HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PAM8403 - Vad är det som händer???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
UBT466 Posted - 2016/09/15 : 13:56:34
Jag köpte den här från Hong Kong på en viss stor auktionssajt, av ren nyfikenhet.

Det är alltså en digital stereoförstärkare som huserar två kanaler på endast 20x18 mm yta! Mindre än ett SD-kort. RCA-kontakterna ser rätt biffiga ut bredvid.

Var ganska inställd på att det möjligen kommer att väsa och skrapa lite i bästa fall, och var därför inte alls beredd på haksläppet när jag kopplade in den...
Jag vet ju att man klarar sig rätt långt på ganska få Watt, men här snackar vi 2x3 W max vid 10% THD, eller knappt 2x2 W vid 0,1% THD.

Det spelar RENT, detaljerat, luftigt och (förhållandevis) STARKT!
Min kollega från kontoret bredvid kom och frågade vad f-n jag höll på med när jag vred upp lite, basen genom väggen dränkte hans egen stereo.

Jag har hört förstärkare för både två- och tretusen kronor som låter sämre än det här. Vilket för mig till prislappen. Ett 10-pack med såna här, alltså 20 kanaler förstärkeri, kostade mig 22,50 inklusive frakt. Det är 2 kronor och 25 öre per styck. Fraktat och klart hem till brevlådan.

HUR i h-e går det ihop, både pris- och ljudmässigt??? Hur kan man få HiFi, för det är det faktiskt, för en spänn per kanal? Jag fattar ingenting, och sitter fortfarande och lyssnar på det här lilla frimärket istället för mina Dynaco Mark IV som står bredvid...

Notera storleksskillnaden mellan förstärkaren som står ovanpå en av högtalarna den driver - ja, den driver ett PAR såna.










25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2017/04/04 : 17:58:29
Den kostade ju precis .... ingenting! Något som borde testas om jag nu inte hade så mycket på G redan.

Här är min tredje inkaslade PAM8403:










Lådan är en alldeles för liten plastlåda från Kjell&Co, men dimensionerna är alldeles perfekta för att, utan att få problem, plats med allt. Batteriet blir ett CR123A.

(Det är ju hur kul som helst att bygga smått. Tänk om man kunde stoppa in ett litet rör någonstans, eller .....!!!!!!!!!! ... knäcka ett gammalt ... nähä, den grejen håller jag för mig själv.)
Bernt Jansson Posted - 2017/04/04 : 13:22:01
Här: http://www.ebay.com/itm/182055811908

Tog bara en i högen av de som säljer dessa på Ebay.
soundbrigade Posted - 2017/04/03 : 12:41:47
Varifrån då, om man får fråga?

Jag har ju två kort med TDA7492P, ännu ej testade.
Bernt Jansson Posted - 2017/04/03 : 10:05:28
Beställde några TPA3118-kort också för skojs skull.
Bernt Jansson Posted - 2017/04/02 : 11:21:30
Kanske ska förtydliga mig då. Chippet är helt fantastiskt med tanke på priset och storleken.
I hornen får jag ut fysiskt kännbar basåtergivning med förstärkeri för en krona per kanal, det är rätt häftigt.

Men så värst mycket musikalisk finess blir det inte och övre registren är ingen höjdare jämfört med de bättre saker jag provat.
Då tänker jag t.ex på hur cymbal låter, det låter som nån gas som pyser ut snarare än ett vibrerande stycke metall.
soundbrigade Posted - 2017/04/01 : 13:14:51
Lite bättre menar du, kanske?????!!!
Bernt Jansson Posted - 2017/04/01 : 12:57:52
Testade på hornen nu, inga problem. Låter rätt OK faktiskt, inte som Pass Son of Zen förstås, men ändå.
soundbrigade Posted - 2017/02/03 : 09:36:57
Kort rapport #1
Fick igång digitalförstärkaren genom att plocka signal från paddan. Lät iofs skit men kan berott på att jag matade med ett switchat nätaggregat. Ska testa med batteri nästa gång.

Kort rapport #2:
Ett liknande bygge (PAM) på Elektronikforumet - http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=85889
soundbrigade Posted - 2017/01/28 : 18:27:00
Jag älskar sådant här!

Jag skickade en liten ampesvamp till en kompis i Åseda och han ska mata från ett egenbyggt nätaggregat. Jag har givetvis inte kvar bilden han skickade med med trafo, likriktare och kondingar är förstärkaren som en våt fläck i ena hörnet.
sladdbarn Posted - 2017/01/28 : 17:18:42
Coolt!
soundbrigade Posted - 2017/01/28 : 15:54:19
Jag är färdig!!!!

