HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musik i köket

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2017/02/28 : 14:52:46
Jag behöver uppslag och idéer till ljud i köket. Jag vill kunna spela upp musik från nätverk (via NAS+mediaspelare Pioneer N50) och spotify, men gärna också kunna få in traditionell radio. Skall kunna stå "bortom handräckvidd", dvs kunna stängas av/på med fjärr eller app. Enkel att sköta är ett krav.
Jag har tittat på system som HK omni och Sonos. Finns annat? Bättre?
Tacksam för tips.
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2017/03/03 : 08:27:56
För mig är det tvärtom, musik i köket gör "upplevelsen" av att laga mat mer uthärdlig...

Tänk vad olika vi är! :-D
miaber Posted - 2017/03/02 : 18:25:47
Du har en poäng, PeterH. :-)
peterh Posted - 2017/03/01 : 20:53:36
I köket vill jag höra ljudet av fläsk som steks, fraset av
nybakat bröd och porlet av en öppnad öl. Inget MP3 ljud för mig!
jonasz Posted - 2017/03/01 : 16:27:12
Plex funkar, sen kan man via en plug-in i Squeezeserver få CCA att emulera en SB. Smidigt om man har använt SB innan och är van vid t ex iPeng.

Radio kan du spela via iPeng (Squeezeserver) eller appen Tunein Radio.
miaber Posted - 2017/03/01 : 15:42:17
Jag har aldrig blivit riktig kompis med Bubble UPnP. Men kanske får testa, som du säger.

Är teenage engineering overkill som återgivare vid matlagning?
Jag menar, om jag skulle gå på chromecastlösningen, behöver jag något att plugga in den i. :-)
Ryssen Posted - 2017/03/01 : 15:16:16
Bubble UPnP kanske,har inte provat men chromecast visas som renderer iallafal.Testa.
CC Posted - 2017/03/01 : 12:15:48
"Det jag inte ser hur jag kan få fungera är då att spela upp musik från servern.
Finns det någon app som funkar med Chromcasten till detta?"

- Kollade här: https://support.google.com/chromecast/answer/6279416?hl=sv
Plex verkar populärt, men har inte själv testat. Än..
miaber Posted - 2017/03/01 : 12:09:02
quote:
Hur står den sig ljudmässigt mot tex. SBT?

Vet inte något om SBT, men jag kör med optisk ut från Chromecasten, och har egentligen inget att anmärka på. Med spotify, som jag använder den till, ligger nog begränsningen snarare i spotify än chromcasten.
miaber Posted - 2017/03/01 : 12:05:28
jo. Chromecast audio är smidig. Jag har också en, som jag kör in i anläggningen för Spotify.
Det jag inte ser hur jag kan få fungera är då att spela upp musik från servern.
Finns det någon app som funkar med Chromcasten till detta?
Jojje66 Posted - 2017/03/01 : 12:03:31
Intressant med ChromeCast audio. Har några till TVapparaterna där hemma som funkar alldeles utmärkt. Hur står den sig ljudmässigt mot tex. SBT?

VH Johan
sladdbarn Posted - 2017/03/01 : 11:47:34
Håller med CC angående chromecast audio, har själv 2 styck.
CC Posted - 2017/03/01 : 08:57:12
Ps. Billigare och så mycket lättare/smidigare i hanteringen än så här kan det nog inte bli?
CC Posted - 2017/03/01 : 08:52:19
Efter att kört med Squeezebox i många år så har jag gått över till ChromeCast Audio nu.

Den är försvinnande liten, styrs smidigt med surfplatta eller mobil och drar nästan ingen ström. För stunden har jag i köket gjort det väldigt lätt för mig och kopplat den rakt in i ett par aktiva högtalare (ett par gamla Logitech 2.1 som skräpade).

I vardagsrummet har jag en till ChromeCast Audio som jag kör optiskt in i min DAC.
Använder dock dessa endast för att streama (web)radio/spotify... (I vardagsrummet har jag en liten tyst dedikerad foobar-dator med USB ut till min dac..)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000