HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Böcker som akustikfix?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2017/10/11 : 17:43:10
Vad har vi för erfarenheter av att ha välfyllda bokhyllor i lyssningsrummet? Mängden böcker i huset börjar närma sig nån slags kritisk massa och istället för att ha en del av dem nerpackade i kartonger så tänkte jag att de borde kunna göra i lyssningsrummet. Tanken är att om man placerar dem lite oregelbundet i hyllorna så bör de i alla fall kunna diffusera en aning, bättre än en slät vägg i alla fall?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stormen Posted - 2017/10/11 : 22:49:27
Enligt mina empiriska studier så har jag kommit fram till följande. Man kan aldrig köpa tillräckligt stor bokhylla :-)
Böcker o skivor är toppen som diffusorer och absorberande. Det är i det närmaste omöjligt att räkna fram en absorbent/diffusor som gör exakt lika som en stor bokhylla. (Ja bättre eller sämre såklart men inte exakt :-) )
Fuling Posted - 2017/10/11 : 22:31:45
Ett inspirerande brandtal, härligt!

Till saken hör att jag redan har en hel del "riktiga" akuskikprylar i rummet (BAD-paneler bland annat) men det känns vettigt att få bort mer av de kala väggar som finns kvar och eftersom jag som sagt har en massa böcker som måste förvaras så finns det chansen att göra två flugor på smällen här.
FBK Posted - 2017/10/11 : 21:30:12
Välfyllda bokhyllor är 1000% bättre än släta vägar skulle jag påstå utan minsta tvivel, då jag har testat. När jag flyttade till min sambo så ändrades allt i ljudet efterhand när jag började packa ner blommor,gardiner,tavlor och tömde enda bokhyllan som jag hade stående i vardagsrummet(en mindre med ca: måtten 2x1.5m)och den stod ändå längs med ena sidoväggen som påverkar mindre än om den står längs med högtalarväggen eller soffväggen. Finns inga slutstegsbyten eller Dac:ar osv. som ens når upp till fotknölarna i skillnad på hur det påverkar ljudet..... Det lät bra till skit rent ut sagt, så jag blir lika förvånad varje gång när jag ser hus mycket folk lägger på grejer när rummet nästan är helt kalt inredningsmässigt. Man kan lika väl spola ner pengarna i toaletten för ingen anläggning låter bra i sådana rum. Och nu pratar jag inte rum som är överfulla med möbler eller med olika dämpningar utan mer som folk hade det förr innan det blev mode med den mer avskalade stilen med en matta(ibland),soffa, någon tavla och två växter i fönstret. Om man inte tror på detta så kan man ju gå in sitt eget badrummet och prata, klappa händerna och sedan plocka bort alla handdukar och göra om samma procedur, vaknar man inte då och börjar förstå så ska man inte hålla på med denna hobby. Till och med min sambo som inte hör någon större skillnad på grejer hör skillnad där.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000