurar som Audeze själva tagit fram. Lite märkligt kan man tycka. Ett erkännande av Audeze att deras lurar inte har en bra tonkurva?
Björn-Ola Posted - 2021/03/11 : 11:34:09
Tyvärr är inte Drop till för folk utanför USA. Det blir inte billigt för oss här. Vissa av produkterna kan vi köpa billigare inom EU.
Micke Y Posted - 2021/03/08 : 21:40:15
Mätningarna visar tydligt vad jag menar med lite avrullad bas dvs de tappar lite i nivå nedåt. Inte mycket men enkelt hörbart.

Gillar man HD800 så tror jag att de här är ett steg bättre dvs de har försökt adressera kända svagheter på ett enkelt sätt. Skulle tro att de är riktigt bra

Glöm inte att lägga på moms+tull

Micke
Björn-Ola Posted - 2021/03/08 : 19:50:58
Vad tror ni om Drops Sennheiser HD8XX?

https://drop.com/buy/drop-sennheiser-hd-8xx-headphones

På papperet ser det ut som att man höjt basnivå något och ändrat lite i övre mellanregistret.


Björn-Ola Posted - 2020/12/06 : 00:45:51
Fast...
Jag använder en hörlurskabel från Entreq.
Den gör skillnad.
Nu behöver den skickas iväg för service då den drabbats av kabelbrott, vilket är ett väldigt allvarligt brott, då musiklyssnandet störs av avbrott i musiklyssnandet.
Jag bytte till originalkabeln och det var ingen rolig upplevelse. Hörluren kräver att kompletteras med det bästa och inget annat.
Björn-Ola Posted - 2020/11/27 : 22:21:40
Även Chord Hugo fungerar bra.
Jag har dock märkt att USB-anslutningen inte passar mig. Ljudet blir för ljust och skarpt. Jag tror att det beror på jitter. Det brukar prägla ljudet på detta vis. USB saknar tidssignal och Chord har nog inte implementerat detta på ett bra sätt. Med tos-link får jag ett mjukare, varmare och behagligare ljud.
Björn-Ola Posted - 2020/11/27 : 22:13:49
Jag älskar den här luren.
Den är otroligt bekväm att ha på huvudet. Det är viktigt för mig. Jag är känslig för tryck på fontanellen.
Ljudet är precis vad du matar den med. Den är väldigt transparent och den kommer att tala om om det finns problem i ljudkedjan. Jag använder Audio Aero Prima och Burson Soloist. Elektronik som ger ett ljud som passar min smak. Det låter lent, fylligt och detaljerat. Inget av det vissa har anklagat luren för. Skyll inte på luren, låter det fel så är det på grund av elektroniken. Det är min erfarenhet. Man har drivit luren med elektronik som inte är den värdig. Troligtvis behöver man lägga mer pengar på elektroniken i detta fall än på hörluren.
Ljudbilden är den största jag hört från en hörlur, allt befinner sig utanför huvudet och det gör det till den naturligaste ljudupplevelsen jag hört med hörlur. Det finns de som säger att ljudbilden är konstlad stor, men jag tror att de helt enkelt har vant sig vid hörlurars onaturliga krympta inne i huvudet ljud.
Detaljeringen är enorm, man hör allt.
Basen är fullt tillräcklig, den är detaljerad och snabb, vill man ha mer, okej, men jag tror att det skulle innebära ett onaturligt lyft av basen.
Björn-Ola Posted - 2020/08/13 : 15:40:18
Focal Clear saknas helt klart i den första länken.
HD800 delar upp folk i två läger. Jag vill inte rekommendera den om man enbart lyssnar på rockmusik och definitivt inte på metal. Där låter det ju oftast inte bra från början och HD800 förskönar inte.
Micke Y Posted - 2020/08/13 : 14:45:50
Bra video

Den här säger också en del https://www.youtube.com/watch?v=VgQ5ngY37a8

Micke
Björn-Ola Posted - 2020/08/13 : 13:57:29
En bra jämförelse mellan HD800S och andra lurar i samma prisklass.
https://youtu.be/ozpjZnyuIZQ

FBK Posted - 2019/06/20 : 22:45:54
quote:
Hmm lattjo att vi upplever det så annorlunda. För mig så blir jag alltid lite förvånad hur varmt ljudet är om man hör en kör eller ett soloinstrument live. Ofta ganska långt ifrån moderna inspelningar om man bortser från entusiast bolagen som nästa alltid gör ett bra jobb.

Som jag sagt länge. Det är få högtalare idag som låter naturligt. Sambon sjunger i en kör så jag har hört en del musik live.
Micke Y Posted - 2019/06/20 : 20:26:38
Hmm lattjo att vi upplever det så annorlunda. För mig så blir jag alltid lite förvånad hur varmt ljudet är om man hör en kör eller ett soloinstrument live. Ofta ganska långt ifrån moderna inspelningar om man bortser från entusiast bolagen som nästa alltid gör ett bra jobb.

