HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Risk med att köpa äldre Hi-Fi?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2017/12/19 : 22:25:14
Ja, föreligger det några risker med att köpa äldre elektronik?
Har fått en del erbjudanden men känner mig osäker, blir det direkt till serviceverkstaden?

Bl.a. ett par Mark Levinson monoblock Klass A med förförstärkare, samt ett RIAA med separat strömkälla
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HLindgren Posted - 2017/12/27 : 13:21:53
Har köpt allt mitt beg med få undantag. Nästan aldrig problem, En Quad där trafon började väsnas (mekaniskt)men då hade jag väl haft den själv i mer en 10 år.
Annars har det mesta bara gått och gått.
FBK Posted - 2017/12/20 : 08:26:12
Instämmer med CC.
CC Posted - 2017/12/20 : 07:56:37
Som med allt annat så finns det ju skillnader på kvalitet, även inom hifi ;-)

Som exempel så har mitt slutsteg, ett Dynamic Precision från 1999, stått på (mer eller mindre) hela tiden sedan förra århundradet utan driftsproblem... Någon dag borde väl kondensatorerna bli "slut" med hänsyn till att det är ett (mycket) varmt klass A-steg, men ännu har jag inget märkt..

Men vidare så behöver dyrt inte vara lika med kvalitet (eller brist på tur), en gammal kompis köpte sig ett slutsteg från Krell (de är inte gratis) som efter några år fick problem på grund av kalllödningar. Löste sig, med det var några turer..

Annars så är det framförallt mekaniska delar som givetvis slits mest. Försteg kan få "skrap" på grund av att ex volymkontrollen är sliten eller fått oxid, cd-spelare kan få avläsningsproblem (på grund av lasern) eller som vanligare är att släden börjar bli "kinkig". Osv.

Högtalare är ju oftast ganska så tryggt. Vissa elementupphängningar blir så klart gamla och uttorkade med åldern, (men det går oftast att byta).

Men i övrigt så, prova grejerna noga innan. Låt elektroniken stå på ett tag för att se att inga värmeproblem finns, dra i alla reglage osv... Just ditt exempel med ML så är det väl just förstegets kontroller som du bör undersöka, annars så..?

Lycka till! :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000