HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AMT - Air Motion Transformer - åsikter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Amatören Posted - 2017/06/17 : 17:29:49
Jag har blivit lite nyfiken på Air Motion diskanter.
Är det någon som har erfarenhet av t.ex. Mundorf AMT23CM1.1-C?
https://www.madisoundspeakerstore.com/air-motion-transformers-amt/mundorf-amt23cm1.1-c-air-motion-tweeter-amt/
De ser ut att mäta fantastiskt, men hur låter dem? Klarar de stark volym? Spridning m.m.
Alla erfarenheter och åsikter mottages med tacksamhet.

Fortsättning följer...

(Edit rubrik)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Amatören Posted - 2017/07/07 : 17:08:11
Banddiskanter provade!

Deerhunt skrev:
quote:
Fördelen är att man förundras över hur lätt och viktlöst det låter
Nackdelen är att man förundras över hur lätt och viktlöst det låter

Är benägen att hålla med men lägger även till dålig vertikal spridning.
OBS! Jag påstår inte att de dåliga! De hamnar på listan över tänkbara kandidater.
Utförligare personlig bedömning kommer att presenteras när alla tester är klara (till vintern si så där)...

Ett bar Beryllium-domer är på ingång för test

Fortsättning följer...
Double A Posted - 2017/06/26 : 22:13:35
Hej Johan
Det va faktiskt hösten -09 vi va hos dig!!!
Fan va tiden går, snart läge att du kommer och hälsar på mig :)
Ja har börjat bygga på en ny modell, tror den kan bli kul! Givetvis med samma diskant:))

Här är länken om besöket hos dig, om någon vill bättra på minnet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77334&whichpage=1&SearchTerms=nyfikenhetsresa
johan.björklund Posted - 2017/06/26 : 17:44:10
Hur många år sedan var det ni var nere, 5-6?
Mao är det en Förbaskat bra diskant eftersom jag kommer ihåg det ;)
Double A Posted - 2017/06/26 : 08:02:22
Hej Johan,

Ja det är samma modell, men filtren har blivit mer utvecklade.
johan.björklund Posted - 2017/06/26 : 07:38:43
Är det samma band som du hade i tornen för ett gäng med år sedan?
Double A Posted - 2017/06/25 : 22:13:25
Tack själv för ett trevligt besök :)

Alltid lika roligt att få vidga sina vyer med input från andra entusiaster. Kul att du gillade mina små. Och det ska bli spännande att få höra hur du upplever banddiskanterna i din rigg.
Amatören Posted - 2017/06/25 : 20:32:55
Jag har besökt Double A för att lyssna på hans välbyggda, snygga Tuvstarr stativare med banddiskanter.
Jag slogs av hur välupplöst, "lätt" och behagligt det spelade oavsett volym med en varm välavvägd baskontur runt det hela. Kanske inte den allra djupaste bas men ändå imponerande från så små element och små lådor (allt är relativt i Amatörens värld)!
Detta gav mersmak!

Jag fick låna hem ett par diskanter för utvärdering, tack Double A, och tack för ett vänligt bemötande med gott grillat kött, potatissallad och en god grönsallad. Det blev många timmar med lyssnande och prat.
Detta får vi göra om...
Mathias på Öckerö Posted - 2017/06/20 : 00:21:02
Jag är i alla fall mycket nöjd med mina TPL-150.

https://goo.gl/photos/jchfYevAF3itc6vi6

Funderar på att bygga ett par mindre stativare till kontoret med samma diskanter. Inte bara att de låter bra, de låter bra även om man spelar jättehögt!
adhoc Posted - 2017/06/19 : 22:37:13
Bernt Jansson skrev:
Kolla dessa också, jag tror du gillar hög känslighet:
https://www.supersonic.se/product.html/beyma-tpl150h
Tyvärr grisigt dyra, men smakar det så...

Jag köpte 3 st nya TPL 150H till mina LCR-frontar för ca 3,5k/st på Ebay. Fortfarande inte billigt men i alla fall bättre med 10,5K istf närmare 15K.

På DIYaudio och AVSforum finns en del byggtrådar och klar majoritet är väldigt nöjda till lyriska med Beyma AMT:en.

Mina lådor har varit färdiga i drygt ett år men fortfarande är AMT:erna oinkopplade Vad ska jag skylla på (?), att tanten varit långtidssjuk och inte gillar högt "oljud" och ljudsvep, att jag blivit slö och intresset svalnat en del, att AEs TD12 M ensamma + baselement spelar på ganska OK eller total ovana med aktiva filter? Allt i kombination tror jag. Men, men, nu till semestern så ... kanske det blir lite mätningar och sen ljud även ur AMT:erna.



(Edit: Spridningen ska ligga kring 30 gr vertikalt och 80 gr horisontellt. I ett mindre rum kan det vara bra med en kontrollerad spridning om man vill undvika reflektioner från närliggande ytor i möjligaste mån.)




PetterPersson Posted - 2017/06/19 : 19:18:16
Ja, har man en mid så ska diskanten vara så rund (läs kvadratisk i detta fall) som möjligt. Dessutom har de en wg för att kontrollera spridningen ytterligare. Har du D'Appolito -konfiguration får diskanten gärna vara längre för att spridningen ska likna den från middarna. FBKs exempel är också rätt så kvadratisk vilket passar bra till den ensamma midden /basen.
FBK Posted - 2017/06/19 : 18:05:03
Vet inte vad PetterPersson menar men det är sådana här som jag har.
Amatören Posted - 2017/06/19 : 17:14:09
PetterPerson, FBK, något sådant här ni menar:


Borde vara kontrollerad spridning i höjdledd, eller?

