HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Märkligt psu problem.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2017/12/11 : 12:08:18
Håller på att bygga ett försteg. En del av detta är ett styrkort som ska styra fördröjda powerlampor samt fördröja tillslag av anodspänningen. Kopplingen fungerar precis som jag vill när jag provkör mot ett vanligt nätagg eller på ett 12v batteri. Det första som drivspänningen ser är ett crc pi-filter som sedan följs av en lm317 som ger 10v ut. Det märkliga är om jag försöker köra kopplingen från ett switchat nätaggregat som ger 24v så beter kopplingen som att det skulle vara kortslutning. Har trippelkollat allt men ser inte vad som felar. Är lm317 allergiska mot switchade källor eller vad? Satt oscilloskåpet på strömkällan men det ser ut att vara ren och fin likspänning. Kanske jag behöver koppla av 317 med kodning nånstans, just nu har den bara 2 motstånd som ställer utspänningen.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2017/12/12 : 15:47:38
LM317 behöver inte någon stor kondensator, reglerar bättre med liten.
Bernt Jansson Posted - 2017/12/12 : 10:31:49
Ja men så är det ju inte här
soundbrigade Posted - 2017/12/12 : 09:38:29
Det kan, har jag förstått emellanåt bli intressanta problem om man spänningsmatar något som är switchat med något som är switchat. Det är som om switchfrekvenserna läcker igenom och enheterna börjar påverak varandra.
time Posted - 2017/12/12 : 08:31:51
spektakulär uppstart, stilpoäng !
TxF Posted - 2017/12/11 : 14:33:53
Löste det. En bild säger mer än tusen ord heter det ju, här är en film på min variant av powerlampa ;)

https://youtu.be/Kc8SNx3TRPo
time Posted - 2017/12/11 : 12:42:58
En del switchade aggregat gillar inte en kondensator på utgången men utan schema är det svårt. Prova att koppla ett motstånd i serie för att se om det funkar, typ 10 ohm.
Vad gör ett styrkort i en rörförstärkare ? det går alldeles utmärkt utan :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000