För mig kan inte _HD800 återge den där värmen jag upplever.

HD rullar av c:a 5 ddb från 100 Hz till 30 eller så, ganska likt Marten som brukar följa ungefär samma kurva för sina högtalare.

Micke
Björn-Ola Posted - 2019/06/20 : 19:04:47
Hehehe, jag lyssnar mycket på klassisk musik och opera och upplever dem som just naturliga. Så himla mycket bas har vi inte i en konserthall. Basen är väldigt ren, vilket är viktigt. Lyssnar man på rock så kanske man vill ha lite mer bas, jag är lite ambivalent och har samma problem med min stereoanläggning. Jag har nu skaffat ROON för att jag då får en EQ. När jag lyssnat på rock sänker jag diskanten och mellanregistret för att få mer bas. Neutralt ljud är det inte. Men när det gäller mina HD800 så lyssnar jag inte på rockmusik med dem. Det är ingen brist i ljudkvalitén, jag tror helt enkelt att jag inte vill ha neutrala hörlurar till rockmusik. Kanske jag någon dag köper en Audeze lur för det ändamålet, men jag vet inte, komfort är viktigt för mig. Där brister de rejält.
Micke Y Posted - 2019/06/08 : 19:51:20
Jag tror inte det är toppen som är deras problem utan botten. Den rullar av lite för tidigt för min smak vilket gör att en kör eller orkester inte låter naturligt.

Micke
Björn-Ola Posted - 2019/06/07 : 22:05:09
Funderar på om det är inspelningsbehov som spelar ett spratt och skapar rykten.. Jag upplevde att mina Hifiman Edition X lät påträngande och jobbiga i övre mellanregistret när jag fick dem, men så upplever jag dem inte nu. Jag har heller inga sådana problem med HD800, men det finns ju rapporter om att de är jobbiga i diskanten. Vi kan ju vara olika känsliga också och jag hör ju inte lika bra i diskanten längre som förr om åren, med ålderns rätt.
AlfaGTV Posted - 2019/06/01 : 20:32:58
Ett år senare då!
Sedan jag skrev något sist i denna tråd har jag hunnit med ytterligare lurar och även både Sennheiser HD 800 och även HD 800S. Just nu har jag tillgång till båda men HD 800 är till salu.

Dessa låter fint! Inga andra Sennheisers har tilltalat mig tidigare då jag tyckt de varit för "murriga" i tonen, och blaskiga i basen. Båda HD 800-varianterna har ett helt annat klipp i basen och liksom @Björn-Ola tycker jag de är kameleonter men tror att jag vill kalla dem helt neutrala snarare. Har inspelningen bas kommer den höras tydligt i lurarna. Vad de gör ett litet knäpp bättre än mina andra lurar är ljudbild, bredd, ljud och höjd. De har också en ganska trivsam midbas-punch och de övre registren upplevs som naturliga, men inte överdrivna.
Jag har drivit dem båda med Moon 430 HAD och Chord Hugo TT och det är ingen tvekan om att det är den balanserade drivningen från Moon som gör dem bäst nytta. Förbaskat kvicka, stabila och otroligt detaljerade. Inte på Focal Utopia-vis, ganska avsevärt mera förlåtande, men på ett ärligt och trevligt sätt.

Är de basfattiga? Om man jämför med flertalet av mina lurar, ja... Men det handlar om balans för mig, och kvantitativt vill jag sätta dem i samma härad som Focal Utopia, Hifiman HE-400i och möjligen Hifiman HE-560 v3. Däremot har alla dessa lurar en ypperlig balans, som gör att de för mig erbjuder fantastiska musikupplevelser. HD 800S är knäppet varmare i tonen än den äldre brodern, men skillnaderna är inte stora, vill jag hävda.
Däremot tycker jag inte att man har hört dem om man inte lyssnat till dem med god balanserad drivning. Skillnaden där är avsevärd!
Björn-Ola Posted - 2018/06/13 : 21:42:44
Nu har jag Hifiman Edition X V2 också att jämföra.
Den är mörk i klangen. Samtidigt låter ljusa stråkar påträngande konstigt nog.
Jag är känslig för tryck på fontanellen och har problem med många hörlurar. Inte denna. Väldigt lätt att bära. Men HD800 är fortfarande min favorit bland mina lurar.
Jag har testat att använda EQ.
Tylls rekommendation för X V2 funkar fint för mig och drar ljudet mer åt det håll jag är van vid. Metal571 på Youtube har en EQ kurva för HD800 där han bl.a sänker nivån med hela 5dB vid 6000Hz, där HD800 ska ha lite problem. Fy, det lät väldigt konstigt i mina öron. Olika åsikter helt klart om vad som är neutralt.
AlfaGTV Posted - 2018/06/10 : 19:43:51
Instämmer med Claes_Ireland där, det är väldigt personligt vad man föredrar ang lurar.
Se bara hur vi resonerade i samband med lurträffen hos FBK häromveckan, riktigt kul!
Jag skulle nog kunna gilla HD-800(S) faktiskt, jag gillar en armare framtoning men kan definitivt uppskatta deras goda egenskaper; Stor ljudbild! hög detaljering och bra transienter och dynamik. Kanske skulle de bli lite för angelägma i toppen i längden, men det vet jag inte.