Fortsättning följer...
FBK Posted - 2017/06/19 : 15:02:05
Jag hade inte hört någon högtalare förutom Dali EUPHONIA MS5 som har någon egen version av sådan typ av diskant som hade 100% homogen återgivning innan jag köpte mina Adam Audio, dvs sådant negativt som Amatörens skriver om, och jag är också allergisk emot diskanter och högtalare som har lätt för att bli vassa då det får mig att sluta att lyssna direkt. Hellre det motsatta för egen del så länge attack, upplösning och dynamik och rejäl basåtergivning finns.
quote:
vassa "piezo" S-ljud, kort sagt ett behagligt trovärdigt ljud man kan lyssna på timme efter timme utan lyssningströtthet.
Jag vet att lyssningströtthet beror på många fler faktorer än kassa diskanter. Men det är en stor bidragande orsak)
PetterPersson Posted - 2017/06/19 : 14:29:29
Försänker den för att kontrollera spridningen.
PetterPersson Posted - 2017/06/19 : 14:28:47
Jag har bara haft Beyma SMTer och det är som folk säger ett väldigt rent ljud. Det kan bli för rent, eftersom det ska passa ihop med direktstrålande element. Med tanke på spridningen hos dina andra element bör du leta något som sprider mer i bredd än höjd. Alltså är lång/smal. Alternativt sätter du en wg framför domediskanten och försänkt
Amatören Posted - 2017/06/19 : 13:03:46
Oj, här var det fart! Kul!

Tackar för allas inlägg, tycker jag börjar skönja ett mönster...

Anledningen till att jag frågar om AMT är att jag söker en värdig ersättare för Focal Audiom TD5 diskanterna i mina Fjorgyn. Jag funderar på att göra ett par mindre varianter men TD5 går inte att köpa längre.
Det jag reagerade på vad gäller AMT är den fina spridningen och impedansen men vad jag tycker mig skönja av era inlägg så är återgivningen lite "blodfattig" liknande elektrostater, eller?

Kanske man ska infoga en bra dome-diskant i diskussionen också!
Det jag prioriterar ljudmässigt är attack, upplösning och dynamik utan vassa "piezo" S-ljud, kort sagt ett behagligt trovärdigt ljud man kan lyssna på timme efter timme utan lyssningströtthet.
(Jag vet att lyssningströtthet beror på många fler faktorer än kassa diskanter. Men det är en stor bidragande orsak)

Är det någon som har några av ovan typer, AMT, band och dome, att låna ut/sälja billigt för ett test så är jag tacksam.

Ös på med fler inlägg, tack! Ordet är fritt!

Fortsättning följer...
Beat Posted - 2017/06/19 : 09:24:36
Hær ær ett ganska billigt alternativ før den som vill prøva - kan inte sæga något om hur høg kvaliteten ær: https://www.parts-express.com/dayton-audio-amtpro-4-air-motion-transformer-tweeter-4-ohm--275-094
Beat Posted - 2017/06/19 : 09:23:12
@deerhunt - menar du att det kan vara svårt att får en bra overgång mellan AMT och mid? Så att den mærks tydligt?

/Pontus
deerhunt Posted - 2017/06/18 : 13:35:42
Hej

Jag har byggt med Eton ER-4(AMT), Raven R1("äkta" band) och Accuton C30 (keramisk inverterad dome).
Min högst subjektiva åsikt är att ER-4 och R1 är mycket bra diskanter och de låter aldrig hårt eller "onaturligt". Alltid med ett fin skimmer och övertoner klingar ut fantastiskt.

Fördelen är att man förundras över hur lätt och viktlöst det låter
Nackdelen är att man förundras över hur lätt och viktlöst det låter

Med en bra dome så blir rummet/perspektivet bättre utmejslat.
Med samma karaktär på diskant och mellan/bas så hör man inga övergångar mellan elementen.
Domen "klipper till" lite bättre och har mer "vikt".

Som sagt - subjektiva åsikter...
nisseW Posted - 2017/06/18 : 13:32:59
Mundorfs AMTer funkar utmärkt till diopler, om man är lagd åt det hållet!
linkan Posted - 2017/06/18 : 11:37:06
Hej

Har ett par Oscar Heil Kithara med AMT och de låter verkligen bra och är totalt linjära och kan spelas på otroligt stark volym.
Bernt Jansson Posted - 2017/06/18 : 11:17:37
Kolla dessa också, jag tror du gillar hög känslighet:
https://www.supersonic.se/product.html/beyma-tpl150h
Tyvärr grisigt dyra, men smakar det så...
solhaga Posted - 2017/06/18 : 11:10:46
Du är givetvis välkommen att titta och lyssna på mina egenutvecklade/egenveckade AMT:er.
Pac Posted - 2017/06/18 : 08:48:12
Finkteam har AMT'er, se här. De är riktigt bra!
Double A Posted - 2017/06/18 : 06:03:26
Har ju som sakt va inte hört så mycket med AMT, så ta min erfarenhet med en nypa salt. Men jag va hembjuden till en som hade ett par högtalare med just Mundorf amt i diskanten och jag va väldigt nyfiken på just dessa. Men efter att ha spelat lite så tänkte jag, ja ha.... Det låter ju diskant, precis som vanligt.
Senast jag hörde AMT diskanter va på mässa, och jag fick samma kännsla även där.

Men det är kanske som räven skriver, att dom är "mjuka" i ljudet, något jag förknippar med dome-diskanter. Eller så har dom andra egenskaper ja har missat,

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000