Så här ser min fullsize-version ut. Linje in, iPod in (kastat om lite anslutningar till den iofs) och extra in via dockans hörlurskontakt.



Det blev trångt därunder. Batteriet tar väldigt stor plats ...

soundbrigade Posted - 2017/01/07 : 08:26:41
Låter ju lovande.

Jag har grävt fram en liten låda av gjutgods, en iPoddocka och ska gräva fram lite kontakter och borde ha en batterihållare för typ 18650-batterier. Kan ju vara trevligt med en bärbar förstärkare för min iPod. Synd att högtalare (som låter biffigt) inte kommer i små storlekar.
Mattias S Posted - 2017/01/07 : 08:17:28
Den där blåtandsförstärkaren är faktiskt rätt så trevlig. 2 av mina vänner har köpt en varsin och enligt utsago är dom riktigt nöjda med pris kontra prestanda.

Mvh
soundbrigade Posted - 2017/01/05 : 15:55:15
Nu fick jag hem en påse PAMmisar och har testat.
Visst är det coolt att få MASSA ljud ur en frimärksstor förstärkare. Även när jag fixat till in- och utgångskontakter en potentiometer och ett 3.7V batteri är det en liten mojäng.

Jag tycker inte det låter skit även om ljudet är en aning vasst, men för portabla grunkor eller saker man ska ha med och imponera på DIY-träffar, inbyggnadsförstärkare i kul ljudmanicker - PERFEKT!





Jag betalade $2.20/10 stycken på AliExpress.


Jag gjorde ett litet misstag och missade något väldigt elementärt. Skulle skaffa hem något mer kraftigt att driva mina stora 2-vägare med och hittade något switchat på eBay. De omnämndes som 50W-förstärkare men man brukar ju summera kanalerna och med 25W/kanal blir det ju 50W ... Det får dock duga. Dessutom får jag nytta av två 12V blyceller jag har.

Hur det ska låta vete fasen, men det får duga tills jag blivit färdig med något biffigare rörsteg ...

DA7492P 2*50W Bluetooth 4.0 Audio-Receiver Amplifier Module Board + Case

Mattias S Posted - 2016/11/28 : 11:20:47
Lurade vill jag inte påstå. Visst det är ett stort påslag tillsynes men hur hade du tänkt dig att köpa från taobao till att börja med ?

Jag kan om jag vill, eller rättare sagt min fru kan i egenskap av att hon är kinesisk medborgare. Dock skulle det inte vara värt det.

1. Beställningar via taobao skickas inte utomlands.
2. Om du nu lyckas beställa får du betala inhemsk porto + sedan fixa internationell frakt själv.

Så eventuell jämförelse är helt poänglös.

Mvh
Fimax Posted - 2016/11/28 : 06:05:46
finns även färdigbyggda....

https://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.14.42.1wktqN&id=44168463134&ns=1&abbucket=1#detail
Fimax Posted - 2016/11/28 : 06:01:09

Snacka om att nu blivit lurade, här 30 öre...

https://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.14.35.1wktqN&id=529087877097&ns=1&abbucket=1#detail
UBT466 Posted - 2016/11/15 : 09:24:33
Du har ett litet PM!
johan.björklund Posted - 2016/11/15 : 06:46:54
Fortfarande ingen som har ett par st till salu?
:)
Wheels Posted - 2016/11/15 : 00:42:53
Fick hem 10st häromveckan.
Ikväll kopplade jag in en.

Hur kan det låta så bra?
Cliffan Posted - 2016/10/29 : 20:04:39
Spelar ett sånt här frimärke. Att det ens kan låta av nåt så här litet.
Bernt Jansson Posted - 2016/10/20 : 18:10:21
Kan konstatera att det blev ljud i alla fall.
Spelar P1 via datorhögtalare och med USB-uttag i datorn som ström.
soundbrigade Posted - 2016/10/20 : 17:07:38
FASEN! Där var jag idag och köpte Arduinoliknande pryttlar ....
AlfaGTV Posted - 2016/10/20 : 08:12:01
quote:
Det är inte så himla lätt att hitta usb-kontakt för panelmontage

Det finns ju på kjell.com.

Wheels Posted - 2016/10/19 : 11:09:49
quote:
Volts modul är säkert bra men det är ett stereosteg på gott och ont. Eller går det att koppla om på kortet för att få korten till mono?!
Tycker för övrigt att de billiga 3118 kort jag kör med låter oförskämt bra, vet inte vad som egentligen skulle vara bättre med Volts?

Den har bootstrap snubber som tar bort lite av de grova i toppen som jag inte är nöjd med.
Går naturligtvis att löda dit på dom billiga också men pilligt värre!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000