HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Göteborg HiFiShow 2016, Smygstart hos Marten

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2016/09/17 : 07:27:17
För någon månad sedan ringde telefonen och en ung herre presenterade sig som "Hej det är Leif!". Göteborgare som man är så får man ju koll på Marten Design och Leif Olofsson. Jag har varit på deras trevliga tillställningar många gånger.

Leif fortsatte, "Jo du, hade inte du en rullbandare??...." och det har han helt rätt i. Jodå, jag har en rullbandare...

20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2016/09/25 : 11:36:21
Det här var en trevlig kväll!

Om jag förstod det rätt så var väl inte denna Trio väldigt bekanta med varandra. Första låten var lite trevande, men sedan lossnade det på riktigt! Jag blev mycket imponerad över hur de kommunicerade med varandra genom musiken och kunde följa och ge varandra utrymme! En kväll att minnas!

Att jag är svag för Martens konstruktioner är kanske ingen större hemligt för de som känner mig.
För första gången skulle jag få lyssna till den nya Mingus Quintet. Jag har haft nöjet och förmånen att kunna lyssna på många av Martens högtalare från deras första verksamma år till dagens nya konstruktioner. Det är verkligen en resa bröderna har gjort!

Nog om det! Jag har lite intryck med mig hem från deras senaste konstruktion.
Jag vill säga att detta var helgens bästa presentation av basgångar. Som jag upplever det spelar den med snabbhet utan att bli för torr. Dynamiskt och melodisk som gör det lät för mig att följa basgång. Det här var något som jag upplevde att många hade problem med på mässan annars. Har blivit väldigt irriterad på dålig bas med åren!

Hela högtalarens presentation känns väldigt sammanhållen. Jörgen säger själv att den låter väldigt nära Coltrane 3. Svårt att göra jämförelser, men jag hade möjligheten att lyssna på Coltrane 3 fredags i ett rum som jag är mer familjär med än Martens nya lokaler och där upplever jag att närvaron, upplösning och den nedre botten i basen är något bättre på Coltrane 3. Uppsättningarna var väldigt snarlika förutom signalkällan och rummet.
Min egen referens (Acapella Violon) har ett något mer framträdande mellanregister som ger mig röster något längre fram i ljudbilden. Men jag upplever Mingus Quintet och Coltrane 3 väldigt neutrala och det är upp till mig själv att välja om eller hur jag vill färga min upplevelse med val av kringutrustning samt akustik!

Det är svårt att ta ordet prisvärt i sin mun när vi pratar om högtalare för 450 000:-. Men när jag börjar jämföra högtalare med mina referenser i denna High End marknad av HiFi som vi lever i så måste jag nog ändå tillstå att den är konkurrens kraftig på marknaden.
Pac Posted - 2016/09/17 : 22:18:36
Masterbanden skall bli en vinyl-LP om jag förstod Leif och Jörgen rätt.
PG Jeppsson Posted - 2016/09/17 : 21:56:48
jag är också lat, har inte ens fotat med mobilen

Men det här var intressant, kommer det något alster med inspelningen?
Pac Posted - 2016/09/17 : 19:09:36
quote:
Men Pac, suddiga bilder....
Det är inte likt dig


Jag har blivit lat på gamla dagar. Det är plåtat med din gamla mobil Tobbe!
Tobbe_L Posted - 2016/09/17 : 16:51:50
Kul

Men Pac, suddiga bilder....
Det är inte likt dig
Pac Posted - 2016/09/17 : 16:42:50
Det är ju svårt att sia om slutresultatet men det lät riktigt riktigt bra när vi spelade upp direkt mastern på bandaren.
lindome Posted - 2016/09/17 : 14:05:18
Tjusigt, hoppas det blev en bra inspelning!
Pac Posted - 2016/09/17 : 10:36:45
Ja, det är verkligen jätteroligt att ha varit där Micke.
Micke Y Posted - 2016/09/17 : 09:31:43
Åh, va kul

Spännande projekt

Micke
Pac Posted - 2016/09/17 : 08:41:36
Det var en väldigt trevlig kväll med många nya intryck, skratt och möten. Det var roligt att få delta så stort tack till Leif, Jörgen, Peter och resten av gänget bakom inspelningen.

Det skall bli fantastiskt roligt att få ta del av slutresultatet när det dyker upp.
Pac Posted - 2016/09/17 : 08:36:08
Det blev anstormning i kontrollrummet för att lyssna på hur det blivit när spelningen var över.







Att få höra den spelningen man just upplevt är ganska coolt. Och i mina öron lät det väldigt bra!
Pac Posted - 2016/09/17 : 08:30:56
Inspelningen kan sammanfattas med, "Underbart är kort".

Pac Posted - 2016/09/17 : 08:29:30
Mätta och glada tog vi plats i inspelningsrummet och fick lite förhållningsorders av Jörgen och Leif...



"Stäng av telefonerna, inga kameror igång under inspelningen och applådera ordentligt nu!!! Vi vill ha en ljudlig publik!"

Så, inga bilder från själva inspelningen, men Peter pratade lite innan så då tog jag chansen!



Vi har Martti Ollikainen hukande bakom flygeln, Peter spelar bas och (jag har glömt namnet... kommer att editeras!) en kille som var helt magisk på trummorna.
Pac Posted - 2016/09/17 : 08:20:05
Men i sann Marten-anda så är det ju inte ett event om det inte blir lite fest och den var i full fart i andra delar av lokalen.







Många kända och okända HiFi-personligheter på plats.

Och som vanligt bjöds det kungligt!



Pac Posted - 2016/09/17 : 08:12:17
Det hade trimmats hela dagen och det gjordes en sista justering precis när jag dök upp. Leif var kung över inspelningsapparaturen i "apparatrummet".





Pac Posted - 2016/09/17 : 08:08:28
Fredagen den 16/9(igår) var det så dags...

Pac Posted - 2016/09/17 : 08:04:50
Efter ett tag kom Jörgen med en kompis så helt plötsligt hade vi en trio att testa inspelningen med.

Pac Posted - 2016/09/17 : 07:59:27
Rätt som det var satte sig Peter vid flygeln....


...och jag smög in och tryckte på "REC"....


Vi var igång!
Pac Posted - 2016/09/17 : 07:56:34
I torsdags var det dags att tuna rummet för inspelning snarare än avspelning och kolla att allt funkar som det skall.



Peter som leder inspelningsarbete hade med sig sina ompysslade Shoeps-mikrofoner. Jag hängde med så länge Peter höll sig på vågutbredningen, men när han gick på djupet i detaljerna var det bara "bye bye". Det var bara att inse att jag var helt borta samtidigt som jag anlade ett intresserat ansiktsuttryck för att inte vara oförskämd...



Pac Posted - 2016/09/17 : 07:39:48
eif berättade att de planerade en inspelning i samband med mässan och att de ville även göra den analogt till skillnad från deras tidigare inspelningar som enbart varit digitala.

Vad det gäller grenen "busa med HiFi" är jag inte svårövertalad så vi transporterade A80'an till deras nya lokaler och jag gav den lite öm omvårdnad inför förhoppningsvis kommande stordåd.




HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000