quote:
Tex så var jag på en livespelning med Samuel Ljungblahd där han sjöng In My Soul och jag fick gåshud och blev verkligen överraskad, en av mitt livs bästa musikaliska och ljudliga upplevelser. När man lyssnar på samma låt på Spotify så är det inte samma sak alls, men jag ska köpa plattan och se hur den låter i jämförelse.

Haha! Så där knappt 2 år senare var jag och såg Samuel Ljungbladh & Victoria Tolstoy i förrgår kväll på stadsfesten här i Falun! Skön soul/r,n,b/gospel med härligt drag i orkestern för kvällen också!
Claes_Ireland Posted - 2018/06/10 : 19:10:50
HD800 är det bara soundstagen jag gillar. För slankt, lite "hårt" i toppen, gnuttan basfattigt. Inget för mig.

Men, en sak värd att begrunda, är att hörlurar är mer personligt än någon annan hifidel. Jag har en kompis som också är hifiintresserad, vi håller med om förstärkare och högtalare för det mesta, men hörlurar aldrig.
FBK Posted - 2016/08/31 : 20:54:59
Bra val enligt http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/shure-srh1540
Senaste numret av ljud bild har en stor test på dyrare 5-6k tror jag och det var HiFiMAN HE-400i som utsågs till vinnare om jag nu inte såg helt fel i Ica kön.
Går nog in på biblioteket och läser testet då det inte fanns något av värde att läsa i resten av tidningen. Den har blivit för mycket pryltidning numera.
jonasz Posted - 2016/08/26 : 21:27:10
Impulsköpte ett par Shure SRH1540 för några månader sedan och blev mycket positivt överraskad. Tycker de passar utmärkt till all sorts musik och är dessutom extremt komfortabla och lätta att ha på sig. Rekommenderas
Björn-Ola Posted - 2016/08/24 : 17:33:20
I slutändan handlar det ju om en kombination av ingående delar i kedjan.
Jag önskar att ni kunde höra min stationära anläggning ihop med HD800.
Det låter väldigt Varmt, fylligt och naturligt.
Det gäller att para ihop grejor som fungerar ihop. Om elektroniken låter ljust och tunt, och Hugo har kritiserats för detta, så låter det så med HD800.
Så jag vill nog påstå att HD800 är neutral. S Momentum tycker jag är lite dov i klangen. Denon AHD7000 låter ljusare än HD800 men samtidigt med mer bas. Inte riktigt homogen, men trevlig att lyssna på. B&W P7 låter ett uns ljusare på röster än HD800, kanske beroende på att HD800 är mer nyanserad i klangfärgerna.
Det är det jag har att jämföra med. Jag tycker utifrån min referenspunkt inte att HD800 är tunn utan så neutral det kan bli. Den kan låta både tunn eller fyllig beroende på källan.
FBK Posted - 2016/08/24 : 15:07:21
Håller med dig Micke Y.
Naturlig musik där ute innan den har kommit in i en studio är inte så slank,skränigt,tunt osv. som det sedan (för ofta) blir när det väl hamnar på en platta, har lyssnat live på flera musiker och sedan när man hör samma musik på platta så blir man bara Så jag ser lurar ifrån Sennheiser AKG osv. som onaturliga i ljudet. Det låter inte musik på riktigt och därför blev det Philips Fidelio X2 för min del, det enda i hörlursväg som inte kostar massor och som låter mer som musik låter på riktigt, men jag är bra halvvägs då jag ska välja hörlursstärkare också innan jag är i hamn.

Tex så var jag på en livespelning med Samuel Ljungblahd där han sjöng In My Soul och jag fick gåshud och blev verkligen överraskad, en av mitt livs bästa musikaliska och ljudliga upplevelser. När man lyssnar på samma låt på Spotify så är det inte samma sak alls, men jag ska köpa plattan och se hur den låter i jämförelse.
Björn-Ola Posted - 2016/08/24 : 13:58:40
När jag matar HD800 från min Audio Aero Prima och Bursom Soloist så blir ljudet mörkt och fylligt, via Chord Hugo ligger ljudet på den ljusa sidan.
Med Hugo kanske jag hade föredragit en hörlur som drar lite åt det mörka, Audeze exempelvis. Mycket elektronik idag låter som Hugo, tycker jag, lite för ljust.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000